Dreigingsniveau 4 ivm concrete terreurdreiging - Gewest Brussel (België) 21 t/m 26-11-2015

Auteur Topic: Dreigingsniveau 4 ivm concrete terreurdreiging - Gewest Brussel (België) 21 t/m 26-11-2015  (gelezen 24694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik denk dat er in Syrie helemaal niemand is die de opdracht heeft gegeven om deze missie uit te voeren, laat staan dat de opdracht gegeven is dat deze man zichzelf moest opblazen. Ik denk dat als deze man in het kalifaat komt hij welkom is.

Naja, missie is inderdaad het verkeerde woord. Als je kijkt naar de aanslagen en pogingen tot nu toe zijn het vooral daders uit Europa die min of meer opportunistisch besloten hebben om een aanslag te plegen. Voor een deel zullen ze best beïnvloed zijn door aan IS gelieerde personen, maar het zijn niet strak gecoördineerde missies waarbij IS vanuit Syrië aan de teugels trekt en zegt wie/wat/waar. De manier waarop daarover in het westen gesproken wordt vind ik dan ook erg dom en onjuist...

Ik denk dat er geen mens in dat kalifaat te vinden is die je mening deelt dat deze missie niet goed uitgevoerd is. Ik ga er vanuit dat ze vinden dat het de beste missie is die ze ooit hebben uitgevoerd buiten het kalifaat.
Dat zullen ze best vinden, maar ik bedoelde dan ook meer vanuit de gedachte van de dader, die zal zich afvragen of hij wel welkom is in Syrië en daarom in eerste instantie kiezen voor zijn thuishaven.

In mijn ogen maken "wij" IS op het gebied van aanslagen in Europa veel te groot en belangrijk.
Die lachen zich kapot, een stelletje amateurs plegen een aanslag en heel west Europa staat stil. Zonder dat er ook iemand van IS van enige betekenis zelf enig risico heeft gelopen...


Mensen die dit soort aanslagen willen plegen kan je vooral stoppen op dezelfde manier waarop de meeste inbrekers tegen de lamp lopen: door een waakzame samenleving waar burgers oplettend zijn en opsporingsdiensten tijdig waarschuwen zodat zij dan op kunnen treden.
"Wraak bombardementen" op vermoedelijke hoofdkwartieren in een ver land hebben nog nooit aanslagen voorkomen of een einde gemaakt aan een terreur beweging...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Oma link=msg=1386689 date=1448172538
Ik vind het een vreemd verhaal;

* Waarom zou iemand die dit soort aanslagen pleegt in Parijs een veilig heenkomen willen zoeken in Brussel terwijl hij weet dat er twee veilige plaatsen voor hem zijn. Sterven in de strijd (martelaar) of naar Syrie vertrekken.

Omdat Brussel zijn comfortzone is? En omdat ik ervan overtuigd ben dat niet al die terrorisme-opportunisten echt zo overtuigd zijn van dat paradijs-verhaaltje....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: zwelgje link=msg=1386707 date=1448187872
Naja, missie is inderdaad het verkeerde woord. Als je kijkt naar de aanslagen en pogingen tot nu toe zijn het vooral daders uit Europa die min of meer opportunistisch besloten hebben om een aanslag te plegen. Voor een deel zullen ze best beïnvloed zijn door aan IS gelieerde personen, maar het zijn niet strak gecoördineerde missies waarbij IS vanuit Syrië aan de teugels trekt en zegt wie/wat/waar. De manier waarop daarover in het westen gesproken wordt vind ik dan ook erg dom en onjuist...
Dat zullen ze best vinden, maar ik bedoelde dan ook meer vanuit de gedachte van de dader, die zal zich afvragen of hij wel welkom is in Syrië en daarom in eerste instantie kiezen voor zijn thuishaven.

In mijn ogen maken "wij" IS op het gebied van aanslagen in Europa veel te groot en belangrijk.
Die lachen zich kapot, een stelletje amateurs plegen een aanslag en heel west Europa staat stil. Zonder dat er ook iemand van IS van enige betekenis zelf enig risico heeft gelopen...


Mensen die dit soort aanslagen willen plegen kan je vooral stoppen op dezelfde manier waarop de meeste inbrekers tegen de lamp lopen: door een waakzame samenleving waar burgers oplettend zijn en opsporingsdiensten tijdig waarschuwen zodat zij dan op kunnen treden.
"Wraak bombardementen" op vermoedelijke hoofdkwartieren in een ver land hebben nog nooit aanslagen voorkomen of een einde gemaakt aan een terreur beweging...

Opportunisme is in mijn ogen de enige juiste term. Ik vind de wijze waarop men er in het Westen mee omgaat nogal verschillen met de wijze waarop de media en mensen in Midden Oosten er mee omgaan.

