Bewapening alle rangen

Auteur Topic: Bewapening alle rangen  (gelezen 39722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Gepost op: 26 oktober 2015, 19:11:34
Goedenavond allen,

Het zal ongetwijfeld al eens aan de orde zijn geweest, maar wat vinden jullie: alle rangen een vuurwapen of is het goed zoals het is?
Ik weet dat bijvoorbeeld ook gewone surveillanten geen wapen dragen. Nou ben ik zelf vrijwilliger in spe, dus voor mij geen wapen.

Mij zou het juist een optie lijken om te kiezen voor een vuurwapen; zo kan je ook als vrijwilliger nooddiensten e.d. draaien.

Laat maar horen wat jullie er van vinden, ik ben benieuwd!


Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa


guest16442

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2015, 19:12:53
Ja. En dan niet eens zodat er nooddiensten gedraaid kunnen worden, maar minimaal ter noodweer.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2015, 19:17:58
Citaat van: NavySeals link=msg=1380514 date=1445883094
Mij zou het juist een optie lijken om te kiezen voor een vuurwapen; zo kan je ook als vrijwilliger nooddiensten e.d. draaien.

Met alleen een vuurwapen erbij kom je er echt niet hoor, hier zal nog wel een aantal jaren scholing voor nodig moeten zijn met de bijbehorende praktijkervaring. Als je de gehele selectieprocedure doorkomt en je binnen een basisteam valt, zal je er achter komen dat de politie vol zit met wet- en regelgeving. 'Even' een vuurwapen erbij maakt je nog lang niet bekwaam om noodhulp te draaien. Dan zal je toch echt voor een fulltime functie moeten kiezen.


NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2015, 19:31:24
Uiteraard snap ik dat Noodhulp niet alleen komt met het vuurwapen, maar ook de nodige scholing nodig heeft. Qua noodweer is het zeker handig, maar volgens mij word je niet echt serieus genomen zonder een vuurwapen. Zeker niet door de mensen die wel uit zijn op een relletje....
Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2015, 20:08:03
Als je niet serieus genomen wordt omdat je geen vuurwapen draagt dan moet je iets aan je overwicht en uitstraling doen. Mensen die echt uit zijn op een relletje deinzen ook niet terug voor een vuurwapen, daar zijn inmiddels voldoende voorbeelden van.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2015, 22:55:29
Ik heb tijdens al mijn diensten als VP'er het vuurwapen slechts een enkele keer gemist.
Dan moet je denken aan een melding in de buurt waar je gezien de gevaarszetting niet naar toe moet willen gaan (en ook niet op afgestuurd gaat worden door het OC).

Uiteraard kan je alsnog in situaties terecht komen waar een gevaarszetting bij aanwezig. Verstandig en logisch blijven na denken is altijd het advies.

Voor het overwicht of 'serieus' genomen worden heb ik geen vuurwapen aan mijn koppel nodig.

Elke vrijwilliger een vuurwapen ben ik ook fel op tegen.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2015, 10:24:29
Citaat van: PietjePuk link=msg=1380574 date=1445896529
Ik heb tijdens al mijn diensten als VP'er het vuurwapen slechts een enkele keer gemist.
Dan moet je denken aan een melding in de buurt waar je gezien de gevaarszetting niet naar toe moet willen gaan (en ook niet op afgestuurd gaat worden door het OC).

Uiteraard kan je alsnog in situaties terecht komen waar een gevaarszetting bij aanwezig. Verstandig en logisch blijven na denken is altijd het advies.

Voor het overwicht of 'serieus' genomen worden heb ik geen vuurwapen aan mijn koppel nodig.

Elke vrijwilliger een vuurwapen ben ik ook fel op tegen.

Kun je over je laatste opmerking even een toelichting geven? Politievrijwilligers doorlopen dezelfde selectiekeuring als beroeps. Volgens een opleiding en doen ervaring op in de praktijk.
Jij hebt misschien geen vuurwapen nodig om overwicht en /of serieus te worden genomen, daar heb je voordeel van. Maar er zijn zat voorbeelden ook onder de beroeps waarvoor dat niet geldt. Dus ik snap niet wat dit met een vrijwilliger te maken heeft. Voordat een vrijwilliger een vuurwapen krijgt zal deze ook worden beoordeeld en moet dan nog psychologisch getest worden.
Er zijn zat functionarissen zoals transportgeleiders justitie, douaniers, parketwachters, boswachters die vuurwapen dragend zijn en met alle respect een relatief kortere opleiding hebben genoten en ook nog minderaanwezig zijn in het publieke domein. Vrijwilligers mogen geen noodhulp draaien maar kunnen heel goed ondersteunend zijn op allerlei gebieden. En in deze tijd met terreur, jihadisme en andere maatschappelijke gevaren (sla de krant maar open) moet een ervaren politievrijwilliger gewoon kunnen beschikken over een vuurwapen als ze daarvoor goed zijn beoordeeld en getest. het wordt tijd dat een politievrijwilliger eens serieus genomen wordt. Ook onder de beroeps lopen cowboys en moet je afvragen hoe die door de keuring zijn gekomen.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2015, 10:29:53
Citaat van: Maxell01 link=msg=1380622 date=1445937869
Kun je over je laatste opmerking even een toelichting geven? Politievrijwilligers doorlopen dezelfde selectiekeuring als beroeps. Volgens een opleiding en doen ervaring op in de praktijk.
Jij hebt misschien geen vuurwapen nodig om overwicht en /of serieus te worden genomen, daar heb je voordeel van. Maar er zijn zat voorbeelden ook onder de beroeps waarvoor dat niet geldt. Dus ik snap niet wat dit met een vrijwilliger te maken heeft. Voordat een vrijwilliger een vuurwapen krijgt zal deze ook worden beoordeeld en moet dan nog psychologisch getest worden.
Er zijn zat functionarissen zoals transportgeleiders justitie, douaniers, parketwachters, boswachters die vuurwapen dragend zijn en met alle respect een relatief kortere opleiding hebben genoten en ook nog minderaanwezig zijn in het publieke domein. Vrijwilligers mogen geen noodhulp draaien maar kunnen heel goed ondersteunend zijn op allerlei gebieden. En in deze tijd met terreur, jihadisme en andere maatschappelijke gevaren (sla de krant maar open) moet een ervaren politievrijwilliger gewoon kunnen beschikken over een vuurwapen als ze daarvoor goed zijn beoordeeld en getest. het wordt tijd dat een politievrijwilliger eens serieus genomen wordt. Ook onder de beroeps lopen cowboys en moet je afvragen hoe die door de keuring zijn gekomen.
Ik ben zelf vrijwilliger, dus dat hoef je mij niet uit te leggen.

Met de dik gedrukte opmerkingen haal je exact aan waarom ik het niet zie gebeuren dat ELKE vrijwilliger een vuurwapen krijgt.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2015, 10:44:09
Citaat van: PietjePuk link=msg=1380623 date=1445938193
Ik ben zelf vrijwilliger, dus dat hoef je mij niet uit te leggen.

Met de dik gedrukte opmerkingen haal je exact aan waarom ik het niet zie gebeuren dat ELKE vrijwilliger een vuurwapen krijgt.

En terecht, ben je niet geschikt dan geen vuurwapen (met je beperkte taken doen, en dat weet je), maar ik vind dat een ieder die positief wordt beoordeeld door de eenheid en ervaring heeft opgedaan deze module moet krijgen. Maar dat geldt ook voor een beroeps, haal je je testen niet wapen inleveren.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2015, 10:50:44
Dan zijn we het met elkaar eens.