Grondgebonden MMT

Auteur Topic: Grondgebonden MMT  (gelezen 28778 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #70 Gepost op: 17 april 2016, 21:22:31
Citaat van: harold1981 link=msg=1419327 date=1460832127
De vier MMT's hebben allemaal twee compleet uitgeruste eenheden (1 heli en 1 auto). Dat betekent dat er bij rampen inderdaad de achterwacht gebeld kan worden en als LL1, 2, 3 en 4 al ingezet zijn (voor het gemak even alle vier met de heli), nog vier teams gevormd kunnen worden die naar het MMT-station gaan en de auto pakken. Zo ontstaan er acht MMT's.

Is dat zo? De vier HEMS-teams hebben een achterwacht waardoor er twee teams gelijkertijd kunnen worden ingezet? Hoe is dat geregeld, doen deze artsen achterwacht in hun vrije tijd of gaat het om een chirurg c.q. anesthesioloog in de kliniek die ieder moment weggeroepen kan worden voor het MMT?

Hoe doen ze het dan bij een stevige storm als de helikopter niet mag vliegen?

Klopt het dat alle landelijke traumacentra een grondgebonden team kunnen formeren (kost wel redelijk wat tijd).

Is het logisch als het zo gaat zoals jij omschrijft dat als de Groningse heli ingezet is er een achterwachtteam in Groningen in de auto moet stappen voor een ongeval in Oldenzaal of is het misschien zinvoller als MST Enschede een grondgebonden team stuurt.

Is het handig als het achterwachtteam van Groningen uitrukt per auto naar een ongeval in Zwolle of kan je beter een grondgebonden MMT van Isala ter plaatse laten gaan?

Wil je het grondgebonden team van Erasmus Rotterdam naar Terneuzen sturen met de Volvo?


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #71 Gepost op: 19 april 2016, 18:34:48
Nee, er is geen piket. Onder normale omstandigheden zijn er in Nederland vier MMT's. Punt.
Onder rampomstandigheden wordt er rondgebeld en kunnen de collega's zich vrijwillig aanmelden om een tweede team te vormen.
Als het dienstdoende MMT op pad is met de Volvo, omdat de heli niet kan vliegen, dan kunnen de spullen uit de heli in bijvoorbeeld een politieauto worden gezet. Het is geen regel, voor zover ik weet staat er niks op papier over een tweede team onder rampomstandigheden, maar er wordt op zo'n moment samen creatief nagedacht over oplossingen. En elke situatie zal anders zijn.
Ambulanceverpleegkundige


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #72 Gepost op: 19 april 2016, 19:55:23
Citaat van: harold1981 link=msg=1419765 date=1461083688
Nee, er is geen piket. Onder normale omstandigheden zijn er in Nederland vier MMT's. Punt.
Onder rampomstandigheden wordt er rondgebeld en kunnen de collega's zich vrijwillig aanmelden om een tweede team te vormen.
Als het dienstdoende MMT op pad is met de Volvo, omdat de heli niet kan vliegen, dan kunnen de spullen uit de heli in bijvoorbeeld een politieauto worden gezet. Het is geen regel, voor zover ik weet staat er niks op papier over een tweede team onder rampomstandigheden, maar er wordt op zo'n moment samen creatief nagedacht over oplossingen. En elke situatie zal anders zijn.

Dat is heel fijn dat er betrokken collega's zijn die het creatief met elkaar oplossen O0 Maar net als het GGB is de opschaling bij grote calamiteiten gebaseerd op los zand, namelijk betrokken collega's die wel vrijwillig komen opdraven.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #73 Gepost op: 19 april 2016, 21:05:57
Citaat van: RemRoof link=msg=1419777 date=1461088523
Dat is heel fijn dat er betrokken collega's zijn die het creatief met elkaar oplossen O0 Maar net als het GGB is de opschaling bij grote calamiteiten gebaseerd op los zand, namelijk betrokken collega's die wel vrijwillig komen opdraven.

RemRoof
We moeten natuurlijk niet vergeten dat in het grootste deel van de wereld rampenhulpverlening draait op vrijwilligers. We zouden het eerste land in de wereld zijn als we het zonder vrijwillige instroom klaar kunnen spelen :-)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #74 Gepost op: 19 april 2016, 21:22:35
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419798 date=1461092757
We moeten natuurlijk niet vergeten dat in het grootste deel van de wereld rampenhulpverlening draait op vrijwilligers. We zouden het eerste land in de wereld zijn als we het zonder vrijwillige instroom klaar kunnen spelen :-)

Vrijwilligers spelen een belangrijke rol in rampenhulpverlening, dat willen we in Nederland nog wel eens bagatelliseren helaas. Het verhaal wordt echter anders als je als fulltime werkend professional ook nog eens moet komen opdraven als iemand op een knop druk, zonder dat daar enige compensatie of regeling tegenover staat. Ik zit ook in de auto als ik zo een telefoontje krijg dat mijn komst gewenst is ivm een rampensituatie, alleen ik blijf er absoluut niet voor thuis. Dat zou ook niet gezond zijn, ondanks dat we allemaal wel enthousiastelingen zijn, blijft het wel werk.

Het is anders als een vrijwilliger in zijn vrije tijd/parttime beschikbaar stelt om te participeren in bijvoorbeeld rampenhulpverlening, hij of zij kiest hiervoor om met zijn enthousiasme er iets bij te doen. Desalniettemin zou er dan in veel gevallen ook wel een tegemoetkoming tegenover horen staan.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #75 Gepost op: 19 april 2016, 21:28:10
Nee, er is geen piket. Onder normale omstandigheden zijn er in Nederland vier MMT's. Punt.
Onder rampomstandigheden wordt er rondgebeld en kunnen de collega's zich vrijwillig aanmelden om een tweede team te vormen.
Als het dienstdoende MMT op pad is met de Volvo, omdat de heli niet kan vliegen, dan kunnen de spullen uit de heli in bijvoorbeeld een politieauto worden gezet. Het is geen regel, voor zover ik weet staat er niks op papier over een tweede team onder rampomstandigheden, maar er wordt op zo'n moment samen creatief nagedacht over oplossingen. En elke situatie zal anders zijn.
Dus inclusief vrijwillige reserve maximaal 8 MMTs voor heel NL met z'n 17 miljoen inwoners? Of zijn er nog meer inzetbare soortgelijke teams voor grote calamiteiten, evt. van defensie?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #76 Gepost op: 19 april 2016, 21:31:07
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419798 date=1461092757
We moeten natuurlijk niet vergeten dat in het grootste deel van de wereld rampenhulpverlening draait op vrijwilligers. We zouden het eerste land in de wereld zijn als we het zonder vrijwillige instroom klaar kunnen spelen :-)

Dat klopt, maar die vrijwillige inzet in al die landen is wel gewoon georganiseerd. Mijn punt heb ik reeds gemaakt binnen het GGB verhaal m.b.t. de bemensing calamiteitenvoertuigen. Er is in Nederland voor gekozen om de vrijwilligers een marginale rol te geven binnen de geneeskundige (grootschalige) hulpverlening. Er is voor gekozen dat de RAV's en MMT's moeten opschalen vanuit de paraatheid. Dan moet je dit ook regelen. Nu is er een systeem opgebouwd op basis van vrijwillige instroom van beroepskrachten. In de zomermaanden is er in diverse RAV's een onderbezetting. Er zijn RAV's die draaien op de inzet van uitzendkrachten. Er zijn RAV's die ambulances hebben maar geen personeel, er zijn RAV's met personeel maar geen ambulances etc. Er zijn 4 MMT's  die niet terug kunnen vallen op een georganiseerde achterwacht.

Als je als overheid vindt dat professionals het klaar moeten spelen bij een grote calamiteit moet het gewoon geregeld worden. De wijze waarop in Nederland omgegaan wordt met veiligheid in de meest brede zin van het woord is beschamend.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #77 Gepost op: 19 april 2016, 21:36:48
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1419805 date=1461094090
Dus inclusief vrijwillige reserve maximaal 8 MMTs voor heel NL met z'n 17 miljoen inwoners? Of zijn er nog meer inzetbare soortgelijke teams voor grote calamiteiten, evt. van defensie?

Nee, defensie heeft dat niveau niet direct beschikbaar en daarbij pas na 48 uur operationeel (als ik het goed heb onthouden uit een andere discussie).
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #78 Gepost op: 19 april 2016, 21:47:57
Als professional zijn pagers en piketdiensten het laatste waar ik aan vast wil zitten in mijn vrije tijd. Echter, als zich een ramp heeft afgespeeld, dan is het een natuurlijke reaktie (noem het mijn hulpverlenend intinct) om op vrijwillige basis te willen helpen.
1 ding is wel onvoorwaardelijk belangrijker dan mijn hulpverlenersrol: de veiligheid van mij en mijn gezin. Mijn kinderen hebben niks aan een dode held als vader. In het geval van gelijktijdige terroristische aanslagen als in Parijs en Brussel, dan hoop ik dat ik niet aan het werk ben. Ik ga de ellende dan ook zeker niet opzoeken.
Ambulanceverpleegkundige


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #79 Gepost op: 19 april 2016, 22:08:40
Over het kleine aantal MMT's in Nederland in het geval van een ramp maak ik me eerlijk gezegd geen zorgen. De meeste T1 slachtoffers zullen met weinig delay worden afgevoerd. Waar het systeem misschien harder gaat knellen is op de SEH's. Er worden nog steeds SEH's gesloten in het land, zonder dat de grote SEH's  die overblijven evenredig meegroeien in capaciteit. Je merkt nu al een paar keer per jaar dat SEH's tijdelijk dicht gaan wegens capaciteitsproblemen. En dat door drukte onder normale omstandigheden! Na de SEH's komen nog de opname-capaciteitsproblemen: mensen worden dagelijks naar een ziekenhuis buiten de eigen regio overgeplaatst omdat er geen vrije bedden zijn voor een bepaald specialisme. Bij een ramp zal er op volle toeren gewerkt moeten worden aan opnamecapaciteit, en zullen er een hoop mensen, per ambulance, interklinisch overgeplaatst moeten worden.
Ambulanceverpleegkundige