Brandweer Dubai gaat jetpacks gebruiken tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweer Dubai gaat jetpacks gebruiken tijdens inzet  (gelezen 4786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2016, 08:39:41
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1400549 date=1453188391
Hoeveel personen kan je per vlucht redden met zo'n jetpack? En hoe worden de slachtoffers tijdens de vlucht vastgemaakt aan de jetpack?  

Stel dat je 5 personen per vlucht kunt redden, maar er staan 7 personen op het dak welke bedreigd worden door de vlammen. Hoe voorkom je dan dat nummer 6 en 7 op het dak blijven van het brandende pand en niet aan de Jetpack gaan hangen, zodat deze door overbelasting neerstort?

Ik denk dat er juist meer mogelijkheden zijn  voor de Jetpack bij de andere hulpdiensten/defensie ipv de brandweer.

Als het een onbemande Jetpack is maximaal 120 kg aan slachtoffers.

5 personen redden met een Jetpack zal niet lukken. Je kan niet voorkomen dat nummer 2, 3, 4, 5, 6 en/of 7 niet aan de Jetpack gaan hangen. Bij wolkenkrabbers moeten officieren van hulpverleningsdiensten altijd zorgen dat ze goed in beeld hebben waar mensen op dak of uit ramen hangen waardoor je kan zorgen dat er geen hulpverleners meer in de landingszone van deze slachtoffers bevinden.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2016, 09:08:47
Dus als ik het goed begrijp dan worden deze jetpacks gebruikt door officieren om een overzicht te krijgen van het incident? Kan dit niet eenvoudiger d.m.v. een grotere drone met camera?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2016, 09:25:13
Citaat van: honderd link=msg=1400558 date=1453190927
Dus als ik het goed begrijp dan worden deze jetpacks gebruikt door officieren om een overzicht te krijgen van het incident? Kan dit niet eenvoudiger d.m.v. een grotere drone met camera?

Nee, ze gaan niet gebruikt worden door officieren maar door manschappen van de brandweer in Dubai.

Hoofdofficieren van brandweer, ambulancedienst en politie moeten bij ons altijd verschillende strategische posities zoeken waardoor je overzicht krijgt. In praktijk is het ergens in een andere wolkenkrabber of op dak van andere hoogbouw waardoor je kan zien wat er in de straten afspeelt en kan zien of er mensen uit een raam hangen of op dak bevinden.

Het is cruciale informatie voor de officieren en hulpverleners op straat omdat die het niet zelf kunnen zien. Ik bedoelde dat het op zich geen probleem is als de jetpack neerstort omdat je per definitie zorgt dat er geen hulpverleners geraakt kunnen worden. In 'worst case scenario' moet je er vanuit gaan dat slachtoffers kiezen om te springen i.p.v. levend te verbranden. Het is dan belangrijk te zorgen dat deze slachtoffers niet op een hulpverlener vallen omdat je dan twee doden hebt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2016, 11:26:19
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1400549 date=1453188391
Hoeveel personen kan je per vlucht redden met zo'n jetpack? En hoe worden de slachtoffers tijdens de vlucht vastgemaakt aan de jetpack?  

Stel dat je 5 personen per vlucht kunt redden, maar er staan 7 personen op het dak welke bedreigd worden door de vlammen. Hoe voorkom je dan dat nummer 6 en 7 op het dak blijven van het brandende pand en niet aan de Jetpack gaan hangen, zodat deze door overbelasting neerstort?

Ik denk dat er juist meer mogelijkheden zijn  voor de Jetpack bij de andere hulpdiensten/defensie ipv de brandweer.

Dat laatste denk ik ook. Het is geen vliegend tapijt van Alladin uit de sprookjes van duizend en een nacht.

Het is trouwens opmerkelijk dat er nog steeds geen praktische oplossingen zijn voor het in veiligheid brengen van mensen die uit ramen hangen, naar beneden willen springen etc van hoge gebouwen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2016, 15:06:40
Citaat van: Thor link=msg=1400586 date=1453199179
Het is trouwens opmerkelijk dat er nog steeds geen praktische oplossingen zijn voor het in veiligheid brengen van mensen die uit ramen hangen, naar beneden willen springen etc van hoge gebouwen.

Mensen die uit ramen hangen of op daken staan komen zelden voor. Bij brand in wolkenkrabbers is het niet eens altijd nodig om het hele gebouw te evacueren. Je kan ook kiezen om etages te laten evacueren naar 4 etages onder de brand. Als eerste evacueer je de etage van de brand, daarna de 2 etages boven de brand en als laatste de etage direct onder de brand. In Doha is de regel geen totale evacuatie van wolkenkrabbers als buitentemperatuur 42 graden of hoger is.

