Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 17274 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
VERTROUWELIJK!   

Nu moet dat wel even onder ons blijven maar volgens onbevestigde maar doorgaans welingelichte bronnen gaat gemeente Almere volgend jaar juist vragen of met de komst van de KNRM naar Huizen deze de opvolging van Alarmering voor het watergebied van Almere op zich wil nemen...

Het grootste gedeelte van het Almeerse water is al in handen van de KNRM...

Het komt mij niet onlogisch voor, hoewel de KNRM nooit gemeenten iets wil/kan garanderen..

De enige waar de KNRM een contract mee heeft is de kustwacht. Als de KNRM reddingsboot met een klus op het grongebied van Huizen bezig is, kan Almere geen beroep meer doen op deze boot, dus er is geen gegarandeerde inzet.

Anderszijds ben ik er van overtuigd dat- nu de Almeerse RB onderdeel is geworden van de brandweer- deze reddingsbrigade haar stinkende best zal gaan doen om de uitruk doordeweek op de dag ook van de grond te krijgen, en in het algemeen een snellere responstijd te gaan realiseren.

En idd, de bananen met lichtbalk zijn van Almere.
Maar onderschat de nieuwste telg met 250 pk niet, die is op vlak water de op één na snelste reddingsboot van midden Nederland...

Henk




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2005, 16:42:42
als jullie het over RB Almere hebben, dan gaat het om die gele banaan met die suzuki erachter, met die lichbalk? even voor de duidelijkheid

en zijn er foto's van die brandweerboten
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2005, 16:44:28


Almere heeft de gele boten idd.
Foto's van de brandweerboten hebben hier wel eens ergens gestaan,zoek even bij vaar/voertuigen anders.
Het ging geloof ik om een nieuw in gebruik genomen soort boot...
  Ta


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2005, 09:01:27
Zonde van al het materiaal. Er ligt dus voor kapitalen langs de kant, maar er is niet genoeg personele bezetting. Maar dat ter zijde.

Dit is een persbericht van de Gemeente Almere. Er staat niks in over ""SARS"" taken. Of heb ik het persbericht van de GGD Flevoland even gemist?  ;)

Betere organisatie veiligheid op het water

De Search And Rescuetaak (SAR) voor binnendijkse water binnen de gemeentegrenzen  als plassen, vaarten, kanalen blijft een taak van de Almeerse brandweer. Het Gooi- en Markermeer vallen onder verantwoordelijkheid van de Kustwacht. De bewaking van de stranden langs de dijken blijft in handen van de Almeerse Reddingsbrigade.

De reddingsbrigade ontvangt in 2005 een subsidie van 37.000 Euro om de strandbewaking optimaal te kunnen uitvoeren. Het college stelt de raad voor een krediet van € 168.000,= te verlenen aan de reddingsbrigade. Dit krediet is noodzakelijk  voor de vernieuwing en nieuwbouw van de huisjes die worden gebruikt voor strandbewaking.

Het college vindt het niet noodzakelijk dat er continu toezicht wordt gehouden op de binnendijkse wateren. Burgers dragen ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun veiligheid. Wel wordt er door de gemeente goede informatie verstrekt over veilige waterrecreatie. Verder wordt de bereikbaarheid van de grote plassen voor de hulpverleningsdiensten verbeterd.
De brandweer wordt namens de gemeente het eerste aanspreekpunt voor de reddingsbrigade. Beide organisaties gaan nauwer samenwerken (onder meer door gezamenlijk te oefenen) en leggen dat vast in een overeenkomst.


Wat is de waarde van het bovenstaande stuk. Het wordt hier geplaatst door een anoniem persoon, waar verder ook al onduidelijkheid over is, waar de persoon het vandaan heeft. Dat noem ik nog eens meerwaarde!

Toch wel prettig als ik het bovenstaande mag geloven. Een gemeente geeft subsidie aan een reddingsbrigade, maar stelt wel dat de burgers die daar gebruik maken van de strand faciliteiten, wel hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Hierdoor hoeft in Almere dus niet preventief gepatrouilleert te worden, uitsluitend repressief optreden.

Lijkt me ook best wel moeilijk gaan, rustig patrouilleren met 250 pk achter je rug.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2005, 11:02:24


Lijkt me ook best wel moeilijk gaan, rustig patrouilleren met 250 pk achter je rug.
Kun je wel meters maken  8) ;D


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2005, 21:58:28
Onderstaand trof ik aan op de website van de gemeente Almere:

Citaat
Uit de onderzoeksrapporten n.a.v. het ongeval op het weerwater blijkt dat de brandweer hiervoor onvoldoende uitgerust en voorbereid was op deze taak. N.a.v. het onderzoeksrapport ongeval Weerwater (zie “COT rapport”) zijn er middelen beschikbaar gekomen die hebben geleid tot de aanschaf van twee nieuwe boten.

