Sluiting brandweerpost Ouderkerk aan de Amstel

Auteur Topic: Sluiting brandweerpost Ouderkerk aan de Amstel  (gelezen 4819 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Gepost op: 24 november 2015, 22:12:09
Kazerne Amstelveen ‏@BrandweerASV  3 u
Na 125 jaar moet kazerne Ouderkerk a/d amstel, de deuren definitief sluiten. We wensen jullie veel sterkte, en bedankt voor de samenwerking!




paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2015, 23:28:16
Ouder-Amstel ziet af van bouw brandweerkazerne Ouderkerk
    
De gemeente Ouder-Amstel ziet af van de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in Ouderkerk aan de Amstel. De kazerne is voor de veiligheid van burgers niet noodzakelijk omdat de snelste hulp van de vlakbij gelegen kazerne in Amstelveen komt. Het principe dat de burger recht heeft op de snelste hulp is leidend geweest bij dit besluit. Voor de vrijwilligers van Ouderkerk zijn er nu te weinig taken en daardoor krijgen ze niet meer de ervaring die gewenst is. Brandweer Amsterdam-Amstelland wil de vrijwilligers graag behouden.
Veiligheid inwoners gewaarborgd
Voor de veiligheid van inwoners in Ouderkerk aan de Amstel heeft het besluit om geen nieuwe brandweerkazerne te bouwen geen gevolgen. Voor Ouderkerk aan de Amstel is berekend dat de brandweer van kazerne Amstelveen eerder bij een incident ter plaatse is dan de brandweer van kazerne Ouderkerk.
Op dit moment roept de meldkamer bij spoedeisende en levensbedreigende incidenten (prio 1) zowel Amstelveen als Ouderkerk op. Voor de minder spoedeisende incidenten (prio2 en prio 3) roept de meldkamer kazerne Ouderkerk als eerste op.

Wat verandert er?
Het afzien van de nieuwbouw betekent op termijn het sluiten van de huidige kazerne Ouderkerk. Uit betrokkenheid bij Ouderkerk aan de Amstel én bij de vrijwilligers zijn tot nu toe alle mogelijkheden benut om de kazerne operationeel te houden. Brandweer Amsterdam-Amstelland wil de vrijwilligers van Ouderkerk graag behouden. Deze kunnen samengebracht bij de vrijwilligerspost Amstelveen. Voor de spoedeisende en levensbedreigende incidenten verandert er niets. Voor de minder spoedeisende incidenten komt de brandweerbijstand voortaan niet meer uit de kazerne in Ouderkerk, maar uit die van Amstelveen.

De gemeente Ouder-Amstel begrijpt dat het besluit om geen nieuwe brandweerkazerne te bouwen tot teleurstelling kan leiden bij sommige Ouderkerkers, met name bij de vrijwilligers die zich altijd zo goed hebben ingezet voor de veiligheid van hun medeburgers. De gemeente dankt de vrijwilligers voor hun enorme inzet, en hoopt dat zij op hun nieuwe plek in de kazerne in Amstelveen een bijdrage willen blijven leveren aan de veiligheid in de regio.

Bron: website gemeente Ouder-Amstel, 24 november 2015


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2015, 17:45:32
Het is te hopen dat het aantal vrijwilligers uit die buurt door deze overplaatsing naar Amstelveen niet zal afnemen. A A zet steedse vrijwilligers in naast en in aanvulling van de beroepskrachten


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2016, 23:55:06
Intern (binnen de gemeente en door bezorgde burgers) zijn er nu weer discussies over het openhouden van de post. Dit heeft te maken met dat de brug die Ouderkerk met Amstelveen verbindt over een bepaalde tijd vervangen gaat worden.

Nu was er vaag bekend dat er een noodbrug zou komen, maar dit kan ik niet 123 vinden. Komt deze brug er niet betekend dit dat Amstelveen om zou moeten rijden via de A9, of dat kazerne Anton uit zuidoost moet uitrukken. En dan is de Ouderkerk natuurlijk vele malen sneller.

Bron: http://www.ouder-amstel.nl/basis/ip_dossier.nsf/luopdocunid/_XA1401280151AAED540131C21EA30121/$file/weekblad.pdf?openelement (pagina 7)
Bron: https://www.noord-holland.nl/web/Projecten/Amstelland-1/In-voorbereiding-8/Vervanging-brug-Ouderkerk.htm

Ander feit is dat van de 26 gezamelijke uitrukken ouderkerk alsnog in 62% sneller ter plaatse was, waarbij dit gemiddeld meer dan 1 minuut betrof. Om het woord gelijktijdigheid maar meteen weg te laten, het gebeurd meer dan eens dat Ouderkerk naar Amstelveen moeten voor een gelijktijdige uitruk omdat de vrijwilligers van Amstelveen nog niet opgeroepen zijn voor herbezetting. Dit laatste is mijn eigen ervaring met P2000 meldingen. Ik krijg het idee dat men wel de kop in het zand aan het steken is als ik dit zo lees...
Bron: http://www.ouder-amstel.nl/basis/ip_dossier.nsf/luopdocunid/_XA14012701518AEF6983898F10D911B0/$file/weekblad.pdf?openelement (Pagina 1)


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2016, 19:15:16
En de discussie is nog niet afgelopen, morgen is er een informatieavond om 20:00. Ik ben benieuwd!