In Westen online condoleanceregisters op facebook en twitter voor de gesneuvelde politiehond, in Midden Oosten vooral veel vragen over de nogal verwesterde dame met een wilde levensstijl die schijnbaar in een extreem korte tijd radicaliseerde en een bomvest zou hebben gedragen. Voorts heb je verpleegkundigen die iemand zouden hebben gereanimeerd met een "half ontploft" bomvest aan, ik zet daar ook grote vraagtekens bij omdat ik het nog nooit gehoord of gelezen heb dat het zich ooit zo heeft voorgedaan in Israel, Midden Oosten, Pakistan, Afrikaanse landen, Afghanistan enz.

Ik denk dat je ISIS helemaal niet groter moet maken dan ze werkelijk zijn, het zijn een zootje extremisten in Syrie en Irak. Westerse regeringsleiders komen momenteel niet verder dan vliegdekschepen en bommenwerpers naar Syrie te sturen omdat ze doen voorkomen dat het terreurprobleem in Europa dan zou zijn opgelost. Ik geloof daar niet in omdat het probleem van terreur gewoon in Europa is geboren, in Europa naar school is geweest, zich buiten de maatschappij geplaatst voelt in Europa en ISIS alleen als inspiratie beschouwen. De meeste van deze jongeren die in Europa zijn geboren kunnen niet eens leven in Marokko of andere landen in de Maghreb omdat ze veel te Westers zijn, leven in dat kalifaat is iets wat ze dan helemaal zouden kunnen of volhouden.

De wraakbombardementen zullen niets veranderen, geen land wil op de grond de strijd aangaan. Je loopt zelfs de kans dat je ISIS er mee in de kaart speelt omdat ze iedere dode burger (bij voorkeur kinderen) gebruiken als propagandamiddel om te laten zien hoe barbaars Frankrijk, Rusland, USA enz zijn.

Veel burgers in Westen zullen het een goede zaak vinden dat we even korte metten maken aan dat tuig in de woestijn, enkele burgers in Molenbeek of Parijs zullen het opvatten als het laatste zetje dat ze nodig hebben om een volgende aanslag te plegen. Rutte heeft het Nederlandse volk gezegd dat wij met veel meer zijn, hij heeft volkomen gelijk echter bij terreur doet het er niet toe omdat een paar terroristen het hele land kunnen ontregelen of een half continent zoals je momenteel in EU ziet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De terreurdeskundigen schieten als paddenstoelen uit de grond, met name op de TV meestal met uiteindelijk nietszeggende verhalen.
(Overigens opmerkelijk veel dames die als expert worden opgevoerd door de media.)
De organisatiegraden,cellen etc. van de terroristen worden alom en algemeen geroemd maar is het eigenlijk allemaal wel zo indrukwekkend qua organisatie of wordt het schromelijk overdreven?
Er zijn maar betrekkelijk weinig deskundigen die, uit de eerste hand, verstand hebben van IS er wordt veel gepapagaaid.

Een trein vertrekt vanuit Amsterdam naar Brussel, je weet dan als machinist en conducteurs waar je naartoe gaat en dan in Roosendaal ga je maar niet verder, te gevaarlijk wordt er bedacht, terwijl de Belgische spoorwegen gewoon rijden evenals het bovengrondse openbaar vervoer.
Hoe gaat dit voor de machinist en conducteurs aflopen, werkweigering ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1386710 date=1448189460
Omdat Brussel zijn comfortzone is? En omdat ik ervan overtuigd ben dat niet al die terrorisme-opportunisten echt zo overtuigd zijn van dat paradijs-verhaaltje....

Het komt omdat Westerse media en volk graag willen geloven dat iemand alleen in staat is een zelfmoordaanslag uit te voeren als ze geloven dat ze 70 bruiden in het paradijs krijgen.

Het gaat om mensen die vinden dat ze geen enkele kans krijgen in Europa, een bloedhekel hebben gekregen aan overheden en het "autotochtone" gedeelte van de bevolking. Ze zijn in Belgie geboren, de Belgische nationaliteit, in Belgie goed opgelet op school en daarna zijn ze geen Belg als ze een baan willen maar een Marokkaan of een Belg van Marokkaanse afkomst. Veel gingen nooit of zelden naar de moskee.

