nu eens hinderlijk optreden politie tijdens reddingsaktie

Auteur Topic: nu eens hinderlijk optreden politie tijdens reddingsaktie  (gelezen 4302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 7 september 2005, 20:01:42
Woensdagmiddag 1 september stuitte de Seeker op het Gooimeer van Huizen, een paar honderd meter van de oude haveningang op een drietal jongens van 15 jaar welke in het water lagen door het omslaan van hun zeilbootje. Het zwaard was afgebroken waardoor ze niet bij machte waren de zeilboot te richten.

Een grote open speedboot had een lijn aan de half gezonken zeilboot vast gemaakt en bleef in de buurt om een oogje in het (gezonken) zeil te houden.

Omdat het niet naar uitzag dat de jongens de boot weer overeind zouden krijgen haalde de Seeker twee jongens uit het water en nam de derde jongeman die inmiddels aan boord was geklommen van de speedboot over.

In plaats van te helpen begon de bemanning van een even later geärriveerde politieboot van Flevoland tegen de bemanning van de reddingsboot én de drie jongens te schreeuwen. Kennelijk vonden de agenten dit een uitgelezen moment om te gaan discussiëren over het al of niet ten onrechte bemoeien van derden met "het redden".

"Weet je wel bij wie je aan boord gaat" werd de verbouwereerde jongens gevraagd. "Dit is geen officiële reddingsbrigade, maar een partikuliere boot" en "je kan beter wachten op de officiële reddingsbrigade".  De Seeker overlegde ondertussen met met de kustwacht en besloot de drenkelingen naar de reddingspost van Huizen te brengen en deelde de agenten tot drie keer mee graag over een en ander van gedachten te willen wisselen, maar dìt niet een geschikt moment daarvoor te vinden. Maar ook nu weer greep de politieboot in met "niet zo snel varen ander houd ik je aan en krijg je een bekeuring! De maximale snelheid is hier 9 km! Ik sommeer je rustig te varen" op overspannen toon. Daarbij was het stress gehalte bij de politie zó hoog dat bij een draai waarbij ook nog eens het gas aan boord van van de rubberboot van de politie opengedraaid werd één der staande bemanningsleden door vastgrijpen aan de console nog maar net kon voorkomen dat hij overboord werd geworpen.

Gelukkig kwam de inmiddels gewaarschuwde reddingsboot "Huizer" van de Huizer reddingsbrigade
kort daarna de Haven van Huizen uitzetten, waarmee door de Seeker kontakt werd opgezocht via kanaal 16 van de Marifoon om af te spreken hoe de jongens het beste naar hun post gebracht konden worden. Maar ook nu weer kwam de politie Flevoland fier tussenbeide en sommeerde de jonens uit de Seeker over te stappen
naar de RB de Huizer welke de jongens naar de kant bracht.

De politieboot hield de Seeker daarop aan en eiste inzage in de papieren: "Ja, kom maar eens hier! Kenteken en registratie alstublieft"

Het registratiebewijs was wel aanwezig, maar het vaarbewijs kon niet op "het eerste verzoek van de ambtenaar" getoond worden, goed voor een bekeuring van 140 euro. Terecht natuurlijk en dom van mij, want regels zijn regels.

Maar voor de rest van het optreden heb ik geen goed woord over, temeer omdat later de voorlichtster in de Gooi- en Emlander verklaart dat "wat betreft de politie alle reddingsdiensten gelijk zijn en geen onderscheid gemaakt wordt".

Het argument dat het hier wellicht "onderkoelde drenkelingen betrof en dat de reddingsbrigade daar beter voor is toegerust" werd door de politieboot zelf ontkracht. Want naar later bleek waren ze al eerder langs de in het water liggende jongens gekomen met een catamaran op sleep en hadden de jongens desgevraagd verklaard aan de agenten dat "het goed met hun ging", waarop de dienders met hun sleep doorvoeren naar de Aanloophaven. Als ze werkelijk dachten mogelijk met onderkoelde drenkelingen te maken te hebben voorwaar geen slimme aktie.     

