Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting

Auteur Topic: Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting  (gelezen 39127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 5 december 2015, 14:44:55
Citaat van: RemRoof link=msg=1389913 date=1449322673
Die burgers komen tot die conclusie omdat de overheden aangeven dat het allemaal goed is geregeld en wij ons niet druk hoeven te maken. Als er dan zwaarbewapende agenten rondhuppelen dan geeft dit voor die burger een ander beeld. Daarbij vraag ik mij af of die burger er zo zwaar aan tilt of dat politici dit gebruiken als argument om niets te hoeven doen. Het zou wel zo fair zijn dat politici het eerlijke verhaal vertellen en e.e.a. gewoon regelen.

RemRoof

Wat ook meespeelt is dat we in Nederland roepen over vrijheid maar we ook te maken hebben met brandweermensen, politiemensen, ambulancepersoneel, artsen en ziekenhuispersoneel die donders goed weten hoe het werkelijk geregeld is maar zich van de baas moeten houden aan de sociale mediacode.

Als deze mensen hun zorgen zouden ventileren zitten ze snel bij de baas voor een pittig gesprek.

In Nederland mag je wel in het belang van volk en vaderland aan de bel trekken maar moet je de klokkenluidersprocedure eerst doorlopen.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #41 Gepost op: 5 december 2015, 22:46:52
Armed doctor arrived minutes after San Bernardino shooting
http://www.cnn.com/2015/12/03/health/san-bernardino-swat-doctor-profile/index.html

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 6 december 2015, 08:01:18
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1389975 date=1449352012
Armed doctor arrived minutes after San Bernardino shooting

Het is niet zo raar; deze arts was lid van het SWAT team. Onze special operations paramedics hebben een Glock 9mm en M4A1, de central operations paramedics in London zijn ongewapend.


helm

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 6 december 2015, 16:16:25
Tactical paramedics saved lives in Colorado Springs Planned Parenthood shooting

http://kdvr.com/2015/12/05/tactical-paramedics-saved-lives-in-colorado-springs-planned-parenthood-shooting/


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #44 Gepost op: 6 december 2015, 16:26:18
Citaat van: Oma link=msg=1390049 date=1449385278
Het is niet zo raar; deze arts was lid van het SWAT team. Onze special operations paramedics hebben een Glock 9mm en M4A1, de central operations paramedics in London zijn ongewapend.
Ongewapend de hotzone in vind ik nou niet echt een rustgevend idee.. Het lijkt me dat deze mensen zichzelf ten minste moeten kunnen verdedigen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #45 Gepost op: 6 december 2015, 17:02:29
Citaat van: Job45 link=msg=1390145 date=1449415578
Ongewapend de hotzone in vind ik nou niet echt een rustgevend idee.. Het lijkt me dat deze mensen zichzelf ten minste moeten kunnen verdedigen.

Citaat van: Oma link=msg=1390049 date=1449385278
Het is niet zo raar; deze arts was lid van het SWAT team. Onze special operations paramedics hebben een Glock 9mm en M4A1, de central operations paramedics in London zijn ongewapend.

Wat heb je aan een wapen als men zich volledig richt op het slachtoffer?

Citaat van: René van der Helm link=msg=1390143 date=1449414985
Tactical paramedics saved lives in Colorado Springs Planned Parenthood shooting

http://kdvr.com/2015/12/05/tactical-paramedics-saved-lives-in-colorado-springs-planned-parenthood-shooting/

Hier geven ze het volgende aan:

Citaat
TEMS, or tactical emergency medical response means they are suited like swat members.

“We got our rifle plates, both sides, front and back. Tourniquets, gas mask, and uh, other medical equipment that we would carry on this,” Long said.

But instead of guns, they go in armed with medical supplies.

...

The team can’t talk specifics, but we know last Friday, backed by members of Colorado Springs Police and El Paso county Sheriff’s Deputies, these tactical paramedics pulled victims from the “hot zone.”

Prima oplossing, ten tijde van het incident medics in de "hot zone" hun taken uit laten voeren, uiteraard onder begeleiding en de dekking van bewapende eenheden. Zonder deze TEMS hadden slachtoffers waarschijnlijk moeten wachten op de medics die om de hoek stonden te wachten tot het veilig was.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 6 december 2015, 17:10:28
Citaat van: koenb link=msg=1390160 date=1449417749
Wat heb je aan een wapen als men zich volledig richt op het slachtoffer?

Hier geven ze het volgende aan:

Prima oplossing, ten tijde van het incident medics in de "hot zone" hun taken uit laten voeren, uiteraard onder begeleiding en de dekking van bewapende eenheden. Zonder deze TEMS hadden slachtoffers waarschijnlijk moeten wachten op de medics die om de hoek stonden te wachten tot het veilig was.

Als het team onder vuur komt en teamlid gewond raakt kunnen ze zich niet altijd volledig richten op slachtoffer. Het kan dat het team eerst moet vechten voor ze de kans krijgen bij het gewonde teamlid te komen. In landen waar men kiest om deze paramedics te bewapen kiest men ook voor het werven van mensen die goed in staat zijn om te kunnen functioneren in dergelijke teams.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 7 december 2015, 01:01:31
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389908 date=1449321909
Ik hoor tegenwoordig vaak dat men (en dan chargeer ik even) op management niveau zich voornamelijk druk maakt over uitstraling naar de burger, en of de dienders/broeders wel de juiste mindset (is toverwoord tegenwoordig) hebben.

Erg herkenbaar. Toen de lijfspreuk op ons wapenschildje dan ook veranderde van Vigilabo Pro Vobis naar Klantgerichte Veligheid (staat werkelijk op het nieuwe schildje) ben ik afgehaakt.

En zo kan ik nog wel hele bijdrages leveren omtrent ons uitgeklede defensieapparaat op allerlei niveau, maar ik hou het hier even bij. Je kan het maar kwijt zijn  ;)

Overigens brulde ik ruim 7 jaar geleden allerlei doemscenario's maar toen vonden we het allemaal nog een 'ver van onze bed-show'. Lang niet iedereen, maar toch. Het is die Hollandsche naïviteit die mij nog steeds zo stoort. De laksheid, geef het een naam.


http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26987.msg613070#msg613070


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 7 december 2015, 08:24:44
Madison Tactical EMS team trained to work active shooter scene

Citaat
MADISON (WKOW)-- In Madison first responders, including police, fire and EMS, are trained for events like the one in San Bernardino.

Dr. Michael Lohmeier says the tragedy in San Bernardino highlights the need not only for the 10 person Tactical EMS team, but for all paramedics to be prepared to work in a potentially dangerous environment.

http://www.wkow.com/story/30664553/2015/12/03/madison-tactical-ems-team-trained-to-work-active-shooter-scene


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 7 december 2015, 08:54:54
Citaat van: Dinges link=msg=1390225 date=1449446491
Erg herkenbaar. Toen de lijfspreuk op ons wapenschildje dan ook veranderde van Vigilabo Pro Vobis naar Klantgerichte Veligheid (staat werkelijk op het nieuwe schildje) ben ik afgehaakt.

Klantgerichte veiligheid zou ook zeggen dat je je klanten gaat informeren over bijv. active shooter situations. In Nederland weet niemand hoe ze moeten gaan handelen tijdens dit soort situaties. De manager zal roepen dat we het allemaal wel goed geregeld hebben; we hebben de hulpdiensten en bij grote(re) bedrijven en instellingen is BHV verplicht.

Bedrijven/instellingen kunnen een active shooting situation niet afhandelen zoals ze doen tijdens evacuatieprocedures als er een prullenbak in brand staat. Zodra de BHV-er met zijn gele hesje aan in de gang verschijnt is hij een schietschijf geworden zodra de schutter in deze gang zal aankomen. Het zegt dat iedere werknemer moet weten hoe te handelen.

Het zorgt ook dat de hulpdiensten in het voordeel zijn zodra ze het gebouw betreden. Je krijgt meer overzicht omdat werknemers die niet meer konden vluchten schuilen (dus niet meer in hallen, gangen, trappenhuizen zijn).

! No longer available
Video Copyright © 2012 City of Houston.

https://www.dhs.gov/xlibrary/assets/active_shooter_booklet.pdf