Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 75921 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #10 Gepost op: 26 november 2015, 14:42:18
Naar ik me meen te herinneren is het grondgebonden MMT in Maastricht opgeheven en zijn er geen procedures meer voor het vullen van het busje (waarvan ik niet weet of hij nog bij het ziekenhuis gestald wordt).
Andere ziekenhuizen zou wel kunnen, de opkomsttijd in Maastricht bedroeg minimaal 30 minuten tot moment van instappen, dus snel zijn grondgebonden MMT's in ieder geval niet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 26 november 2015, 14:48:41
Citaat van: Golly link=msg=1387606 date=1448545338
Naar ik me meen te herinneren is het grondgebonden MMT in Maastricht opgeheven en zijn er geen procedures meer voor het vullen van het busje (waarvan ik niet weet of hij nog bij het ziekenhuis gestald wordt).
Andere ziekenhuizen zou wel kunnen, de opkomsttijd in Maastricht bedroeg minimaal 30 minuten tot moment van instappen, dus snel zijn grondgebonden MMT's in ieder geval niet.

Ik meen exact hetzelfde te begrepen hebben vanuit het Maastrichtse en nog een aantal andere landelijk traumatoko's. Het is sowieso niet het geval dat er overdag een anesthesioloog of chirurg een vrije dienst heeft om beschikbaar te zijn voor een MMT inzet. Als er een MMT inzet noodzakelijk is moet er iemand vrijgemaakt worden.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #12 Gepost op: 26 november 2015, 15:02:24
Citaat van: Oma link=msg=1387598 date=1448544136
Drie bloedige aanslagen deze week in Midden Oosten hebben amper de Westerse media gehaald, ik durf met zekerheid te zeggen dat veel forumleden het nieuws over Tunesie nu pas voor eerst lezen.

Er was ook een aanslag in Nigeria door Boko Haram in de week na Parijs, meer dan 30 doden... Maar de headlines bij de Westerse media gingen over de overleden politiehond. ::)

Citaat van: Oma link=msg=1387600 date=1448544584
Weet je zeker dat alle Landelijke Traumacentra in Nederland een auto beschikbaar hebben voor een MMT. Ik weet het niet maar verwacht dat het niet zo is.

Ik weet wel zeker dat niet alle landelijke traumacentra een MMT beschikbaar hebben, het is in ieder geval zeker niet 24/7 een direct inzetbaar MMT beschikbaar hebben. Ik denk dat het wel even een half uurtje of langer zal duren (zelfs overdag) voor deze MMT's daadwerkelijk kunnen uitrukken.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Maar jouw verwachtingen versterken mijn standpunt tegen forumlid rubenb in ieder geval wel. Een nu al veelgenoemd punt in het topic is dus het gebrek van hulpdiensten. Maar waar zit dit gebrek exact?

Als we even kijken naar Parijs, en de cijfers afronden (klinkt cru, maar rekent nou eenmaal gemakkelijker): Zo'n 300 gewonden waarvan zo'n 25% zwaargewond, ongeveer 75. Dan heb je toch een hele bak professionele hulpverleners nodig. Zowel voor de T1's, als het vroegtijdig helpen van T2's om te voorkomen dat deze alsnog T1 worden.

Wat is in Nederland het gebrek van de hulpdiensten?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 november 2015, 15:20:18
En hoe zit het bij bedrijven? Zijn de BHV-ers en EHBO-ers voldoende getraind in snelle hulpverlening bij schot- en steekwonden?
Komen dit soort zaken überhaupt aan de orde bij de BHV/EHBO cursussen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 26 november 2015, 15:45:27
Citaat van: honderd link=msg=1387613 date=1448546544
Als we even kijken naar Parijs, en de cijfers afronden (klinkt cru, maar rekent nou eenmaal gemakkelijker): Zo'n 300 gewonden waarvan zo'n 25% zwaargewond, ongeveer 75. Dan heb je toch een hele bak professionele hulpverleners nodig. Zowel voor de T1's, als het vroegtijdig helpen van T2's om te voorkomen dat deze alsnog T1 worden.

Wat is in Nederland het gebrek van de hulpdiensten?

Parijs had in ieder geval slagkracht. Iemand schreef hier dat het NLse ambulancepersoneel hoger geschoold is, iets wat niet helemaal juist is.

Hoe dan ook bij dit soort inzetten gaat het niet alleen om hogere opleiding maar vooral om grote slagkracht.

In Qatar kennen we een 8-minuten norm voor spoedritten bij onze ambulancedienst, mijn baas is druk met ambulances bij te kopen omdat we per 100.000 inwoners 20 ambulancevoertuigen willen hebben.

Het zegt al dat als mijn baas in de krant leest dat de overheid van Qatar een nieuwe afspraak heeft gemaakt met de regering van Pakistan over het leveren van 70.000 arbeiders in 2016 hij weet dat hij al weer een extra ambulance kan gaan bestellen.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1385817 date=1447861848
In de Stadt Düsseldorf (600.000 inwoners) rijden zo snel geteld 87 ambulances (Zowel A/B als Micu) rond. Daarnaast hebben de diensten ASB/JUH/MH/DRK allen nog diverse teams voor grote inzetten (Vergelijkbaar met SIGMA). Elke dienst heeft daar een voertuig of 8 voor.

Ik weet niet hoeveel ambulances er in Rotterdam rond rijden. Maar die stad is qua grootte te vergelijken denk ik.

Citaat van: Oma link=msg=1385866 date=1447877560
Dusseldorf 14,5 ambulances per 100.000 inwoners. Geen idee of de eerste ambulance er 15 minuten over mag doen bij levensbedreigende spoedsituaties.

Meest "recente" zorgkaart voor Nederland:

http://www.zorgatlas.nl/zorg/acute-zorg/aantal-ambulances/


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 26 november 2015, 17:00:13
Citaat van: René van der Helm link=msg=1387624 date=1448547618
En hoe zit het bij bedrijven? Zijn de BHV-ers en EHBO-ers voldoende getraind in snelle hulpverlening bij schot- en steekwonden?
Komen dit soort zaken überhaupt aan de orde bij de BHV/EHBO cursussen?

Je 2e vraag Nee en je 3e vraag volgens mij ook Nee
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 26 november 2015, 17:21:41
Doordat wij een 15 minuten norm hanteren hebben we minder paraatheid dan bijv. Frankrijk. Er is een opleidingsverschil maar daar heb je niets aan als je door je borstkas wordt geschoten. Wij hebben een zooi auto's, goede coördinatie en zoveel mogelijk OK s nodig. Ik vraag me af of we dat kunnen waarmaken. Als ik hier al 2 trauma slachtoffers binnenbreng bij een perifere ziekenhuis dan beginnen ze al te zweten. Bij 3 sluiten ze de afdeling voor de ambulancezorg..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 26 november 2015, 17:26:54
Even een addendum: de hoge heren van het beleidmaken zouden iets kunnen opsteken van de Fransen. Google eens Plan Blanc.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2015, 17:46:02
We hebben gelukkig wel het calamiteitenhospitaal. Geen idee wat de capaciteit daarvan is, maar het is toch iets extra.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2015, 18:06:15
Dat is waar, maar dan moet je de patiënten er wel eerst levend naartoe zien te krijgen.

Hoe zit het eigenlijk met eventuele hulp van Defensie in het veld?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")