Gedachte achter Duits inzetsysteem

Auteur Topic: Gedachte achter Duits inzetsysteem  (gelezen 10250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Boss-19

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
    • Fotosite Boss-19
Gepost op: 21 oktober 2015, 20:39:52
Hallo,

Ik ga ervan uit dat dit het goede topic is, zo niet dan hoor ik het graag. Ik ben benieuwd wat de reden is achter het Duitse inzetsysteem en wat jullie mening hierover is. Hiervoor heb ik als casus een vrachtwagenbrand genomen:

Vrachtwagenbrand Duitsland
Op 28-07-2015 vond er op de snelweg (Autobahn A8 bij Holzkirchen) een vrachtwagenbrand plaats (http://www.merkur.de/lokales/region-holzkirchen/holzkirchen/a8-lastwagen-brennt-5297034.html). Inhoud van de vrachtwagen bestond uit kratten met flessen mineraalwater.  Hiervoor kwamen ter plaatse:
- Tweemaal politie
- Driemaal geneeskunde
- (Bijna) de volledige kazernes van de (vrijwillige) brandweer van Weyarn en de (vrijwillige) brandweer van Holzkirchen en daarnaast ook voertuigen van de vrijwillige brandweer van Otterfing.
- Een voertuig van de gemeente/wegbeheerder (?) en een voertuig van het vervoersbedrijf zelf.
De volledige rijbaan (3 banen) werd afgesloten en de brand werd geblust. Na ongeveer 2 uur worden 2 van de drie rijbanen weer vrijgegeven en op de andere rijbanen zijn de hulpdiensten nog allemaal aanwezig ( napraten en eten/drinken??).

Onderstaand een fotoserie hiervan (klik op de foto om naar een grotere versie op de site te gaan).



Persoonlijk leek mij een dermate grote inzet niet nodig (de voertuigen vervoeren ook nog meer brandweerlieden dan hier in Nederland in veel gevallen). Binnen een uur was de brand (grotendeels geblust) en was er ook geen grote rookontwikkeling meer.

Graag krijg ik antwoord op de volgende vragen:
- Wat is de reden/motivatie achter een dermate grote inzet?
- Wat zou in het geval van deze casus de inzet zijn geweest als deze had plaatsgevonden in Nederland?
- Wat is jullie mening hierover? Hebben jullie voorkeur voor de Nederlandse of de Duitse methode?


Met vriendelijke groet, Boss-19. ©Copyright op al mijn geplaatste foto's. Geplaatste foto's mogen niet zonder mijn uitdrukkelijke schriftelijke toeste


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2015, 22:52:53
Citaat van: Boss-19 link=msg=1379558 date=1445452792
- Wat zou in het geval van deze casus de inzet zijn geweest als deze had plaatsgevonden in Nederland?

Snelweg zou wel twee keer TAS worden. Mocht het nodig zijn ook een OvD-B erbij. Voor de rest Rijkswaterstaat, politie & KLPD/verkeersdienst en sleepdienst alvast bellen. Twee van de drie banen afsluiten en andere de laatste een snelheidsbeperking van 50km/h. Zo zie ik het als fotograaf althans vaak gebeuren. Misschien dat iemand die echt in de hulpverlening zit hier een beter antwoord op geven.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2015, 23:05:26
Waarschijnlijk nog een tankwagen of schuimblusvoertuig erbij omdat het een vrachtwagen betreft.

Bij deze inzet was de brandweer uitgerukt met
- 5x TLF (Tankautospuit)
- 2x GW-L (Vrachtwagen Logistiek)
- 2x ELW (OvD)
- 2x KodW (Commandovoertuigen) Onopvallend.
- 1x KodW (Commondovoertuig) opvallend.
- 1x GTLF (Tankwagen/Schuimblusvoertuig)
- 1x GW-L2 (Slangenwagen)

En nog het 1 en ander aan ander materiaal



In Duitsland is de inzet altijd veel groter dan in Nederland. Zijn verschillende werelden.

Ik denk wel dat voor een brand als deze de snelweg helemaal dicht zou zijn gegaan. Echter denk ik wel dat wanneer de brand redelijk uit is er 1 baan vrijgegeven zou worden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2015, 23:08:21
Bij ons is bij een vrachtwagenbrand het inzet voorstel 1 ts en 1 tw. Verder zal de politie en wegbeheerder wel tp komen. Berging word ook in gang gezet maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad


Boss-19

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
    • Fotosite Boss-19
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2015, 09:03:21
Het is dus wel duidelijk dat in Nederland er een veel kleinere inzet zou zijn. Bedankt voor de info.

Blijft bij mij nog wel de vraag wat de motivatie/reden achter het Duitse inzetsysteem is? Daarnaast hoor ik natuurlijk graag wat jullie vinden van het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse aanpak, welke heeft jullie voorkeur (zowel vanuit burger als hulpverlenersperspectief)?
Met vriendelijke groet, Boss-19. ©Copyright op al mijn geplaatste foto's. Geplaatste foto's mogen niet zonder mijn uitdrukkelijke schriftelijke toeste


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2015, 08:24:51
Citaat van: Boss-19 link=msg=1379703 date=1445497401
Het is dus wel duidelijk dat in Nederland er een veel kleinere inzet zou zijn. Bedankt voor de info.

