Terroristen vermomd als hulpverleners: Tweedehands ambulances vormen een gevaar

Auteur Topic: Terroristen vermomd als hulpverleners: Tweedehands ambulances vormen een gevaar  (gelezen 6319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Ja en dan maar niet te spreken over de voertuigen, welke via andere kanalen worden verkocht of verhuurd. Oproepnummer wordt vaak alleen verwijderd daar dit door de regio weer wordt gebruikt.
En ja domeinen verkoop  ff een handelaarskenteken er op hangen en dan heb je alle soorten militaire of andere voertuigen.

Stripingdelicten bij de bron aanpakken, brandweervoertuigen, politievoertuigen en ambulances afvoeren via de leverancier van het nieuwe voertuig en meldingsplicht bij IFV en uitschrijven bij RDW, kenteken laten vervallen. Verklaring afgeven bij verwijdering striping en ogs , gelijk aan de APK .
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Gijs link=msg=1387685 date=1448561391
Ja en dan maar niet te spreken over de voertuigen, welke via andere kanalen worden verkocht of verhuurd. Oproepnummer wordt vaak alleen verwijderd daar dit door de regio weer wordt gebruikt.
En ja domeinen verkoop  ff een handelaarskenteken er op hangen en dan heb je alle soorten militaire of andere voertuigen.

Stripingdelicten bij de bron aanpakken, brandweervoertuigen, politievoertuigen en ambulances afvoeren via de leverancier van het nieuwe voertuig en meldingsplicht bij IFV en uitschrijven bij RDW, kenteken laten vervallen. Verklaring afgeven bij verwijdering striping en ogs , gelijk aan de APK .

Een gebruikte ambulance leasen kan ook als je geen 16.500 euro kan ophoesten. Een terrorist die zichzelf wil opblazen of door wil vechten met politie tot ze hem doodschieten zal er niet wakker van liggen om met eigen ID een leasecontractje af te sluiten. Voor een paar knaken is het al mogelijk om een echte Nederlandse in je schuur vol te laden met een beetje kunstmest en diesel (beide ook geen probleem om in Nederland te kopen of gewoon ergens te jatten).

http://www.mascus.nl/transport/tweedehands-ambulances/mercedes-benz-319-cdi-ambulance-15070/rnefhmqo.html


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Dus een schone taak voor IFV, om dit te voorkomen, althans de afbouw en uitbouw van de voertuigen.
.
Bij instappen begint de inzet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Gijs link=msg=1387693 date=1448563616
Dus een schone taak voor IFV, om dit te voorkomen, althans de afbouw en uitbouw van de voertuigen.
.
Dit helpt echt niet. Als de striping weg is, maak je als (goed- of kwaadwillende) koper een eigen ontwerp en dat mag en kan gewoon.
Of het mu om terroristen gaat of smokkelaars, ze hebben het sneller bedacht dan de speurders.
Een "vreemde" ambulance had toch allang op kunnen vallen (bijvoorbeeld met track & trace), zeker nadat dit er mee gebeurde...


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Klopt, maar men moet strenger gaan controleren, zeker in met de huidige dreigingen, in het grijze gebied (randverschijnselen)
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Bert65 link=msg=1387737 date=1448573116
Dit helpt echt niet. Als de striping weg is, maak je als (goed- of kwaadwillende) koper een eigen ontwerp en dat mag en kan gewoon.
Of het mu om terroristen gaat of smokkelaars, ze hebben het sneller bedacht dan de speurders.
Een "vreemde" ambulance had toch allang op kunnen vallen (bijvoorbeeld met track & trace), zeker nadat http://nos.nl/artikel/2042282-nederlanders-vast-voor-drugssmokkels-in-ambulances.html]dit er mee gebeurde...[/url]

Ik heb geen idee of in Nederland de meldkamer van Amsterdam een ambulance uit Venlo kan zien op het beeldscherm (GPS).

Bij onze ambulancedienst sloopt de technische dienst deze apparatuur er uit als een ambulance naar de schroothoop kan of in de verkoop kan. Ze bouwen het later weer in een nieuwe ambulance.

Ik ga er ook vanuit dat de meldkamer een GPS-code uit haar systeem haalt als ze weten dat het voertuig niet meer in gebruik is. De meldkamer zou als de ambulancedienst een ambulance verkoopt met werkend GPS kunnen zien dat de nieuwe eigenaar met een kratje bier achter in de ambulance onderweg is naar camping Zeeburg.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Veiligheidsdiensten die op locaties werken waar veel publiek samenkomt, zouden moeten kunnen zien dat zich daar een ambulance (of ander HV voertuig) bevindt die niet is voorzien van een GPS code.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Strengere controle leidt ook tot verslapping van de aandacht.

Wanneer welke instantie dan ook de plicht krijgt om van elk voertuig dat wordt verkocht te controleren of het weer voldoet aan de eisen voor niet voorrangsvoertuigen dan zullen er weinig OA's zijn die nog aandacht geven aan een "vreemde" ambulance. Met in het achterhoofd "ze worden gecontroleerd gedemonteerd".
Maar voor nog geen 1000 euro kan je een willekeurig voertuig laten lijken alsof hij bij een van de HV instantie's behoord.

Maar het zijn niet alleen HV voertuigen, zo heb je ook de voertuigen van TATA bijv. Of alle bedrijfsbrandweervoertuigen, -ambulances.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: HIT link=msg=1387779 date=1448613653
Strengere controle leidt ook tot verslapping van de aandacht.

