130 doden bij aanslagen, noodtoestand afgekondigd - Parijs (Frankrijk) 13-11-2015

Auteur Topic: 130 doden bij aanslagen, noodtoestand afgekondigd - Parijs (Frankrijk) 13-11-2015  (gelezen 84854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Schiphol zal vandaag van 11:55 tot aan 12:05 het werk neerleggen om zo ruimte te creëren voor de 1 minuut stilte die om 12:00 gehouden gaat worden. Dit houdt onder andere in dat er geen vliegtuigen zullen landen en starten.

bron: ikzelf

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
In Frankrijk gebruikt men "Daesh" als aanduiding voor IS en dat is niet zonder reden: http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/waarom_parijs_is_consequent_daesh_noemt_1_953656

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1385116 date=1447670690
Wat is de zin van dit soort publiekelijke mededelingen, algemeenheden die alleen maar het angstgevoel bij de burgers zouden kunnen verhogen.
"Terroristen kunnen weer toeslaan, in de komende dagen of in de komende weken, we moeten nog lang met deze dreiging leven."
Dat weten we toch al jaren, niets nieuws en zolang de regeringsleiders met hun armen over elkaar blijven zitten zal het nog wel even doorgaan totdat er ergens een heel grote klap komt.

Het is afscheid nemen van het geouwehoer dat dit soort mededeling angstgevoel bij burgers zou kunnen verhogen. Het is duidelijk maken aan je burgers hoe de vlag er werkelijk bij hangt.

Er is niets mis met angst onders de burgers. Ik leef in Midden Oosten, iedereen hier heeft die angst, omdat je weet dat je bij alles wat je doet, van boodschappen doen in supermarkt tot een bezoekje aan de bioscoop, opgeblazen of doodgeschoten kan worden. Het zegt niet dat burgers hier thuis blijven, het leven gaat gewoon door.

Het is iets waar Europa ook aan moet gaan wennen omdat zwijgen over dit soort onderwerpen of achterhouden van informatie in kader van burgers niet ongerust te maken zorgt dat je een samenleving houdt die zich overal veilig wanen terwijl het ook voor Nederlanders zo is dat je dat nergens meer bent.

Je kan zelfs een les leren dat overheden "high profile targets" zoals ministeries extra beveiligen waardoor 'soft targets" een aantrekkelijk doelwit worden omdat met name Daesh het bitter weinig kan schelen wie, wat of waar ze dood en verderf zaaien.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
IS gebruikt nu de zelfde tactiek al de Japanners in de tweede wereldoorlog. "Simpele" strijders opofferen voor het grote doel, vooral paspoorten etc. id bewijzen meenemen zodat de politie je redelijk makkelijk en snel kan traceren waardoor het informatienetwerk autoriteiten mogelijk wat duidelijke wordt voor de opdrachtgevers zodat men bij een volgende super aanslag rekening mee kan gaan houden.
Als IS vooral opgeven over die 8 strijders, dan zouden de autoriteiten mogelijk ook kunnen gaan denken dat ze met 8 man alles hebben opgeruimd en ga zo maar door.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Thor link=msg=1385116 date=1447670690
'IS bereidt nieuwe aanslagen voor, ook in andere landen'

https://www.youtube.com/watch?v=oH6J7XlyUcQ
Samen sterk in de hulpverlening!

FredVellekoop

• Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Citaat van: M@rcel link=msg=1385070 date=1447660324
Dit opsporingsbericht is verspreid door de Franse politie (Police Nationale) en niet door de Belgische politie (Police Fédérale).

