Het aanlaten van de zwaailampen (blauw/blauw)

Auteur Topic: Het aanlaten van de zwaailampen (blauw/blauw)  (gelezen 6340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #20 Gepost op: 12 november 2015, 11:40:48
In het veld, bos of anders optische signalen voor de ondersteuning en het geven van aanwijzingen en gidsen naar doorluchtondersteuning vanuit de helikopter, Blauw, Blauw zou een verwarring doen ontstaan wat de rijrichting betreft van daar amber aan de achterzijde van het voertuig.
Bij instappen begint de inzet.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #21 Gepost op: 12 november 2015, 14:21:52
Waarom zou men het in godsnaam uitlaten? Die paar lampjes gaan het niet maken.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 12 november 2015, 17:29:45
Citaat van: PBees link=msg=1383768 date=1447318479
Dat bedoel ik, als je voorrangsvoertuig bent mag het niet...

Je bent geen voorrangsvoertuig, je maakt jezelf voorrangsvoertuig. Als ik een paard over de huppel help, zijn ruiter laat afwerpen en vervolgens de doorgaande weg op kletteren door alles aan te laten ga ik zeker later bij het incident komen.

Je hebt als chauffeur zelf de keuze of je gebruik maakt van de OGS. Als je er voor kiest om even rustig te passeren en daarbij alles uit te schakelen is niemand die je een verwijt kan maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #23 Gepost op: 21 november 2015, 13:13:27
Citaat van: Crepusculum link=msg=1383831 date=1447334512
Waarom zou men het in godsnaam uitlaten? Die paar lampjes gaan het niet maken.

omdat je de blauwe lampen van ver kan zien en dus mensen aantrekt om te komen kijken.

Maar buiten dat, wat is de meerwaarde van om deze aan te laten als je ergens veilig staat?
Herkenning voor andere hulpverleners?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #24 Gepost op: 4 december 2015, 11:22:34
Normaal gesproken schakel je over op oranje zo wordt dat geleerd, ervaring bij een heftige binnenbrand is echter dat te belangrijk is om zsm water op je pomp te hebben daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor afzetting etc.  in mijn geval is dat de reden dat soms blauw nog aan staat simpelweg omdat je direct je helm uit klemsteun moet pakken afzetting en als de donder voor water moet zorgen of bij ongeval voor uitgifte materieel is het daarna rustiger zie je dat je lampen nog aanstaan en zet je ze uit.
Zodra ik straat in rijd/ ongeval zie zet ik sirene uit echter blauw in principe pas uit als ik stilsta maar zoals aangegeven is dat op dat moment  niet de prioriteit.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #25 Gepost op: 4 december 2015, 23:26:55
Citaat van: TheBeast link=msg=1386481 date=1448108007
omdat je de blauwe lampen van ver kan zien en dus mensen aantrekt om te komen kijken.

Maar buiten dat, wat is de meerwaarde van om deze aan te laten als je ergens veilig staat?
Herkenning voor andere hulpverleners?


Situatie: uit een zijstraat verderop zie ik avonds vlammen en rook uit een pand komen. Ik zie blauwe zwaailampen, dus laat mijn gsm op zak.

Ik zie geen blauwe zwaailichten, ik ga kijken en bel ondertussen 112.

Ik denk dat men andere zorgen heeft als hulpverlener dan wat lampjes aan of uit laten. Zolang een rijbaan niet volledig is afgesloten, en bijvoorbeeld 1 rijstrook open is, sta je nooit veilig. Je kan ook oranje lampjes gaan plaatsen natuurlijk, lekker nuttig.