Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 75922 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #70 Gepost op: 11 februari 2016, 14:08:13
Citaat van: oma link=msg=1405660 date=1455173227
Een goed antwoord is inderdaad wat forumlid ES EL doet, altijd zorgen dat je tourniquets en wat EHBO-materiaal in je tas hebt zitten. Als veel burgers altijd deze spullen bij zich hebben kunnen burgers elkaar helpen na een terreuraanslag. Het zal ontzettend veel levens kunnen redden, vandaar dat Obama al begonnen is om op grote schaal tourniquets te verspreiden onder burgers en alle burgers oproept om na een aanslag niet weg te rennen (veilig heenkomen zoeken) maar gewonden te helpen.

EHBO materiaal heeft het gros of de overgrote meerderheid (kijk maar welke je wil gebruiken van die 2) al niet in de tas zitten laat staan in hun auto liggen. Een tourniquets al helemaal niet en omdat dit een kleine € 30,00 kost zal maar een enkeling en dan nog hooguit veracht ik een EHBO freak ( en dat EHBO freak is NIET denigrerend bedoelt ) dit wel aanschaffen. Als zoals in Parijs hier in NL de pleuris uit breekt verwacht ik niet dat een ander mij helpt in de eerste minuten/15minuten op een EHBO freak die per ongeluk in de buurt is na dan. De NL'se mentaliteit is voor mijn gevoel snel naar huis en kijken of daar alles goed is en familie bellen/Appen om te kijken of hun veilig zijn dan dat men slachtoffers gaat helpen. Het is in NL veel te veel ikke ikke ikke mentaliteit dat ik daar weinig hoop in heb.

Als Rutte zou doen als wat Obama doet breekt er of gelijk grote paniek uit of hij wordt keihard uitgelachen omdat hij al zo veel gezegd heeft maar niet nagekomen is dat men hem waarschijnlijk niet serieus zal nemen. De bevolking van de USA hakt helaas al veel langer met dit bijltje dat ze er daar denk ik gevoelsmatig veel nuchterder in zullen staan dan wij hier in NL en dingen veel eerder serieus zullen oppakken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #71 Gepost op: 11 februari 2016, 14:48:29
Citaat van: enrico1972 link=msg=1405745 date=1455196093
EHBO materiaal heeft het gros of de overgrote meerderheid (kijk maar welke je wil gebruiken van die 2) al niet in de tas zitten laat staan in hun auto liggen. Een tourniquets al helemaal niet en omdat dit een kleine € 30,00 kost zal maar een enkeling en dan nog hooguit veracht ik een EHBO freak ( en dat EHBO freak is NIET denigrerend bedoelt ) dit wel aanschaffen. Als zoals in Parijs hier in NL de pleuris uit breekt verwacht ik niet dat een ander mij helpt in de eerste minuten/15minuten op een EHBO freak die per ongeluk in de buurt is na dan. De NL'se mentaliteit is voor mijn gevoel snel naar huis en kijken of daar alles goed is en familie bellen/Appen om te kijken of hun veilig zijn dan dat men slachtoffers gaat helpen. Het is in NL veel te veel ikke ikke ikke mentaliteit dat ik daar weinig hoop in heb.

Als Rutte zou doen als wat Obama doet breekt er of gelijk grote paniek uit of hij wordt keihard uitgelachen omdat hij al zo veel gezegd heeft maar niet nagekomen is dat men hem waarschijnlijk niet serieus zal nemen. De bevolking van de USA hakt helaas al veel langer met dit bijltje dat ze er daar denk ik gevoelsmatig veel nuchterder in zullen staan dan wij hier in NL en dingen veel eerder serieus zullen oppakken.

In veel van de door RemRoof genoemde landen gaat men ook nog een stukje verder (behalve UK). Burgers leren hoe ze moeten handelen bij terreur, o.a. het run-hide-fight principe.

In een aantal landen waar burgers wapens mogen dragen komt het voor dat burgers een terrorist doden. In landen waar vuurwapens voorbehouden zijn aan politie/defensie zie je dat BHV-aanbieders ook opleidingen aanbieden voor het "fight" gedeelte. Kantoorpersoneel leert dan hoe je iemand dood kan slaan met voorwerpen die in een kantoor of bedrijfspand aanwezig zijn.