Het Franse telefoonnummer 197 is een speciaal telefoonnummer wat gebruikt wordt bij de "Alerte Attentat", het hoogste dreigingsniveau in Frankrijk.
Voor meer informatie hierover, zie http://www.prefecturedepolice.interieur.gouv.fr/Vous-aider/Prevention-des-risques/Plans-saisonniers-et-dispositifs-d-alerte/Le-plan-Vigipirate  

Grtz,
Marcel

Merci M@rcel
Dan zit ik ook voor een gedeelte fout. dacht dat Police Nationale de Belgische was omdat de Belgische kranten het bericht in het Frans zo verspreidden. Ik zal het direkt gaan aanpassen.
Zo zie je maar weer hoe snel je op een dwaalspoor gezet kan worden. Onbekende namen zal ik voortaan wel dubbel kontroleren.
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
http://www.nu.nl/buitenland/4165822/belgisch-parket-ontkent-aanhouding-verdachte-aanslagen-parijs.html

Belgisch parket ONTKENT aanhouding verdachte van de aanslagen in Parijs

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: FredVellekoop link=msg=1385139 date=1447673086
Merci M@rcel
Dan zit ik ook voor een gedeelte fout. dacht dat Police Nationale de Belgische was omdat de Belgische kranten het bericht in het Frans zo verspreidden. Ik zal het direkt gaan aanpassen.
Zo zie je maar weer hoe snel je op een dwaalspoor gezet kan worden. Onbekende namen zal ik voortaan wel dubbel kontroleren.

Het zijn ook wijze lessen omdat je in deze situaties niet alleen te maken hebt met de reguliere media maar ook met de sociale media.

Ik ga er vanuit dat de burger verantwoordelijk voor deze vertaling dacht behulpzaam te zijn, dus ten goede trouw, maar hij moet dan niet logo en lay-out van officiele instanties gebruiken. Op sociale media kan je ook het orginele bericht van de Franse politie retweeten + 140 letters in NLse taal toevoegen incl. alarmnummer 112 bellen.

Het is niet alleen de taak van overheden, politie of andere officiele instanties om toezicht te houden op sociale media en eventueel dit te laten verwijderen. Het zou ook een goede zaak zijn als burgers elkaar er op aanspreken dat het geen officieel bericht is of onjuist bericht.

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Citaat van: Oma link=msg=1385123 date=1447671413
Het is afscheid nemen van het geouwehoer dat dit soort mededeling angstgevoel bij burgers zou kunnen verhogen. Het is duidelijk maken aan je burgers hoe de vlag er werkelijk bij hangt.

Er is niets mis met angst onders de burgers. Ik leef in Midden Oosten, iedereen hier heeft die angst, omdat je weet dat je bij alles wat je doet, van boodschappen doen in supermarkt tot een bezoekje aan de bioscoop, opgeblazen of doodgeschoten kan worden. Het zegt niet dat burgers hier thuis blijven, het leven gaat gewoon door.

Het is iets waar Europa ook aan moet gaan wennen omdat zwijgen over dit soort onderwerpen of achterhouden van informatie in kader van burgers niet ongerust te maken zorgt dat je een samenleving houdt die zich overal veilig wanen terwijl het ook voor Nederlanders zo is dat je dat nergens meer bent.

Je kan zelfs een les leren dat overheden "high profile targets" zoals ministeries extra beveiligen waardoor 'soft targets" een aantrekkelijk doelwit worden omdat met name Daesh het bitter weinig kan schelen wie, wat of waar ze dood en verderf zaaien.

Stukje van refdag over verschillende benamingen ISIS ISIL en Daesh. Iets dat ik vandaag pas voor het eerst hoorde;
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/waarom_parijs_is_consequent_daesh_noemt_1_953656

Het is hier zo dat de NOS vooral aan verslaggeving doet en niet aan journalistiek. Reporters staan werkelijk met niets 2 minuten vol te praten, of letterlijk de zaken van twitter op te lezen.

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Citaat van: FredVellekoop link=msg=1385139 date=1447673086
Merci M@rcel

Begrijp dat jij op eigen initiatief dit bericht hebt vertaald naar het Nederlands en als zodanig verspreid?

Grtz,
Marcel