Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting

Auteur Topic: Gezamelijk optreden hulpdiensten bij terreuraanslagen/spree-shooting  (gelezen 39276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #60 Gepost op: 8 december 2015, 10:26:11
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1390461 date=1449565440
@Dinozzo; jij kunt je vast nog wel een voorstelling maken van de eerste AMOK training. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen toen stond te juichen om die situatie in te rennen. Maar met de juiste training/uitrusting... En dan is het "real life" nog maar afwachten.

Ik heb er nooit om staan springen en weet zeker dat ik dat ook nooit ga doen. Toch heb ik heel wat jaren terug een beroepskeuze gemaakt voor een beroep waarvan men van mij verwacht dat ik naar voren ga als anderen een stapje terug doen. Dus naar binnen, schutters zoeken en het moeilijk maken in afwachting van hulp. Denk ook aan het incident op het Mediapark waarbij de collega's niet afgewacht hebben maar met een bepaalde mindset naar binnen zijn gegaan.

Waar het mij om gaat is dat de meeste hulpverleners wel meer willen, maar dat ze niet mogen. Of dat een fout van het management is of omdat alles en iedereen op kantoor vast geroest zit in de oude werkwijze weet ik niet. Ik snap het echter geheel als een ambulance liever even wacht tot we de schutter hebben bij gebrek een adequate verdediging- en beschermingsmogelijkheden.

Daar moet je niet de individuele brandweerman of verpleegkundige op aanspreken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 8 december 2015, 10:49:15
Citaat van: DiNozzo link=msg=1390465 date=1449566771
Daar moet je niet de individuele brandweerman of verpleegkundige op aanspreken.

Natuurlijk mag dat wel. Politie- en ambulancemensen wisten de burger prima te vinden op het moment dat zij vonden dat ze te weinig loon ontvingen. Je mag ook protesteren, actievoeren, publieke steun zoeken zodra je meent dat je je werk niet meer goed kan doen, bijv. de burgers beschermen en helpen na een terreuraanslag.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #62 Gepost op: 8 december 2015, 15:05:43
Ik vind het niet nuttig dat ambulancepersoneel gaat oefenen op mogelijke terroristische acties als zij in hun dagelijkse werkzaamheden zeven minuten na de brandweer ter plaatse mogen komen. Ik heb liever dat eventueel extra geld ingezet wordt voor de dagelijkse gang van zaken. Als elders op het forum te lezen valt dat men in Amsterdam het MMT inzet(geen kritiek op MMT) omdat er geen gele busjes meer zijn tijdens een doodnormale werkdag denk ik dat terroristische aanslagen nog niet bovenaan de prioriteitenlijst moet staan.
Dat iets in qatar beter geregeld is vind ik niet zo heel vreemd, daar heeft men grofweg 3x meer te besteden. 098uo


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #63 Gepost op: 8 december 2015, 15:58:52
Citaat van: jadjong link=msg=1390522 date=1449583543
Ik vind het niet nuttig dat ambulancepersoneel gaat oefenen op mogelijke terroristische acties als zij in hun dagelijkse werkzaamheden zeven minuten na de brandweer ter plaatse mogen komen. Ik heb liever dat eventueel extra geld ingezet wordt voor de dagelijkse gang van zaken. Als elders op het forum te lezen valt dat men in Amsterdam het MMT inzet(geen kritiek op MMT) omdat er geen gele busjes meer zijn tijdens een doodnormale werkdag denk ik dat terroristische aanslagen nog niet bovenaan de prioriteitenlijst moet staan.
Dat iets in qatar beter geregeld is vind ik niet zo heel vreemd, daar heeft men grofweg 3x meer te besteden. 098uo

Laten we dan maar beginnen dat in Qatar een ambulancerit met een Mercedes Benz Sprinter geen 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km kost terwijl de paramedics grofweg 3x zoveel loon ontvangen.

Als een RAV dergelijke astronomische bedragen per rit kan declareren en kan volstaan met schooiersloontjes voor het personeel moet er meer dan voldoende geld over zijn om op te kunnen treden bij een terreuraanslag.

http://www.ravgooi.nl/patienten/kosten-ambulancerit/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 9 december 2015, 06:07:10
Citaat
Active Shooter and Complex Attack Resources

As the recent events in Paris so tragically demonstrate, we continue to face ongoing threats in an uncertain world. Active shooter events, the use of improvised explosive devices (IEDs),and the threat of complex attacks like those seen in Beslan, Russia; Mumbai, India; and now, Paris, France must be considered as at least plausible, if not probable.
 
A pre-planned, integrated response by all first responder disciplines is required in order to maximize effectiveness and improve the survivability of those injured in such attacks.

http://zc1.campaign-view.com/ua/SharedView?od=11287eca65652a&cno=11a2b0b1c7cf759&cd=123a19b48e787abc&m=2


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 9 december 2015, 06:22:46
London Trauma Conference 2015; Dinsdag 8 december 2015:

Israelische aanpak:



* Bij Mass Casualty Attack geen triage in veld.

- Catastrofale bloeding(en) onder controle krijgen
- Ademweg veilig stellen
- Spanningspneu opheffen

Meeste kan ook in rijdende ambulance onderweg naar ziekenhuis.

Triage pas in de kliniek.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 9 december 2015, 08:23:20
Citaat
Active shooter training

Lockwood Fire now equipped with bulletproof gear for mass shooting response


“We’re no longer waiting until an entire building is clear before we go in to save patients with survivable wounds,” said Lockwood Fire Capt. Allan Hutton.

The medics will carry limited medical supplies like tourniquets, chest seals for sucking chest wounds and supplies for opening restricted airways.

http://billingsgazette.com/news/local/lockwood-fire-now-equipped-with-bulletproof-gear-for-mass-shooting/article_361e2211-9cc7-5c0f-a203-95afb3b60f56.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 10 december 2015, 06:18:09
London Trauma Conference, dr. Jeffrey Upperman, woensdag 9 december 2015, trauma-/pediatrisch chirurg Los Angeles:



Betreden hot-/warm zone door ambulancedienst is absolute noodzaak om confrom THREAT te kunnen werken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 10 december 2015, 06:36:11
London Trauma Conference, dr. Pierre Carli, woensdag 9 december 2015, hoofd ambulancedienst Parijs (SAMU de Paris) en Anesthesiology and Critical Care Department van Hospital Necker.



Citaat
Carli: You must train to be able to respond to the mass casualty plan. Prehospital damage control requires specific training, on procedures and equipment. It is necessary to practise, to prepare.

Citaat
Carli: DCR-Resuscitate to a BP where the pt can say their name. When they can no longer say name, BP too low

Citaat
Carli: Beware walking wounded - 2 victims escaped from Paris attacks in an uber cab! Even though 1 severely injured













oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 10 december 2015, 06:39:31
Citaat
Planned Parenthood Shooting: Highest Officer Casualty Count

DENVER (AP) — Eight minutes after the call went out about a gunman opening fire outside a Colorado Springs Planned Parenthood clinic, an officer called into his radio the words that no cop wants to hear: "I've been shot."

http://www.jems.com/articles/2015/12/planned-parenthood-shooting-highest-officer-casualty-count.html


Citaat
San Bernardino Medic Had 5 Seconds to Check if Each Massacre Victim Was Alive or Dead

'In five seconds, you look at their skin color, their breathing and you feel their pulse. By all those things, you are determining if they are critical or deceased.'

http://www.emergencymgmt.com/safety/San-Bernardino-medic-had-5-seconds-to-check-if-each-massacre-victim-was-alive-or-dead.html