Deel vrijwilligers Rode Kruis weigert hulp aan vluchtelingen

Auteur Topic: Deel vrijwilligers Rode Kruis weigert hulp aan vluchtelingen  (gelezen 5050 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 27 november 2015, 18:41:02
Citaat
Het Rode Kruis zit hevig in zijn maag met duizenden vrijwilligers die niet bereid zijn hulp aan vluchtelingen te bieden. Dat blijkt uit interne stukken die in handen zijn van de NOS. Het Rode Kruis heeft onder meer een enquête gehouden onder bijna 1300 van de 30.000 vrijwilligers. Daarin geeft 20 procent aan geen vluchtelingen te willen helpen.  

http://nos.nl/artikel/2071740-deel-vrijwilligers-rode-kruis-weigert-hulp-aan-vluchtelingen.html




owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2015, 18:52:46
Citaat van: Oma link=msg=1387903 date=1448646062
http://nos.nl/artikel/2071740-deel-vrijwilligers-rode-kruis-weigert-hulp-aan-vluchtelingen.html
Ik heb er ondertussen heel wat uur opzitten met ehbo-diensten voor vluchtelingen.

Iets wat me daar erg opvalt is dat de heren en dames van kantoor vergeten dat we vrijwillig 8 uur lang naast ons eigen werk/studie / leven die diensten doen. En dat dus niet iedereen de tijd daarvoor heeft.

Ik vind het niet zo vreemd dat niet iedereen daar tijd voor heeft.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 27 november 2015, 19:06:58
Citaat van: owning31 link=msg=1387905 date=1448646766
Ik heb er ondertussen heel wat uur opzitten met ehbo-diensten voor vluchtelingen.

Iets wat me daar erg opvalt is dat de heren en dames van kantoor vergeten dat we vrijwillig 8 uur lang naast ons eigen werk/studie / leven die diensten doen. En dat dus niet iedereen de tijd daarvoor heeft.

Ik vind het niet zo vreemd dat niet iedereen daar tijd voor heeft.

Geen tijd was niet het argument, mensen geven aan het niet te willen omdat ze de vluchtelingen niet in Nederland willen hebben.

Als je er geen tijd voor hebt dan zal het rode kruis daar echt geen probleem van maken.

Zelf zit ik persoonlijk bijvoorbeeld met een best wel knagend gevoel er over. Ik zit voor werk buiten Europa, zou me graag inzetten, maar ja ik ben al maanden niet meer in Nederland geweest. Gaat dus lastig worden. Vervolgens is er in de regio waar ik woon ook het een en ander gebeurd waar het rode kruis druk mee is. (lees heel veel oproepen dat ze mensen zoeken hier in de regio) maar hier mag ik ook weer niets doen omdat mijn visum het niet toestaat dat ik werkzaamheden (betaald of vrijwillig) verricht voor andere organisaties dan mijn eigen werkgever..... Zeer frustrerend.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2015, 20:07:14
Citaat
Er spelen 2 zaken, zowel op afdelingsniveau als individueel niveau:
1. We krijgen signalen dat er binnen districten afdelingen zijn die niets doen voor de vluchtelingen. Ook op verzoek van andere afdelingen om vrijwilligers te leveren wordt niet gereageerd.
2. We krijgen signalen dat een opvallend laag percentage Bevolkingszorg vrijwilligers en EHBO’ers reageert op een oproep, veel lager dan normaal.
We horen hiervoor verschillende redenen:
  • Ze zijn gewend 2 á 3 keer per jaar opgeroepen te worden en niet 2 á 3 keer per week; werkgever werkt hier ook niet in mee;
  • Onzeker over een inzet door het onbekende. We hebben hier te maken met een voor velen nieuwe doelgroep;
  • Onjuiste ideeën over vluchtelingen door gebrek aan (juiste) informatie;
  • Principiële bezwaren om vluchtelingen te helpen.

