Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 76197 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #100 Gepost op: 15 februari 2016, 19:31:38
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1406746 date=1455560165
Snap ik. Ik ben daarom ook oprecht benieuwd naar hoe ambulance personeel hier tegen aan kijkt.

Binnen mijn vakgebied hebben we het daar regelmatig over. Wat als? Tja...

Daarom is het ook ontzettend belangrijk dat mensen van politie die objecten of locaties moeten beveiligen de ambulancedienst scherp houden. De vraag is legitiem omdat iedere politiedienst weet dat ongeacht hoe goed ze zijn het een keer mis kan gaan. Op de vraag 'wat dan .../wat als..." moet een antwoord klaar liggen. De politie kan dat antwoord niet geven, de ambulancedienst ook niet. Het antwoord schuilt in het naadloos samenwerken van de hulpverleningsdiensten. De politie moet met ambulancedienst direct de hot-/ warm zone in om terroristen uit te schakelen en levens van slachtoffers te redden. De brandweer moet ook beschikken over goede beschermingsmiddelen om zorg te dragen voor het CASEVAC gedeelte (de gewonden uit de warm zone naar veilig gebied brengen).

Met een 2-daagse cursus of wat e-learning modules ga je het niet redden. Goede opleiding is belangrijk, het ontzettend vaak met alle hulpdiensten samen oefenen (overdag, 's nachts, bij mooi weer, bij slecht weer, in stedelijke omgeving, voetbalstadion, terrein, etc) nog veel belangrijker.

Politiediensten werken dag in dag uit hard om te voorkomen dat terroristen dood en verderf kunnen zaaien en de samenleving kunnen ontregelen. Als de aanslag toch komt is het van belang om te zorgen dat dood en verderf tot het absolute minimum wordt beperkt en er zo min mogelijk sprake is van ernstige of langdurige ontregeling van de samenleving.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #101 Gepost op: 15 februari 2016, 19:38:45
Citaat van: oma link=msg=1406749 date=1455561098

Goed verhaal.


Is wat ik lees. 100% mee eens.

Citaat van: oma link=msg=1406749 date=1455561098

Kolere, wat kost dat wel niet!!!!


Lezen de mensen die op de zak met centen zitten.


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #102 Gepost op: 15 februari 2016, 19:45:15
Stel nu dat ik als burger met of zonder een medische achtergrond, hier in meer ervaring op wil doen (eerste hulp bij dit soort incidenten).
Waar kan ik dan terecht? Want de gemiddelde EHBO vereniging, BHV cursus of verpleegkundige opleiding dekt de lading niet.
en als ik op de overheid moet wachten...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #103 Gepost op: 15 februari 2016, 19:55:30
Citaat van: ES EL link=msg=1406753 date=1455561915
Stel nu dat ik als burger met of zonder een medische achtergrond, hier in meer ervaring op wil doen (eerste hulp bij dit soort incidenten).
Waar kan ik dan terecht? Want de gemiddelde EHBO vereniging, BHV cursus of verpleegkundige opleiding dekt de lading niet.
en als ik op de overheid moet wachten...

Een oprechte vraag: waarom zou je willens en wetens juist op zo'n incident afrennen terwijl de meeste hulpverleners liefst de andere kant op rennen? Ik ben echt benieuwd naar de motivering. Ik weet dat het kan gebeuren, al ben ik verre van optimaal voorbereid. Ik zit er echt niet op te wachten, eerlijk gezegd.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #104 Gepost op: 15 februari 2016, 20:07:46
Nou, ik reis elke dag met het openbaar vervoer naar mijn werk. Ik kom om een redelijk groot station wat M.I. een risicogebied is.
Natuurlijk hoop ik iets dergelijks nooit mee te maken, maar ik ben niet iemand die anderen in nood zomaar kan laten liggen.
Of ze nu van het perron af gevallen zijn vlak voor een trein, of zwaar letsel hebben door een aanslag, ik zou graag enige kennis hebben om hiermee om te gaan. Vanuit mijn verpleegkundige achtergrond kan ik het betere snij- en brandwerk etc. wel aan. Maar (natuurlijk) heb ik geen ervaring met erger letsel.
Zo als een militair training krijgt bij oorlogswonden zou ik ook wel wat willen leren, gewoon als basis.


helm

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 15 februari 2016, 20:25:28
Citaat van: ES EL link=msg=1406753 date=1455561915
Stel nu dat ik als burger met of zonder een medische achtergrond, hier in meer ervaring op wil doen (eerste hulp bij dit soort incidenten).
Waar kan ik dan terecht? Want de gemiddelde EHBO vereniging, BHV cursus of verpleegkundige opleiding dekt de lading niet.
en als ik op de overheid moet wachten...

Ik werk bij een organisatie waar het sinds dit jaar allemaal in de cursussen BHV, ERO en EHBO zit.
Hier wat foto's tijdens de cursussen.
https://www.instagram.com/nedcert/


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #106 Gepost op: 15 februari 2016, 20:35:50
Ik zie idd mensen met tourniquetten werken, zat er bij onze laatste BHV niet bij.
Ik zal een informeren bij de lokale EHBO vereniging wat zij aanbieden hierin.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #107 Gepost op: 15 februari 2016, 20:36:36
Citaat
Het antwoord schuilt in het naadloos samenwerken van de hulpverleningsdiensten. De politie moet met ambulancedienst direct de hot-/ warm zone in om terroristen uit te schakelen en levens van slachtoffers te redden. De brandweer moet ook beschikken over goede beschermingsmiddelen om zorg te dragen voor het CASEVAC gedeelte (de gewonden uit de warm zone naar veilig gebied brengen).

Heel goed plan! Maar hoe gaat zoiets in werk? Moeten brandweerlui en ambulancebroeders dan met vesten gaan lopen bij zo'n zwaar incident (serieuze vraag)


helm

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 15 februari 2016, 20:39:31
Citaat van: ES EL link=msg=1406761 date=1455564950
Ik zie idd mensen met tourniquetten werken, zat er bij onze laatste BHV niet bij.
Ik zal een informeren bij de lokale EHBO vereniging wat zij aanbieden hierin.

Een verpleegkundige die voor informatie naar een lokale EHBO vereniging gaat?  :D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #109 Gepost op: 15 februari 2016, 20:40:42
De vesten moeten eerst aangeschaft worden, vrees ik.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon