Bewapening alle rangen

Auteur Topic: Bewapening alle rangen  (gelezen 39881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #60 Gepost op: 21 november 2015, 07:01:44
Mannen even serieus.

ik heb voordat ik de Noodhulp in ging jaren achtereenvolgens als onbewapende surveillant mijn beroepsdiensten gedaan. In die 6 jaar heb ik enkel 1 of twee situaties meegemaakt waarin een VuWa evt. een toegevoegde waarde had kunnen zijn. Lees HAD KUNNEN zijn.

Echter door zelf gewoon je boeren verstand te gebruiken en deescalerend op te treden ben ik nooit in een VuWa-situatie terecht gekomen.

Als Surveillant hoor je gewoon helder voor de bril te hebben wanneer je een blokje om hoort te maken. Met andere woorden je moet zelf in kunnen schatten of een bepaalde melding wel iets is om op mee te rijden en ook de wel VuWa dragende collega die op dat moment bij je op de auto zit(ten), hebben daar een taak in.

Zo wordt dat hier altijd nog aan de niet VuWa-dragende vrijwilligers geleerd en ook aan de beroepssurveillanten die geen VuWa hebben.

Hier in het landelijke gebied is het niet zoals in de randsteden waar je op de noodknop drukt en er binnen enkele minuten een 11tal dienstvoertuigen ter plaatse is. Hier zij de aanrijtijden van assisterende eenheden vaak meer dan 10 minuten en soms ook langer.

Ik ben nog steeds van mening dat het "bekkie" nog steeds het belangerijkste wapen van iedere agent op straat is, los van de terreur en aanverwanten en los van randsteden of platteland.

Dus ik vraag me af of het feit van het onveilige gevoel van de niet VuWa dragende collega's, niet gewoon aan het feit ligt dat ze geen of te weinig zelfvertrouwen en/of kennis en inzicht hebben.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #61 Gepost op: 21 november 2015, 07:27:45
Wijze woorden.  O0


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #62 Gepost op: 25 november 2015, 13:06:45
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1386427 date=1448085704
Mannen even serieus.

ik heb voordat ik de Noodhulp in ging jaren achtereenvolgens als onbewapende surveillant mijn beroepsdiensten gedaan. In die 6 jaar heb ik enkel 1 of twee situaties meegemaakt waarin een VuWa evt. een toegevoegde waarde had kunnen zijn. Lees HAD KUNNEN zijn.

Echter door zelf gewoon je boeren verstand te gebruiken en deescalerend op te treden ben ik nooit in een VuWa-situatie terecht gekomen.

Als Surveillant hoor je gewoon helder voor de bril te hebben wanneer je een blokje om hoort te maken. Met andere woorden je moet zelf in kunnen schatten of een bepaalde melding wel iets is om op mee te rijden en ook de wel VuWa dragende collega die op dat moment bij je op de auto zit(ten), hebben daar een taak in.

Zo wordt dat hier altijd nog aan de niet VuWa-dragende vrijwilligers geleerd en ook aan de beroepssurveillanten die geen VuWa hebben.

Hier in het landelijke gebied is het niet zoals in de randsteden waar je op de noodknop drukt en er binnen enkele minuten een 11tal dienstvoertuigen ter plaatse is. Hier zij de aanrijtijden van assisterende eenheden vaak meer dan 10 minuten en soms ook langer.

Ik ben nog steeds van mening dat het "bekkie" nog steeds het belangerijkste wapen van iedere agent op straat is, los van de terreur en aanverwanten en los van randsteden of platteland.

Dus ik vraag me af of het feit van het onveilige gevoel van de niet VuWa dragende collega's, niet gewoon aan het feit ligt dat ze geen of te weinig zelfvertrouwen en/of kennis en inzicht hebben.
Jeroen1982, nou even serieus, je weet net zo goed dat het "bekkie" tegenwoordig niet meer zo werkt als vroeger . Jij hebt één / twee situaties meegemaakt waarin een vuwap mogelijk een toegevoegde waarde zou hebben gehad. Hoeveel dienders zijn er wel niet die een veelvoud van dit soort incidenten hebben meegemaakt waaronder ook vrijwilligers, die ook hun boeren verstand hebben gebruikt en alles helder voor de bril hebben.  Dus jij en Pietje Puk kunnen het allemaal wel in het 'belachelijke ' trekken maar wel oordelen over zelfvertrouwen en inzicht. Die lopen er ook zat rond bij de beroeps. Dus dit vind ik even te makkelijk. Ook gelet op het artikel in het AD dat de ACP vind dat een diender zijn / haar wapen kan gaan dragen in hun vrije tijd.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4194545/2015/11/25/VVD-Laat-agent-dienstwapen-ook-in-vrije-tijd-dragen.dhtml


juanneele

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #63 Gepost op: 25 november 2015, 13:44:40
En toch is en blijft het Bekkie het belangrijkste wapen.
Er kunnen mensen heel veel willen en roepen, de prioriteit ligt komende tijd gewoon bij een reorganisatie en niet bij een discussie voor een vuurwapen voor de VP.
En als de basis dan goed is komt er vanzelf tijd voor VP, alleen is geduld voor sommige lastig op te brengen en dat snap ik ook wel.

Het verhaal om het wapen privé te dragen, hoer ziet men dat voor zich?
Zonder porto en veiligheidsvest met je dochtertje naar de speeltuin, en dan je wapen in verborgen holster.
Men zou iets meer moeten nadenken en iets minder moeten roepen


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #64 Gepost op: 25 november 2015, 13:57:39
Citaat van: juanneele link=msg=1387305 date=1448455480
En toch is en blijft het Bekkie het belangrijkste wapen.
Er kunnen mensen heel veel willen en roepen, de prioriteit ligt komende tijd gewoon bij een reorganisatie en niet bij een discussie voor een vuurwapen voor de VP.
En als de basis dan goed is komt er vanzelf tijd voor VP, alleen is geduld voor sommige lastig op te brengen en dat snap ik ook wel.

