Vragen aan RWS

Auteur Topic: Vragen aan RWS  (gelezen 3192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 20 november 2015, 09:11:54

Als je veel op de weg zit dan kom je veel situaties tegen. Situaties waar je soms je bedenkingen bij hebt. Waarom is dit zo, kan dit niet anders? Zo probeerde ik laatst een situatie voor te leggen aan RWS, de enige contactmogelijkheid die ik kon vinden was een contactformulier op de website. Netjes ingevuld, kreeg meteen een auto-reply :

Citaat
De Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat heeft onderstaand bericht van u ontvangen. Hiervoor hartelijk dank!
Wij streven ernaar u binnen 2 werkdagen een reactie te sturen.

Twee werkdagen... Dat was dus op 7 september. Misschien werken ze slechts 1 dag per maand, dat staat er dan weer niet bij... Iemand enig idee of er andere mogelijkheden zijn?




JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1 Gepost op: 20 november 2015, 09:15:08
Dan heb je vast een niet standaard vraag gesteld die ter plaatse bekeken wordt. Dat duurt wat langer is mijn ervaring. Maar dit is wel erg lang. Bellen werkt vaak ook goed.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 20 november 2015, 09:51:48
Je kan altijd proberen 0800-8002 O0
Landelijk informatie nummer Rijkswaterstaat, ook te bellen om een melding te maken wanneer je bijv. iets op de weg tegenkomt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #3 Gepost op: 20 november 2015, 13:30:34
Wellicht kun je de vraag ook hier neer zetten, er zitten genoeg droge collega's op dit forum...

Mijn enige kennis van droog is dat ik er op rijd onderweg naar nat... :D


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #4 Gepost op: 20 november 2015, 15:50:07
Melden via 0800-8002 (indien geen spoed zoals een geblokkeerde rijstrook oid) werkt in mijn ervaring goed hoor.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 20 november 2015, 16:10:49
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1386231 date=1448022634
Wellicht kun je de vraag ook hier neer zetten, er zitten genoeg droge collega's op dit forum...

:)

Citaat
Reeds geruime tijd heb ik vragen bij de verkeerssituatie op de A20 rechts ter hoogte van afrit 17 (Nieuwerkerk a/d IJssel). Kort na, of eigenlijk min of meer ter hoogte van deze afrit verdwijnt de linker rijstrook waarna men moet ritsen en de snelweg van 3 naar 2 rijstroken gaat. Dit ritsen levert dikwijls -zoals op veel plekken in het land- de nodige vertraging op en ik vraag mij dus al enige tijd af of dit niet anders kan, zoals vaak ook in andere landen te zien is. Namelijk; geen ritsstrook (of hoe dat in verkeerstechnische termen ook heet), maar het in de afrit laten verdwijnen van de meest rechter rijstrook, gelijkens de situatie op de A20 links bij afrit 8 (Vlaardingen-West). Het meest vervelende en vertragende in geval van ritsen zijn de gehaaste automobilisten die koste wat het kost er op het laatste moment nog even tussen moeten. Die rijden toch wel meest links en niet rechts. Anderzijds; het verkeer wat de afrit moet hebben hoeft niet uit te voegen, maar de rijstrook te volgen. Rest nog het rechtsrijdende langzamere verkeer wat de snelweg wil blijven volgen, die zal een baantje naar links moeten opschuiven. Ik vraag mij af of dit niet minder vertragend zal werken dan de huidige situatie, of dat hier wellicht reeds eerder over is nagedacht?


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #6 Gepost op: 20 november 2015, 19:10:21
Wat ga je krijgen met het van 3 naar 2 rijstroken gaan als je rijstrook 3 uiteindelijk de uitvoegstrook laat worden. Is dat het vrachtverkeer wat meest rechts rijd voor de uitvoeger ineens  van rijstrook moet gaan wisselen. Je gaat het langzame vrachtverkeer dus dwingen om naar rijstrook 2 te wisselen. Hier is meestal de snelheid hoger.
Wat je gaat krijgen is dat het personen verkeer voor een vrachtwagen wil blijven of flink moet afremmen. Gevolg gevaarlijke situatie en file.
Daarnaast moet het verkeer een veel grotere ruimte laten om vrachtwagen er tussen te laten. De wissel van Rijstrook 1 naar 2 is met groter snelheid omdat dit meestal tussen personenauto's gaat. Vrachtverkeer zit maar sporadisch op rijstrook 2 en mag niet rijstrook 1 komen. Hierdoor hoef iemand  maar een kleinere ruimte te laten om een mede weggebruikerer tussen te laten. Gevolg de snelheid kan hoger blijven.
Het feit dat Nederlanders niet kunnen ritsen heeft weer te maken het feit dat iedereen de eerste wil zijn, en elkaar geen ruimte gegund wordt.
 😎


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #7 Gepost op: 20 november 2015, 20:07:42


Het feit dat Nederlanders niet kunnen ritsen heeft weer te maken het feit dat iedereen de eerste wil zijn, en elkaar geen ruimte gegund wordt.
 😎
De eerste met ritsen waarschijnlijk.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 20 november 2015, 20:37:03
Citaat van: Gele wagen link=msg=1386350 date=1448043021
Wat ga je krijgen met het van 3 naar 2 rijstroken gaan als je rijstrook 3 uiteindelijk de uitvoegstrook laat worden. Is dat het vrachtverkeer wat meest rechts rijd voor de uitvoeger ineens  van rijstrook moet gaan wisselen. Je gaat het langzame vrachtverkeer dus dwingen om naar rijstrook 2 te wisselen. Hier is meestal de snelheid hoger.
Wat je gaat krijgen is dat het personen verkeer voor een vrachtwagen wil blijven of flink moet afremmen. Gevolg gevaarlijke situatie en file.
Daarnaast moet het verkeer een veel grotere ruimte laten om vrachtwagen er tussen te laten. De wissel van Rijstrook 1 naar 2 is met groter snelheid omdat dit meestal tussen personenauto's gaat. Vrachtverkeer zit maar sporadisch op rijstrook 2 en mag niet rijstrook 1 komen. Hierdoor hoef iemand  maar een kleinere ruimte te laten om een mede weggebruikerer tussen te laten. Gevolg de snelheid kan hoger blijven.
Het feit dat Nederlanders niet kunnen ritsen heeft weer te maken het feit dat iedereen de eerste wil zijn, en elkaar geen ruimte gegund wordt.

Ik schets een voorbeeld waar dit wel goed gaat, bij Vlaardingen. Rij daar regelmatig en daar staat bijna nooit file. Waarom gaat dat dan wel goed? Vrachtwagens halen ook regelmatig in en als je als beroepschauffeur de weg kent dan schuif je ruim op tijd een baantje op. Ken je de weg niet, dan gebeurt dat iets later, maar het zal echt niet zo zijn dat iedereen ineens een baantje naar links moet. Er zijn wel meer situaties in het land waar dit prima werkt, dus waarom zou dat hier niet kunnen is mijn vraag dan?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #9 Gepost op: 20 november 2015, 21:05:36
Daar heeft Gele Wagen het antwoord op gegeven. Natuurlijk zijn er plekken waar het werkt maar ook veel plekken waar dat niet werkt.
Citaat
als beroepschauffeur de weg kent dan schuif je ruim op tijd een baantje op
Daar gaat het vaak al mee mis. De chauffeur gaat al ruim van tevoren naar links, het achteropkomend verkeer moet dus ook al eerder afremmen, onnodig links rijden of verplaatsen waardoor het verkeer eerder opstroopt en de aanzet voor een file is geboren.