Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting

Auteur Topic: Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting  (gelezen 39117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #150 Gepost op: 14 juni 2016, 17:47:46
Citaat van: PBees link=msg=1429955 date=1465916227

 Doel  van die medics is toch in de eerste plaats de  handhavende, opsporende opdracht van de teams te ondersteunen, zij moeten dus " voorwaarts"met  de ploeg, als  ze al geen deel uitmaken van het team, achterblijven om anderen te helpen zou de missie in gevaar kunnen brengen

Klopt.

Maar..... Even van het zwart/witte af. We moeten wat. Het is onverkoopbaar dat mensen sterven omdat de ambu's nog op een UGS staan te wachten op een "sein veilig".

Dit soort incidenten vergt een andere aanpak, waar we in Nederland tot nu toe (behalve proefballonnetjes) te weinig of niet mee bezig zijn geweest.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #151 Gepost op: 14 juni 2016, 21:00:00
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1429964 date=1465919266
Klopt.
Maar..... Even van het zwart/witte af. We moeten wat. Het is onverkoopbaar dat mensen sterven omdat de ambu's nog op een UGS staan te wachten op een "sein veilig".
Dit soort incidenten vergt een andere aanpak, waar we in Nederland tot nu toe (behalve proefballonnetjes) te weinig of niet mee bezig zijn geweest.

Ik dnek in veel landen niet, naar wat ik heb  begrepen is er ook in Frankrijk, in de VS bij eerdere schietpartijen, in Belgie, vooral ad hoc hulp verleend. Persoonlijk denk ik dat je  niet mensen op een UGS kunt laten wachten   tot alles voorbij is, maar ook niet dat je DSI/AT eenheden hun eigenlijke werk niet kunt laten doen met mogelijk rampzaliger gevolgen. Ik heb de oplossing ook niet meteen voorhanden, zo eerlijk ben ik wel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #152 Gepost op: 14 juni 2016, 22:40:37
Citaat van: PBees link=msg=1430015 date=1465930800
Ik dnek in veel landen niet, naar wat ik heb  begrepen is er ook in Frankrijk, in de VS bij eerdere schietpartijen, in Belgie, vooral ad hoc hulp verleend. Persoonlijk denk ik dat je  niet mensen op een UGS kunt laten wachten   tot alles voorbij is, maar ook niet dat je DSI/AT eenheden hun eigenlijke werk niet kunt laten doen met mogelijk rampzaliger gevolgen. Ik heb de oplossing ook niet meteen voorhanden, zo eerlijk ben ik wel.

De oplossing: HART-teams bij de ambulance
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #153 Gepost op: 15 juni 2016, 06:09:21
Citaat van: RemRoof link=msg=1430043 date=1465936837
De oplossing: HART-teams bij de ambulance

.. en brandweer direct de warm zone in om de behandelde slachtoffers naar veilig gebied te slepen en over te dragen aan ambulancedienst.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #154 Gepost op: 15 juni 2016, 07:51:03
Citaat van: RemRoof link=msg=1430043 date=1465936837
De oplossing: HART-teams bij de ambulance

NEAS HART
@NEAS_HART 12h
Training with @ClevelandPolice #ExerciseTrafalgar #ClevelandLRF pic.twitter.com/3CoI3kZamo





Ian Cooper
@teesmedia 6h
@ClevelandPolice firearms teams deploy during #ExerciseTrafalgar in Stockton #clevelandLRF pic.twitter.com/jft16mb2ih







Ian Cooper
@teesmedia 6h
Paramedic first at scene of siege #ExerciseTrafalgar Stockton @NEAmbulance  #ClevelandLRF pic.twitter.com/UfPbxh8Vp2









Citaat
Emergency services called into action for mock hostage situation in Stockton

Emergency services were called into action as part of a five-hour training exercise in Stockton.

Led by Cleveland Police , Operation Trafalgar saw a mock hostage situation unfold in the Lord Nelson pub on Bath Place to test the emergency services and to see how effectively they worked together.

http://www.gazettelive.co.uk/news/teesside-news/emergency-services-called-action-mock-11474237

https://www.youtube.com/watch?v=tWjKv-0EVrM


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #155 Gepost op: 15 juni 2016, 08:25:55
Citaat van: PBees link=msg=1429955 date=1465916227
Met mijn boerenverstand denk ik dat de meningen hierover, gaan we weer, verdeeld zullen zijn.
Er zullen mensen zijn die denken "mij niet gezien", er zullen mensen zijn die denken "daar zijn we voor", er zullen mensen zijn die er een beetje tussenin hangen "ja  niet te  bescheten zijn en doen wat je kunt maar als het het aanpakken van eventueel nog aanwezige  "bad guys" kan hinderen, of dat jouw aanwezigheid nog meer slachtoffers op een dienblaadje kan presenteren, zou het dan net beter zijn even te wachten tot er een weliswaar niet veilige maar wel  minder gevaarlijke werkplek ontstaan is"?    