Citaat
Uit de enquête die we in september hebben gehouden onder onze vrijwilligers blijkt dat van de 1293 vrijwilligers die de enquête hebben ingevuld 20% daartoe niet bereid is. Van de 147 Noodhulpvrijwilligers die de enquête hebben ingevuld, willen 24 respondenten niet helpen. En van de 326 Evenementenhulp vrijwilligers zijn dat er 54. De redenen daarvoor zijn divers, maar een aantal druisen tegen de grondbeginselen in:
  • ik hier niet achter sta;
  • hier geen plaats voor hen is;
  • er dak- en thuislozen in Nederland zijn, die hulp harder nodig hebben;
  • ik steun liever de mensen in mijn omgeving die het moeilijk hebben;
  • ik liever de grenzen dicht zie;
  • ik van mening ben dat het probleem bij de kern aangepakt moet worden (Syrië e.d.) en niet in Europa waar ze allemaal terecht komen;
  • de meeste zijn economische vluchtelingen (gelukszoekers) en geen politieke/oorlogsvluchtelingen.
Bron: Intern rapport: stappenplan onderzoek en aanpak bereidheid vluchtelingen te helpen
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #4 Gepost op: 27 november 2015, 21:59:25
Citaat van: owning31 link=msg=1387905 date=1448646766
Ik vind het niet zo vreemd dat niet iedereen daar tijd voor heeft.
Ik heb sinds VKBO is afgekondigd diverse collega vrijwilligers gesproken en iedereen wil wel helpen, maar veel van de diensten zijn zo ingedeeld (700-1500 en/of 1500-2300) dat de mensen die een dagbaan hebben deze diensten niet kunnen draaien. Blijft over de 2300-700 dienst op sommige locaties en als je de dag erop weer bij je werkgever wordt verwacht dan heb je ook je rust nodig. Het is daarom voor velen lastig om het te combineren met werk en veelal een gezin.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2015, 22:10:50
Rode Kruis: berichtgeving NOS over weigerende vrijwilligers is suggestief
​Het Rode Kruis neemt afstand van suggestieve berichtgeving op de internetsite van de NOS, waarin het beeld ontstaat dat een aanzienlijk deel van de vrijwilligers (20%) vluchtelingen niet zou willen helpen omdat het om vluchtelingen gaat. Dat beeld is onwaar.

In de door de NOS aangehaalde enquête hebben vrijwilligers vele motieven aangegeven waarom zij niet zouden kunnen helpen, variërend van familieomstandigheden tot de eigen medische situatie en van een nieuwe baan tot het feit dat er geen opvanglocaties in de buurt zijn. Enkele individuen hebben aangegeven dat zij vluchtelingen om principiële redenen niet zouden willen helpen.

In de praktijk heeft nog geen enkele vrijwilliger dit voor zover bekend als argument gebruikt toen hij of zij werd opgeroepen. Desalniettemin neemt het Rode Kruis het signaal van enkele individuele uitspraken in de enquete serieus. De noodhulporganisatie staat voor hulpverlening aan iedereen volgens een aantal grondbeginselen, waaronder neutraliteit en onpartijdigheid; iedereen wordt geholpen ongeacht bijvoorbeeld religie, seksuele geaardheid of verblijfsstatus. De komende tijd bespreekt het Rode Kruis intern of er sprake is van een serieus probleem.

Het Rode Kruis heeft ruim 30.000 vrijwilligers en meer dan 34.000 Ready2Helpers. Duizenden van hen hebben zich zeer recent aangemeld. Zij zijn de afgelopen weken en maanden ingezet bij hulp in opvanglocaties, bij EHBO aan vluchtelingen, het sorteren en distribueren van kleding in de Welkom Winkels en bij hulpactiviteiten om contact met familie in het buitenland te herstellen. Het animo voor deze hulpactiviteiten is zeer groot; er is geen enkel signaal dat deze hulpverlening in gevaar is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 27 november 2015, 22:42:01
Citaat van: Arno-BN link=msg=1387950 date=1448657965
Ik heb sinds VKBO is afgekondigd diverse collega vrijwilligers gesproken en iedereen wil wel helpen, maar veel van de diensten zijn zo ingedeeld (700-1500 en/of 1500-2300) dat de mensen die een dagbaan hebben deze diensten niet kunnen draaien. Blijft over de 2300-700 dienst op sommige locaties en als je de dag erop weer bij je werkgever wordt verwacht dan heb je ook je rust nodig. Het is daarom voor velen lastig om het te combineren met werk en veelal een gezin.

Klopt praktisch is het niet met dergelijke tijden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 28 november 2015, 04:39:46
Eigenlijk ben ik ook van mening dat de manier van opvang erg raar is. De vluchtelingen worden om de 3 a 4 dagen in een andere sporthal geplaatst. Als ze gewoon voor langere tijd blijven wordt het logistiek een stuk makkelijker. Je hoeft niet alles op te bouwen steeds, geen mensen te verplaatsen. Daarnaast heb je dan ook een stuk minder vrijwilligers nodig. Zodra de vluchtelingen er een paar dagen zitten kunnen ze zelf dingen gaan overnemen. Ze kunnen zelf af en toe een bezem pakken, koken, klein onderhoud doen etc. Er is dan een stuk minder personeel nodig. Misschien 2 beveiligers, 1 of 2 EHBO'ers en 2 man die de boel wat coördineren (zorgen dat er een kookploeg en een poetsploeg is etc.).
Zelfredzaamheid is immers iets wat het rode kruis graag wil promoten.

