Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting

Auteur Topic: Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting  (gelezen 39116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



helm

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 7 december 2015, 09:47:40
https://www.nctv.nl/onderwerpen/tb/wat-kunt-u-doen-bij-terrorisme.aspx

Citaat
Wat kunt u zelf doen? Wees alert tijdens uw dagelijkse activiteiten. Let op of er misschien iets ongewoons aan de hand is. Mocht u iets ongewoons of verdachts opmerken, geef dit dan door aan de politie. Ziet u in de openbare ruimte onbeheerde tassen staan, of merkt u een anderszins verdacht pakketje op, waarschuw dan de dichtstbijzijnde autoriteiten, of bel de politie

Wat een kneuterigheid. Niks over wat je moet doen bij een aanslag. De amerikanen zijn een stuk duidelijke, run, hide, fight.
Dit is in Nederland makkelijk te vertalen in vlucht, verstop, vecht.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 7 december 2015, 09:57:29
Meer polderkneuterigheid:

Citaat
Wat moet ik doen bij een terroristische aanslag?
Wat u moet doen, hang af van de omstandigheden en het soort aanslag. Over het algemeen gelden de volgende adviezen:

Breng uzelf in veiligheid

Ga niet kijken op de plaats van de (dreigende) aanslag. Geef hulpdiensten de ruimte om hun werk te doen en volg de aanwijzingen van hulpverleners op.

http://www.crisis.nl/

Citaat
One goal of the Hartford Consensus III is to empower the public to provide emergency care. During intentional mass-casualty events, those present at the point of wounding have often proven invaluable in responding to the initial hemorrhage control needs of the wounded. Traditionally thought of as “bystanders,” these immediate responders should not be considered passive observers and can provide effective lifesaving first-line treatment.

Hartford Consensus III, American College of Surgeons http://bulletin.facs.org/2015/07/the-hartford-consensus-iii-implementation-of-bleeding-control/

Citaat
The White House says yes; it’s rolling out a national campaign called “Stop the Bleed.” Last week, the American Red Cross and American Heart Association updated first aid guidelines to include bleeding control and the use of tourniquets. And the Red Cross expects to add bleeding control to its online and in-person trainings in the coming months.

http://commonhealth.wbur.org/2015/10/tourniquet-first-aid-david-king

http://www.dhs.gov/stopthebleed


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 8 december 2015, 08:52:07
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389908 date=1449321909
Ik zou dolgraag willen dat ambulance broeders/zusters met ons mee zouden kunnen (met de juiste bescherming, uiteraard) naar een warm zone.

De landen om ons heen zijn zoveel verder met deze plannen, en hier doet men aan "struisvogelen".

Deze zelfde burger wil ivm met zijn/haar veiligheidsgevoel, niet geconfronteerd worden met grootschalige oefeningen voor dit soort scenario's. Deze burger wil géén zwaarbewapende eenheden zien in het straatbeeld.

Afgelopen maandag (1 december 2015) in Londen, UK:

Jaarlijkse oefening van o.a. politie, anti-terreurgroep, brandweer en central operations (London Ambulance Service)

Citaat
Some of London's 2,000 armed police officers and other emergency services underwent annual training during a simulated terror attack on a shopping mall.

https://www.youtube.com/watch?v=j8viBHfA9gg

https://www.youtube.com/watch?v=6TJWBE0s1Nw

https://www.youtube.com/watch?v=Qg6ZsSrF-Vk


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #55 Gepost op: 8 december 2015, 09:15:23
Dit is iets wat ze in het VK nu voor het tweede jaar achter elkaar oefenen. Goede zaak.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 8 december 2015, 09:28:37
In Nederland zijn de hulpdiensten niet eens in staat om het op korte termijn een keer te oefenen.

Afgelopen week zag je hier op forum een fel debat over brandweer en politie bij reanimatie (in woningen, verpleegtehuizen, etc). Het fanatisme van brandweer- en politiemensen ontbreekt volledig zodra het gaat over gezamelijk optreden na een terreur aanslag.

De brandweer moet geen ambulancekleding aanschaffen om te gaan reanimeren maar bijvoorbeeld zoals te zien is in de bovenstaande videos "rode beschermende kleding" om samen met politie/anti-terreurgroepen/ambulance te kunnen oprtreden in de warm zone. De brandweer kan niet in standaard bluskleding zorg dragen voor CASEVAC.