Als je 28 jaar bent en niets meer te verliezen hebt is het misschien ook wel mogelijk dat je dit soort aanslagen pleegt uit wraak, rancune, wanhoop, etc. In Apeldoorn is volgens mij ook iemand geweest die een aanslag wilde plegen op een wijze waarbij hij wist dat hij ook zou kunnen sterven of zeer ernstig gewond kon raken. Ik weet wel zeker dat hij niet geloofde in het paradijs en de 70 bruiden.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: RAdeR link=msg=1386457 date=1448099905
http://www.youtube.com/watch?v=T-JNDbqUOfU

Wat is dat waar de persoon op 0:08 doorheen kijkt? Een soort verrekijker?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Duizenden vragen over gevolgen terreuralarm Brussel

VANDAAG, 15:38 BUITENLAND

Duizenden mensen hebben in België een crisisnummer gebeld om te vragen of ze morgen gewoon naar hun werk in Brussel kunnen gaan.

Vanwege de terreurdreiging rijden er geen metro's en heeft iedereen het advies gekregen om drukke plaatsen te mijden.  

Volgens het crisiscentrum in Brussel willen mensen vooral weten of hun kinderen naar school kunnen en of iedereen morgen weer met de metro naar zijn werk kan.    

Bij de crisislijn zijn tot 14 uur vanmiddag meer dan 4000 telefoontjes binnengekomen en dat aantal stijgt nog steeds.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2070728-duizenden-vragen-over-gevolgen-terreuralarm-brussel.html

Brussel ook vandaag uitgestorven vanwege terreurdreiging

VANDAAG, 12:29 BUITENLAND

In Brussel is het nog steeds een stuk rustiger dan normaal vanwege de terreurdreiging. Op straat lopen vooral militairen, agenten en toeristen.

De metro rijdt nog steeds niet, hier en daar komt een tram voorbij en alle musea blijven net als gisteren gesloten. Veel Brusselaren houden zich aan de oproep om geen drukke plaatsen in de stad op te zoeken.

Algemeen wordt aangenomen dat het hoogste dreigingsniveau ook vandaag wordt gehandhaafd.


Voorlopig nog hoogste dreigingsniveau in Brussel

VANDAAG, 10:56 BUITENLAND

In Brussel blijft het hoogste dreigingsniveau voorlopig nog van kracht. De Belgische autoriteiten bepalen later vanmiddag of de kans op een terreuraanslag nog steeds groot is. Aangenomen wordt dat dat het geval is.

De noodmaatregel ging vrijdagnacht in waardoor veel cafés en restaurants gisteravond gesloten bleven. Metro's reden niet en musea en winkels moesten hun deuren sluiten. Sommige mensen zeiden dat het centrum een spookstad was geworden.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2070676-voorlopig-nog-hoogste-dreigingsniveau-in-brussel.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vervolg aanslagen Parijs – Aanbevelingen voor de bevolking blijven van kracht

22.11.2015

Op dit moment is het dreigingsniveau vier voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog van toepassing. De analyse van vrijdagavond 20/11 toont een ernstige en nabije dreiging aan, die heeft geleid tot doortastende veiligheidsmaatregelen, samen met aanbevelingen voor de bevolking. Een nieuwe evaluatie door het OCAD wordt verwacht in de loop van de namiddag. Op basis daarvan kan worden beslist over de veiligheidsmaatregelen.

Het dreigingsniveau voor de rest van het land blijft behouden op niveau 3. Dit betekent dat een verhoogde waakzaamheid en versterkte zichtbaarheid van de politiediensten is georganiseerd, eventueel bijgestaan door Defensie. Dit is van toepassing op druk bezochte plaatsen (zoals evenementen, enz).

De aanbevelingen voor de bevolking (voor het hele land, en in het bijzonder voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) blijven van toepassing. Het informatienummer 1771 is bereikbaar voor personen met vragen.

We brengen de aanbevelingen nog even in herinnering :

Wees waakzaam op drukke plaatsen ;
Respecteer de eventuele veiligheidscontroles.
 
Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :

Vermijd drukke plaatsen in de mate van het mogelijke ;
Indien u een evenement bijwoont, infomeer u dan vooraf via de organisatie of het evenement kan plaats vinden, en welke specifieke veiligheidsvoorschriften van toepassing zijn.

Volg de officiële informatie van de overheden en politiediensten en vermijd de verspreiding van geruchten.

Het OCAD maakt een actualisatie van de dreigingsanalyse in de loop van de namiddag. De Nationale Veiligheidsraad komt daarna samen. Het behoud of de bijsturing van de veiligheidsmaatregelen en aanbevelingen zal aansluitend worden meegedeeld.

De overheden , inlichtingendiensten, politie- en hulpdiensten volgen de situatie op de voet.
Samen sterk in de hulpverlening!


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Fletwed link=msg=1386736 date=1448200672
Wat is dat waar de persoon op 0:08 doorheen kijkt? Een soort verrekijker?

Monocle of zoiets, is een soort verrekijker voor 1 oog.
Go home we got it !!!  We finish what others can't