ERC Guidelines 2015 'First Aid'

Auteur Topic: ERC Guidelines 2015 'First Aid'  (gelezen 9750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #40 Gepost op: 7 juli 2016, 13:58:15
Wat dat betreft is het toch duidelijk in het geval van de epi-pen.
Staat gewoon in het OK boekje. Of een instructeur er aandacht aan besteed en hoe mag hij dan toch zelf beslissen?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #41 Gepost op: 7 juli 2016, 14:08:30
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435170 date=1467892695
Wat dat betreft is het toch duidelijk in het geval van de epi-pen.
Staat gewoon in het OK boekje. Of een instructeur er aandacht aan besteed en hoe mag hij dan toch zelf beslissen?
Het ok-boekje zegt je mag het alleen toedienen als het slachtoffer er om vraagt, het rk-boekje zegt het mag niet en instructeurs zeggen het mag wel bij een anafylactische shock.
Vind ik persoonlijk nogal verwarrend (neemt niet weg dat als iemand aangeeft allergisch te zijn voor iets en daar mee in aanraking te zijn geweest en hij richting anafylactische shock gaat dat de epi-pen er gewoon in gaat)


helm

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 7 juli 2016, 14:16:19
Citaat van: Theo link=msg=1379033 date=1445181927
Tekst uit het OK boekje 26e druk, Blz 68. (Shock)
"Hevige overgevoeligheid
Sommige mensen met hevige overgevoeligheid hebben een auto-injector (epipen) bij zich. Dit is een Kant-en-klare- medicijnspuit. Ze dienen zichzelf met deze injectie medicijn toe na contact met datgene waarvoor ze overgevoelig zijn (bijvoorbeeld wespengif). Het medicijn beperkt de heftigheid van de reactie en overbrugt de tijd tot aankomst van de ambulance. Mensen met deze overgevoeligheidsreactie leren vaak iedereen in de omgeving om met de epipen om te gaan. Vraag om die instructie wanneer u iemand kent die de auto-injector gebruikt. Een eerstehulpverlener mag geen auto-injector gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij dit slachtoffer daar zelf uitdrukkelijk om vraagt. Het op eigen initiatief toedienen van medicijnen is geen onderdeel van de eerstehulprichtlijnen"

Inmiddels is er een nieuwe druk.

Stuk je tekst uit het OK boekje 27e druk blz.15
Handelingen die niet tot de eerste hulp behoren:
* Het geven van medicijnen die bij het ene slachtoffer levensreddend kunnen zijn maar bij een ander slachtoffer levensgevaarlijk (adrenalinepen).

Deze handelingen kunnen door een mantelzorger wel worden uitgevoerd.
Eerstehulpverlening en mantelzorg staan los van elkaar.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #43 Gepost op: 7 juli 2016, 14:34:09
Citaat van: René van der Helm link=msg=1435174 date=1467893779
Inmiddels is er een nieuwe druk.

Stuk je tekst uit het OK boekje 27e druk blz.15
Handelingen die niet tot de eerste hulp behoren:
* Het geven van medicijnen die bij het ene slachtoffer levensreddend kunnen zijn maar bij een ander slachtoffer levensgevaarlijk (adrenalinepen).

Deze handelingen kunnen door een mantelzorger wel worden uitgevoerd.
Eerstehulpverlening en mantelzorg staan los van elkaar.

Als ik het farmacotherapeutisch kompas erbij pak staat er bij de epi-pen het volgende:
Contra-indicaties

Tenzij toegepast in acute kritieke situaties:

hemorragische, cardiogene en traumatische shock, shock tijdens anesthesie ten gevolge van gehalogeneerde koolwaterstoffen of cyclopropaan;
organische hersenbeschadiging;
fibrillatie;
overgevoeligheid voor sulfiet in de voorgeschiedenis (met name bij astmapatiënten);
(predispositie voor) gesloten kamerhoekglaucoom;
injectie op plaatsen waar sterke vasoconstrictie de bloedvoorziening ernstig kan belemmeren (zoals vingers, tenen, neus, oren en penis);
tenzij toegepast bij hartstilstand of anafylaxie: cardiale dilatatie en/of coronaire insufficiëntie.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren-volgens-boek/preparaatteksten/a/adrenaline

Ik vraag mij dan af hoe levensgevaarlijk is het? Er staat als contra-indicatie in acute situaties: cardiale dilatatie en/of coronaire insufficiëntie. Echter wanneer je hier al mee bekend bent neem ik aan dat je van je huisarts geen epi-pen krijgt.

