Bewapening alle rangen

Auteur Topic: Bewapening alle rangen  (gelezen 39720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #40 Gepost op: 5 november 2015, 15:26:05
Citaat van: bewapi link=msg=1382178 date=1446729734
Ik vraag me af of je überhaupt wel weet waar je op hebt gesolliciteerd. Misschien moet je je er iets meer in verdiepen en nogmaals jezelf de vraag stellen of je dit wil.
Je zit nog in de selectie en doet nu al dergelijke uitspraken....

Volgens mij kan hij beter bij de Navy Seals solliciteren, Teckel Berry's lopen er al genoeg rond ;)


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #41 Gepost op: 16 november 2015, 08:04:31
Citaat van: NavySeals link=msg=1382036 date=1446667613
Ik heb me meer bezig gehouden met de voor mij belangrijke delen van de functie. Op welk niveau het allemaal is en de andere feitjes die alleen uitmaken voor een uitgebreid CV leer ik vanzelf wel, lijkt me.... Mij ging het meer om werkzaamheden, werktijden etc. De leuke details leer ik hier op het forum ook nog wel....


Wat zijn dan de belangerijke functies van de vrijwilliger tegenwoordig volgens jou?

Met de huidige uitgeklede variant van de vrijwilliger doe je niet meer dan een verkeerscontrole of een buurtonderzoekje. Naar mijn mening is het een gedrocht van een opleiding waar amper kennis uit voortvloeit. En laatstgenoemde doet mij tevens denken dat de "nieuwe" vrijwilligers niet capabel genoeg zijn om een walther op zak te dragen. Daarvoor moet je wel wat meer kunnen en beter opgeleid zijn om die grote verantwoording te kunnen en mogen dragen. Want die verantwoording word vaak vergeten.

De volwaardige surveillantenopleiding voor de vrijwilligers met kans op doorstroom naar niv. 3 of 4 en evt zelfs naar de beroeps valt hier buiten. Immers hebben zij na afronding van de opleiding een betere opleiding genoten.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #42 Gepost op: 16 november 2015, 12:37:55
Ik heb me wel georiënteerd binnen de functie, maar deze niet vergeleken (dus nee; niet gekeken naar niveau's) aangezien dit als vrijwilliger irrelevant is.

Om even op Rutger1 terug te komen: Ik vind dat vrijwilligers de keuze moeten krijgen om met een vuurwapen te lopen en zo zelf hun taken te bepalen. Daarbij komt nog dat (daar waar het 20 jaar geleden niet nodig was dat vrijwilligers een VuWa droegen maar wel hadden) er toch sneller agressieve confrontaties ontstaan, ook als je deze niet opzoekt. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk het wapen niet snel zal trekken en zelfs hoop dat ik het alleen gebruik bij schietoefeningen hoef te pakken. Dat er dan meer training nodig is lijkt me duidelijk, maar daar kies je dan als vrijwilliger zelf voor.
Alle boa's ook maar uitrusten met pistool? Immers zij hebben ook regelmatig agressieve confrontaties.

Ik heb deze discussie even gelezen maar het lijkt mij dat je gewoon heel graag wilt kunnen zeggen dat je een pistool op je heup hebt. Kan het fout hebben maar die indruk wek je bij mij

Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #43 Gepost op: 16 november 2015, 15:49:52
Ik denk dat het een verkeerd beeld is wat veel sollicitanten hebben, wat houdt het werk nou echt in. En bij dat beeld hoort een pistool.

Geloof me, begin lekker als surveillant, je hebt echt geen pistool nodig. Bedenk ook dat een pistool hele vergaande gevolgen kan hebben voor je normale werk.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #44 Gepost op: 16 november 2015, 15:57:44
Citaat van: SpaX link=msg=1385146 date=1447673875
Alle boa's ook maar uitrusten met pistool? Immers zij hebben ook regelmatig agressieve confrontaties.

Ik heb deze discussie even gelezen maar het lijkt mij dat je gewoon heel graag wilt kunnen zeggen dat je een pistool op je heup hebt. Kan het fout hebben maar die indruk wek je bij mij


eens


guest16442

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 16 november 2015, 16:47:43
Ik ben misschien nog in opleiding, maar heb al aardig wat uren ervaring op mogen doen. Ook ik ben van mening dat surveillanten een vuurwapen zouden moeten hebben. En dat is niet omdat ik mij als surveillant per se onveilig heb gevoeld - wel word je er vaak mee geconfronteerd door collega's, omdat zij liever met iemand op stap gaan die ook vuurwapendragend is (of in ieder geval bij bepaalde diensten). Maar daar gaat het mijn inziens niet om.