Ik vind het hypocriet als brandweer- en politiemensen bij alle AED onderwerpen alles uit de kast halen om duidelijk te maken dat ze levens willen redden en het ook geld mag kosten. Zodra de eigen veiligheid in geding komt of zodra het impact op het sociale leven heeft is het motto dat de burger het maar even zelf moet uitzoeken.

Op moment dat alles weer veilig is rapen ze de lijkstijve slachtoffers even op en vinden het best wel logisch dat de Nederlandse burgers gaan begrijpen dat de hulpdiensten even niets doen omdat eigen veiligheid van politie-, brandweer- en ambulancepersoneel altijd moet voorgaan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #57 Gepost op: 8 december 2015, 09:46:11
Citaat van: Oma link=msg=1390454 date=1449563317
Ik vind het hypocriet als brandweer- en politiemensen bij alle AED onderwerpen alles uit de kast halen om duidelijk te maken dat ze levens willen redden en het ook geld mag kosten. Zodra de eigen veiligheid in geding komt of zodra het impact op het sociale leven heeft is het motto dat de burger het maar even zelf moet uitzoeken.

Op moment dat alles weer veilig is rapen ze de lijkstijve slachtoffers even op en vinden het best wel logisch dat de Nederlandse burgers gaan begrijpen dat de hulpdiensten even niets doen omdat eigen veiligheid van politie-, brandweer- en ambulancepersoneel altijd moet voorgaan.

Met deze opmerking zet je heel veel hulpverleners in een hoekje waar ze niet horen te staan. Je hebt hier nog geen agent horen zeggen dat hij bij een terreuraanslag niets doet. Sterker nog, in bepaalde topics blijkt ook wel de wens van agenten om beter uitgerust te worden om nog meer te kunnen doen.
 Een brandweerman die een brandend pand in gaat zet keer op keer zijn eigen veiligheid op het spel en laat de burger het niet maar uitzoeken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #58 Gepost op: 8 december 2015, 10:04:00
Ik ben het tot op zekere hoogte toch wel met Oma eens.. Maar de oorzaak ligt mijns inziens niet bij de individuele broeder/brandweerman. (of vrouw   98uiye  )

Ze worden er simpelweg niet mee geconfronteerd, niet in getraind etc. En dus is het een normale reactie om te zeggen dat we wel afwachten tot de blauwe kolom zegt dat we kunnen komen...  

En de eerlijkheid gebied me toch te zeggen; als de brandweerleiding geen ambulance kleding zou aanschaffen, maar ballistische bescherming.. Denk je ook niet dat het eerste wat er gebeurt een hoog verontwaardigd interview van de brandweer vakbond op 1 2 of 3 vandaag is???  "dat is onze taak niet!"

En ik begrijp dat goed, want dat hebben we er de afgelopen jaren ingeramd..  Maar de omstandigheden veranderen. En ALLE organisaties moeten zich aanpassen. Dat betekent dat ik moet weten hoe ik zo snel mogelijk een bloeding kan stoppen, en dat een ambulance broeder/zuster en een brandweerman/vrouw weten hoe ze zich moeten gedragen in een hot-zone.

Het al-oude "blijf bij je taak" gaat simpelweg niet meer op in dit soort extreme casussen. We moeten veranderen, dat zijn we (volgens mij) gewoon verplicht.


@Dinozzo; jij kunt je vast nog wel een voorstelling maken van de eerste AMOK training. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen toen stond te juichen om die situatie in te rennen. Maar met de juiste training/uitrusting... En dan is het "real life" nog maar afwachten.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #59 Gepost op: 8 december 2015, 10:14:24
Citaat van: Oma link=msg=1390454 date=1449563317
In Nederland zijn de hulpdiensten niet eens in staat om het op korte termijn een keer te oefenen.


Dat is idd een groot probleem. De meeste oefenkalenders liggen al vast. (flexibel, weet u wel..) En het ad-hoc beoefenen van deze casussen word liever niet gedaan, want laten we eerlijk zijn; bij een goede voorbereiding van de oefening, het alvast genoeg mensen inroosteren, het zorgen dat alle uitrusting werkt... Scheelt dat evaluatie punten waar we op af kunnen worden gerekend.


Ik zou graag eens zien dat niet een daadwerkelijke oefening word geëvalueerd, maar de voorbereiding. Ik heb alvast een rechtenvrije titel voor dat evaluatie rapport; "Wie denkt u dat u voor de gek houdt?"...