In wolkenkrabbers is het van groot belang dat de brandmeldinstallatie goed werkt en de sprinklerinstallatie.

Van belang is dat de eigenaar van het gebouw ontzettend vaak de evacutieprocudere laat oefenen waardoor bewoners of gebruikers de verschillende evacuatieprocedures kennen. Voorts is het van belang dat hulpverleningsdiensten beschikken over alle informatie over het gebouw; bijv. aanwezigheid evacuatieliften, refuge floors.

Het komt er eigenlijk op neer dat het gebouw zelf brand moet kunnen ontdekken, de rook moet afvoeren, zorgen dat vluchtwegen en andere ruimten rookvrij blijven, de brand moet indammen en blussen. De bewoners en gebruikers moeten zichzelf in veiligheid brengen.


guest12562

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2016, 16:03:11
Mss niet het juiste topic, maar de brand op ouderjaars avond zag er toch iets anders uit, het gebouw deed dus niet wat het moest doen begrijp ik uit jou post?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2016, 16:17:57
Citaat van: Breathe link=msg=1400657 date=1453215791
Mss niet het juiste topic, maar de brand op ouderjaars avond zag er toch iets anders uit, het gebouw deed dus niet wat het moest doen begrijp ik uit jou post?

Ik heb geen idee. De autoriteiten in Dubai hebben gezegd dat het onderzoek openbaar zal worden gemaakt. Ik weet alleen dat er geen mensen in het pand zijn gebleven, de evacuatie goed en rustig is verlopen. De brand aan buitenzijde van gebouw zat waardoor je geen conclusies kan trekken over het niet in werking zijn getreden van de automatische brandmeldinstallatie of de sprinklerinstallatie zoals sommige media wel gedaan hebben.

Ik weet ook dat de brandweer op een later moment wel besloten heeft de spinklerinstallatie manueel te activeren. In de media zijn ook berichten opgedoken dat er sprake zou zijn van onderbrekingen echter zegt het ook weinig omdat je dan moet weten hoe groot het waterverbruik is. Als het waterverbruik veel hoger is dan de brandweer de reservoirs kan bijvullen onstaat er vanzelf een moment dat de installatie tijdelijk gestopt moet worden.

Ik weet niet waarom de brandweer dit besloten heeft. Ik weet alleen dat hoofdofficieren bij onze brandweer soms bij felle branden die langer duren zorgen gaan maken over bijv. delen van de constructie.

Ik was zelf op moment van deze brand in Dubai. Uiteraard hebben diverse brandweerofficieren hier mij wel van alles gevraagd. Ze reageerden gelaten, ik heb in ieder geval niet het gevoel gekregen dat zij de gang van zaken in Dubai afwijkend of opmerkelijk vonden. Zij vonden het een goede inzet van brandweer Dubai omdat het een zware en lastige klus waar je ontzettend veel brandweermensen voor nodig hebt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2016, 11:47:54
FireWare bv ‏@FireWarebv
Echt gave spullen hier op de #intersec : een brandweer jetpack! Vliegend naar een inzet.... http://www.martinjetpack.com/dubai-civil-defence-signs-agreement-for-jetpacks



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2016, 12:32:48
https://www.youtube.com/watch?v=1BNtl32GJmM

Engelstalige nieuwsuitzending:

Vanaf 8:11 min Intersec2016.
9:25 min: Jetpack
9:46: CEO Frankfurt Messe Middle East (brandweer jetpack tot 800 meter)
10:35: Directeur-generaal Dubai Civil Defence (over uitdagingen voor brandweer mbt hoogbouw)
11:05: CEO Martin Jetpack (brandweer jetpack 120 kg draagvermogen + tot 3000 ft (ca 915 meter))
12:22: Flight simulators voor jetpack


https://www.youtube.com/watch?v=td3kucOeIC8


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2016, 06:41:46
Citaat
MJP to develop high rise firefighting capabilities

Martin Aircraft Company Limited (Martin Aircraft), (ASX:MJP) is pleased to announce that over the period 17-19 January 2016, Martin Aircraft was hosted by the Dubai Civil Defence on their stand at Intersec 2016.

The Intersec exhibition is one of the world’s largest fire and security conferences, held each year in the Dubai World Trade Centre. It brings together the global leaders in first responder products and services with decision makers and key industry bodies.

This year’s event was no different, and the opportunity to work in close collaboration with Dubai Civil Defence, who are the Emirates’ Fire and Rescue service provider, afforded Martin Aircraft Company unparalleled access to both regional and international buyers. With the assistance of our hosts, we were able to introduce our innovative aircraft and its capabilities to an important target market.

http://www.martinjetpack.com/mjp-to-develop-high-rise-firefighting-capabilities



Photo- His Highness Sheikh Mansoor bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum speaking with Martin Aircraft CEO/MD Peter Coker