GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015

Auteur Topic: GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015  (gelezen 44539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: kme link=msg=1383148 date=1447082908
VRLZ werkt nog niet met GRIP 5.

Heb je een bron hiervan? Hiermee bedoel ik, iedereen kan wel wat roepen, maar GRIP 5 is een landelijk geimplementeerde procedure..


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Citaat van: honderd link=msg=1383152 date=1447083623
O0 ;)

Dan weet jij meer dan het regionaal crisisplan van juni dit jaar.
Maar dan handelen ze niet naar hun eigen crisisplan:
Citaat
Indien een incident een effectgebied heeft in een aangrenzende regio en dat effectgebied in die aangrenzende regio een bestuurlijke noodzaak tot afstemming tussen beide regio’s creëert, zal worden opgeschaald naar GRIP 5 (na overleg tussen beide voorzitters veiligheidsregio). Nota bene: niet ieder grensoverschrijdend GRIP-incident maakt een GRIP 5 noodzakelijk. Bij een GRIP 1 of 2 incident in de ene regio, schaalt de effectregio mee op naar hetzelfde GRIP-niveau. Als één van beide regio’s een GRIP 3 (of 4) noodzakelijk of wenselijk acht, gaan beide regio’s naar GRIP 5.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Job45 link=msg=1383155 date=1447084120
Maar dan handelen ze niet naar hun eigen crisisplan:

En dan komen we in een grijs gebied van een zwart-wit tekst. Wanneer spreekt men wél en niet van een effectgebied? Ik (maar wie ben ik in deze casus?) vond het wel een dreiging voor effectgebied (zie mijn bericht). De voorzitters van beide veiligheidsregio's blijkbaar niet.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
'Zorgen om communicatie tussen veiligheidsregio's'

Burgemeester Jos Hessels van de gemeente Echt-Susteren heeft zelf meetploegen op pad gestuurd om de luchtkwaliteit in zijn gemeente te meten, naar aanleiding van de brand op chemiepark Chemelot in Geleen. Hij deed dat buiten de commandostructuur van de veiligheidsregio's om. Dat schrijft hij op Twitter.

Hessels schrijft ook dat hij zich zorgen maakt over de communicatie tussen de veiligheidsregio's. Zijn gemeente valt net buiten de veiligheidsregio Zuid-Limburg. Op hulpverleningsforum.nl schrijft hij: "Wij moeten hier alles zelf uitzoeken. Effectgebied zou ook ons kunnen betreffen!"

Hij besloot niet langer wachten met de metingen vanwege de grote rookontwikkeling op het chemiepark, waar een loods in brand stond.

Inmiddels zijn de resultaten van de meetploegen binnen. Er is geuroverlast geconstateerd, maar er zijn tot dusver geen gevaarlijke concentraties gemeten.

Bron: http://nos.nl/artikel/2068059-zorgen-om-communicatie-tussen-veiligheidsregio-s.html
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1383159 date=1447084915
Op hulpverleningsforum.nl schrijft hij: "Wij moeten hier alles zelf uitzoeken. Effectgebied zou ook ons kunnen betreffen!"

Bron: http://nos.nl/artikel/2068059-zorgen-om-communicatie-tussen-veiligheidsregio-s.html

Huh? Waar dan?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
NPO Radio 1 ✔ @NPORadio1
Medewerker #Chemelot: 'Het alarm ging te laat af' http://www.radio1.nl/item/327192-Brand%20chemiepark%20Geleen%20onder%20controle.html
5:15 PM - 9 Nov 2015
Samen sterk in de hulpverlening!


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1383162 date=1447085934
Huh? Waar dan?

Reactie 103 wordt zijn tweet benoemd, maar dat is toch echt een reactie van hem op twitter en niet dit forum. Daarnaast wel leuk om te lezen dat ook de media het forum volgt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1383162 date=1447085934
Huh? Waar dan?

Citaat van: Live link=msg=1383034 date=1447074345
Inderdaad bijzondere tweets van Jos Hessels, Burgemeester van Echt-Susteren.  ???

Jos Hessels @JosHessels
@YelleTieleman Wij moeten hier alles zelf uitzoeken. Effectgebied zou ons ook kunnen betreffen!
1:52 PM - 9 Nov 2015 · Echt-Susteren, Limburg, Nederland

Jos Hessels @JosHessels
Opdracht gegeven - buiten commandostructuur om - om meetploegen te activeren in Nieuwstadt en Koningsbosch. Niet langer afwachten!
1:58 PM - 9 Nov 2015
Samen sterk in de hulpverlening!


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Live link=msg=1383168 date=1447086612


Maar dat zijn tweets, dat is hier op 't forum geciteerd.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: honderd link=msg=1383127 date=1447080330
Als Limburg-Noord GRIP 2 maakt, wil dat zeggen dat er redelijke dreiging tot een effectgebied is. Geen brongebied in eigen veiligheidsregio, dus GRIP 2 zonder CoPI. De burgemeester van Echt-Susteren laat weten dat hij zelf stappen heeft ondernomen: De brandweer is aangestuurd om metingen te verrichten in eigen veiligheidsregio en het team bevolkingszorg met adviseurs zit klaar in de crisisruimte van de gemeente. Hij heeft dus eigenlijk een groot deel van z'n GBT buiten de bestuurlijke structuur (GRIP 3) om. Dit doe je alleen bij redelijke dreiging.

Ik dacht dat GRIP 5 onder andere het leven in was geroepen voor dergelijke dreigingen in andere veiligheidsregio's dan bronregio. Dus niet alleen als er sprake is van een effect in een andere veiligheidsregio, maar ook bij dreiging van effecten in een andere veiligheidsregio. Net als GRIP 1 t/m 4 voor de eigen veiligheidsregio dus. En dat was hier zeer zeker het geval. Wellicht was de drempel naar het 'onbekende' te hoog.
GRIP 2 wil zeggen dat men aanleiding heeft om een aantal functionarissen bij elkaar te roepen. In dit geval om een mogelijke dreiging. GRIP 5 is alleen een -opgelegde- afspraak over wie de leiding heeft, als er bestuurlijke afstemming nodig is.
Als er een regio behoefte heeft aan grip 5 dan wordt het grip 5. Zowel in LN als LZ hadden ze er geen behoefte aan. LN is ook niet verder opgeschaald dan GRIP 2.
Bij en GRIP 2 zit niet per definitie het team bevolkingszorg klaar, en al is dat zo dan heb je nog steeds geen bestuurlijke leiding nodig.

De stap naar GRIP 5 is dus puur en alleen afhankelijk van de verdeling van bestuurlijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden. In feite wil men voorkomen dat zoals in Moerdijk de bronregio in GRIP 2 zit terwijl een buurregio in GRIP 4 zit en niets te zeggen heeft over de bronregio. Bij GRIP 5 heeft men een interregionaal beleidsteam etc, de bronregio is leidend maar wordt min of meer gedwongen de belangen van de andere regio's in de besluitvorming mee te nemen.

Citaat van: kme link=msg=1383148 date=1447082908
Voor iedereen die over GRIP 5 zijn vraagtekens heeft;

VRLZ werkt nog niet met GRIP 5. Dus is ook niet afgegeven.

Groeten!
Het besluit Veiligheidsregio's is dus niet van toepassing in Limbostan? Dan heb ik de strekking van de wet- en regelgeving in dit land verkeerd begrepen...