Wanneer welke instantie dan ook de plicht krijgt om van elk voertuig dat wordt verkocht te controleren of het weer voldoet aan de eisen voor niet voorrangsvoertuigen dan zullen er weinig OA's zijn die nog aandacht geven aan een "vreemde" ambulance. Met in het achterhoofd "ze worden gecontroleerd gedemonteerd".
Maar voor nog geen 1000 euro kan je een willekeurig voertuig laten lijken alsof hij bij een van de HV instantie's behoord.

Maar het zijn niet alleen HV voertuigen, zo heb je ook de voertuigen van TATA bijv. Of alle bedrijfsbrandweervoertuigen, -ambulances.

Iedereen weet dat je ook een bestelbusje geel kan spuiten en bestickeren waardoor het voertuig niet te onderscheiden is van een echte ambulance. Het zegt niet dat je dan als land het terroristen zo makkelijk moet maken dat ze voor een paar honderd euro een gebruikte Nederlandse ambulance kunnen huren en de officiele ambulancekleding online kunnen bestellen.

Als je een bestelbusje zou bestickeren in onze ambulancehuistijl pleeg je een misdrijf. Als je ons ambulance uniform draagt of een namaak-uniform terwijl je niet werkt bij onze ambulancedienst pleeg je ook een misdrijf. Het zegt dat politie veel meer instrumenten heeft. Als er nu in Nederland iemand in ambulancekleding rondloopt, bijv. een ziekenhuis in om spullen te ontvreemden uit het ziekenhuis die nodig voor de voorbereiding van een terreuraanslag kan de politie er niets mee als er nog niets is gestolen of deze persoon zich zou bevinden op publiek toegankelijke plek in het ziekenhuis. Hier kan de politie dit soort figuren aanhouden op grond van dragen van het ambulance-uniform.

Ambulances moet je ook niet vergelijken met brandweervoertuigen of TATA. De maatregelen die hier gelden voor ambulances bestaan niet voor de brandweer. Ambulances surveilleren door de stad, de brandweervoertuigen staan in de brandweerkazerne. Als het je lukt een explosief onder een ambulancevoertuig te bevestigen hoef je het voertuig alleen maar te achtervolgen om het tot explosie te brengen zodra je ziet dat het op voertuig op een aantrekkelijke plek komt. Een ambulancevoertuig kan voor een drukke SEH staan waar normaal geen andere voertuigen mogen komen, voor de passagiersterminals van de internationale luchthaven, op binnenplaats van politiebureau's, bij een moskee, etc.

In Nederland zijn er ziekenhuizen waar ambulancevoertuigen niet voor de SEH staan maar in de ambulancehal van het gebouw komen. In Amsterdam of Nijmegen heb je ongeveer garantie dat een willekeurige ambulancevoertuig er binnen een paar uur een keer binnen zal staan, ooit bedacht wat de gevolgen zijn als je de boel zou laten ontploffen in de ambulancehal?

In Nederland en Belgie zou men iets moeten leren van Parijs. De daders hadden niet alle plekken vooraf uitgekozen waar ze zouden gaan schieten. Ze zijn uitgestapt op plekken waar zich veel mensen bevonden, simpel omdat het ze een rotzorg is wie of wat ze doodschieten of opblazen, zeker bij ISIS terreur gaat het er vooral om om zoveel mogelijk doden te veroorzaken en hoe schokkender hoe liever.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Oma link=msg=1387623 date=1448547616
Oke, bel jij even om over de prijs te overleggen of moet ik het doen? http://www.mascus.nl/transport/tweedehands-ambulances/mercedes-benz-319-cdi-ambulance-15100/sriologn.html.

Als je nog meer wil kopen, even op Google zoeken.

Dat klopt. De striping en zwaailichten blijven er op zitten, omdat de ambulances ook door HV-diensten gekocht kunnen worden. Het is niet helemaal mijn tak van sport, maar ik weet dat het IFV bovenop het handhaven van de 'auteursrechten' zit. Particulieren die een HV-voertuig kopen moeten dus ook aantonen dat zij alle kenmerken (striping, zwaailichten) van een voertuig hebben verwijderd.
Citaat van: Gijs link=msg=1387685 date=1448561391
Stripingdelicten bij de bron aanpakken, brandweervoertuigen, politievoertuigen en ambulances afvoeren via de leverancier van het nieuwe voertuig en meldingsplicht bij IFV en uitschrijven bij RDW, kenteken laten vervallen. Verklaring afgeven bij verwijdering striping en ogs , gelijk aan de APK .

In zekere zin gebeurt dit dus al.

Ik heb ook niet de illusie dat een aanslag plegen met een HV-voertuig niet mogelijk is. Ook bij regionale opleiders staan deze voertuigen en ergens in de Achterhoek heeft er ook iemand jaren zich voor kunnen doen als brandweerman met een eigen ontworpen voertuig.......

Maar over het algemeen is er best wat controle en zijn de HV-diensten hier goed georganiseerd (in de zin van dat bekend is waar welke voertuigen staan). In andere landen, waar vaak veel meer aanbieders met veel meer voertuigen uitrukken, zal het ongetwijfeld makkelijker zijn om een HV-voertuig te gebruiken voor terroristische doeleinden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding