Fietser valt neer en blijft even liggen... wat zouden jullie doen?

Auteur Topic: Fietser valt neer en blijft even liggen... wat zouden jullie doen?  (gelezen 3085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Gister na mijn werk wil ik wegrijden van de parkeer plaats, een stukje verder zie ik een fietser aankomen, even later valt de man.

Ik zie hem bewegen en op een gegeven moment gaat hij met zijn hand naar zijn borstkas en daarna naar zijn hoofd. In eerste instantie twijfel ik om even te gaan kijken wat er aan de hand is, maar als ik zijn hand naar zijn borst zie gaan zet ik mijn auto aan de kant en loop naar hem toe.

Als ik hem aanspreek komt de man verward over en weet niet waar hij is, ik moet hem overeind helpen.
Ik vraag of hij pijn op de borst of ernstige hoofdpijn heeft maar dat is niet zo. Ik vraag of hij medicatie gebruikt, mogelijk heeft hij daar iets door gekregen, maar dat is ook niet zo. Ik zeg hem dat hij rustig in en uit moet ademen, hij was overigens niet aan het hyperventileren.

Naar mate dat ik even met de man praat lijkt hij weer wat bij te komen, en verteld hij dat hij bier op heeft maar normaal nooit drinkt. Volgens zijn verhaal heeft hij 4 biertjes op, en dan is het natuurlijk de vraag hoe groot de glazen waren.

Ik vraag of ik iemand kan bellen voor hem maar dat is niet nodig, daarna raad ik hem nog wel aan om te gaan lopen en niet verder te fietsen.

De man bedankt me, en ik besluit weg te gaan.

Nu zit het me alleen niet zo lekker, had ik die man moeten laten fietsen of had ik de politie moeten bellen. De persoon stond niet stabiel, en hij zou daarna een drukke weg op moeten.

112 bellen leek me niet nodig, en een ambulance was niet nodig.

Had de politie iets gedaan als ik 0900-pliesie gebeld zou hebben?
(mijn zus beweert dus van niet)

Geen idee of het hier goed staat, maar dat zie ik vanzelf.  :)




apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2015, 16:02:12
Als je 8844 had gebeld dan hadden ze je doorverbonden met de 112 meldkamer. Als je op het moment zelf een niet-pluis gevoel blijft houden, waarom dan niet even bellen? Zeg dat je over de situatie twijfelt en dan hoor je van de centralist wel of er actie wordt ondernomen.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2015, 17:26:32
Citaat van: mark hes link=msg=1381895 date=1446646174
112 bellen leek me niet nodig, en een ambulance was niet nodig.

Had de politie iets gedaan als ik 0900-pliesie gebeld zou hebben?
(mijn zus beweert dus van niet)
Als ik het zo lees, had je beter wel kunnen bellen. Of die man nu verward was, dronken of medische klachten had, dat was dan bij het uitvragen door de POL danwel MKA naar voren gekomen. ''Beter ermee verlegen dan erom verlegen'', Bij twijfel, gewoon bellen.

Zonde dat je zus overigens zo denkt.. Is dat op basis van ervaringen uit het verleden of van ''horen zeggen''? Raad ook haar maar aan, dat zij gerust 112 (bij spoed) of 0900-8844 (bij geen spoed) kan bellen, te allen tijde ;)
If you can dream it, you can do it.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2015, 18:07:03
Mijn ervaring is dat ze niks doen. Dronken mensen vallen wel vaker van de fiets. Hij is niet buiten bewustzijn geweest, geen medische voorgeschiedenis, geen klachten, geen verwondingen. Je kunt er ook weinig mee. Als je iedereen die dronken van zijn fiets valt moet onderzoeken ga je het druk krijgen in het weekend tussen 2:00 en 6:00 als de kroegen sluiten.

Als je nooit drinkt dan is 4 bier in korte tijd erg veel en genoeg om je evenwicht door de war te gooien en thuis een fijn uiltje te knappen.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2015, 18:14:14
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1381944 date=1446656823
Als je iedereen die dronken van zijn fiets valt moet onderzoeken ga je het druk krijgen in het weekend tussen 2:00 en 6:00 als de kroegen sluiten.
Dat is ook weer zo, maar het was 3 uur 's middags en dus ook wat drukker met verkeer.  ;)

Achteraf vraag ik me serieus af of die man de eerst volgende kruising is overgekomen zonder te vallen of zonder ergens tegenaan te knallen.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2015, 18:45:11
Citaat van: mark hes link=msg=1381946 date=1446657254
Dat is ook weer zo, maar het was 3 uur 's middags en dus ook wat drukker met verkeer.  ;)

Achteraf vraag ik me serieus af of die man de eerst volgende kruising is overgekomen zonder te vallen of zonder ergens tegenaan te knallen.

Ik heb hetzelfde ook een keer meegemaakt en had ook mijn twijfels. Ik heb toen ook 112 gebeld met de MKA en mijn verhaal verteld. Deze heeft een auto welke letterlijk om de hoek reed even laten komen. Hier is de persoon toch meegenomen vanwege een ritme afwijking.
Ik denk dat je gewoon had kunnen bellen met de MKA, gezien je twijfels over zijn stabiliteit en wat jij hebt waargenomen.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2015, 20:27:34
Citaat van: Vider link=msg=1381958 date=1446659111
Ik heb hetzelfde ook een keer meegemaakt en had ook mijn twijfels. Ik heb toen ook 112 gebeld met de MKA en mijn verhaal verteld. Deze heeft een auto welke letterlijk om de hoek reed even laten komen. Hier is de persoon toch meegenomen vanwege een ritme afwijking.
Ik denk dat je gewoon had kunnen bellen met de MKA, gezien je twijfels over zijn stabiliteit en wat jij hebt waargenomen.

Bellen kan altijd :)

Overigens, wat ik nu bedenk, maar had ik toen vast niet bedacht als ik in die situatie zat, maar wellicht had je de man een lift naar huis kunnen aanbieden. Was vast niet ver aangezien hij op de fiets was.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #7 Gepost op: 20 november 2015, 03:50:12
Ik zou bellen en mijn twijfel uitspreken. Het is altijd nog aan de meldkamer om te beslissen of zij die gele auto sturen of niet.
Beter een keer te veel gebeld, dan te weinig.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #8 Gepost op: 20 november 2015, 23:38:38
Is hij gevallen op zijn hoofd?


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #9 Gepost op: 21 november 2015, 00:43:31
Citaat van: EM physician link=msg=1386401 date=1448059118
Is hij gevallen op zijn hoofd?
Nee, de persoon kwam meer op zijn zij en rechter schouder terecht.

Het was geen verkeerde val, of hoe zeg je dat, de persoon kwam niet heel verkeerd terecht.