Het verhaal om het wapen privé te dragen, hoer ziet men dat voor zich?
Zonder porto en veiligheidsvest met je dochtertje naar de speeltuin, en dan je wapen in verborgen holster.
Men zou iets meer moeten nadenken en iets minder moeten roepen
Helder verhaal en het is bekend dat de organisatie even in rustig vaarwater moet komen en dat het goed komt met de VP. Geduld is in deze een schone zaak. Maar dat er uiteindelijk iets veranderen moet voor de VP is ook al lang duidelijke en we af moeten van het beeld 'padvinders' om het maar even oneerbiedig te benoemen maar dat z.s.m. het niveau omhoog moet zodat ze breder ingezet kunnen worden.
Ja het wapen privé dragen is iets wat meer duidelijkheid moet geven zitten inderdaad twee kanten aan.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #65 Gepost op: 25 november 2015, 14:00:54
Citaat van: juanneele link=msg=1387305 date=1448455480
En toch is en blijft het Bekkie het belangrijkste wapen.
Er kunnen mensen heel veel willen en roepen, de prioriteit ligt komende tijd gewoon bij een reorganisatie en niet bij een discussie voor een vuurwapen voor de VP.
En als de basis dan goed is komt er vanzelf tijd voor VP, alleen is geduld voor sommige lastig op te brengen en dat snap ik ook wel.

En dat is dus ook weer een kul reden. Als een bouwvakker om het leven komt door een ongeval en zijn werkgever zou aangeven dat dat komt omdat ze even te druk waren met reorganiseren om echt goed naar een LMRA of een Veiligheidsplan te kijken dan zal niemand dat accepteren.

Er wordt veel te veel waarde gehecht aan de reorganisatie binnen de politie. Van de week hoorde ik het nog bij een bijeenkomst waarbij iemand die nog voor de regiopolitie van ene hoge omes te horen kreeg: "Zozo dat is nogal wat, dan is dit dus al je tweede reorganisatie"

Ik werk nu 3 jaar bij een commercieel bedrijf en heb al minstens net zoveel reorganisaties meegemaakt. En nee, dit is niet zo'n grote organisatie als de politie, maar onze mensen mochten ook niet stil komen te staan en veiligheid mocht er niet onder leiden.

Politiemensen de straat op laten gaan zonder adequate bescherming is niet meer van deze tijd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #66 Gepost op: 25 november 2015, 14:09:35
Uiteraard moet de Politie eerst afmaken waar ze mee bezig zijn, maar in de huidige situatie is een agent toch iemand die beschermt, een stadswacht bekeurt. Zonder VuWa is er weinig verschil....
Vuurwapen privé dragen is leuk, maar alleen bij een acute dreiging lijkt me dat noodzakelijk. Dat mensen bij bijvoorbeeld recherche met VuWa dit kunnen lijkt me al eerder van belang. Als je iemand ziet lopen met een wapen weet je anders niet meer of het een agent is of een terrorist. Ik vind wel dat het mogelijk is om bijvoorbeeld pepperspray en handboeien bij je te dragen, alleen te gebruiken bij noodsituaties....
Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #67 Gepost op: 25 november 2015, 14:09:46
Maxwell, stop eens met het over een kam scheren van "de VP'ers". Vrijwillig ambtenaren van politie met een hogere rang voelen zich namelijk niet aangesproken door jouw verhaal (ik in elk geval niet).

Jij doelt op Surveillanten (rang) die er toevallig bij de Vrijwillig ambtenaren veel rond lopen, aangezien veel van de beroeps surveillanten inmiddels niet meer in de GGP werken, enkel en alleen binnen de ondersteunende diensten. Dit betekend dat er al een visie is op de functie van de Assistent GGP A/B binnen de GGP (uitsterf constructie) maar dat men vervolgens wel helder moet krijgen waar en in welke functies de NP behoefte heeft aan Vrijwillig ambtenaren.

Wellicht in jouw ogen geneuzel of een klein nuance verschil, maar wel essentieel.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #68 Gepost op: 25 november 2015, 14:23:18
Citaat van: NavySeals link=msg=1387317 date=1448456975
Als je iemand ziet lopen met een wapen weet je anders niet meer of het een agent is of een terrorist. Ik vind wel dat het mogelijk is om bijvoorbeeld pepperspray en handboeien bij je te dragen, alleen te gebruiken bij noodsituaties....

Als je het niet erg vind kies ik liever de benenwagen dan dat ik iemand met een automatisch vuurwapen te lijf ga met pepperspray en handboeien..  ???
If you can dream it, you can do it.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #69 Gepost op: 25 november 2015, 14:28:54
Citaat van: NavySeals link=msg=1387317 date=1448456975
Uiteraard moet de Politie eerst afmaken waar ze mee bezig zijn, maar in de huidige situatie is een agent toch iemand die beschermt, een stadswacht bekeurt. Zonder VuWa is er weinig verschil....
Vuurwapen privé dragen is leuk, maar alleen bij een acute dreiging lijkt me dat noodzakelijk. Dat mensen bij bijvoorbeeld recherche met VuWa dit kunnen lijkt me al eerder van belang. Als je iemand ziet lopen met een wapen weet je anders niet meer of het een agent is of een terrorist. Ik vind wel dat het mogelijk is om bijvoorbeeld pepperspray en handboeien bij je te dragen, alleen te gebruiken bij noodsituaties....

Dusss, ik zit te bedenken wat ik moet antwoorden. Toch besloten om het hierbij te laten.