Terroristen vermomd als hulpverleners: Tweedehands ambulances vormen een gevaar

Auteur Topic: Terroristen vermomd als hulpverleners: Tweedehands ambulances vormen een gevaar  (gelezen 6349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1387807 date=1448624597
Dat klopt. De striping en zwaailichten blijven er op zitten, omdat de ambulances ook door HV-diensten gekocht kunnen worden. Het is niet helemaal mijn tak van sport, maar ik weet dat het IFV bovenop het handhaven van de 'auteursrechten' zit. Particulieren die een HV-voertuig kopen moeten dus ook aantonen dat zij alle kenmerken (striping, zwaailichten) van een voertuig hebben verwijderd.

Ik kan dus niet vanmiddag dit voertuig kopen bij deze leverancier en het kenteken op mijn naam laten zetten voor ik het voertuig heb laten zien bij IVF?

Citaat van: Danny722 link=msg=1387807 date=1448624597
Maar over het algemeen is er best wat controle en zijn de HV-diensten hier goed georganiseerd (in de zin van dat bekend is waar welke voertuigen staan). In andere landen, waar vaak veel meer aanbieders met veel meer voertuigen uitrukken, zal het ongetwijfeld makkelijker zijn om een HV-voertuig te gebruiken voor terroristische doeleinden.

Ik denk dat het tegenovergestelde dichterbij de realiteit komt. Als ik een ambulancevoertuig koop, volpak met explosieven, ambulancekleding aantrek kan ik zo door een willekeurige stad rijden. Het kan dat ik onderweg een politiewagen tegen kom of een andere ambulance, als ik even zwaai dan zwaaien ze terug.

Ik denk namelijk dat aanslagen zoals in Parijs helemaal geen ingewikkelde aanslagen zijn die ergens vanuit de woestijn worden gecoordineerd. Ik denk dat het opportunisme en pragmatisme is van de terroristen die in naam van ISIS Europa in het hart willen treffen. Als ze een aanslag met een ambulance willen plegen weet je ook dat zodra het ding op de openbare weg komt de aanslag binnen enkele uren zal volgen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Was er werkelijk bewijs dat er in Duitsland een ambulance ingezet ging worden als bomwagen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: JJ75 link=msg=1387830 date=1448629548
Was er werkelijk bewijs dat er in Duitsland een ambulance ingezet ging worden als bomwagen?

Nee, alleen een betrouwbare tip van de Franse inlichtingendienst. Er is geen vreemd ambulancevoertuig ontdekt, geen officieel ambulancevoertuig vermist/gestolen en er zijn geen explosieven aangetroffen.

In meerdere landen in Azie en Afrika zijn wel ambulances gebruikt om aanslagen mee te plegen, het bevestigen van een explosief aan een officiel voertuig is een bekende methode, net als gijzeling van de bemanning door gewapende terrorist met bomvest en de namaak-ambulance boordevol explosieven.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Oma link=msg=1387829 date=1448629476
Ik kan dus niet vanmiddag dit voertuig kopen bij deze leverancier en het kenteken op mijn naam laten zetten voor ik het voertuig heb laten zien bij IVF?
Ik weet niet wat de exacte regelingen zijn. Volgens mij kunnen particuliere autodealers of opleiders deze voertuigen alleen kopen. Voor de dealers geldt dan dat de auto pas verkocht mag worden na verwijderen striping. Maar pin me er niet op vast hoor..........misschien wordt er wel een termijn van een aantal dagen gesteld voor verwijdering van de striping en dan is een aanslag al gepleegd.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1387839 date=1448630468
Ik weet niet wat de exacte regelingen zijn. Volgens mij kunnen particuliere autodealers of opleiders deze voertuigen alleen kopen. Voor de dealers geldt dan dat de auto pas verkocht mag worden na verwijderen striping. Maar pin me er niet op vast hoor..........misschien wordt er wel een termijn van een aantal dagen gesteld voor verwijdering van de striping en dan is een aanslag al gepleegd.

Een gekke vraag, zijn er RAV's in Nederland die via marktplaats of een andere internetwebsite een tweedehands ambulance gekocht hebben van een andere RAV?

Citaat van: Danny722 link=msg=1387807 date=1448624597
De striping en zwaailichten blijven er op zitten, omdat de ambulances ook door HV-diensten gekocht kunnen worden.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Oma link=msg=1387842 date=1448630709
Een gekke vraag, zijn er RAV's in Nederland die via marktplaats of een andere internetwebsite een tweedehands ambulance gekocht hebben van een andere RAV?
Amsterdam heeft via een 2e-hands site de vorige 13-401 en 402 opgekocht (later omgenummerd naar, 13-450 was 1 van de eerder gebruikte voertuignummers).

Dit waren voormalige ALS ambulances van Zeeland, en zijn daarna als BLS ambu ingezet. De voertuigen werden verkocht via een VW dealer.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
en de fotos voor bij het vorige bericht  ;)





de originele fotos: VW dealer Bo...  via een gebruikte auto site

! No longer available
en nogmaals de 68-HBV-8 maar nu als BLS ambu. voertuig inmiddels vervangen

Maar vergeet ook niet dat er tegenwoordig veel particuliere ambulance diensten voertuigen opkopen, en deze hebben allemaal hun eigen striping. In sommige gevallen lijken ze toestemming te krijgen om met overheidsstriping te rijden, hoe dit precies zit weet ik niet

En de internationale ambulance bedrijven mogen kennelijk gewoon met de overheids striping blijven rijden.

Het is niet gebruikelijk dat RAV's onderling voertuigen van elkaar overnemen maar het gebeurt wel. Gelderland Zuid heeft een tijd ALS vervoer gereden met gehuurde voertuigen...  gestoord..


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Geen enkele concrete aanwijzing dat hulpdiensten doelwit terroristen zijn'

DE BLOCK WAARSCHUWT HULPDIENSTEN IN OPEN BRIEF VOOR TERRORISTEN

'Geen enkele concrete aanwijzing dat hulpdiensten doelwit terroristen zijn'

Er is geen enkele concrete aanwijzing dat ziekenhuizen, hulpverleners of ambulanciers geviseerd worden door terroristen. Dat benadrukken minister van Volksgezondheid Maggie De Block en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. Met de brief die ze verstuurd hebben naar de ziekenhuizen, ambulancediensten en brandweerzones willen ze enkel de bestaande procedures in herinnering brengen.

lees verder: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151125_01988444
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Bert65 link=msg=1387737 date=1448573116
Een "vreemde" ambulance had toch allang op kunnen vallen (bijvoorbeeld met track & trace), zeker nadat dit er mee gebeurde...

zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=92162.0#board
Samen sterk in de hulpverlening!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Die zocht ik inderdaad.