Politie Noodhulp Voertuigen

Auteur Topic: Politie Noodhulp Voertuigen  (gelezen 1254261 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Miky Mike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #2890 Gepost op: 3 november 2010, 20:44:57
Betrouwbaarheidsproblemen met Whelen (honac) speakers? waar bazeer je dit op?

Hoe kom je erbij dat alleen de speakers van Pintch bamag zijn en niet de versterker?  je hoort toch zelf wel een verschil in geluid in beide filmpjes.

Ik volg dit forum al een tijdje, zonder me veel in discussies te mengen overigens. Doe dit uit interresse, omdat ik de huidige generate OGS en LED matrixborden heb ontwikkeld, althans de electronica en software, zeg maar de Freedom serie. (kan je dus ook veel over de techniek vertellen). Zo af en toe wordt ik een beetje geprikkeld om te reageren.  0098

Het ging niet om Whelen speakers, die krijg je niet zomaar stuk... maar die kleine ronde speakers...

In december 2008 (en later natuurlijk ook) is een serie T5's uitgeleverd met inderdaad die kleine flexibele ronde pintch bamag speakers met het OGS die ik heb ontwikkeld, ik was daarbij. Die geven inderdaad en erg hoge geluidsdruk!
Wat ik natuurlijk niet weet is wat honac daarvoor heeft ingebouwd, dat zou de 2100-serie kunnen zijn geweet maar dat kan wel degelijk de MS300 zijn; vandaar mijn twijfel.

De kleine pintch bamag speakers gingen soms stuk. Hoe ik dat weet... meegedacht in het onderzoek. De huidige versterker kan namelijk tot 200Watt RMS leveren, de juiste afstelling bleek kritisch.

En horen van verschil: mijn oren zijn niet zo best meer sinds ik de OGS ontwikkeling heb gedaan  ;)


Gast

  • Gast
Reactie #2891 Gepost op: 3 november 2010, 20:55:59
Citaat
.... omdat ik de huidige generate OGS en LED matrixborden heb ontwikkeld, althans de electronica en software, zeg maar de Freedom serie. (kan je dus ook veel over de techniek vertellen)......kleine flexibele ronde pintch bamag speakers met het OGS die ik heb ontwikkeld, ik was daarbij...... Hoe ik dat weet... meegedacht in het onderzoek..... mijn oren zijn niet zo best meer sinds ik de OGS ontwikkeling heb gedaan ;)

Kijk, dat is nog eens een antwoord!! Wie kaatst kan de bal verwachten, BAMMM!  0098

Welkom Miky Mike op dit forum ;)
Groet van een verzamelaar van licht, geluid en de rest  0098


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #2892 Gepost op: 4 november 2010, 12:49:18
Kijk, dat is nog eens een antwoord!! Wie kaatst kan de bal verwachten, BAMMM!  0098
Welkom Miky Mike op dit forum ;)
Groet van een verzamelaar van licht, geluid en de rest  0098

Zonder hier een welles nietes spelletje te gaan spelen wil ik toch nog reageren...

Ten eerste vindt ik je post erg kort door de bocht Caprice 9C1... "Miky Mike" kan dan wel vertellen dat hij bij de ontwikkeling betrokken is geweest, en dan zal ook wel zo zijn, maar ik lees vooral een mooi verhaal  dan dat ik een duidelijk antwoord zie (wat je zelf trouwens wel duidelijk benadrukt dat het er is)

Dus die bal komt hier echt niet hard aan Caprice....zeker omdat ik in tegenstelling tot jou wel weet hoe het écht zit.

"Miky Mike" probeert het mooier voor te doen dan het is, en met zijn achtergrond kan ik ook wel snappen eigenlijk.

In de 1e post vertelt "Miky Mike" Volgens mij hebben beide bussen dezelfde sireneversterker (een Honac versterker zoals die de laatste jaren wordt geleverd), en zijn alleen de speakers vervangen omdat er betrouwbaarheidsproblemen waren.[/

Hier heb ik op geantwoord en de volgende reactie van "Miky Mike" is: Het ging niet om Whelen speakers, die krijg je niet zomaar stuk... maar die kleine ronde speakers. De kleine pintch bamag speakers gingen soms stuk.

Wat ik hierop dus uit opmaak is dat Rotterdamse T5 bussen in 1e instantie voorzien zijn van een Honac versterker EN met Pintch Bamag speakers.. maar omdat deze betrouwbaarheidsproblemen hadden en soms stuk gingen zijn vervangen door de Whelen speakers. (dit zijn de woorden van "Miky Mike")

Vragen die nu meteen in me opkomen:
Dat is toch hoogst opmerkelijk, waarom zou Honac in hemelsnaam speakers willen toepassen van de concurrent op hun eigen ontwikkelde sireneversterker?? (terwijl Honac's eigen speaker de Whelen SA315 zich al lang had bewezen en al werd toegepast op vorige generatie sireneversterker van Honac)

En als het zo is; dat er dus degelijk problemen zijn met de Pintsch Bamag speakers (wat jij dus suggereert) waarom zijn deze niet alsnog heel snel vervangen door Honac's eigen Whelen (SA315) speaker? Tot op heden rijden namelijk nog steeds de 1e generatie Rotterdamse T5 bussen met de Pintch bamag speakers, dus dat deze vervangen zijn is feitelijk onjuist.

Nu mijn kant van het verhaal...

Dit waarheid is dat er helemaal geen Honac sireneversterkers zijn toegepast op Pintsch bamag speakers (misschien hooguit intern in Apeldoorn of Oldenzaal voor research doeleinde)

Er zijn eind 2008 bewust sirenepakketen (Pintsch bamag MS300) ingekocht en toegepast (in plaats van eigen ontwikkelde apparatuur) op een kleine vloot nieuwe voertuigen die voor 01-03-2009 al moesten voldoen aan DE nieuwe signalering eisen o.a. Rotterdam is hiervan het voorbeeld maar er zijn meer voorbeelden.

Let wel het gaan om voertuigen opgebouwd door Honac zelf in Apeldoorn, en niet door een lokaal opbouw bedrijfje (die knutselen wel vaker leuke combinaties aan elkaar)

Waarom eind 2008 kiezen voor de sirene van de concurrent in plaats van Honac's eigen ontwikkelde sireneversterker?:  Voordat IK teveel zeg denk ik dat als "Miky Mike" bij de ontwikkeling betrokken is geweest zelf heel goed hierop het antwoord weet.

LFR regelgeving, prestige, de pers, keuring  en certificering hebben er alles mee te maken. Meer kan/mag/wil ik er niet over zeggen.


Miky Mike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #2893 Gepost op: 4 november 2010, 19:51:39
Zonder hier een welles nietes spelletje te gaan spelen wil ik toch nog reageren...

Precies!

De keuze van de speakers heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met in de inbouw grootte. Die Pintch bamag speaker gewoon mooi in de grill en geven een hoge geluidsdruk. We hebben vele geluidsmetingen met vele speakers (SA314, SA315, de oudere hoorn en de pintch bamag) gedaan met de nieuwe Honac versterker. Met alle speakers (1 of 2) is voldoende geluidsdruk te halen. De keuze van de speaker staat dan ook volkomen los van de rest van het systeem. Sterker, de versterker kan qua vermogen en impedantie op vele speakers aangepast worden. Op Opels voor de KMAR zijn ook pintch bamag speakers gebruikt op de eigen versterker, zo vreemd is het dus ook weer niet!

Als er in de bus Honac bedienkast zit en op het dak een Freedom dakset, ga er dan maar van uit het geen MS300 versterker is. Deze bedienkast praat middels een CAN-bus met de dakset en sirene versterker. Ook en eventueel matrixbord en bediening kan gekoppeld worden. Deze bedienkast zag er het eerste jaar uit als de 'oude' HB2100. Daarna zijn er wat wijzigingen geweest m.b.t. kleurtjes van de LED's en de sticker.

Dus om kort te zijn: ja, er zijn wel degelijk systemen uitgeleverd mét Pintch Bamag speaker op het met Honac ontwikkelde OGS. December  2008 heb ik nog softwareupdates gedaan op alle DHV bussen met Honac (stuk of 20) uit die serie, heb toch echt gezien wat voor versterker er in zit, daar zat geen MS300 in! Ook is de geluidsdruk toen gemeten en voldeed ruim!
Waarom ze niet allemaal meteen zijn vervangen..?? Kennelijk komt het niet al vaak voor dat ze stuk gaan... Maar ik zal morgen eens navragen!

Verder was de versterker van meet af aan al instaat om te voldoen aan de laatste wijziging in signaleringseisen, daar is hij voor ontwikkeld: versterker kan 200Watt RMS bij 5.5Ohm.

Als R. Visser gelijk heeft, dan zouden de eigen Honac versterkers ná uitlevering alsnog zijn vervangen door die MS300; zou kunnen maar ik betwijfel het.  Ik zou morgen ook dat eens navragen.

Mike


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2894 Gepost op: 4 november 2010, 20:00:52


Dienst: Regiopolitie Zaanstreek-Waterland
Bureau: District Zaanstreek
Soort voertuig: Noodhulp
Wagenparknummer: variabel, bij ZaWa hebben voertuigen geen vast roepnr, wordt bepaald door wcdt.
Merk & type: Mercedes C220cdi
Kenteken:  67-SJ-VP
Byzonderheden:

En ook helaas, en der laatste mohikanen, zodra de aanbesteding een feit is, worden alle mercedessen ook vervangen....en ik kan je vertellen zoveel zijn er niet meer. Tevens weet ik dat wij van handgeschakeld naar automaat overgaan... wel de 140 pk versie...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2895 Gepost op: 4 november 2010, 20:58:09

Dienst: Regiopolitie Zaanstreek-Waterland
Bureau: District Zaanstreek
Soort voertuig: Noodhulp
Wagenparknummer: variabel, bij ZaWa hebben voertuigen geen vast roepnr, wordt bepaald door wcdt.
Merk & type: Mercedes C220cdi
Kenteken:  67-SJ-VP
Byzonderheden:
Als ik mag: Een wagenparknummer is iets anders dan een roepnummer.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2896 Gepost op: 4 november 2010, 21:19:08
klopt helemaal, overheen gelezen. Wagenparknr's worden niet op de voertuigen weergegeven. Zitten aan de sleutel van de dienstvoertuigen meer niet... lol
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #2897 Gepost op: 4 november 2010, 22:20:51
De touran met de whelen Freedom is ongetwijfeld de 25-JJB-1 met AVL 7.20. Dit is/was de HOVJ auto van het district, alleen heb ik m afgelopen week meerdere malen op inzet gezien in Woerden, of hij daar nu voor vast is, hoor je nog van me. Kan namelijk ook gewoon zijn dat de HOVJ op het bureau was ivm een voorgeleiding.

Gisteren nog even nagekeken, er staan nu de 7.24 (Freedom) en de 7.05 (LFL) aan vw tourans.


Miky Mike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #2898 Gepost op: 5 november 2010, 20:18:53
"Miky Mike" probeert het mooier voor te doen dan het is, en met zijn achtergrond kan ik ook wel snappen eigenlijk.

Het ís allemaal ook heel mooi! :D

Nu mijn kant van het verhaal...
Dit waarheid is dat er helemaal geen Honac sireneversterkers zijn toegepast op Pintsch bamag speakers (misschien hooguit intern in Apeldoorn of Oldenzaal voor research doeleinde)
Er zijn eind 2008 bewust sirenepakketen (Pintsch bamag MS300) ingekocht en toegepast (in plaats van eigen ontwikkelde apparatuur) op een kleine vloot nieuwe voertuigen die voor 01-03-2009 al moesten voldoen aan DE nieuwe signalering eisen o.a. Rotterdam is hiervan het voorbeeld maar er zijn meer voorbeelden.
Let wel het gaan om voertuigen opgebouwd door Honac zelf in Apeldoorn, en niet door een lokaal opbouw bedrijfje (die knutselen wel vaker leuke combinaties aan elkaar)
Waarom eind 2008 kiezen voor de sirene van de concurrent in plaats van Honac's eigen ontwikkelde sireneversterker?:  Voordat IK teveel zeg denk ik dat als "Miky Mike" bij de ontwikkeling betrokken is geweest zelf heel goed hierop het antwoord weet.
LFR regelgeving, prestige, de pers, keuring  en certificering hebben er alles mee te maken. Meer kan/mag/wil ik er niet over zeggen.