In Saudi Arabie is onlangs nog een oudere man overleden omdat hij ontdekte dat iemand een bomvest droeg. De man heeft besloten deze terrorist aan te vallen en is samen met deze terrorist overleden omdat de terrorist besloot zijn bomvest te laten detoneren.

Het is allemaal ontzettend tragisch omdat iemand besloten heeft zijn eigen leven op te offeren om vermoedelijk ontzettend veel andere mensen die hij waarschijnlijk helemaal niet kende het leven te redden.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #72 Gepost op: 11 februari 2016, 19:22:04
Citaat van: oma link=msg=1405755 date=1455198509
In veel van de door RemRoof genoemde landen gaat men ook nog een stukje verder (behalve UK). Burgers leren hoe ze moeten handelen bij terreur, o.a. het run-hide-fight principe.

In een aantal landen waar burgers wapens mogen dragen komt het voor dat burgers een terrorist doden. In landen waar vuurwapens voorbehouden zijn aan politie/defensie zie je dat BHV-aanbieders ook opleidingen aanbieden voor het "fight" gedeelte. Kantoorpersoneel leert dan hoe je iemand dood kan slaan met voorwerpen die in een kantoor of bedrijfspand aanwezig zijn.

In Saudi Arabie is onlangs nog een oudere man overleden omdat hij ontdekte dat iemand een bomvest droeg. De man heeft besloten deze terrorist aan te vallen en is samen met deze terrorist overleden omdat de terrorist besloot zijn bomvest te laten detoneren.

Het is allemaal ontzettend tragisch omdat iemand besloten heeft zijn eigen leven op te offeren om vermoedelijk ontzettend veel andere mensen die hij waarschijnlijk helemaal niet kende het leven te redden.

Bizar verhaal. Hoe is dat daar in de media opgepakt?


helm

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 11 februari 2016, 19:31:23
Citaat van: enrico1972 link=msg=1405745 date=1455196093
... Als zoals in Parijs hier in NL de pleuris uit breekt verwacht ik niet dat een ander mij helpt in de eerste minuten/15minuten op een EHBO freak die per ongeluk in de buurt is na dan...

Ik ook niet, dus ik heb vrijwel altijd 2 tourniquets en hemostatisch gaas bij mij. Dan kan ik mijzelf helpen of, wanneer ik niks heb, een ander.
(Het zou ook raar zijn als ik in de functie van instructeur niet het goede voorbeeld zou geven.)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #74 Gepost op: 11 februari 2016, 19:32:19
Citaat van: oma link=msg=1405660 date=1455173227
Ik wel. Het is zelfs een goede zaak om te beseffen dat ze slimmer zijn. Je voorkomt dan dat inlichtingen- en hulpverleningsdiensten in de leunstoel gaan hangen en zichzelf gaan overschatten.

Er bestaat geen regel of wijsheid waardoor je kan zeggen dat terroristen rustig afwachten tot het door jou beschreven dalmoment.

Terroristen zijn opportunisten. Het kan dat ze een volgende aanslag uitvoeren kort na een grote aanslag. Het is een logische reflex dat men na een aanslag extra beveiligers de straat op stuurt om high profile doelwitten extra te beveiligen. Overheden en betrokken diensten weten ook dat ze gelijktijdig zorgen dat de kans op een soft target zal gaan stijgen. Terroristen weten dit ook.

Een goed antwoord is inderdaad wat forumlid ES EL doet, altijd zorgen dat je tourniquets en wat EHBO-materiaal in je tas hebt zitten. Als veel burgers altijd deze spullen bij zich hebben kunnen burgers elkaar helpen na een terreuraanslag. Het zal ontzettend veel levens kunnen redden, vandaar dat Obama al begonnen is om op grote schaal tourniquets te verspreiden onder burgers en alle burgers oproept om na een aanslag niet weg te rennen (veilig heenkomen zoeken) maar gewonden te helpen.