Blijft bij mij nog wel de vraag wat de motivatie/reden achter het Duitse inzetsysteem is? Daarnaast hoor ik natuurlijk graag wat jullie vinden van het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse aanpak, welke heeft jullie voorkeur (zowel vanuit burger als hulpverlenersperspectief)?

Wat de motivatie is, zal je aan de Duitse collega's zelf moeten vragen. Kennelijk hanteren ze daar iets meer het "beter mee verlegen, dan om verlegen"-principe.

De Nederlandse inzet is gebaseerd op alarmeren wat nodig is. Dat kan betekenen dat je ter plaatse op moet schalen en dat ondersteuning dus iets langer op zich laat wachten. In Duitsland rijdt vaak een complete "Löschzug" en heb je bij serieuze incidenten dus sneller extra materieel en mensen, maar ook vaak gewoon veel te veel personeel. Voor beide werkwijzen valt dus iets te zeggen; vanuit efficiëntie is de Nederlandse aanpak een stuk beter! ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2015, 20:24:36
Citaat van: Boss-19 link=msg=1379558 date=1445452792
Hallo,

Ik ga ervan uit dat dit het goede topic is, zo niet dan hoor ik het graag. Ik ben benieuwd wat de reden is achter het Duitse inzetsysteem en wat jullie mening hierover is. Hiervoor heb ik als casus een vrachtwagenbrand genomen:

Vrachtwagenbrand Duitsland
Op 28-07-2015 vond er op de snelweg (Autobahn A8 bij Holzkirchen) een vrachtwagenbrand plaats (http://www.merkur.de/lokales/region-holzkirchen/holzkirchen/a8-lastwagen-brennt-5297034.html). Inhoud van de vrachtwagen bestond uit kratten met flessen mineraalwater.  Hiervoor kwamen ter plaatse:
- Tweemaal politie
- Driemaal geneeskunde
- (Bijna) de volledige kazernes van de (vrijwillige) brandweer van Weyarn en de (vrijwillige) brandweer van Holzkirchen en daarnaast ook voertuigen van de vrijwillige brandweer van Otterfing.
- Een voertuig van de gemeente/wegbeheerder (?) en een voertuig van het vervoersbedrijf zelf.
De volledige rijbaan (3 banen) werd afgesloten en de brand werd geblust. Na ongeveer 2 uur worden 2 van de drie rijbanen weer vrijgegeven en op de andere rijbanen zijn de hulpdiensten nog allemaal aanwezig ( napraten en eten/drinken??).

Onderstaand een fotoserie hiervan (klik op de foto om naar een grotere versie op de site te gaan).



Persoonlijk leek mij een dermate grote inzet niet nodig (de voertuigen vervoeren ook nog meer brandweerlieden dan hier in Nederland in veel gevallen). Binnen een uur was de brand (grotendeels geblust) en was er ook geen grote rookontwikkeling meer.

Graag krijg ik antwoord op de volgende vragen:
- Wat is de reden/motivatie achter een dermate grote inzet?
- Wat zou in het geval van deze casus de inzet zijn geweest als deze had plaatsgevonden in Nederland?
- Wat is jullie mening hierover? Hebben jullie voorkeur voor de Nederlandse of de Duitse methode?
 Stuur je vraag eens naar de woordvoerder van dat Duitse brandweerkorps, be benieuwd naar de uitleg..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2015, 20:50:22
Ben stiekem ook wel benieuwd, is bij mij om de hoek zogezegd. Een dermate grote inzet voor een vrachtwagenbrand is ook voor mij nieuw, denk gevoelsmatig dat München-stad (beroeps met soms aanvulling vrijwilligers) in zo'n geval minder massaal inzet op de snelweg. Maar veel van de omringende snelwegen vallen onder vrijwillige korpsen. Zou kunnen dat het gedeeltelijk als een uitrukoefening gezien wordt?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Boss-19

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
    • Fotosite Boss-19
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2015, 21:01:33
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1387168 date=1448393076
 Stuur je vraag eens naar de woordvoerder van dat Duitse brandweerkorps, be benieuwd naar de uitleg..

Ik heb in hiervoor al eens naar 2 van de korpsen gemaild. Ook in het verleden bij een ander incident naar een ander korps al. Ik heb in alle drie de gevallen niks terug gehoord.
Ik heb het vermoeden dat dit mede komt omdat ik in het Engels mail.  Ik kan helaas geen Duits.
Met vriendelijke groet, Boss-19. ©Copyright op al mijn geplaatste foto's. Geplaatste foto's mogen niet zonder mijn uitdrukkelijke schriftelijke toeste


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2015, 21:07:45
Sie haben Mail ;) (PM)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")