Het aanlaten van de zwaailampen (blauw/blauw)

Auteur Topic: Het aanlaten van de zwaailampen (blauw/blauw)  (gelezen 6428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 9 november 2015, 00:14:55
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1382854 date=1447022205
Waarom zou de brandweer bij natuurbrandbestijding amber en blauw aan willen hebben? lijkt me nogal onzinnig gezien je niet op de openbare weg bent maar in het veld toch? dan kan eigenlijk alles uit

Alles uit is juist Levensgevaarlijk. Je rijdt welliswaar niet op de openbare weg. Maar gezien je natuurbranden rijdend vanuit de auto blust rijden er veel blusvoertuigen in het veld rond. Mede door de rook is het soms net of je in de dikke mist rijdt. Voorzichtigheid is daarom dus geboden. Aanrijd gevaar van gewoon verkeer is er niet, maar wel van elkaar. Gezien ze van alle kanten kunnen komen op de heide heb je dus 4 zijdig aanrijdgevaar  ;D.

Volgens de regels wordt daarom bij natuurbrandbestrijding alle lichten constant gevoerd behalve grootlicht en Amber zwaailicht.
De eerste mag op eigen beweging gebruikt worden. De laatste is voor voertuigen welke een lege watertank hebben en terugkeren naar het vulpunt.

Als je beelden bekijkt van natuurbranden zul je vaak dan ook zien dat alle brandweerauto's blauw aanhebben. Niet alleen de TS'sen, maar ook tankwagens, OvD's, Verkenners en alle andere voertuigen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #11 Gepost op: 9 november 2015, 14:49:31
ondanks alle reacties, zie ik echt niet waarom Blauw/Blauw de hele tijd aan moet blijven, zelfs al is het hele gebied afgezet.
  
En net als elk ander mens, we zijn allemaal nieuwsgierig. Zelfs een agent etc gaat kijken als er iets aan de hand is.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #12 Gepost op: 9 november 2015, 15:22:31
Diverse posts verwijderd of opgeschoond om de discussie bij het onderwerp te houden. Probeer de discussie op het onderwerp te houden en ga geen persoonlijke aanvallen aan om opmerkingen. Ben je het ergens niet mee eens dan hebben we daar een meldknop voor.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 9 november 2015, 15:56:46
Gewoon een simpele vorm van geldingsdrang.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #14 Gepost op: 11 november 2015, 23:28:08
Ik wet het niet precies, ik ben geen chauffeur maar bij optreden op de weg bv ongeval of autobrand is het hier de gewoonte dat er 1 auto, ongeacht discipline, blauw  aan laat. Meestal dan , vaak is het de politie die alles aan laat.

Geluid doen we zo mogelijk ruim op tijd uit, in het buitengebied makkelijk maar onoverzichtelijke situaties kan het wel wat later zijn. Ook bij veel volk op straat, vaak  genoeg meegemaakt dat ze met  alleen lichtsignalen gewoon niet opzij gaan.. En ja, we zijn wel eens stout, we doen het ook uit als we bv voorbij ruiters of koetsen komen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #15 Gepost op: 11 november 2015, 23:38:00
En ja, we zijn wel eens stout, we doen het ook uit als we bv voorbij ruiters of koetsen komen.
Das niet stout hoor. Das heel normaal. Voor de professionele tatutatu-chauffeur die wel nadenkt. ;)


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #16 Gepost op: 11 november 2015, 23:46:59
Citaat van: CopVR3 link=msg=1383727 date=1447281480
Das niet stout hoor. Das heel normaal. Voor de professionele tatutatu-chauffeur die wel nadenkt. ;)
Nee hoor op een  oefenavond is dat  ter sprake gekomen. Dat mag niet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #17 Gepost op: 12 november 2015, 00:22:08
Nee hoor op een  oefenavond is dat  ter sprake gekomen. Dat mag niet.
Laat maar zien waar dat staat. (in de regelgeving, niet van een oefenleider)

Er bestaat ook nog zoiets als gezond boeren verstand he... ::)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #18 Gepost op: 12 november 2015, 08:07:58
Het mag wel ... je bent alleen op dat moment strikt genomen geen voorangsvoertuig meer.

Als je dat zelf in het snotje hebt (en dat heb je want alleen al door een dergelijke actie geef je aan dat je weet waar je mee bezig bent) is er niets aan de hand.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #19 Gepost op: 12 november 2015, 09:54:39
Citaat van: CMKmaat link=msg=1383750 date=1447312078
Het mag wel ... je bent alleen op dat moment strikt genomen geen voorangsvoertuig meer.

Als je dat zelf in het snotje hebt (en dat heb je want alleen al door een dergelijke actie geef je aan dat je weet waar je mee bezig bent) is er niets aan de hand.

Dat bedoel ik, als je voorrangsvoertuig bent mag het niet...