Belgische 112-centrales krijgen keuzemenu

Auteur Topic: Belgische 112-centrales krijgen keuzemenu  (gelezen 2152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Gepost op: 11 november 2015, 07:20:24
West-Vlamingen of Limburgers die 112 bellen, zullen keuzemenu te horen krijgen

Om valse bellers af te remmen wil minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) het gebruik van een keuzemenu uittesten bij het noodnummer 112. Dat staat in Het Laatste Nieuws en De Morgen.
In twee provincies, wellicht aan de taalgrens, komt er binnenkort een proefproject. Henegouwen staat al vast, voor Vlaanderen wordt het West-Vlaanderen of Limburg.

Een maand lang zullen bellers er niet rechtstreeks een operator aan de lijn krijgen, maar zich eerst door een computermenu moeten toetsen. Wanneer het start, staat nog niet vast, maar het zal binnen enkele weken zijn.

“We pakken twee problemen aan. Elke oproeper moet een antwoord in zijn eigen taal krijgen”, zegt Jambon. Bellers die aan de taalgrens wonen, komen vaak terecht bij de provincie die net in het andere taalgebied ligt. “Ook willen we oneigenlijke oproepen vermijden, zodat de operators zich op de echt dringende oproepen kunnen concentreren.”

Nu krijgen de hulpdiensten 20 procent "oneigenlijke oproepen". Dat gaat om valse oproepen, of mensen die zonder echt slechte bedoelingen naar 112 bellen om bijvoorbeeld informatie te vragen.

"Paniek"

De Belgische Vereniging voor Spoedartsen is niet te vinden voor het initiatief. “Mensen die een beroep doen op die hulpdiensten, zijn in paniek en vaak alle realiteitsbesef kwijt”, zegt voorzitter Jan Stroobants. “Die moet je met een mens aan de andere kant van de lijn begeleiden, niet met een computer.”

Als iemand belt en niet op één van de keuzemenu's drukt, wordt hij na enkele seconden automatisch doorverbonden met een operator.

De vereniging ziet liever meer personeel aan de noodtelefoons.

Meerwaarde? Wellicht nul.

1. Broekzakoproepen zullen na enkele seconden sowieso bij een operator terechtkomen.
2. Domme mensen die 112 bellen om een pizza te bestellen zullen zich gewoon een weg banen doorheen het keuzemenu
3. Mensen van een andere taalrol zullen naar een andere centrale worden omgeleid waar men het territorium niet kent en misschien zo al werk genoeg heeft
4. Dit alles zal finaal de telefoonlijnen nog langer bezet houden




zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2015, 08:51:29
"Doet U een valse oproep? Kies dan 5 om verbonden te worden met de Rijkswacht"  ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2015, 21:30:33
Ik zie maar weinig meerwaarde. Men zou natuurlijk ook de problemen van (secundaire) ambulancediensten kunnen aanpakken. Maar dat het ene ziekenhuis na het andere ophoudt met ambu omdat het te duur is, en secundaire diensten niet rondkomen, is natuurlijk niet belangrijk genoeg.

En dus blijven we op sommige plaatsen polytrauma's in Sprinters van 15 jaar oud schuiven.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2015, 07:21:15
Nu wordt er wel wat op een hoop gegooid:

1. Waarom zou gezondheidszorg per definitie slechter worden bij een wagenpark vanaf een bepaalde leeftijd? Zijn er bewijzen dat de overlevingskansen in België minder zijn dan in een buurland?
2. Men klaagt al jaren dat het voor ambulancediensten onmogelijk is om te overleven en toch rijden er nog altijd ambulances rond en hebben we nog altijd een fijnmazig ambulancenet met relatief korte aanrijtijden. Dan klopt er toch iets niet in de redenering.