Het rode kruis kan zich dan in de avonduren ook weer meer op andere taken gaan richten. Bijvoorbeeld de wat meer sociale ondersteuning van de vluchtelingen. Het organiseren van taal lessen, misschien zelfs een EHBO cursus geven aan geïnteresseerde vluchtelingen, mee opzetten van andere bezigheden voor de vluchtelingen, gok bijvoorbeeld dat veel van hen blij zouden zijn als er een stapel boeken zou komen om wat te kunnen lezen/studeren.
Op het rodekruis is dat ook een kleinere aanslag. Ik denk dat er veel vrijwilligers zijn die nu geen tijd hebben voor diensten van 8 uur, maar prima op dinsdagavond van 19:00 tot 22:00 zich nuttig willen maken voor de vluchtelingen in de opvang.

Als de opvangen niet steeds verplaatsen en daardoor vooral logistiek een uitdaging zijn, lijkt mij dat veel effectiever.


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 november 2015, 08:18:36
De buurt wil na een paar dagen de sporthal weer gewoon gebruiken als sporthal. Het heeft namelijk nogal wat gevolgen voor de vele sportclubs en toernooien.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 28 november 2015, 08:45:51
Het is prachtig als de communicatieclown van Rode Kruis zegt dat de NOS suggestief zou zijn en mensen hier beginnen over sporthallen of andere verplichtingen van vrijwilligers zoals werk of verblijf in buitenland.

Het neemt nog steeds niet weg dat Carin Gelpke (Teamleider Interne communicatie en Evenementenbureau van Het Nederlandse Rode Kruis) en Nicoline Mascini (Hoofd Vrijwilligersmanagement van Het Nederlandse Rode Kruis) op 4 november 2015 schreven:

Citaat
De redenen daarvoor zijn divers, maar een aantal druisen tegen de grondbeginselen in:
- ik hier niet achter sta;
- hier geen plaats voor hen is;
- er dak- en thuislozen in Nederland zijn, die hulp harder nodig hebben;
- ik steun liever de mensen in mijn omgeving die het moeilijk hebben;
- ik liever de grenzen dicht zie;
- ik van mening ben dat het probleem bij de kern aangepakt moet worden (Syrië e.d.) en niet in Europa waar ze allemaal terecht komen;
- de meeste zijn economische vluchtelingen (gelukszoekers) en geen politieke/oorlogsvluchtelingen.

Je kan wel gaan reutelen over anderen die een probleem zouden hebben zoals de Nederlandse overheid of de NOS, het zegt niet automatisch dat je binnen het Nederlandse Rode Kruis geen probleem hebt.

Deze week schreef ik dat wij bij een terreuraanslag eerst burgers en hulpverleners beschermen + medische zorg verlenen en daarna pas de terrorist.

Citaat van: Golly link=msg=1386986 date=1448293591
Vanuit de humanitaire gedachte wordt er weinig gedacht...

Je helpt hen die als eerste hulp nodig hebben als eerste, zonder aanziens des persoons, en dus ook de vermoedelijke terrorist als die eerder dood gaat dan de ander. Wie ben ik om te besluiten of een persoon wel of niet dood mag gaan, de vermoedelijke terrorist krijgt zijn straf echt wel als hij het overleeft, daar hoef ik niet voor te zorgen. Ik ben geen Judge, jury and executioner, dat zou de hulpverlener in mijn ogen net zo strafbaar maken als de vermoedelijke dader. We hebben een rechtssysteem dat verdachten kan veroordelen bij afdoende bewijs. Ik zou overigens helemaal niet kunnen zien of die "draadjes" een bom zijn, en of die wonde komt van de bom op de huid van de gordeldrager, en kan dat oordeel dus ook helemaal niet trekken, en al zou ik dat kunnen, dan nog help je de verdachte zodat er recht gesproken kan worden op de manier zoals wij in NL/FR/EU hebben afgesproken. Dat is beschaving!

Veiligheid moet uiteraard in acht genomen worden, bij explosiegevaar probeer je zo veel mogelijk mensen te evacueren.

Hoe moet ik het zien dat een aantal mensen van het Rode Kruis met voorrang het leven van een terrorist willen redden (hulp verlenen zonder aanziens des persoons) terwijl andere evementenhulpverleners en mensen van de noodhulpteams van Rode Kruis weigeren hulp te verlenen aan vluchtelingen?