Nou, ik heb het even nagevraagd.
Waar R. Visser de info vandaan heeft weet ik niet, maar het klopt gewoon niet.

Maar dit is het verhaal volgens Honac zelf:
De DHV bussen zijn december 2008 van meet af aan met eigen Honac versterker uitgerust, met daarop de Pintch Bamag speakers. Het geluid van deze combinatie is snoeihard. Deze speakers zijn naderhand voor een deel door Rotterdam zelf vervangen door de SA315 speakers, inderdaad zoals ik al zei: doordat er wat probleempjes mee waten. In deze bussen hebben dus nooit MS300 versterkers gezeten!

Rotterdam heeft in het verleden ook zelf een aantal (stuk of 4) T4 bussen opgebouwd. Deze zouden wel met een MS300 uitgerust kunnen zijn. Maar dit zijn niet de bussen die eind 2008 in bedrijf zijn genomen.

Wellicht in vervolg iets beter de bronnen checken.

Groeten, Mike


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #2899 Gepost op: 6 november 2010, 13:44:13
Het ís allemaal ook heel mooi! :D

Nou, ik heb het even nagevraagd.
Waar R. Visser de info vandaan heeft weet ik niet, maar het klopt gewoon niet.

Maar dit is het verhaal volgens Honac zelf:
De DHV bussen zijn december 2008 van meet af aan met eigen Honac versterker uitgerust, met daarop de Pintch Bamag speakers. Het geluid van deze combinatie is snoeihard. Deze speakers zijn naderhand voor een deel door Rotterdam zelf vervangen door de SA315 speakers, inderdaad zoals ik al zei: doordat er wat probleempjes mee waten. In deze bussen hebben dus nooit MS300 versterkers gezeten!

Rotterdam heeft in het verleden ook zelf een aantal (stuk of 4) T4 bussen opgebouwd. Deze zouden wel met een MS300 uitgerust kunnen zijn. Maar dit zijn niet de bussen die eind 2008 in bedrijf zijn genomen.

Wellicht in vervolg iets beter de bronnen checken.

Groeten, Mike

Deze reactie had ik precies zo verwacht, en ik weet uiteraard ook wel waarom. Hier wegen zakelijke belangen hoger dan de waarheid. Ondanks dat ik deze discussie zelf niet ben begonnen via het openbare forum, lijkt het met beter om de discussie verder te voeren via de PM.

Zeker omdat ik in tegenstelling tot jou wel vanuit mijn eigennaam schrijf en me niet onder een verzonnen nickname kan verschuilen, ik ga hier zeker mijn eigen glazen in gooien als ik teveel vertel en dat is zeker niet mijn bedoeling.

De rest van de lezers moet na aanleiding van dit verhaal maar zijn eigen conclusies trekken, al denk ik dat de meeste mensen zoiets hebben waar kunnen jullie je druk over maken.

Wat ik hier nog wel kan zeggen is dat het toch vreemd is dat HONAC in 2008 in combinatie met de Whelen freedom (die voldoet aan de nieuwe eisen voor licht) of wel -1) de eigen bekende vorige generatie ontwikkelde apparatuur gebruikt voor geluid (die op dat moment dus NIET voldeed aan de nieuwe eisen voor geluid, kom zo met een voorbeeld)  of -2) apparatuur toepast voor geluid (die wel voldoet aan de nieuwe eisen) maar dan van de concurrent .... waarvan jij dus zegt dat het alleen de speakers zijn en ik dus beweer ook de sireneversterker. Kortom de complete sirene.

Het feit dat we het over het zelfde eens zijn, namelijk dat de eerste serie Rotterdamse DHV bussen van eind 2008 zijn toegepast met Pintsch bamag speakers nog even het volgende....

