Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 76188 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #60 Gepost op: 2 februari 2016, 20:25:19
Ik heb in mijn rugzak (rijs met OV van en naar mijn werk en fiets nog een stuk) altijd een kleine EHBO tas.
Handig voor als ik van mijn fiets af donder of iemand tref die de zwaartekracht wilde testen, maar om te zeggen dat dat tasje stand houdt bij een terroristische aanslag? denk het niet.
Voor mijn werk gebruik ik een uitgebreide EHBO tas waar voldoende in zit om ongeveer vier personen met stevige bloedingen en verwondingen te helpen. Ook een brandwond hier en daar red ik me dan wel mee. Maar ik ben natuurlijk niet altijd op pad met die grote EHBO rugzak.

Dus ondanks dat ik denk me met de meeste EHBO situaties redelijk zou weten te redden is het beschikken over de juiste hulpmiddelen een issue denk ik.
Nu maakt het bij een slagaderlijke bloeding wat minder uit wat er op komt, als het maar stopt met bloeden natuurlijk.

Omdat ik dus met de trein van en naar mijn werk ga kijk ik vaak om me heen wat voor hulpmiddelen tot mijn beschikking staan.
Maar zelfs op zo'n (risico) gebied tref ik maar weinig, voor externe hulpverleners buiten NS personeel om, beschikbare hulpmiddelen aan.
Zelfs voor toegang tot de AED heb je een toegangscode nodig.

Aan de andere kant, alles is een risico gebied, en misschien is het grootste risicogebied wel het gebied waarvan we denken dat het niet zo'n risico gebied is.
Om angst te zaaien zullen terroristen vooral toeslaan op plaatsen waar we ons veilig wanen.
Dus beveilig je het OV, dan pakken ze een voetbalstadion, beveilig je die, dan pakken ze een druk kruispunt, beveilig je die etc. etc.
Je loopt altijd achter de feiten aan. Terroristen zijn slimmer en hebben meer geduld.


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #61 Gepost op: 5 februari 2016, 20:40:00
Ik bedoel natuurlijk REIS met een korte ei...  e050


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #62 Gepost op: 11 februari 2016, 07:37:38
Citaat van: ES EL link=msg=1403663 date=1454441119
Aan de andere kant, alles is een risico gebied, en misschien is het grootste risicogebied wel het gebied waarvan we denken dat het niet zo'n risico gebied is.
Om angst te zaaien zullen terroristen vooral toeslaan op plaatsen waar we ons veilig wanen.
Dus beveilig je het OV, dan pakken ze een voetbalstadion, beveilig je die, dan pakken ze een druk kruispunt, beveilig je die etc. etc.
Je loopt altijd achter de feiten aan. Terroristen zijn slimmer en hebben meer geduld.

Je loopt achter de feiten aan omdat de terroristen veel te kiezen hebben. Tel alleen eens even de wat bekendere en grotere voetbalstadia en OV-knooppunten en beroemde pleinen. Het is onmogelijk op al deze plekken, tegelijkertijd, een groot aantal beveiligingsmaatregelen uit te voeren. Hierdoor moeten er overwegningen gemaakt worden wie en waar meer of minder beveiligingsmaatregelen krijgen. Terroristen houden dit alles in de gaten. Wanneer men een dalmoment raakt, slaan ze toe. Dat dalmoment wordt bereikt na een specifieke periode na het plegen van een aanslagen. Tijdens dat dalmoment is de politiek en de samenleving (publiekelijk) amper nog bezig met terrorismebestrijding en zijn de beveiligingsmaatregelen op een laag pitje gezet. De terroristen zijn dan niet slimmer, ze zijn gewoon goed in afwachten om vervolgens af te slachten.
Ik snap niet hoe terroristen in jou ogen slimmer zijn?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #63 Gepost op: 11 februari 2016, 07:47:07
Citaat van: p2Elst link=msg=1405657 date=1455172658
Ik snap niet hoe terroristen in jou ogen slimmer zijn?

Ik wel. Het is zelfs een goede zaak om te beseffen dat ze slimmer zijn. Je voorkomt dan dat inlichtingen- en hulpverleningsdiensten in de leunstoel gaan hangen en zichzelf gaan overschatten.

