Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 76196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #300 Gepost op: 21 september 2016, 08:41:16
Ik denk dat de kosten van het huren van een aantal van deze trucks wel meevalt. Het aantal te maken kilometers is beperkt (Knijnenburg zit in Den Haag) en men hoeft alleen een truck te huren (chauffeur is gedurende de dag niet nodig).

Ik denk dat alle ambtenarenuren om dit plan te bedenken, op papier te zetten, erover te vergaderen, goedkeuring verkrijgen, uit te werken, enz vele malen meer kosten dan wat er betaald wordt aan Knijnenburg. Alleen die uren gaan uit de grote pot, dus dat valt niet op ...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #301 Gepost op: 15 oktober 2016, 17:29:56
"Het protocol is bedoeld om via een standaard werkwijze betrokken partijen in gezamenlijkheid het risico te kunnen laten inschatten. Daarna moeten de partijen tot een noodzakelijke aanpak van de mogelijk aanwezige explosieven of CBRN middelen komen."

bron: https://www.nctv.nl/actueel/nieuws/2016/Trainingen%20CBRN-stoffen%20en%20explosieven.aspx
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #302 Gepost op: 17 oktober 2016, 11:00:32
",,Omdat Nederland tot nog toe grote aanslagen bespaard zijn gebleven, wordt de ernst van de dreiging onderschat. Nederland kan geen aanslag aan, is mijn indruk. ""

Bron: http://www.ad.nl/nieuws/nederland-kan-een-terreuraanslag-niet-aan~aa1e7a8c/
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #303 Gepost op: 11 november 2016, 07:12:26
Citaat
De vereniging van reserve-officieren (KVNRO) vindt dat Nederland onvoldoende is voorbereid op een grootschalige terroristische aanslag. Dat liet de KVNRO duidelijk blijken op zijn website, waar een symposium over het onderwerp wordt aangekondigd.

De top van Defensie zegt dat de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid) goed in staat is om Nederland te beveiligen

De korpschef van de Nationale politie Erik Akerboom zou vanavond spreken op het congres, maar door de gevoeligheden rond de opstelling van de reserve-officieren heeft hij afgezegd.


http://nos.nl/artikel/2142343-onenigheid-bij-defensie-over-terreurbestrijding.html


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #304 Gepost op: 11 november 2016, 15:55:25
Oma vroeg zich in een ander topic ooit af hoe vertegenwoordigers van hulpverleningsinstanties zouden reageren als zij in een zaal zaten en hun gevraagd werd of hun organisatie klaar is voor terroristische aanslagen.

Dat is min of meer wat op dit symposium werd gedaan:

Lex runderkamp @Lexrunnos
Is NL voldoende voorbereid op een zware terroristische aanslag? Ja (groen) of nee (rood) #symposium #professionals

Zie de bron voor de bijbehorende foto met het resultaat: https://twitter.com/LexrunNOS/status/796741782864269313
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #305 Gepost op: 11 november 2016, 16:28:46
Citaat van: zwelgje link=msg=1460868 date=1478876125
Oma vroeg zich in een ander topic ooit af hoe vertegenwoordigers van hulpverleningsinstanties zouden reageren als zij in een zaal zaten en hun gevraagd werd of hun organisatie klaar is voor terroristische aanslagen.

Dat is min of meer wat op dit symposium werd gedaan:

Lex runderkamp @Lexrunnos
Is NL voldoende voorbereid op een zware terroristische aanslag? Ja (groen) of nee (rood) #symposium #professionals

Zie de bron voor de bijbehorende foto met het resultaat: https://twitter.com/LexrunNOS/status/796741782864269313

Gelukkig een hoop mensen met realiteitszin in de zaal. (de rode kaarten bedoel ik dan...)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #306 Gepost op: 16 november 2016, 20:54:59
Video: Antwerpse hulpdiensten oefenen op terreuraanval


https://www.youtube.com/watch?v=ZTGqU4X0YC4
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #307 Gepost op: 22 november 2016, 04:23:52
Citaat van: oma link=msg=1437118 date=1468665264
In Doha hebben ze meer dan genoeg van die politietanks, ze blijven echter keurig op de parkeerplaats van de veiligheidspolitie omdat het niet past bij leuke evenementen voor de burgers zoals een grote vuurwerkshow. Een paar mooie brandweerwagens en gezellige brandweermannen komt iets anders over dan de tanks en zware politie-eenheden voor je volksfeestje te zetten.

De politie kan pantservoertuigen wel vooraf verstoppen onder een dekkleed, in de buurt van een groot evenement, zodat die in geval van terrorisme snel ter plaatse kunnen zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld verstopt worden op een afgesloten bedrijfsterrein, particulier terrein, boerenerf, terrein van de gemeentereiniging, enz.

Een andere belangrijke maatregel voor de bescherming tegen terrorisme, is het geven van EHBO-lessen via de radio. Burgers kunnen die lessen dan beluisteren, terwijl ze bijvoorbeeld in de file staan. De overheid kan daartoe een speciaal radiokanaal opkopen, voor het geven van allerlei voorlichting en onderwijs. Die radiolessen kunnen worden ondersteund door video's op internet.
Ik stem links.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #308 Gepost op: 23 november 2016, 09:30:43
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462467 date=1479785032
De politie kan pantservoertuigen wel vooraf verstoppen onder een dekkleed, in de buurt van een groot evenement, zodat die in geval van terrorisme snel ter plaatse kunnen zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld verstopt worden op een afgesloten bedrijfsterrein, particulier terrein, boerenerf, terrein van de gemeentereiniging, enz.


Dat is niet nieuw. In Amsterdam wordt het zware materieel o.a. gestald op het marine etablissement Kattenburg maar dat is natuurlijk niet overal vergeven.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #309 Gepost op: 23 november 2016, 12:53:28
Citaat van: Thor link=msg=1462637 date=1479889843
Dat is niet nieuw. In Amsterdam wordt het zware materieel o.a. gestald op het marine etablissement Kattenburg maar dat is natuurlijk niet overal vergeven.
Je kunt gepantserde voertuigen ook wit spuiten, of geel of zalmkleurig, enz. Dan ziet het er minder militaristisch uit. Evt. wit met politie-striping. Je kunt ook wit gespoten gepantserde ME-bussen gebruiken tegen terrorisme.
Ik stem links.