De Pintsch bamag speakers verraden in dit geval ook de toepassing van de bijbehorende versterker, want Pintsch bamag speaker betekent ook Pitsch bamag sireneversterker, de complete sirene dus. Want…

Buiten het feit trouwens dat de toepassing van deze sireneversterker door een leek al te horen is (het scherpe felle geluid is kenmerkend voor de MS300 sirene van Pitsch bamag, KMAR personeel op Schiphol kan hier zeker over mee praten, daar rijden op dit moment de meeste voertuigen met Pitsch bamag opbouw, op de Opel Astra de "Opal" en op de Mercedes Vito's de "toppas" allen in combinatie met de MS300 sirene) zit je natuurlijk met het feit (benoeming ik nog niet eens het garantie verhaal en dergelijke) dat de speaker van de een op de versterker van de ander nog niet wil zeggen dat het werkt zoals het zou moeten, zeker in dit geval niet omdat Pitsch bamag werkt met het principe van een digitale sirene versterker en de speakers dus ook speciaal voor deze versterker zijn ontwikkeld (digitale versterkers voor sirene toepassing voor hulpdiensten zijn vele trouwens geen voorstander van, maar dat is een andere discussie)

Als je als bedrijf zegt je eigen ontwikkelde apparatuur in orde is dan pas je dat toch toe? Dan ga je toch geen spul gebruiken van de concurrent lijkt me.. tenzij je eigen spul (nog niet) in orde is en je wel moet.

Uitzonderingen daargelaten, want lokale opbouw bedrijfjes hobby wel vaker leuke combinaties aan elkaar, voor de duidelijkheid het gaat in dit geval niet om een lokale opbouwer maar om het grote HONAC die opereert vanuit een business waarin het op dit moment eten of gegeten worden is.

Zoals gezegd zou ik nog een voorbeeld geven waarin HONAC voertuigen heeft opgebouwd met licht die voldoet aan de nieuwe eisen, maar geluid die niet voldoet. (punt 1 in de 4e alinea)

Misschien kun je de KMAR Toyota Hilux nog herinneren? Dit waren in 2008 de eerste voertuigen die HONAC heeft opgebouwd met de nieuwe Whelen Freedom dakset die helemaal voldeed aan de nieuwe eisen van het lfr voor licht.

De meeste zullen deze unieke daksets wel herkennen omdat deze gekleurde blauwe en amber lenzen heeft over de LED’s, iets wat destijds alleen bij één kleine serie Freedoms is gebeurt aan de KMAR.

Hierin is geen gebruikt van de nieuwe eigen ontwikkelde sireneversterker (die zou moeten gaan voldoen aan de nieuwe eisen voor geluid), maar is er op dat moment nog voor de huidige versterker gekozen, die dus niet zal gaan voldoen aan de nieuwe eisen die een tijd later pas verplicht zouden worden. (dit even haaks op je verhaal waarin je via de PM schrijft dat eind 2007 het geluid al voor elkaar was)

En dat deze serie voertuigen in 2008 al nog niet voorzien werden met de nieuwe sireneversterker (die zal voldoen aan de nieuwe eisen voor geluid) was natuurlijk ook geen ramp, deze voertuigen kreeg immers ook niet het predicaat mee de eerste te zijn in Nederland die volledig zou voldoen aan de nieuwe eisen.

Dat predicaat kregen eind 2008 van meet af aan wél de nieuwe DHV VWT5 bussen voor Rotterdam, de druk was erg hoog, HONAC wilde met deze serie voertuigen ver voor 01-03-2009 al een statement maken naar zijn concurrent en klanten toe dat zij al konden voldoen aan de nieuwe lfr eisen.

Dit verklaar de reden waarom eind 2008 Pintsch bamag geluid is toegepast, deze voldeed immers al wel aan de nieuwe eisen en ondanks dat HONAC in een vergevorderd stadium was met de nieuwe sireneversterker waren er aanloop problemen en kon deze nog niet storingsvrij toegepast worden.

Uiteindelijk medio 2009, op tijd toen per 01-03-2009 daadwerkelijk alle nieuwe eisen van het lfr verplicht werden gesteld voor nieuwe voertuigen had HONAC zijn eigen ontwikkelde apparatuur wel op orde, en vanaf dat moment tot op heden vandaag zijn vervolg series uiteraard alleen nog maar toegepast met HONAC’s eigen ontwikkelde sireneversterker.

Ik laat het hier voor de rest bij, mocht “Miky mike” nog willen reageren, want uiteraard heb ik ongelijk en had men alle zaakjes wel op orde destijds, dan kan deze discussie naar het daar toe behoorde topic verplaats worden lijkt me.