Incident op straat en het verbazingwekkende gedrag van omstanders...

Auteur Topic: Incident op straat en het verbazingwekkende gedrag van omstanders...  (gelezen 30335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reanimatie op straat en het verbazingwekkende gedrag van omstanders...

Politie Rotterdam IJsselmonde
 
Een reanimatie, iets waar we nooit aan wennen, hoe vaak we het ook doen. Maar soms zijn er momenten waarop we verbazen over de gang van zaken. Een recente ervaring van een van onze collega's hier in IJsselmonde, helaas heel herkenbaar:
Het is 12:15 uur op een druilerige vrijdagmiddag als we net de bus bij het bureau parkeren om te gaan lunchen. Net op het moment dat we uit willen stappen horen we de portofoon kraken: “RT43.01 over...” M’n maat en ik kijken elkaar aan. Dat zal je altijd zien, net als we trek hebben. Wij antwoorden en we horen dat de centralist van de meldkamer ons naar een locatie in IJsselmonde stuurt, ter assistentie van de ambulance. Uiteraard gaan we ter plaatse, eten kan straks ook nog wel. Terwijl ik de bus door het drukke stadsverkeer stuur worden we opnieuw opgeroepen: “RT43.01, men is inmiddels aan het reanimeren op straat, bij deze heeft u toestemming voor het gebruik van de optische- en geluidssignalen, denk om uw en andermans veiligheid.” Mijn maat schakelt meteen de toeters en bellen in en met spoed vervolgen we het laatste deel van onze rit. Als we bijna op de plaats van bestemming zijn, zien we de ambulance gelukkig al staan. Ik parkeer de bus op de stoep en we banen ons een weg door het publiek, dat een soort haag heeft gevormd om de op de grond werkende ambulancebroeders.
Als we door de mensen heen zijn zien we een man van een jaar of 50 op de grond liggen. Hij wordt gereanimeerd door een burger terwijl de ambulancebroeders de AED aansluiten. We proberen wat werkruimte te creëren op de krappe stoep door de omstanders te vragen naar achteren te gaan.
Terwijl ik de reanimatie van de burger overneem hoor ik mijn maat discussiëren met een man die vindt dat hij alle recht heeft om te staan waar hij wil staan en niet van plan is achteruit te gaan. Ik kan hier op dit moment verder geen aandacht aan besteden omdat ik alle concentratie nodig heb voor het slachtoffer. Terwijl ik op mijn knieën zit en het slachtoffer reanimeer vang vlagen op van de discussie die achter mij gevoerd wordt en hoor dat mijn maat een extra politie-eenheid ter plaatse vraagt vanwege de omstanders. Ik hoor iemand roepen : “Jullie zitten in de weg” en “Hij is toch al “kapot”!”.
Vol ongeloof kijk ik achterom. Heb ik dat echt serieus gehoord? Ik hoor de ambulancebroeder, die inmiddels was gestart met het intuberen van het slachtoffer, in mijn oor schreeuwen: “Doorgaan, doorgaan!”. Meteen pak ik de reanimatie weer op. Ik zie uit mijn ooghoek dat er extra collega’s op de locatie aangekomen. Mijn maat neemt de reanimatie van mij over en ik zie dat de collega’s inmiddels afzetlinten gespannen hebben om het publiek op afstand te houden. Ook dit gaat gepaard met de nodige discussies en onbegrip omdat men even een stukje moet omlopen. Ik kan hier met mijn pet niet bij. Wat als het jouw vader of broer was geweest?
En het slachtoffer? Die ging met ademhaling naar het ziekenhuis. Zo “kapot” was hij dus nog niet. We hebben een mensenleven kunnen redden, maar zijn ook weer een verbazing rijker.



Samen sterk in de hulpverlening!


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 22:15:17

Onlangs nog dat er een man van een flatgebouw dreigde af te springen, veel belangstellenden die foto's maken en mensen die onder het lint door willen waar politie druk mee is  :o

Citaat
Rotterdamse agent: 'Stop met het fotograferen en filmen van dode slachtoffers'
10
1151
0
Rotterdamse agent: 'Stop met het fotograferen en filmen van dode slachtoffers'
Archieffoto. Hulpdiensten schermen plek met dodelijk slachtoffer af. © ANP
Hoe zou jij het vinden om een overleden geliefde op sociale media te zien, nog voordat je te weet dat diegene dood is? Die vraag stelt een Rotterdamse agent. Hij verbaast zich erover dat omstanders bij een dodelijk ongeluk er soms veel voor over hebben het slachtoffer te fotograferen en te filmen.

Agent Remy Hartog doet zijn relaas op Twitter en Instagram. "Afgelopen week was ik betrokken bij een melding waar een overleden persoon werd aangetroffen op straat", schrijft hij. "Om vast te stellen hoe deze persoon is komen te overlijden, moet er onderzoek gedaan worden. Wij moesten veel moeite doen om te voorkomen dat de overleden persoon op de foto gezet of gefilmd werd."

Volgens de agent gebeurt het steeds vaker dat hij en zijn collega's moeten voorkomen dat een overleden persoon herkenbaar op sociale media verschijnt. Dat zit niet alleen gedegen onderzoek in de weg, schrijft hij, het is ook respectloos.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/rotterdamse-agent-stop-met-het-fotograferen-en-filmen-van-dode-slachtoffers




6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2018, 18:30:50
In en in triest dat mensen zo reageren.
Waar zijn de normen en waarden van deze figuren.
Loop door als je niets kunt doen.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2018, 22:37:58
Gewoon een stevige boete geven. Iets van 1500€ ofzo.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 10:30:26
Door wat voor soort figuren,met welk doel en waarom worden deze opnamen gemaakt.

Fatsoenlijke nieuwsgaarders hebben geen belangstelling voor dit soort beelden, blijft waarschijnlijk over een vorm van geldingsdrang op social media etc.
De “delers” kunnen dan vervolgens worden achterhaald.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Hier belichten we eigenlijk alleen de negatieve gedragingen die "we" tegenkomen op straat. Natuurlijk zijn die het beste voer voor discussie en afkeuring van het gedrag.
Toch denk ik dat we het verbazingwekkende POSITIEVE gedrag van omstanders niet moeten / mogen vergeten, hoewel deze omstanders in de media dan al snel worden verheven tot helden zijn het juist die ervaringen die je doen inzien dat de wereld nog niet zo verrot is als we vaak zien en denken.

Voorbeelden vind dit opmerkelijke gedrag, omstanders die achter te water geraakte voertuigen aan springen en de inzittende(n) bevrijden, voertuigen zekeren met sleepkabels om erger te voorkomen in afwachting van hulpdiensten of zoals een paar dagen geleden in Grootebroek waar omstanders direct de reanimatie starten van slachtoffers van een ongeval en de hulpverlening optuigen.

In een maatschappij waar we vooral zien dat mensen het drukker hebben met in de weglopen, filmen of enkel sensatiebakken zijn het mijns inziens juist die mensen die WEL overgaan tot het verlenen van enige hulp (in welke vorm dan ook) de mensen die mij verbazen met hun gedrag en blijkbaar afwijken van de tegenwoordig geldende norm...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2018, 17:43:02

Omroep West
Gepubliceerd op 2 nov. 2018

Citaat
De politie is er sprakeloos van: eergisteravond rukten hulpdiensten uit omdat een man onwel is geworden tijdens een etentje in een restaurant aan de Grote Marktstraat in Den Haag. Vanaf de straat staan tientallen mensen met hun neus tegen het raam te filmen hoe het slachtoffer wordt geholpen
.


https://www.facebook.com/PolitiebureauJanHendrikstraat/photos/a.237373449650528/1899717606749429/?type=3
Samen sterk in de hulpverlening!