GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015

Auteur Topic: GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015  (gelezen 44731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Assumption is the mother of all fuck-ups


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: mallemiering link=msg=1383292 date=1447146026
http://www.1limburg.nl/aanvaring-tussen-burgemeesters-vanwege-brand-chemelot

En we gaan het ook in de media uitvechten  :-\
Er zijn eerder ergernissen geweest over de informatievoorziening bij calamiteiten op chemelot waarover ook overlegt is geweest. Dit heeft niet tot verbetering geleid. Tijdens Laradio was er een interview op radio1 met burgemeester Jos waarin hij dat melde.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: PBees link=msg=1383228 date=1447097811
Is de windrichting hoger anders dan aan de grond?
Als ik wat filmpje en foto's bekijk krijg ik heel sterk de indruk dat de pluim  vrij kort na  ontstaan inderdaad een stuk  afbuigt naar het oosten, of het zo sterk is als op dat kaartje durf ik niet te zeggen.
De windrichting verandert als je hoger komt. Er is een simpele regel voor. De windrichting ruimt met toenemen van de hoogte. En voor niet nautische mensen. Ruimen is draaien in de richting van de klok.


Tante Til

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat
12.59 uur verzoek gem. Echt-Susteren aan Veiligheidsregio Limburg Noord voor afstemming met Limburg Zuid
13.40 uur sirenes gaan af in Sittard Noord

Dus er heeft bijna 3 kwartier tussen gezeten? Is dat normaal? Ik snap best dat zoiets nogal wat geregel met zich meebrengt, maar zolang.... stel dat t echt giftige rook geweest was?

Ik vraag t serieus, is geen aanval of kritiek of zo.
Elk nadeel heeft een voordeel


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Je zal het nooit weten, dat zal altijd achter gesloten deuren blijven...


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Tante Til link=msg=1383300 date=1447149919
Dus er heeft bijna 3 kwartier tussen gezeten? Is dat normaal? Ik snap best dat zoiets nogal wat geregel met zich meebrengt, maar zolang.... stel dat t echt giftige rook geweest was?

Ik vraag t serieus, is geen aanval of kritiek of zo.
Meetploegen zijn vrij snel het veld in gegaan. Als ze iets meten dan wordt vrij snel actie ondernomen. Dan is het gewoon duidelijk. Ik zeg niet dat het daarmee makkelijker wordt, maar het is wel duidelijk.

Het probleem zit in de onzekerheid. Stel: mensen klagen over rook, maar er zijn op dat moment geen gevaarlijke concentraties gemeten. De mensen zeggen dat ze "zich niet lekker voelen", "misselijk zijn", "pijn aan de ogen hebben". Wat doe je dan als verantwoordelijke? Dat is een duivels dilemma. Je hebt geen objectieve rechtvaardiging om de sirenes in te zetten, maar je wilt geen risico nemen. Dus laat men de sirenes toch maar gaan.

Citaat van: RAdeR link=msg=1383279 date=1447138789
Jos Hessels @JosHessels
burgemeester Echt-Susteren
Ik word gevraagd om te reageren op uitlatingen, die ver bezijden de werkelijkheid zijn. Dat ga ik dus niet do... goo.gl/HI1l2D
7:18am · 10 Nov 2015


14.23 uur bgm Cox belt bgm Hessels met bericht dat eerste indruk is dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.
14.27 uur GRIP2 Veiligheidsregio Limburg Noord

Het is weliswaar laat, maar men geeft aan dat er waarschijnlijk geen reden is voor verdere alarmering, 4 minuten later maakt men GRIP 2. Ik vind het optreden van burgemeester Hessels onprofessioneel en overdreven. Hij komt echter wel op voor zijn bevolking.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Volgens mijn interpretatie zit het probleem vooral in het niet actief vroegtijdig de burgermeester van buurregio informeren ondanks eerder(e) verzoeken voor deze calamiteit.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: JJ75 link=msg=1383318 date=1447157603
Volgens mijn interpretatie zit het probleem vooral in het niet actief vroegtijdig de burgermeester van buurregio informeren ondanks eerder(e) verzoeken voor deze calamiteit.
Dat is sowieso niet netjes nee...


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Vandaag wordt (werd) de Staatssecretaris van I en M over dit incident bevraagd. Via Politiek24.nl te zien.


daviddunnaway

  • Camjo AVLimburg.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Prima handelen van de buur-burgemeester. Wat daar om hoog gaat kunnen ze niet meten vanuit de grond, maar bestaat wel een kans dat het bij een buur gemeente neer dwarrelt. Neem het zekere voor het onzekere en ga metingen verrichten. Beter dan achteraf aangewezen worden met de mededeling "je had toch ook zelf kunnen meten". Het stoort immers de inzet bij Chemelot niet en creëert vertrouwen en rust onder de bevolking van de gemeente Echt-Susteren dat men niet afwacht op reactie van het zuiden.
Twitter: @daviddunnaway