Deze week welgeteld twee artikelen over de brandweerkazerne: (pagina 1 en pagina 5)
http://www.ouder-amstel.nl/basis/ip_dossier.nsf/luopdocunid/_XA14012701523A9816FD58D03DC0B8F7/$file/weekblad.pdf?openelement

Ook wordt er in meerdere berichten gesteld, waaronder het bericht uit mijn vorige post, dat het CARE rekenmodel niet klopt met de praktijk en Ouderkerk wel vaak sneller ter plaatse is als Amstelveen. Heeft er iemand toevallig ervaring met het CARE model en hoe dit zich verhoud tot de praktijk?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2016, 19:32:21
Citaat van: Djseb link=msg=1399481 date=1452708916
En de discussie is nog niet afgelopen, morgen is er een informatieavond om 20:00. Ik ben benieuwd!

Deze week welgeteld twee artikelen over de brandweerkazerne: (pagina 1 en pagina 5)
http://www.ouder-amstel.nl/basis/ip_dossier.nsf/luopdocunid/_XA14012701523A9816FD58D03DC0B8F7/$file/weekblad.pdf?openelement

Ook wordt er in meerdere berichten gesteld, waaronder het bericht uit mijn vorige post, dat het CARE rekenmodel niet klopt met de praktijk en Ouderkerk wel vaak sneller ter plaatse is als Amstelveen. Heeft er iemand toevallig ervaring met het CARE model en hoe dit zich verhoud tot de praktijk?

En als de brug open is of wordt het een hoge brug ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2016, 19:38:59
Tja, dit is het beroemde getouwtrek. En is er1 middel om te kijken hoe vaak Ouderkerk ter plaatse is geweest dan Amstelveen. En dat simpel de statusmeldingen van beide posten na te lopen. Het uitgerukt en terplaatse melden van een voertuig wordt allemaal gelogd, en daar hangen allemaal tijdstippen aan vast. Hebben beide posten een gezamelijke melding kan dat zo duidelijkheid geven.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2016, 20:29:26
Citaat van: Thor link=msg=1399482 date=1452709941
En als de brug open is of wordt het een hoge brug ?

Gezien de huidige situatie en de vrij grote tankers die erdoorheen varen denk ik toch dat het een brug blijft die open moet gaan voor bepaalde boten. Al zou je natuurlijk net zoals bij de ambulance een melding door kunnen sturen naar de brugwachter met brug vrijhouden voor brandweer. Er schijnt wel een noodbrug te komen tijdens de bouw waar de bussen en ook hulpverleningsverkeer overheen kan.

In dit artikel (hierboven ook al vermeld) worden er praktijkcijfers naar boven gehaald:
http://www.ouder-amstel.nl/basis/ip_dossier.nsf/luopdocunid/_XA14012701518AEF6983898F10D911B0/$file/weekblad.pdf?openelement

Het is het artikel op de voorpagina waarin aangegeven wordt dat de 'baas' niet luistert naar de praktijkcijfers. Als buitenstaander ken ik Elie van Strien niet persoonlijk, maar ik kon mij meestal wel vinden in zijn gedachtegang.

dat er nu de keus ligt wel of niet sluiten is eigenlijk een beetje te danken aan dat beide kazernes zo dicht bij elkaar liggen... Ik denk persoonlijk dat de kazerne van Amstelveen veel beter in het midden van Amstelveen gebouwd had moeten worden destijds (ergens langs de beneluxbaan oid). Er zit nu toch een vrij groot gat tussen Aalsmeer en Amstelveen in waarvan ik mij afvraag of de 8 minuten norm gehaald wordt... (zeker met iets drukker verkeer wat in Amstelveen vrijwel de gehele dag is)

En nu willen ze een kazerne wegbezuinigen, dan gaan ze alleen wel een probleem krijgen met gelijktijdigheid van incidenten. Dat het CARE model daar niet zoveel rekening mee houd hoeft niet erg te zijn, in Amsterdam levert dit ook geen problemen op. Er is echter een wat slechtere verdeling van de kazernes in het gebied van Amstelveen (mijn redenatie) waardoor deze kazerne ook meer uitrukken krijgt terwijl er niet zoals in Amsterdam ergens anders een tankautospuit om de hoek staat. Zeker de uitruktijden in de Waver en Amstelveen lopen gestaag op als er sprake is van een gelijktijdig incident waarbij Ouderkerk niet meer beschikbaar zou zijn. Het niet meerekenen van gelijktijdigheid bij de keus over het sluiten van deze kazerne vind ik dan ook erg slap onderbouwd vanuit brandweer Amsterdam Amstelland.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2016, 20:54:12
Om nog een aanvulling te geven op mijn verhaal (inmiddels al een heel betoog), enige tijd geleden werd niet Ouderkerk maar Amstelveen gealarmeerd voor een schuurbrand in Ouderkerk, want het was een PRIO1 uitruk. Amstelveen was pas na 15 minuten ter plaatse, wat daarvan de oorzaak was weet ik niet, dit keer was het een schuurbrand, de volgende keer is het misschien... 98uiye


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2016, 21:54:08
Citaat van: Djseb link=msg=1399509 date=1452714852
Om nog een aanvulling te geven op mijn verhaal (inmiddels al een heel betoog), enige tijd geleden werd niet Ouderkerk maar Amstelveen gealarmeerd voor een schuurbrand in Ouderkerk, want het was een PRIO1 uitruk. Amstelveen was pas na 15 minuten ter plaatse, wat daarvan de oorzaak was weet ik niet, dit keer was het een schuurbrand, de volgende keer is het misschien... 98uiye

Je hebt altijd achter de hand autospuit Anton en  Brw Abcoude.
De voormalige kazerne Amstelveen lag wel wat gunstiger voor Amstelveen  en de vrijwilligers ,de nieuwe voor A-A, de uitrukken naar Amsterdam en de verdere omgeving.