Bewapening alle rangen

Auteur Topic: Bewapening alle rangen  (gelezen 39733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #170 Gepost op: 4 april 2018, 16:48:30
Ik ben persoonlijk voor het doorstromen van alle surveillanten die geschikt zijn naar de rang van agent. Kan je ze ook meteen veelzijdiger inzetten (lees, de roostergaten op laten vullen). Voor de niet geschikte surveillanten moet je een goed plekje in de organisatie vinden waarbij ze niet meer naar buiten hoeven.

Een agent in uniform op straat moet gewoon overal voor ingezet kunnen worden. De burger ziet de verschillen niet. Surveillanten zijn, met alle respect, een soort oplossing geweest om snel relatief goedkoop personeel te werven en daarmee meer blauw op straat te zetten. De meesten kunnen veel meer maar krijgen dat niet van de organisatie en lopen alleen maar tegen beperkingen aan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #171 Gepost op: 4 april 2018, 17:16:24
Ik ben persoonlijk voor het doorstromen van alle surveillanten die geschikt zijn naar de rang van agent. Kan je ze ook meteen veelzijdiger inzetten (lees, de roostergaten op laten vullen). Voor de niet geschikte surveillanten moet je een goed plekje in de organisatie vinden waarbij ze niet meer naar buiten hoeven.

Een agent in uniform op straat moet gewoon overal voor ingezet kunnen worden. De burger ziet de verschillen niet. Surveillanten zijn, met alle respect, een soort oplossing geweest om snel relatief goedkoop personeel te werven en daarmee meer blauw op straat te zetten. De meesten kunnen veel meer maar krijgen dat niet van de organisatie en lopen alleen maar tegen beperkingen aan.

Dienst doen aan de cellencomplexen.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #172 Gepost op: 4 april 2018, 21:22:53
Ok, inderdaad voor de surveillanten die na de test voor vuwap-dragend niet geschikt zijn moet er een passend oplossing komen en kan inderdaad zijn voor intake, cellencomplex etc. Ik ben echter benieuwd voor de surveillanten die wel geschikt zijn na de test. B.v een surveillant 2+ die b.v in als vrijwilliger executief is en als beroeps in de grote steden die aan het front staan. Het kan toch niet meer zo zijn dat alle collegae executief zijn zonder vuwap de straat op gaan. Ik draai vaak dienst met de collegae van VHAT dienst die als BOA dienst doen tijdens diverse controles in het verkeer. Je wilt niet weten wat ze soms tegen komen tijdens controles ook deze mensen moet je z.s.m voorzien van middelen voor hun veiligheid. dan heb ik het niet over pepperspray , een wapenstok en boeien... Het is 2018


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #173 Gepost op: 5 april 2018, 00:08:00
Mee eens. In deze tijden van terreur snap ik niet dat er nog collega's zijn die onbewapend de straat op worden gestuurd. Dan bedoel ik niet dat je zomaar iedereen een vuurwapen moet geven, want soms snap ik de noodzaak van het uniform ook niet zo goed. Als ik soms de postbode (beetje oneerbiedig, maar weet de officiele functienaam niet  :P) in een oud uniform binnen zie komen, dan vraag ik me af wat de meerwaarde daarvan is. Tevens rijden deze collega's in een caddy-achtige auto met striping. Verder is deze collega niet executief zover ik weet, dus laat deze zijn functie lekker in burger uitvoeren.. veel minder risico. Zo zijn er nog meer functies, waar het niet gaat om het direct bewapenen, maar misschien is dat uniform helemaal niet nodig. En als dat uniform wel nodig is voor je taak, dan ook bewapend.. vrij simpel lijkt me.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #174 Gepost op: 5 april 2018, 15:00:14
Het blijft mee ook (negatief) fascineren dat elke bureauchef, sectorhoofd of eenheidschef met een pistool aan zijn riem loopt, alsmede een hoop goud wat zelden buitenkomt, en de mensen die daadwerkelijk buiten lopen moeten hopen en bidden dat ze het met een pepperspray kunnen gaan oplossen.

