GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015

Auteur Topic: GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015  (gelezen 44621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: JJ75 link=msg=1383098 date=1447077163
Vroeg ik mij ook af. Is de windrichting hoger anders dan aan de grond?
Als ik wat filmpje en foto's bekijk krijg ik heel sterk de indruk dat de pluim  vrij kort na  ontstaan inderdaad een stuk  afbuigt naar het oosten, of het zo sterk is als op dat kaartje durf ik niet te zeggen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Cox: communicatie rondom Chemelot ging niet goed

Sjraar Cox van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg geeft toe dat de communicatie naar de pers, over de brand op Chemelot in Geleen, maandag niet goed is verlopen.
Dat zei hij maandagavond in AvondGasten.

Moeilijk bereikbaar
L1 is rampenzender. Maar pas anderhalf uur nadat de sirenes in Geleen afgingen, kreeg L1 informatie van de Veiligheidsregio. Die was overigens erg moeilijk bereikbaar maandag. "Op dat vlak hebben we misgekleund", zegt Cox in het L1-programma. "Natuurlijk probeer je wel alle informatie, zo goed mogelijk te geven", aldus Cox.

Brand bij Chemelot
De brand op industrieterrein Chemelot brak maandagmiddag even na 12:00 uur uit, in een loods waar onder meer kunststofkorrels opgeslagen liggen. Er was veel rook, die zich snel verspreidde over een groot gebied. Rond 15:30 uur was de brand onder controle.

Ongerust over incidenten
Ook waren er een paar flinke knallen te horen. Omwonenden werd geadviseerd om ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te schakelen. Er zijn geen gewonden gevallen bij de brand. Omwonenden van Chemelot zijn ongerust over de vele incidenten bij Chemelot.

Inclusief filmpje: http://www.1limburg.nl/cox-communicatie-rondom-chemelot-ging-niet-goed?context=topstory
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Fletwed link=msg=1383209 date=1447094382
Is wel degelijk ernstig anders hoeft er niet afgestemd te eorden tussen verschillende hulpdiensten en overheidsorganen. Hoeven er ook geen ramen en deuren gesloten te worden, als het nirt ernstig id
Er zijn verschillende GRIP 2 incidenten geweest om de opvang van vluchtelingen voor te bereiden. Niet ernstig, wel afstemming nodig.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Een GRIP2 ivm vluchtelingen opvang zou ik 123 niet vergelijken met een GRIP4 als gevolg van een grote brand met een ranzig rookpluimpje over bewoond gebied...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Fletwed link=msg=1383220 date=1447096010
Denk er wel aan: Tweets van veel burgemeesters net als bijv. Bn'ers worden niet altijd door henzelf gemaakt maar kan ook door afdeling communicatie opgesteld worden.

We hebben hierover vanavond contact gezocht met Jos Hessels en hij heeft ons verzekerd dat al zijn tweets en posts (Facebook en Instagram) door hemzelf verstuurd worden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Deels off-topic:

Precies gisteravond was er op televisie een uitzending over de ramp bij DSM in Geleen van 40 jaar geleden. Dag later dus dit. Bizar toeval.

http://www.npo.nl/kruispunt/08-11-2015/KN_1675293
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=Eud9W5_bAzI

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1383232 date=1447099839
Cox: communicatie rondom Chemelot ging niet goed

Sjraar Cox van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg geeft toe dat de communicatie naar de pers, over de brand op Chemelot in Geleen, maandag niet goed is verlopen.
Dat zei hij maandagavond in AvondGasten.

Moeilijk bereikbaar
L1 is rampenzender. Maar pas anderhalf uur nadat de sirenes in Geleen afgingen, kreeg L1 informatie van de Veiligheidsregio. Die was overigens erg moeilijk bereikbaar maandag. "Op dat vlak hebben we misgekleund", zegt Cox in het L1-programma. "Natuurlijk probeer je wel alle informatie, zo goed mogelijk te geven", aldus Cox.

Brand bij Chemelot
De brand op industrieterrein Chemelot brak maandagmiddag even na 12:00 uur uit, in een loods waar onder meer kunststofkorrels opgeslagen liggen. Er was veel rook, die zich snel verspreidde over een groot gebied. Rond 15:30 uur was de brand onder controle.

Ongerust over incidenten
Ook waren er een paar flinke knallen te horen. Omwonenden werd geadviseerd om ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te schakelen. Er zijn geen gewonden gevallen bij de brand. Omwonenden van Chemelot zijn ongerust over de vele incidenten bij Chemelot.

Inclusief filmpje: http://www.1limburg.nl/cox-communicatie-rondom-chemelot-ging-niet-goed?context=topstory
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Jos Hessels @JosHessels
burgemeester Echt-Susteren
Ik word gevraagd om te reageren op uitlatingen, die ver bezijden de werkelijkheid zijn. Dat ga ik dus niet do... goo.gl/HI1l2D
7:18am · 10 Nov 2015

Jos Hessels @JosHessels 10/11/2015 06:18:44
 
Ik word gevraagd om te reageren op uitlatingen, die ver bezijden de werkelijkheid zijn. Dat ga ik dus niet doen. Ik discussieer graag op basis van feiten. Gelukkig wordt bij een crisissituatie alles tot op de minuut bijgehouden. Dus onderstaand de feiten. Iedereen mag daar zijn eigen conclusies aan verbinden.�

Chronologisch feitenrelaas metingen Chemelotbrand 9 nov 2015

12.59 uur verzoek gem. Echt-Susteren aan Veiligheidsregio Limburg Noord voor afstemming met Limburg Zuid
13.40 uur sirenes gaan af in Sittard Noord
13.58 uur opdracht metingen Nieuwstadt en Koningsbosch door bgm Hessels
14.00 uur eerste vergadering RBT in Maastricht
14.15 uur sirenes gaan af in Tudderen
14.23 uur bgm Cox belt bgm Hessels met bericht dat eerste indruk is dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.
14.27 uur GRIP2 Veiligheidsregio Limburg Noord
15.00 uur tweede vergadering RBT in Maastricht
15.03 uur�Veiligheidsregio adviseert om kinderen binnen te houden op scholen Sittard-Geleen
15.48 uur alleen Lindenheuvel nog dicht
16.00 uur derde vergadering RBT in Maastricht
16.00 uur�"tot nu toe geen gevaarlijke stoffen gemeten"


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nog een kleine nuance vanuit P2000

p2kflex
13:31:55 09-11-15-ALPHA-Gaarne tel contact MKB
1001775BRW Limburg-Noord (RCvD)
p2kflex
13:34:33 09-11-15-ALPHA-Gaarne tel contact MKB
1001777BRW Limburg-Noord (LMPO)
p2kflex
13:45:59 09-11-15GROUP-12 opkomen kazerne Susteren en bellen met MKB
1001566BRW Limburg-Noord (Echt) (Meetploeg)
1001842BRW Limburg-Noord (Susteren) (Meetploeg)

Citaat
13.58 uur opdracht metingen Nieuwstadt en Koningsbosch door bgm Hessels
Er zijn dan al meetploegen gealaremeerd

p2kflex
13:46:18 09-11-15-ALPHA-gaarne tel contact MKB
1001777BRW Limburg-Noord (LMPO)
p2kflex
13:58:12 09-11-15-ALPHA-Heralarmering 2 DV GEPLANDE ACTIE Chemelot SUST
1001566BRW Limburg-Noord (Echt) (Meetploeg)


Citaat
14.27 uur GRIP2 Veiligheidsregio Limburg Noord
De alarmering was al om 14:12 (tijd van p2000 monitor, maar die is eerder later dan eerder)

p2kflex
14:12:19 09-11-15GROUP-12 DV GEPLANDE ACTIE (GRIP 2 GEEN COPI) Opkomen RCC
GRIP 21001774BRW Limburg-Noord enz.