Public access bleeding control is de logische vervolg stap denk ik


https://www.narescue.com/Public_Access_Bleeding_Control_Kits-CN710A7E4CAF25.html
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2016, 10:31:12
Citaat van: Jim link=msg=1405830 date=1455215539
Public access bleeding control is de logische vervolg stap denk ik


https://www.narescue.com/Public_Access_Bleeding_Control_Kits-CN710A7E4CAF25.html

Dat is dus ook wat ik bedoel op stations, alles wat er is zit achter slot en grendel (toegankelijk voor NS personeel).
Of met een code die je via de telefoon op kan vragen. Al denk ik dat bij een aanslag de tijd voor het opvragen van een code erg zonde is, als het je al lukt om in dat moment het nummer te bellen (overbezette lijnen, stress etc).

Maar aan de andere kant, er worden ook gewoon AED's gejat (o.a. van stations). Wie verzint zoiets?!
Ze zouden misschien een soort hulpverlenerspas moeten maken die je toegang geeft tot dit soort voorzieningen....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #76 Gepost op: 12 februari 2016, 10:39:20
Citaat van: ES EL link=msg=1405946 date=1455269472
Dat is dus ook wat ik bedoel op stations, alles wat er is zit achter slot en grendel (toegankelijk voor NS personeel).
Of met een code die je via de telefoon op kan vragen. Al denk ik dat bij een aanslag de tijd voor het opvragen van een code erg zonde is, als het je al lukt om in dat moment het nummer te bellen (overbezette lijnen, stress etc).

Bij een beetje bomvest op station hoef je het kastje niet meer te openen met een code ;)


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #77 Gepost op: 12 februari 2016, 10:56:37
 ;D LOL,

Maar bijvoorbeeld bij een reanimatie op station (los van terror) gaat kostbare tijd verloren met het opvragen van een code wanneer er niet direct NS personeel aanwezig is.
Ik neem regelmatig 's ochtends vroeg de eerste trein, er is dan geen NS-er te bekennen op het station hoor...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #78 Gepost op: 12 februari 2016, 11:08:30
Citaat van: ES EL link=msg=1405959 date=1455270997
;D LOL,

Maar bijvoorbeeld bij een reanimatie op station (los van terror) gaat kostbare tijd verloren met het opvragen van een code wanneer er niet direct NS personeel aanwezig is.
Ik neem regelmatig 's ochtends vroeg de eerste trein, er is dan geen NS-er te bekennen op het station hoor...

Ik ben het helemaal met je eens. Ik hoor en lees vaak over gejatte AED's in UK en Nederland. Het is verwerpelijk en het zorgt dat NS en andere AED-eigenaren het wel op deze manier moeten doen.

Ik vind zelf dat AED en tourniquets/hemostatische verbanden aan elkaar gelijk staan. Het is belangrijk dat deze middelen actief gepromoot worden en beschikbaar zijn omdat iedereen met deze middelen in staat is levens te redden.

AED moet je bij voorkeur op de plaatsen beschikbaar hebben waar mensen met hartstilstanden door de hoeven zakken. Tourniquets/hemostatische verbanden is een stuk ingewikkelder. Je kan deze kasten op publieke lokaties hangen waar men een terreuraanslag verwacht. Ik weet niet of ik mij veilig zou voelen op een plek waar het door deze kasten schijnbaar evident is dat er mogelijk een bomaanslag of spree-shooting wordt verwacht.

Er zullen in ieder land wel lokaties zijn met een verhoogd risico waar de hulpdiensten denken dat de kans hoog is dat iemand deze plek kiest voor een aanslag. Het is ook niet zinvol om deze levensreddende materialen op te hangen op een plek waar de kans bestaat dat de explosie de kast en inhoud weg kan blazen waardoor het niet meer bruikbaar is.

Als er hier iemand is die denkt een geniale oplossing te hebben voor dit probleem moeten ze het vooral posten. Alvast bedankt!


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #79 Gepost op: 12 februari 2016, 11:17:25
Misschien minder opvallende (alleen met een rood kruis er op o.i.d.), extra verstevigde / ingemetselde kasten die open gemaakt kunnen worden met een pasje. Dit pasje verstekken aan geregistreerde hulpverleners (bijvoorbeeld via HartslagNU of helplevensredden.nl).
Daarnaast de huidige methode met code voor overige burgers.