Zelf heb ik al een heel aantal keer een stapje terug gedaan omdat een stapje naar voren niet verantwoord kon, al heb je het over ondermijning...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #175 Gepost op: 5 april 2018, 17:33:35
Het staat ook een beetje scheef vergeleken met alle (docent)agenten die nu constant omgehangen rondlopen op politieacademies met de reden van 'als er wat gebeurt dan kunnen we reageren'. De surveillant staat elke dienst in het publiek domein en moet zijn gewapende collega naar voren duwen als er wat gebeurt (terreur) bij een evenement (kerntaak surveillant).

Bouman heeft in 2015 eens geroepen dat elke agent zijn wapen op de man moet hebben, zowel reizen in uniform als buiten diensttijd. Dit vanwege de terreurdreiging. Hij wilde zelfs eens zijn wapen niet afstaan bij de Tweede Kamer, want "het is goed voor de eigen veiligheid van de agent en de veiligheid op straat". Terwijl je als surveillant zo een voertuig aan de kant kan zetten vanwege een kapotte achterlamp (kerntaak verkeer) en er opeens een vuurwapen in het middenconsole ligt.

Behalve op Schiphol heb ik bij ons nog geen brigadecommandant gezien die een wapen bij zich draagt. In Den Haag zijn ze volgens mij al vergeten wat IBT überhaupt is. Maar ik vind wel dat als je in operationeel uniform gekleed bent en je met je poten in de modder genaamd publiek domein staat, burgers wel wat van je verwachten, ook al is dit een werkbezoek. Mensen zien een uniform, ze kijken niet of je een wapen draagt of niet.
Uitspraken op persoonlijke titel


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #176 Gepost op: 12 mei 2018, 21:05:09
Het staat ook een beetje scheef vergeleken met alle (docent)agenten die nu constant omgehangen rondlopen op politieacademies met de reden van 'als er wat gebeurt dan kunnen we reageren'. De surveillant staat elke dienst in het publiek domein en moet zijn gewapende collega naar voren duwen als er wat gebeurt (terreur) bij een evenement (kerntaak surveillant).

Bouman heeft in 2015 eens geroepen dat elke agent zijn wapen op de man moet hebben, zowel reizen in uniform als buiten diensttijd. Dit vanwege de terreurdreiging. Hij wilde zelfs eens zijn wapen niet afstaan bij de Tweede Kamer, want "het is goed voor de eigen veiligheid van de agent en de veiligheid op straat". Terwijl je als surveillant zo een voertuig aan de kant kan zetten vanwege een kapotte achterlamp (kerntaak verkeer) en er opeens een vuurwapen in het middenconsole ligt.

Behalve op Schiphol heb ik bij ons nog geen brigadecommandant gezien die een wapen bij zich draagt. In Den Haag zijn ze volgens mij al vergeten wat IBT überhaupt is. Maar ik vind wel dat als je in operationeel uniform gekleed bent en je met je poten in de modder genaamd publiek domein staat, burgers wel wat van je verwachten, ook al is dit een werkbezoek. Mensen zien een uniform, ze kijken niet of je een wapen draagt of niet.

Zo is het alle blauwe executive dienders moeten vuurwapen dragend worden, vanaf de rang surveillant tot aan de ...... Inderdaad er lopen zat dienders rond met een vuurwapen die je nooit meer op straat ziet.... Inleveren en je sterk maken voor mensen die met de poten in de klei staan op straat en vooraan. Wil je deze mensen nog voorzien van een gas-busje en saté stok in de huidige tijd .......


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #177 Gepost op: 13 mei 2018, 00:43:43
Waarom zouden executieve dienders die niet zo vaak meer buiten komen het wapen moeten inleveren? Zo duur zijn ze niet, en het is toch handig als je ze in geval van een verandering van dreigingsniveau naar buiten kan trekken! In plaats daarvan kan je beter een paar nieuwe wapens aanschaffen en zij die geschikt zijn opleiden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein