Vluchtmaskers

Auteur Topic: Vluchtmaskers  (gelezen 13169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2014, 12:16:55
Aan boord hangen in ieder compartiment zuurstofgenerende vluchtmaskers zodat vluchten door de rookgrens mogelijk is. Maargoed, iedereen is tevens ADL-opgeleid dus dan gaat het wat makkelijker. Slachtoffers (niet-ambulant) krijgen niets want die teug rook hebben ze toch al te pakken. Het devies is om ze asap buiten de rookgrens brengen en over te dragen aan de ziekenpa/ma.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2014, 12:21:32
Citaat van: Breathe link=msg=1264536 date=1399197809
Voor zo'n snelle redding is zo'n vluchtmasker natuurlijk voldoende en een prima alternatief voor het door de rook lopen zonder....

Ik ben blij dat er niet nog iemand aan mijn fles gaat lurken, gaat immers om jou veiligheid en als jij niets meer kunt door rare capriolen van het SO dan is het dus voor beide te laat.

Vluchtmasker dus prima ook voor de korte inzetten, eigenlijk dezelfde redenatie.
Vluchtmasker ook prima voor een korte uitleg, met dat andere masker wordt het een ander verhaal.

Er zijn vluchtmaskers en vluchtmaskers.
Hoe zit het tegenwoordig met de betrouwbaarheid en universele bruikbaarheid van vluchtmaskers.
In het verleden waren er namelijk op dit punt nogal eens problemen met de verschillende vullingen.


guest12562

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2014, 12:40:26
Mss deze discussie afsplitsen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2014, 13:07:36
Citaat van: Breathe link=msg=1264546 date=1399200026
Mss deze discussie afsplitsen?

Waarom niet. Zou voorstellen even doen.

Zeker aan boord van schepen zijn er veel vluchtmaskers in omloop.
Hoe het zit met inustriele bedrijven en overige gebouwen etc. is mij niet zo bekend.
Experts zouden het nodige kunnen vertellen over vluchtmaskers, de verschillende typen, betrouwbaarheid, periodieke vervanging vullingen en het gebruik, het gebruiksgemak en de veiligheid tov andere systemen en toepassingen.


Fankybear

  • Manschap A Brandweer, Verkenner gevaarlijke stoffen (WVD), Brandweerchauffeur (categorie licht).
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2014, 18:00:03
Vluchtmaskers zijn niet zomaar standaard filterbussen die je in de bouwmarkt koopt..

Deze individuele gelaatsmaskers filteren rookdelen en aerosolen gedurende de eerste cruciale minuten, om in geval van brand veilig te kunnen vluchten. Het is dus niet de bedoeling dat je er een brand mee gaat bestrijden. Vluchtmaskers geven slachtoffers genoeg tijd om zichzelf en andere in veiligheid te brengen..
Disclaimer: Alle uitspraken die hier worden gedaan berusten niet op meningen van organisaties, maar slechts op de mening van de auteur.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2014, 08:54:56
Citaat van: FF4266 link=msg=1264447 date=1399152203
Maar jij uit die mening, dus ik vraag me af, ben je het dan eens met het korps of niet?

Ik vind dit topspul, jammer dan dat het slachtoffer jouw lucht gebruikt, hoe ver kan het lopen zijn in de Nederlandse woningen, daar moet je gewoon rekening mee houden.. Slachtoffer naar buiten, nieuwe fles(bajonetsluiting, zo gebeurd), en hup weer naar binnen..

Ik zou niet met zo'n filtermasker door de rook willen, dat is ECHT schijnveiligheid voor de burger.. Als dat echt de rook zou tegen houden had de brandweer er wel mee gelopen in plaats van die grote bult op je rug..
Je haalt nu argumenten aan die kul zijn. Waarom wordt een vluchtmasker gebruikt? Om mensen snel door een bv trappenhuis te krijgen waar rook hangt, maar geen hitte van de brand. Rook is slecht voor een persoon, hitte is nog veel slechter.
Waarom gebruiken wij ademlucht? Omdat wij naar binnen gaan en ook een brandruimte in moeten kunnen gaan. En waar brand is is het heet, en onze longen kunnen nog steeds niet tegen hitte. Zouden we daarom geen ademlucht gebruiken, inplaats van een vluchtmasker?
En een vluchtmasker gaat echt geen hitte tegenhouden. Lees nog eens je boeken door.
 En ik ben het met Tower-ladder eens, ook ik zou niet willen dat een slachtoffer ook nog eens gezellig mee komt lurken aan mijn ademluchtfles. Die fles is voor mij, daarmee moet ik m,n werk kunnen doen. En als het even kan ook weer veilig mee naar buiten kunnen.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2014, 12:26:48
Op het spoor gebruiken we vluchtmaskers voor al het personeel dat bij een calamiteit op een trein moet kunnen vluchten (machinisten etc). Voor vluchten door de rook zijn ze best te gebruiken en naar mijn mening beter iets dan niets. Daarom hangen die dingen standaard in iedere cabine van een locomotief of treinstel.

Jij als brandweerman moet gewoon de beste bescherming hebben die logischerwijs te bieden is om je werk te kunnen doen. Anderen van je fles laten mee-ademen lijkt me inderdaad geen goed idee. Dat we dat bij duikongevallen doen, oké, die andere duiker heeft in ieder geval wat basisprincipes van het gebruik van ademlucht gehad. Een slachtoffer bij een brand waarschijnlijk niet.

Maar rijst bij mij nog wel de vraag, als jij als brandweerman zo'n vluchtmasker bij je zou hebben, hoe goed kunnen die dingen tegen de hitte waar jij als brandweerman aan wordt blootgesteld tijdens een inzet? Stel dat je 10 minuten in de hitte van een brand hebt gewerkt voor je het slachtoffer vind, is dat vluchtmasker dan nog betrouwbaar? Of vormt het gebruik dan juist een groter risico voor het slachtoffer?

En moeten die vluchtmaskers na iedere inzet worden vervangen? Belemmeren ze je niet in je werk als je zo'n masker aan je uitrusting hebt hangen? Is het niet verstandiger om die dingen als standaard uitrusting in pand aanwezig te laten zijn? Net als brandmelders, blusmiddelen etc.?
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2018, 22:48:04

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Gepubliceerd op 18 jan. 2018
Samen sterk in de hulpverlening!


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2018, 20:46:06

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Gepubliceerd op 18 jan. 2018

Dit was dan een oefening... maar waar nog een dik rookgordijn hangt, er hitte is in de ruimte... is dit dan zo verstandig?


guest12562

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2018, 11:53:30
Ik zou mijn maatje niet los willen laten, dus het slachtoffer gaat wel tussen ons in maar ik hou mijn maatje vast. Dat kan wat onhandig zijn, maar als het slachtoffer de voorste man los laat dan heb je kans op een probleem.