Er bestaat geen regel of wijsheid waardoor je kan zeggen dat terroristen rustig afwachten tot het door jou beschreven dalmoment.

Terroristen zijn opportunisten. Het kan dat ze een volgende aanslag uitvoeren kort na een grote aanslag. Het is een logische reflex dat men na een aanslag extra beveiligers de straat op stuurt om high profile doelwitten extra te beveiligen. Overheden en betrokken diensten weten ook dat ze gelijktijdig zorgen dat de kans op een soft target zal gaan stijgen. Terroristen weten dit ook.

Een goed antwoord is inderdaad wat forumlid ES EL doet, altijd zorgen dat je tourniquets en wat EHBO-materiaal in je tas hebt zitten. Als veel burgers altijd deze spullen bij zich hebben kunnen burgers elkaar helpen na een terreuraanslag. Het zal ontzettend veel levens kunnen redden, vandaar dat Obama al begonnen is om op grote schaal tourniquets te verspreiden onder burgers en alle burgers oproept om na een aanslag niet weg te rennen (veilig heenkomen zoeken) maar gewonden te helpen.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #64 Gepost op: 11 februari 2016, 07:52:03
Citaat van: oma link=msg=1405660 date=1455173227
Ik wel. Het is zelfs een goede zaak om te beseffen dat ze slimmer zijn. Je voorkomt dan dat inlichtingen- en hulpverleningsdiensten in de leunstoel gaan hangen en zichzelf gaan overschatten.

Er bestaat geen regel of wijsheid waardoor je kan zeggen dat terroristen rustig afwachten tot het door jou beschreven dalmoment.

Terroristen zijn opportunisten. Het kan dat ze een volgende aanslag uitvoeren kort na een grote aanslag. Het is een logische reflex dat men na een aanslag extra beveiligers de straat op stuurt om high profile doelwitten extra te beveiligen. Overheden en betrokken diensten weten ook dat ze gelijktijdig zorgen dat de kans op een soft target zal gaan stijgen. Terroristen weten dit ook.

Het is eerder een goede zaak te beseffen dat terroristen niet rusten en over een groot scala aan middelen beschikken. Ze zijn per definitie niet slimmer, ze hebben wat uitgebreidere kennis en beschikken over veel financieringsmethoden, personeel en materieel. Terroristen worden niet bestreden omdat ze slimmer zijn maar omdat ze een dreiging vormen voor de veiligheid.
Doordat terroristen opportunisten zijn, wachten ze rustig af totdat het weer een mooi moment is om toe te slaan. Juist soft targets worden extra beveiligd na een terroristische aanslag. Op publieke plaatsen duiken opeens veel meer beveiligingsmaatregelen op. Daarom wacht men af totdat die paniekreactie weer verslapt en iedereen weer de straat op durft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 11 februari 2016, 08:00:45
Citaat van: p2Elst link=msg=1405661 date=1455173523
Het is eerder een goede zaak te beseffen dat terroristen niet rusten en over een groot scala aan middelen beschikken. Ze zijn per definitie niet slimmer, ze hebben wat uitgebreidere kennis en beschikken over veel financieringsmethoden, personeel en materieel. Terroristen worden niet bestreden omdat ze slimmer zijn maar omdat ze een dreiging vormen voor de veiligheid.
Doordat terroristen opportunisten zijn, wachten ze rustig af totdat het weer een mooi moment is om toe te slaan. Juist soft targets worden extra beveiligd na een terroristische aanslag. Op publieke plaatsen duiken opeens veel meer beveiligingsmaatregelen op. Daarom wacht men af totdat die paniekreactie weer verslapt en iedereen weer de straat op durft.

Vertel mij eens hoe je de soft targets extra kan beveiligen. Ik weet zeker dat ik een riante bonus krijg als ik de enorme veiligheidspolitie hier het antwoord kan geven. Zij weten het namelijk niet en zeggen dat het onmogelijk is. Als jij beschikt over deze expertise kan je uiteraard ook Israel bellen omdat ze je rijk zullen maken als jij ze kan vertellen hoe ze het moeten doen.

ISIS is een terreurorganisatie waarbij je rekening moet houden dat ze veel slimmer zijn. Het vermoeden dat ze daadwerkelijk in staat zijn chemische wapens te produceren lijkt inmiddels als realiteit te zijn geworden. De angst dat ze ook in staat biologische wapens te produceren is denk ik ook te rechtvaardigen. Het zijn geen zaken die simpel zijn. Het beroerde is dat je bijzonder slimme mensen nodig hebt en in geval van ISIS zijn het voor een groot deel mensen die ooit terreur moesten bestrijden (afkomstig uit leger en politie).

We weten ook dat er artsen en andere wetenschappers bij betrokken zijn. Een aantal van deze mensen doet niets anders dan bedenken hoe je wapens kan maken om gruwelijke aanslagen mee uit te voeren met grondstoffen die normaal verkrijgbaar zijn en je maximaal onder de radar kan blijven van opsporingsdiensten.

Het is vreselijk ingewikkeld voor overheden en opsporingsdiensten om slimmer te zijn en antwoorden te vinden op hoe je dit moet gaan ontdekken. In Westerse landen waar privacy hoog in vaandel staat is het nog veel lastiger.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #66 Gepost op: 11 februari 2016, 10:14:44
Citaat van: oma link=msg=1405664 date=1455174045
...

Het is vreselijk ingewikkeld voor overheden en opsporingsdiensten om slimmer te zijn en antwoorden te vinden op hoe je dit moet gaan ontdekken. In Westerse landen waar privacy hoog in vaandel staat is het nog veel lastiger.

Dus het is voornamelijk "damage control". Volgens mij hebben de VS, VK en Israël en vele landen in het Midden-Oosten dit al langer begrepen door hun hulpverleningsdiensten anders in te richten met bijvoorbeeld HART-teams, laagdrempelige toegang tot kennis van levensreddend handelen, het uitdelen van tourniquets (VS).

Ik denk dat wij in Nederland dus niet voorbereid zijn. Sterker nog: de treinramp in Duitsland was in Nederland een grote uitdaging geworden is mijn inschatting. Maar daar hebben we dan groene auto's voor.

Recent ben ik begonnen om collega-instructeurs EHBO warm te krijgen voor implementatie van tourniquetgebruik en hemostatisch verband in herhalingslessen. De weerstand is groot.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 11 februari 2016, 10:30:38
Citaat van: RemRoof link=msg=1405695 date=1455182084
Recent ben ik begonnen om collega-instructeurs EHBO warm te krijgen voor implementatie van tourniquetgebruik en hemostatisch verband in herhalingslessen. De weerstand is groot.

Interessant, door welke organisatie zijn jij, en je collega instructeurs EHBO, gecertificeerd als instructeur?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #68 Gepost op: 11 februari 2016, 10:41:01
Citaat van: René van der Helm link=msg=1405697 date=1455183038
Interessant, door welke organisatie zijn jij, en je collega instructeurs EHBO, gecertificeerd als instructeur?

Zie PB.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 11 februari 2016, 11:34:14
Citaat van: RemRoof link=msg=1405695 date=1455182084
Dus het is voornamelijk "damage control". Volgens mij hebben de VS, VK en Israël en vele landen in het Midden-Oosten dit al langer begrepen door hun hulpverleningsdiensten anders in te richten met bijvoorbeeld HART-teams, laagdrempelige toegang tot kennis van levensreddend handelen, het uitdelen van tourniquets (VS).

Klopt, de 'damage control' na een terreuraanslag is een andere tak van sport dan afhandelen van grootschalige ongevallen of natuurrampen. De belangrijkste elementen zijn grote snelheid en grote slagkracht.

Het is niet alleen relevant voor de hulpverleningsdiensten maar ook voor de ziekenhuizen (surge capacity). De grootste klap moet je uitdelen in de eerste 20 minuten na de aanslag. Slachtoffers die veel bloed verliezen (bijv. door traumatische amputaties of scherven), niet meer ademen of met spanningspneumothorax gaan ontzettend snel dood als ze op de keien liggen.

Het is daarom cruciaal dat burgers die al aanwezig waren op de locatie of in nabijheid zijn niet gaan vluchten maar gewonde mensen helpen door desnoods met blote handen bloedverlies beperken door in de wond te drukken. Het is uiteraard ideaal als mensen tourniquets hebben of nog mooier als het in de toekomst mogelijk is dat de meldkamer direct een drone kan inzetten om de ongevalslocatie te tapijtbombarderen met tourniquets.