Waar het mijn inziens om gaat is dat je in een Politie uniform loopt en daar hebben mensen bepaalde verwachtingen bij, maar het maakt je voor veel mensen ook een doelwit. Mocht zich in Nederland zich een situatie voordoen zoals in Parijs dan zou het heel goed kunnen dat je als surveillant per stomme pech daar midden in bent beland (verkeerde plaats, verkeerde tijd). Zo'n persoon ziet een Politie uniform en zal dus het vuur op jou openen, maar zelf heb je dus niets waarmee jij je kunt verdedigen. Het enige wat je kunt doen is hard wegrennen. Wat voor beeld geeft dat bij de burgers? Zij die in directe gevaar zijn, die verwachten dat wij (mensen van de Politie) hen in zo'n situatie komen 'redden'. Dat zal enkel en alleen voor nog meer wanhoop en paniek zorgen.

Nogmaals: het gaat er dus niet om dat surveillanten ook op vuurwapen gevaarlijke situaties worden afgestuurd, maar dat zij in een noodsituatie waarin ze zijn terechtgekomen wel kunnen handelen. Je kunt zeggen dat je als surveillant niet in zo'n situatie terecht zal komen, maar het hoeft maar 1(!) keer te gebeuren. Eén keer! Daar sta je dan met lege handen, maar wel in een Politie uniform...


Waus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #46 Gepost op: 16 november 2015, 16:57:43
Sja dragen van een vuurwapen bij VP of niet valt wat over te zeggen.
Tegenwoordig met alle dreiging etc kan ik mij voorstellen dat dit prettig is, al is het puur voor noodweer.

Je hebt aardig wat vrijwilligers met een vuurwapen... volgens mij moet je daar als beroepscollega alleen maar blij mee zijn. Kan geen nadeel bedenken zo.


NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #47 Gepost op: 16 november 2015, 17:11:01
Citaat van: Flavius link=msg=1385252 date=1447688863
Ik ben misschien nog in opleiding, maar heb al aardig wat uren ervaring op mogen doen. Ook ik ben van mening dat surveillanten een vuurwapen zouden moeten hebben. En dat is niet omdat ik mij als surveillant per se onveilig heb gevoeld - wel word je er vaak mee geconfronteerd door collega's, omdat zij liever met iemand op stap gaan die ook vuurwapendragend is (of in ieder geval bij bepaalde diensten). Maar daar gaat het mijn inziens niet om.

Waar het mijn inziens om gaat is dat je in een Politie uniform loopt en daar hebben mensen bepaalde verwachtingen bij, maar het maakt je voor veel mensen ook een doelwit. Mocht zich in Nederland zich een situatie voordoen zoals in Parijs dan zou het heel goed kunnen dat je als surveillant per stomme pech daar midden in bent beland (verkeerde plaats, verkeerde tijd). Zo'n persoon ziet een Politie uniform en zal dus het vuur op jou openen, maar zelf heb je dus niets waarmee jij je kunt verdedigen. Het enige wat je kunt doen is hard wegrennen. Wat voor beeld geeft dat bij de burgers? Zij die in directe gevaar zijn, die verwachten dat wij (mensen van de Politie) hen in zo'n situatie komen 'redden'. Dat zal enkel en alleen voor nog meer wanhoop en paniek zorgen.

Nogmaals: het gaat er dus niet om dat surveillanten ook op vuurwapen gevaarlijke situaties worden afgestuurd, maar dat zij in een noodsituatie waarin ze zijn terechtgekomen wel kunnen handelen. Je kunt zeggen dat je als surveillant niet in zo'n situatie terecht zal komen, maar het hoeft maar 1(!) keer te gebeuren. Eén keer! Daar sta je dan met lege handen, maar wel in een Politie uniform...

Precies de discussie die voor mij aanleiding was om het topic te beginnen. Toen was er na de eerdere terreurdaden in Parijs ook al een discussie gaande over agenten die zich niet meer veilig voelden op straat en of agenten hun wapen niet allemaal mee naar huis moesten nemen. Dank voor de aanvulling@

Citaat van: Waus link=msg=1385253 date=1447689463

Deze zijn nog van de 'oude lichting' waarbij het vuurwapen nog werd uitgereikt aan vrijwilligers, maar volgens mij kon je toen als vrijwilliger ook nog wat meer worden dan surveillant. Ik snap ook niet precies waarom ze daar ooit me zijn gestopt, afgezien van het feit dat het natuurlijk lekker geld bespaart.... (er zal hier ongetwijfeld iemand zijn die de officiële reden weet)
Sja dragen van een vuurwapen bij VP of niet valt wat over te zeggen.
Tegenwoordig met alle dreiging etc kan ik mij voorstellen dat dit prettig is, al is het puur voor noodweer.

Je hebt aardig wat vrijwilligers met een vuurwapen... volgens mij moet je daar als beroepscollega alleen maar blij mee zijn. Kan geen nadeel bedenken zo.
Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #48 Gepost op: 16 november 2015, 20:36:34
@Flavius, wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar dan net zoals SpaX aangeeft, dan ook maar alle BOA's uitrusten met een vuwa? Precies hetzelfde verhaal.

Omdat de kans bestaat dat er een soort gelijke situatie voordoet als in parijs, waarbij mogelijk een VP'er bij betrokken kan raken, dan maar iedereen uitrusten met een Vuwa? Persoonlijk ben ik van mening dat het niet hoeft.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #49 Gepost op: 16 november 2015, 21:13:00
Citaat van: Flavius link=msg=1385252 date=1447688863
Waar het mijn inziens om gaat is dat je in een Politie uniform loopt en daar hebben mensen bepaalde verwachtingen bij, maar het maakt je voor veel mensen ook een doelwit. Mocht zich in Nederland zich een situatie voordoen zoals in Parijs dan zou het heel goed kunnen dat je als surveillant per stomme pech daar midden in bent beland (verkeerde plaats, verkeerde tijd). Zo'n persoon ziet een Politie uniform en zal dus het vuur op jou openen, maar zelf heb je dus niets waarmee jij je kunt verdedigen. Het enige wat je kunt doen is hard wegrennen. Wat voor beeld geeft dat bij de burgers? Zij die in directe gevaar zijn, die verwachten dat wij (mensen van de Politie) hen in zo'n situatie komen 'redden'. Dat zal enkel en alleen voor nog meer wanhoop en paniek zorgen.
Volgens mij benoem je hier twee zaken die zijdelings met elkaar te maken hebben, maar die je misschien beter los van elkaar kan zien.

1. Het feit de je een groter doelwit bent omdat je het uniform draagt. Ongetwijfeld waar. Op het moment dat jij het doelwit wordt van 1 of 2 figuren met een AK47 denk ik dat je nog steeds als de sodemieter moet maken dat je weg/in dekking komt. Daar gaat die proppenschieter aan je gordel bar weinig aan veranderen. Als je vervolgens in een heldhaftige actie een of beide heren weet uit te schakelen, Bravo Zulu, maar dat brengt ons bij punt

2. Het beeld wat de omstanders hebben. Als we kijken naar de beelden van eerdere gevallen kan je met zekerheid stellen dat iedereen op dat moment al volledig in paniek is (jijzelf wellicht ook). Ik kan me zo voorstellen (ik ben nooit in deze situatie geweest (natuurlijk), maar ben pas geleden toevallig getuige geweest van een schietpartij), dat het incident er net zoveel baat bij heeft als je, zodra het enigszins kan, begint met eerste hulp verlenen en omstanders en lichtgewonden te bewegen hetzelfde te doen. Persoonlijke rust en het scherp observeren van de situatie en dit doorgeven aan de meldkamer zijn dan misschien wel net zo belangrijke assets (en 'kalmerende' factoren) als een potentiële snelle uitschakeling.

Kortweg: In 'Run, Hide, Fight' kun je de fight breder zien dan het uitschakelen van de dader.
Zoals al eerder aangegeven, het blijft vooralsnog een verhaal van hele kleine kansen. En mocht het ooit een keer voorkomen, dan ben je dus verre van machteloos omdat je toevallig niet vuwa-dragend bent.