'Treat and Go' in de Ambulancezorg?

Auteur Topic: 'Treat and Go' in de Ambulancezorg?  (gelezen 12958 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #30 Gepost op: 6 november 2015, 14:55:12
Citaat van: Oma link=msg=1381831 date=1446618440
Ze doen dat niet thoracaal. Prehospitaal is REBOA ook niet zo interessant.

Waarop baseer je dit? Toekomstmuziek, OK maar ik kan me wel voorstellen dat dit verder ontwikkeld  en aangepast gaat worden voor gebruik door 'gewone' chirurgen en prehospitaal gebruik.. Wellicht echogeleid ipv met angio maar goed.

Trepaneren, bloedtransfusie, trombolyse en videolaryngoscopie waren ook eerst ondenkbaar buiten het ziekenhuis..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 6 november 2015, 15:28:58
Citaat van: Jim link=msg=1382473 date=1446818112
Waarop baseer je dit? Toekomstmuziek, OK maar ik kan me wel voorstellen dat dit verder ontwikkeld  en aangepast gaat worden voor gebruik door 'gewone' chirurgen en prehospitaal gebruik.. Wellicht echogeleid ipv met angio maar goed.

Trepaneren, bloedtransfusie, trombolyse en videolaryngoscopie waren ook eerst ondenkbaar buiten het ziekenhuis..

Natuurlijk is het van belang om REBOA verder te ontwikkelen en aan te passen waardoor het in de toekomst mogelijk prehospitaal beter toepasbaar is. Deze week heeft FDA een nieuwe REBOA toegelaten in USA (7 Fr), de huidige is nogal een dikke knuppel 12 Fr.

Deze discussie heeft als naam "treat and go" en dat schuurt best met de huidige prehospitale REBOA omdat het neer kan komen op een verlengde vorm van stay and play terwijl je patient eigenlijk zo snel mogelijk naar het traumacentrum moet.

Jij haalt al echogeleid en angio aan, het zegt dus dat je bij abdominale bloedingen ook als de bliksem naar traumacentrum kan gaan om de interventie-radioloog een REBOA (zone 1) in te laten brengen om daarna met de patient naar de OK te gaan. Het scheelt jou als anesthesieverpleegkundige in ieder geval veel stress bij een crash lap zodra de chirurg de buik open maakt.

IK hoop eigenlijk dat artsen van defensie grote onderzoeken opzetten in oorlogsgebieden met de REBOA (7 Fr) buiten de kliniek. Op dit moment is er geen evidence aangaande prehospitaal REBOA, wij zijn er mee gestopt omdat we vrij zeker zijn dat een patient is overleden omdat de chirurg prehospitaal een REBOA ingebracht heeft ondanks dat we niet zeker weten of deze patient zonder REBOA het wel had kunnen overleven. In het laatste geval had de patient in ieder geval nog een kans gehad.

Trepaneren prehospitaal is en blijft ondenkbaar tenzij je in Australie werkt waar een HEMS team soms 2 uur moet vliegen voor ze bij een patient zijn. Zij kunnen prehospitaal trepaneren, prehospitaal is feitelijk trepaneren in een lokaal ziekenhuis voor ze met de patient terugvliegen naar een traumacentrum/neurocentrum.

Wij gebruiken prehospitale ECMO, het zegt niet dat we buiten op straat ECMO gebruiken. In praktijk komt het er op neer dat wij IC-patienten op een lager level IC aansluiten op de transport ECMO en daarna per ambulance vervoeren naar een level-III IC.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 6 november 2015, 15:43:16
Citaat van: Oma link=msg=1382487 date=1446820138
Deze week heeft FDA een nieuwe REBOA toegelaten in USA (7 Fr)

http://www.prnewswire.com/news-releases/pryor-medical-devices-receives-fda-510k-clearance-for-distribution-of-its-er-reboa-catheter-300165805.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #33 Gepost op: 6 november 2015, 16:03:15
Citaat van: Jim link=msg=1382473 date=1446818112
videolaryngoscopie waren ook eerst ondenkbaar buiten het ziekenhuis..

Over videolaryngoscopie hebben we hier al een discussie gevoerd (7 september) omdat een ambulancedienst in Nederland besloot om het even in te voeren.

Citaat van: senseihomer link=msg=1370926 date=1441624589
Samenvoeging topics

Ontwikkeling in de ambulancezorg mwn brabant

http://www.ambulanceblog.nl/rav-brabant-mwn-intubatie-met-video-laryngoscoop/

Ik vond het best opmerkelijk toen ik van een Britse arts vernam dat men binnenkort in Nederland een prehospitaal directe laryngoscopie versus videolaryngoscopie onderzoek gaat opstarten. Ik liet hem weten dat ambulancediensten de videolaryngoscoop al gebruiken. Hij verwees mij naar een tweet gepost op 5 oktober 2015 door een Rotterdamse MMT-arts.

https://twitter.com/pchgerritsen/status/651099631976321024


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #34 Gepost op: 7 november 2015, 11:22:46
Dank voor de uitleg. ik dacht dat er misschien een dwingende technische reden was dat dit niet prehospitaal kon. Het gaat dus vooral om het voordeel vs. tijdwinst om de vervoeren.

Mogelijk is een abdominale tourniquet dan een andere optie?

En ik heb inderdaad pas bevestigd gekregen dat er alleen nog maar videolaryngoscopie gedaan wordt bij betreffende RAV. De gewone laryngoscopen zijn dan ook van de wagens afgehaald en ze hebben geen blauwe bougie.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 8 november 2015, 10:17:18
Citaat van: Jim link=msg=1382614 date=1446891766
Mogelijk is een abdominale tourniquet dan een andere optie?

Nee, mogelijk is het interessant voor defensie in oorlogsgebieden aangezien soldaten jonge, gezonde kerels zijn. Civiele ambulancediensten hebben te maken met een andere patientenpopulatie, contra-indicaties voor AAT zijn o.a. vrouwen, leeftijd > 25 jaar, obesitas, rokers, hypertensie en diabetes.



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 11 december 2015, 06:53:03
Citaat
Chest trauma: EMS assessment and treatment

The injuries from blunt or penetrating chest trauma can cause life-threatening disruption to perfusion, ventilation or both

http://www.ems1.com/ems-products/Bleeding-Control/articles/38224048-Chest-trauma-EMS-assessment-and-treatment

Stop met driezijdig afplakken, gebruik chest seal

https://www.youtube.com/watch?v=KzqRS_2isUc


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 11 december 2015, 06:57:05
TRAUMATIC CARDIAC ARREST
DECEMBER 10, 2015 JUSTIN BRIGHT   
Author: Bryant Allen, MD (EM Attending Physician, Carolinas Medical Center) // Edited by: Alex Koyfman, MD (@EMHighAK, EM Attending Physician, UT Southwestern Medical Center / Parkland Memorial Hospital) & Justin Bright, MD (@JBright2021)


http://www.emdocs.net/traumatic-cardiac-arrest/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 11 december 2015, 07:51:47
Tourniquets bij Service paramedic d'Ottawa

Robert Davidson @cmdrbob558
Even old trauma dogs can learn new tricks! Tourniquets add to hemorrhage control new normal @ottawaparamedic



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 23 december 2015, 08:21:54
Mannitol or hypertonic saline in the setting of traumatic brain injury: What have we learned?

Myles Dustin Boone, Achikam Oren-Grinberg, Timothy Matthew Robinson, Clark C. Chen, Ekkehard M. Kasper
Department of Anesthesiology, Beth Israel Deaconess Medical Center, Boston, MA, USA
Department of Surgery, Division of Neurosurgery, Beth Israel Deaconess Medical Center, Boston, MA, USA
Division of Neurosurgery, UCSD Medical Center, San Diego, CA, USA

Surgical Neurology International 23-Nov-2015 DOI:10.4103/2152-7806.170248


http://surgicalneurologyint.com/surgicalint_articles/mannitol-or-hypertonic-saline-in-the-setting-of-traumatic-brain-injury-what-have-we-learned/