GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015

Auteur Topic: GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015  (gelezen 44010 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1383159 date=1447084915
'Zorgen om communicatie tussen veiligheidsregio's'

Burgemeester Jos Hessels van de gemeente Echt-Susteren heeft zelf meetploegen op pad gestuurd om de luchtkwaliteit in zijn gemeente te meten, naar aanleiding van de brand op chemiepark Chemelot in Geleen. Hij deed dat buiten de commandostructuur van de veiligheidsregio's om. Dat schrijft hij op Twitter.

Hessels schrijft ook dat hij zich zorgen maakt over de communicatie tussen de veiligheidsregio's. Zijn gemeente valt net buiten de veiligheidsregio Zuid-Limburg. Op hulpverleningsforum.nl schrijft hij: "Wij moeten hier alles zelf uitzoeken. Effectgebied zou ook ons kunnen betreffen!"

Hij besloot niet langer wachten met de metingen vanwege de grote rookontwikkeling op het chemiepark, waar een loods in brand stond.

Inmiddels zijn de resultaten van de meetploegen binnen. Er is geuroverlast geconstateerd, maar er zijn tot dusver geen gevaarlijke concentraties gemeten.

Bron: http://nos.nl/artikel/2068059-zorgen-om-communicatie-tussen-veiligheidsregio-s.html
Het belangrijkste waar ik benieuwd naar ben: was er slechte communicatie en was er reden om als burgemeester buiten de structuur om te gaan en opdrachten te geven terwijl je daar formeel helemaal geen bevoegdheid toe hebt. Achteraf blijkt dat hij paniek heeft staan schoppen om niks, maar ik ben benieuwd waarop hij zijn beslissingen baseerde.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: GLZ link=msg=1383172 date=1447086920
Het belangrijkste waar ik benieuwd naar ben: was er slechte communicatie en was er reden om als burgemeester buiten de structuur om te gaan en opdrachten te geven terwijl je daar formeel helemaal geen bevoegdheid toe hebt. Achteraf blijkt dat hij paniek heeft staan schoppen om niks, maar ik ben benieuwd waarop hij zijn beslissingen baseerde.

"paniek schoppen om niks" wil ik het niet noemen, da's erg kort door de bocht(tegenligger!). De man wilde zekerheid, en ik snap dat. Misschien had hij daar al een verzoek voor ingediend maar kreeg dat geen gewenst resultaat?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Zou een dakbrand van een loods met plastic-korrels buiten Chemelot op dezelfde wijze benaderd zijn?
(er vanuit gaande, dat toch redelijk snel bekend kan zijn wat er in een loods gaande/opgeslagen is)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
VRZuidlimburg ‏@VRZuidLimburg  5 minuten geleden
Incident @Chemelot afgeschaald naar grip 0. Eventuele communicatie over vervolg verloopt via @brwzuidlimburg
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Brand loods Chemelot onder controle

Geleen, 9 november 2015, 17.55 uur - De brand op het Chemelotterein is onder controle. Zojuist is bekendgemaakt dat er in de loods geen asbest is aangetroffen. De brand is nog niet geheel gedoofd, maar de rookontwikkeling is sterk verminderd. Buiten het terrein is mogelijk nog brandlucht waarneembaar. Het alarm buiten en op het Chemelotterein is opgeheven.
 
Uitgebreide berichtgeving
Tijdens werkzaamheden aan het dak van een loods van logistiek dienstverlener Bosman is vandaag rond het middaguur brand uitgebroken. De bedrijfsbrandweer van Chemelot is direct met groot materieel uitgerukt. Gelijktijdig zijn meetploegen metingen gaan doen naar de samenstelling van de rook. Er zijn de gehele middag geen verhoogde risico-concentraties gemeten.
 
In een aantal gebieden in Sittard en Geleen is het luchtalarm afgegaan. Daarnaast zijn NL-Alerts uitgestuurd. Personen die zich in het getroffen gebied bevonden werd geadviseerd om binnen en uit de rook te blijven en daarbij om ramen, deuren en luchtventilatiesystemen te sluiten. Ook in het getroffen gebied op het Chemelotterein zelf moesten medewerkers naar de zogeheten RDR’s, Redelijk Dichte Ruimtes, om uit de rook te blijven.
 
De brand ontwikkelde erg snel, waarop direct is opgeschaald om het incident en de omvang te duiden en te bestrijden. Naast een crisisteam van Chemelot is ook een crisisteam van de overheid ingesteld vanuit de veiligheidsregio Zuid-Limburg.

Bron: http://www.chemelot.nl/default.aspx?id=5&nid=1287&template=overig/nieuwsdetail.htm&taal=nl
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


guest16808

  • Gast
Citaat van: honderd link=msg=1383152 date=1447083623
O0 ;)

Dan weet jij meer dan het regionaal crisisplan van juni dit jaar.

Misschien is dat ook wel zo ;)


guest16808

  • Gast
Citaat van: FF4266 link=msg=1383153 date=1447083628
Heb je een bron hiervan? Hiermee bedoel ik, iedereen kan wel wat roepen, maar GRIP 5 is een landelijk geimplementeerde procedure..
Mijn bron is de AC Zuid :). Zij zullen het wel weten denk ik zo.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Chemelot ‏@Chemelot  1 minuut geleden
Op deze foto is de uitgebrande loods te zien waarin kunststofkorrels lagen opgeslagen. 't witte schuim is blusschuim
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


sneaky pete

  • Brandmeester
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
wat voor materieel heeft bedrijfsbrandweer chemelot ter beschikking?
ANNA