Je kan het niet beter krijgen als korpsleiding van brandweer of ambulancedienst, goedkoper en makkelijker kan je niet van ongemotiveerd personeel afkomen. De restauranthouder vraagt zijn kok ook niet hoe hij er tegen aan kijkt om aardappelen te koken en de chef gemeentereiniging vraagt de vuilnismannen ook niet hoe zij er tegen aan kijken om een vuilniszak op te halen.

Citaat van: PBees link=msg=1429955 date=1465916227
Doel  van die medics is toch in de eerste plaats de  handhavende, opsporende opdracht van de teams te ondersteunen, zij moeten dus " voorwaarts"met  de ploeg, als  ze al geen deel uitmaken van het team, achterblijven om anderen te helpen zou de missie in gevaar kunnen brengen

Klopt, dit is het gedeelte 'care under fire'. Het gaat niet om eigen veiligheid eerst maar om belang van de missie. Deze medics, ongeacht van welke dienst ze afkomstig zijn, zijn er in de eerste plaats om leven van de teamleden te redden als ze gewond raken, het verlenen van hulp aan gewonde burgers kan alleen als ze de missie niet in gevaar brengen, het verlenen van hulp aan de terrorist is de laagste prioriteit.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #156 Gepost op: 15 juni 2016, 20:22:41
Herman Nieuwenhuis ‏@Hermannieuwtje
Zijn we er op voorbereid als #GHOR ? Tientallen gewonden, traumaslachtoffers.. Daarom oefenen we! @teamparaatheid
Inclusief enkele foto's bij de bron: https://twitter.com/Hermannieuwtje/status/743045956237692929
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #157 Gepost op: 16 juni 2016, 06:58:25
Citaat van: Tomyboy link=msg=1430252 date=1466014961
Herman Nieuwenhuis ‏@Hermannieuwtje
Zijn we er op voorbereid als #GHOR ? Tientallen gewonden, traumaslachtoffers.. Daarom oefenen we! @teamparaatheid
Inclusief enkele foto's bij de bron: https://twitter.com/Hermannieuwtje/status/743045956237692929

Helder, GHOR in de regenjas met pispot op de kop en handen in de zak de warm zone in.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #158 Gepost op: 16 juni 2016, 12:23:31
Citaat van: oma link=msg=1430093 date=1465971955
Je kan het niet beter krijgen als korpsleiding van brandweer of ambulancedienst, goedkoper en makkelijker kan je niet van ongemotiveerd personeel afkomen. De restauranthouder vraagt zijn kok ook niet hoe hij er tegen aan kijkt om aardappelen te koken en de chef gemeentereiniging vraagt de vuilnismannen ook niet hoe zij er tegen aan kijken om een vuilniszak op te halen.
je moet toch kijken of het de hulpverlening niet ernstig bemoeilijkt als je extra mensen in gevaar brengt. Ja je moet je niet willen verstoppen maar stel, je hebt een slachtoffer en je stuurt daar iemand (meestal 2 personen) op af die ook slachtoffer worden. Hot zone en cold zone is mij te zwart wit... Hot zone is  in mijn ogen helemaal vooraan waar de actie (nog ) gaande is, dat is voor de AT/DSI medics. Maar wij moeten niet willen wachten tot alles cold zone is, we mogen best bereid zijn om in de "lukewarm" zone op te treden, hoe ver, dat hangt wel af van de opleidingen die we nu  nog niet hebben hier.
Citaat van: oma link=msg=1430093 date=1465971955
Klopt, dit is het gedeelte 'care under fire'. Het gaat niet om eigen veiligheid eerst maar om belang van de missie. Deze medics, ongeacht van welke dienst ze afkomstig zijn, zijn er in de eerste plaats om leven van de teamleden te redden als ze gewond raken, het verlenen van hulp aan gewonde burgers kan alleen als ze de missie niet in gevaar brengen, het verlenen van hulp aan de terrorist is de laagste prioriteit.
De terrorist "ondervraagbaar" houden lijkt me toch ook van belang, zeker als die bij de missie gewond raakt, zeker als de  uiteindelijke ontknoping van de missie niet in de directe nabijheid van de slachtoffers plaats heeft.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #159 Gepost op: 16 juni 2016, 15:38:10
Dit was laatst bij een AT inzet in Waalwijk