Grensbewaking en grenscontroles

Auteur Topic: Grensbewaking en grenscontroles  (gelezen 30925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #50 Gepost op: 24 februari 2013, 23:35:54
Marechaussee pakt steeds meer mensen op in grensstreek met België

EINDHOVEN - De mobiele opsporingsteams van de marechaussee die in de grensstreek met België opereren pakken steeds meer mensen op. Dat blijkt uit cijfers over 2012. In Brabant en Limburg werden bijvoorbeeld 1375 illegalen opgepakt, een stijging van vijftien procent. Het aantal aanhoudingen dat verband houdt met mensenhandel en mensensmokkel is nog sterker gestegen met maar liefst 47 procent. Ook aanhoudingen in verband met drugs en vervalste paspoorten namen toe met ruim twintig procent.

Vier mobiele teams actief
In Brabant en Limburg zijn vier mobiele teams van de marechaussee actief. Sinds het verdwijnen van de Europese binnengrenzen voeren ze controles uit op het verkeer dat Nederland in komt. Om te vermijden dat hun werk al teveel douanewerk gaat lijken mogen ze maar zes uur op één plek staan. Hun werkgebied ligt tot op twintig kilometer van de grens.

Woordvoerder Robert van Kapel van de marechaussee ziet de oorzaak van de stijging in het meer doelgericht zoeken naar dingen die niet deugen. Zo heeft de Marechaussee sinds vorig jaar augustus de beschikking over camera's die elk kenteken van een auto die Nederland binnenkomt vastlegt. Op basis van profielen die de politie maakt haalt de computer er de meest verdachte auto's uit.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1891481163/Marechaussee+pakt+steeds+meer+mensen+op+in+grensstreek+met+België.aspx

Steeds meer mensen opgepakt door grenscontroles marechaussee

Steeds meer illegalen gepakt bij grens

De marechaussee pakt in de grensstreek steeds meer illegalen op die het land in willen. In Limburg en Brabant steeg het aantal aanhoudingen met 15 procent tot 1375. Het aantal aanhoudingen in verband met mensenhandel en mensensmokkel steeg met 47 procent nog sterker. Ook werden er meer drugsgerelateerde aanhoudingen verricht.

Camera's
De toename van het aantal aanhoudingen is te danken aan bewakingscamera's langs de grens. Die zijn vorig jaar augustus in gebruik genomen. In Limburg hangen op zeven plekken camera's boven de snelwegen bij grensovergangen. Bovendien zijn in Limburg en Brabant vier mobiele teams actief. Die voeren sinds het verdwijnen van de Europese binnengrenzen controles uit, waarbij ze telkens maximaal zes uur op een plek mogen staan. NIet iedereen wordt gecontroleerd. De marechaussee en dus ook de camera's mogen alleen steekproefsgewijs controleren.

Bron: http://www.l1.nl/nieuws/206750-steeds-meer-illegalen-gepakt-bij-grens


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #51 Gepost op: 26 februari 2013, 19:37:23
Mooiste brigade van Nederland in beeld  0098


sylvester1986

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 5 augustus 2013, 15:09:16
Misschien toch maar grenscontroles invoeren als het gaat om Oost-Europeanen?
Amsterdamse politie pakt 43 zakkenrollers op


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #53 Gepost op: 5 augustus 2013, 23:41:59
Kon het maar.. Gewoon ouderwetse lange rijen bij de grens. Ik heb 't er graag voor over..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #54 Gepost op: 6 augustus 2013, 09:21:39
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1189229 date=1375738919
Kon het maar.. Gewoon ouderwetse lange rijen bij de grens. Ik heb 't er graag voor over..

Ik herinner mij toch iets anders, hoor. Heb jarenlang gependeld tussen België en Duitsland (Belgische legergarnizoenen) en noch aan de grens D-NL, noch aan NL-B of B-D heb ik ooit veel controle geweten. Doorgaans zat er gewoon iemand in het wachtlokaal van ver eens op een ID-kaart of paspoort van de voorbijrijdende bestuurder te kijken. Vaak stond er een korte file maar echt systematische controles? Verre van. Dan lijken mij de Fransen anno 2013 zeker even streng.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 13 augustus 2013, 15:15:36
Grenscontroles in Gibraltar.
Als dit maar goed gaat en niet uitmondt in oorlog.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 14 augustus 2013, 14:27:53
Belgische burgemeester wil grens dichtgooien  


VOEREN/MAASTRICHT -
Omdat Maastricht drie coffeeshops richting de grens met België mag verplaatsen, dreigt een Belgische burgemeester ermee de grenzen dicht te gooien. Burgemeester Huub Broers van Voeren vreest overlast.

„Ik kan alle voertuigen die van Maastricht terugkeren aan controles onderwerpen. Als burgemeester heb ik die macht”, zei de burgemeester woensdag tegen Vlaamse media. „Europa laat dit toe in het geval van risicovolle activiteiten.”

Voeren en andere Belgische grensgemeenten voeren al jaren strijd met Maasstricht over de verhuizing van coffeeshops.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 2 september 2013, 11:15:18
Gezien het feit dat ze vaak betrokken zijn bij skimmen, zakkenrollen en andere criminaliteit, ben ik zelf ook achterdochtig door hun eventuele komst naar Nederland.

'Nederlander wil Bulgaren en Roemenen niet'
Een groot deel van de Nederlanders is tegen het openstellen van de arbeidsmarkt voor Roemeense en Bulgaarse werknemers per 1 januari. Dat blijkt uit onderzoek van opiniepeiler Maurice de Hond, die de opdracht daarvoor kreeg van de Partij voor de Vrijheid (PVV).


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #58 Gepost op: 2 september 2013, 11:53:31
Citaat
„Ik kan alle voertuigen die van Maastricht terugkeren aan controles onderwerpen. Als burgemeester heb ik die macht”, zei de burgemeester woensdag tegen Vlaamse media. „Europa laat dit toe in het geval van risicovolle activiteiten.”
Is dit niet het meest schokkende? Dat Europa bepaalt of je je eigen land wel of niet mag beschermen? Drama..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #59 Gepost op: 3 september 2013, 18:41:19
Citaat van: Sylvester link=msg=1191871 date=1376483273
VOEREN/MAASTRICHT -
Omdat Maastricht drie coffeeshops richting de grens met België mag verplaatsen, dreigt een Belgische burgemeester ermee de grenzen dicht te gooien. Burgemeester Huub Broers van Voeren vreest overlast.

„Ik kan alle voertuigen die van Maastricht terugkeren aan controles onderwerpen. Als burgemeester heb ik die macht”, zei de burgemeester woensdag tegen Vlaamse media. „Europa laat dit toe in het geval van risicovolle activiteiten.”

Voeren en andere Belgische grensgemeenten voeren al jaren strijd met Maasstricht over de verhuizing van coffeeshops.

Ach, daar hebben we dramaqueen Huub Broers weer.