Hopelijk kunt u met uw achtergrond mij uitleggen of het echt levensgevaarlijk is


helm

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 7 juli 2016, 17:30:44
Het is levensreddend.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #45 Gepost op: 7 juli 2016, 20:21:26
Mantelzorgers kunnen zowel leken, verpleegkundigen en artsen zijn, en allemaal verlenen zij zorg op een specifieke en unieke manier afgestemd op de patient. Geen enkele mantelzorger heeft dezelfde taken en zwaarte, allemaal uniek.
"Mantelzorg" is dus enorm breed in taakstelling en bevoegdheden. Van mantelzorg voor patienten die kortdurend niet kunnen lopen, tot patienten die langdurig of permanent lichamelijk en geestelijk zeer beperkt zijn en alles wat daar tussen zit. Alles op één hoop "mantelzorger" gooien is dus niet handig.

Het indelen van mensen met specifieke taken in onze samenleving in hokjes door het OK wekt alleen maar verwarring op voor EHBO-ers die met deze hokjes indeling wordt geconfronteerd. Zwart/wit, zonder grijskleuren mensen indelen in hokjes werkt echt voor geen kant daar er altijd overlappingen zijn. Wanneer mag ik wel/niet iets doen?

Wat in het nieuwe OK boekje staat is absoluut geen wet waar EHBO-ers zich verplicht aan moeten houden. Het nieuwe OK boekje is slechts één van de vele EHBO opleidingsboeken van één van de vele EHBO certificeerders die Nederland rijk is.
Wat er in het nieuwe OK boekje staat is eigenlijk niet bepalend voor de Nederlandse EHBO, het draagt alleen de visie op de EHBO uit van het OK en daaraan verwanten. Er zijn ook andere visies die haaks staan op die van het OK maar niet minder doelmatig zijn.
Als je nu gaat kiezen voor een OK opleiding (27e druk), dan weet je van te voren dat je beperkt bent en zult zijn en blijven in je eerstehulp vaardigheden en kennis.
Bij andere EHBO opleidingen kan en mag je bijvoorbeeld wel assisteren als EHBO-er met medicijn toediening, bij de andere wordt je direct de grond in gestampt als je daar maar aan denkt.

Iedereen kan en mag in noodsituaties afwijken van datgene wat hij/zij heeft geleerd. Dat geldt dus ook met het assisteren van medicijn toediening behorende bij het slachtoffer, maar altijd in opdracht en/of aangeven van het niet-bewusteloze slachtoffer zelf. EHBO-er of mantelzorger of in de rol van beiden, dat mag totaal niet uitmaken.
Als je in een noodsituatie gaat of moet gaan nadenken over of ik wel of niet een handeling welke niet in mijn EHBO boekje staat mag uitvoeren terwijl je een slachtoffer het leven kan redden ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Aangeleerd krijgen slachtoffers en doelgroepen in hokjes te plaatsen werkt contra, het belemmert het uitvoeren van levensreddende eerstehulp in tijd en effectiviteit.

Zolang iemands leven ermee gered kan worden is het in mijn ogen gerechtvaardigd als je de bij het slachtoffer behorende specifiek noodzakelijke medicijnen kan toedienen, wel of geen mantelzorger of EHBO-er volgens het OK.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 7 juli 2016, 21:00:35
Dat klopt Willem D. ik zei ook al eerder:
Citaat van: René van der Helm link=msg=1435132 date=1467887195
Het trainen met de EpiPen zit in de SEHSO cursus, omdat het wel fijn is wanneer de centralist het vraagt dat je weet hoe het werkt.

Er zijn EHBO cursussen (die niet van het OK zijn) waar het wel aan de orde komt.