ERC Guidelines 2015 'First Aid'

Auteur Topic: ERC Guidelines 2015 'First Aid'  (gelezen 9610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 7 juli 2016, 12:00:18
Citaat van: owning31 link=msg=1435119 date=1467884793
Ik snap nog steeds niet waarom je als EHBO-er geen epi-pen mag geven aan iemand die dood ligt te gaan door een allergie  98uiye
Je hebt de keuze tussen iemand zijn leven redden of iemand adrenaline geven terwijl hij niet allergisch is (naar mijn weten en zo is mij verteld kan het toedienen van 1 epi-pen geen kwaad, correct me if i'm wrong)

Niet op eigen initiatief.
Wel op advies van de MKA centralist.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #31 Gepost op: 7 juli 2016, 12:13:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1435126 date=1467885618
Niet op eigen initiatief.
Wel op advies van de MKA centralist.
Vind het dan wel gek dat ze bij ons op school aan ons leren: anafylactische shock? Jas die epi-pen erin
Kan wellicht ook te maken hebben met dat ze daar soms een beetje van de ehbo-boekjes afwijken e050


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #32 Gepost op: 7 juli 2016, 12:17:32
Zit natuurlijk een belangrijke nuance in.
Ze zeggen: wanneer er sprake is van anafylactische shock, jas die epi-pen er in. Ze zeggen daarmee niet dat je hem er ook in moet jassen als er mogelijk iets anders aan de hand is. Geen idee wat dan het effect is.


helm

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 7 juli 2016, 12:26:35
Citaat van: owning31 link=msg=1435128 date=1467886432
Vind het dan wel gek dat ze bij ons op school aan ons leren: anafylactische shock? Jas die epi-pen erin
Kan wellicht ook te maken hebben met dat ze daar soms een beetje van de ehbo-boekjes afwijken e050

Het trainen met de EpiPen zit in de SEHSO cursus, omdat het wel fijn is wanneer de centralist het vraagt dat je weet hoe het werkt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #34 Gepost op: 7 juli 2016, 12:32:08
Bij mijn eerste EHBO cursus volgens het Oranje Kruis hebben we er ook mee geoefend. Docent had een trainingspen bij en die is gewoon even rond gegaan.

Overigens zijn ze zonder training ook prima te gebruiken kan ik uit eigen ervaring zeggen.


helm

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 7 juli 2016, 12:57:21
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435134 date=1467887528
Bij mijn eerste EHBO cursus volgens het Oranje Kruis hebben we er ook mee geoefend. Docent had een trainingspen bij en die is gewoon even rond gegaan.

Ik heb inmiddels begrepen dat het OK boekje bestaat en dat er OK instructeurs zijn (OK ehbo'er + cursus didactiek) maar dat er niemand is die eisen stelt aan, of toezicht houdt op cursussen. Het staat iedere OK instructeur vrij om te doen en laten wat men wil.

Dat jij met de Epipen hebt geoefend hoeft helemaal te zeggen dat het overal gebeurt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #36 Gepost op: 7 juli 2016, 13:25:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1435148 date=1467889041
Ik heb inmiddels begrepen dat het OK boekje bestaat en dat er OK instructeurs zijn (OK ehbo'er + cursus didactiek) maar dat er niemand is die eisen stelt aan, of toezicht houdt op cursussen. Het staat iedere OK instructeur vrij om te doen en laten wat men wil.

Dat jij met de Epipen hebt geoefend hoeft helemaal te zeggen dat het overal gebeurt.

Nee inderdaad, heb je gelijk in, dat maakte ik niet goed duidelijk in mijn post, dankje voor het verhelderen :)

Andere instructeurs die ik later tegen kwam gaan er weer anders mee om.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #37 Gepost op: 7 juli 2016, 13:30:43
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435162 date=1467890745
Nee inderdaad, heb je gelijk in, dat maakte ik niet goed duidelijk in mijn post, dankje voor het verhelderen :)

Andere instructeurs die ik later tegen kwam gaan er weer anders mee om.
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat (bijna) elke instructeur er anders mee om gaat. Dit zorgt voor veel verwarring bij ehbo-ers, wat kan zorgen voor twijfel wanneer je iemand hebt met een allergische reactie. Hopelijk gaan ze hier een lijn in trekken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2016, 13:41:59
Het zou heel veel helpen als EHBO'ers hun instructeurs niet meer als profeten gaan zien die ze exact moeten volgen. Maar in plaats daarvan hun instructeurs zien als waardevolle informatie bronnen, waar ze heel veel van kunnen leren, om vervolgens zelf met die kennis aan de slag te gaan en na te denken. Waarbij verschillende instructeurs weer net iets andere informatie/kennis kunnen overbrengen en dat het erg waardevol kan zijn om dat te combineren.

Daarvoor is het ook wel belangrijk dat een instructeur zich daar van bewust is en zichzelf ook niet ziet als judge, jury & executioner, maar beseft dat zijn vakgenoten, ook als ze iets anders zeggen, nog steeds een punt kunnen hebben.

Als een lijn trekken betekend dat je niet meer zelf mag/moet nadenken gaat het mij te ver.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2016, 13:54:17
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435168 date=1467891719

Als een lijn trekken betekend dat je niet meer zelf mag/moet nadenken gaat het mij te ver.
[/quote

Ik denk dat het bij sommige dingen wel goed is om een lijn te trekken. Het is ook niet zo dat de ene instructeur zegt je mag wel een AED gebruiken bij een reanimatie en dat de andere instructeur zegt dat het niet mag. Zoiets zou je ook moeten hebben bij een epi-pen.

Als je bij alles een lijn gaat trekken wordt het inderdaad zeuren, het leuke van ehbo is ook zelf kunnen nadenken wat je gaat doen en dan met de geleerde trucjes tot de beste oplossing te komen, om het zo maar te verwoorden.