Toen de politieboot langszij van de Seeker kwam ontspon zich alsnog een levendige discussie tijdens het uitschrijven van de bekeuring. Het bleek dat er bij de politie klachten waren binnengekomen over boten die zich voor deden als reddingsboot en daarvoor later aan de geredden een rekening  presenteerden.

Ik moest ze uitleggen dat omdat redden een plicht van een ieder is er nooit geld voor gevraagd kan worden, en dat hij zich iets heeft wijs laten maken. Ik heb nog nooit gehoord dat op het Gooimeer ooit konkreet geld voor een redding is gevraagd. Alle reddingsdiensten stellen wel de geredden in de gelegenheid een vrijwillige donatie te doen, maar vragen nooit geld! Slepen naar iets anders als de dichtbijzijnde haven is wat anders, daar kan een vergoeding voor worden gevraagd.

Ook de snelheid kwam aan bod. Als ik snel varend (dat heet goed zeemansschap) naar een noodgeval ga mag je een bekeuring geven, maar ik stop niet hield ik de agent voor.
Ja op weg er naar toe, dat vind ik goed maar op de terugweg varen jullie ook altijd hard beet de schipperagent ons toe.

Vreemd dat hij dat wist: de inzage in de papieren was nodig zei hij even daarvoor omdat hij ons juist niet kende en wilde weten wat voor vlees hij in de kuip had. Juist zo'n versprekeing die vele misdadigers achter de tralies doet belanden...  ;D

Als laatste wees ik de bemanning op het niet aan hebben van de reddingsvesten, met als antwoord: Het is toch mooi weer, we hebben ze wel bij ons hoor!"
Even vergetend dat hij even daarvoor bijna overboord gedonderd was. Heb je veel aan een zwemvest voorin.

Een uitgebreid verslag met diverse omstander getuigeverklaringen staat deze week in de Schuttevear.

Tegen de bemanning (nouja tegen de twee mannelijke die het woord voerden dan) is een officiële klachtenprocedure gestart.

Henk

bijlage:  de bewaarders van de veiligheid op het water:
 

[verwijderd door de admin]




Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2005, 20:19:24
Echt belachelijk. :-X :-X :-\
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2005, 21:18:16
even nog het radioverkeer:

luister hier naar het radio verkeer

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2005, 21:33:13
zit die ene agent nou met een peuk boven de tube?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ajax

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2005, 21:42:49
tja helemaal ongelijk hebben ze niet maar om dat tijdens een inzet te doen is niet verstandig


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2005, 21:57:48
tja helemaal ongelijk hebben ze niet maar om dat tijdens een inzet te doen is niet verstandig

We waren die dag twee keer eerder langszij geweest. Er lag een speedboot gezonken op Blijburg bij Amsterdam die wij gingen bergen. Wij hebben hen gevraagd of zij de politie Amsterdam via C2000 in konden lichten, maar dat kon niet. Uitgelezen kans om ons toen om de papieren te vragen, Daarna nog een keer toen we zagen dat ze een catamaran op sleep hadden, Toen antwoorden ze dat ze dat zelf wel afhandelden. Nog zo'n kans. Maar ze wachtten liever tot we bezig waren met een redding.

zit die ene agent nou met een peuk boven de tube?

onafscheidelijk die drie... ;D

Henk


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2005, 22:10:02
Ik zag het stukje in de gooi staan,wel vreemd dat je gewoon met naam en toenaam genoemd wordt eigenlijk...
  Ta


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 7 september 2005, 22:11:42
Ik zag het stukje in de gooi staan,wel vreemd dat je gewoon met naam en toenaam genoemd wordt eigenlijk...

Kennelijk heeft de naam Henk Wijga nieuwswaarde... Ik heb volgens de krant van alles gezegd, maar ze nooit gesproken...

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 8 september 2005, 15:59:35
Lekkere collegialiteit :-\
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #9 Gepost op: 8 september 2005, 16:07:29
Tjongejonge! Ze zijn gewoon hartstikke jaloers joh! Én onprofessioneel bezig, ze dragen nieteens een redvest.  :-X

Greetz, Joris
343, never forget.