Opmerkelijk hoe het COT rapport tot aanschaf heeft kunnen leiden van de boten die er nu zijn.

Citaat
De brandweer maakt geen onderscheid in de duiktaken. In principe staat men paraat voor reddend zwemmen, reddend duiken en zoekacties met hulp van duikers op buiten- en binnendijks water.

Dit is dan in ieder geval een duidelijke verbetering, ik ben benieuwd of de COT aanbeveling om KNBRD diploma's te halen is opgevolgd.

Citaat
Aanbevolen wordt daarom om de kwaliteiten van de Almeerse Reddings Brigade beter te benutten door samenwerking met de Almeerse Reddings Brigade te formaliseren en dit in een samenwerkingsregeling vast te leggen .

Meer en meer gemeentes zien het nut van een reddingsbrigade. Waardering in een officieel stuk van de gemeente is mooi meegnomen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 12 september 2005, 16:43:19
Natuurlijk! Maar dan volgt een wat moeilijker gedeelte, het waarmaken van de verwachtingen, ook op de door de weekse dag. Maar ik heb er vertrouwen in dat met zoveel leden en zulk mooi materiaal een 24/7 alarmploeg van de grond kan komen!  8).

Een probleem was ondermeer altijd de pagers. Niet altijd kwam de analoge alarmering gedaan aan de overkant door Gooi- en Vechtstreek door, vanwege de grote afstand. Bovendien werkten veel van de sleutelfiguren in de alarmering niet in de buurt van Almere. Als wat meer mensen (vooral ín Almere) bij de alarmering betrokken worden komt het vast helemaal goed!

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 13 september 2005, 09:42:07
Henk, het is en blijft een vrijwillige organisatie. Nu weet ik wel dat vrijwillig niet vrijblijvend hoeft te zijn, maar wat niet haalbaar is, is gewoon niet haalbaar. Daarom heeft de Brandweer in Zandvoort overdag de beschikking over een beroeps bezetting, terwijl dat van origine een vrijwilligerskorps is met twee beroepsmensen. Nu worden er door de gehele regio mensen "ingehuurd" om de paraatheid en inzetsnelheid te garanderen.

Misschien een hele rare denkwijze, maar is het niet mogelijk om oppervlakte-water reddingsinstanties in jullie regio onder te brengen in 1 organisatie, waar overdag een beroeps bemensing de scepter zwaait en de eerste uitrukken doet, terwijl de vrijwilligers achter de hand worden gehouden voor herbezetting en assistentie, terwijl 's avonds en 's nachts de vrijwilligers direct worden opgeroepen.

Een uitgelezen lokatie zou inderdaad de gemeente Almere zijn. Aangezien zij aan alle meren ligging heeft. Het nadeel is wel dat je precies op de scheidingslijn zit tussen 3 verschillende hulpverleningsregio's. Maar als je alle 3 die regio's in 1 operationele uitrukeenheid krijgt, waarbij reddingsbrigade, brandweer, kustwacht en ambulance samen mensen, materiaal en kennis leveren kom je er wel. Ook in Almere.

En dat moet dan niet zo´n dood document zijn als het SAMIJ gebeuren, maar een dynamische samenwerking.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 13 september 2005, 19:41:24
op drie regio's zitten kan ook een voordeel zijn!

Alleen de bemensing zal in Almere weer een probleem kunnen worden, Blaricum werkt al professioneel, vanuit een piketdienst en heeft nog steeds genoeg vrijwiligers om dat vol te houden. Één regio Randmerenbrigade lijkt mij ook logisch, maar dat is nu nog een brug te ver (twee bruggen eigenlijk  ;D  ;) ) Er is al verregaande samenwerking, maar probleem is dat de brigades zo verschillend zijn.

Hoe los je bijvoorbeeld het probleem op dat de brigade Naarden bijna geen subsidie krijgt terwijl het geld in Huizen niet op kan. Naarden en Almere zijn ooit één brigade geweest, maar geld en spullen zijn toch weer de reden geweest voor een opsplitsing: een groep kreeg het idee dat Naarden mooi weer speelde met subsidie die slechts van de kant van Almere kwam.

Er zal eerst een centrale regionale pot met geld moeten komen waar alle randmeer gemeentes naar ratio aan bijdragen voor je reddingsbrigades samen kan voegen.

Maar je moet er wel naar streven. Maar ik ben een beetje ongerust dat de brigades straks op het tweede plan komen als de KNRM komt. Een tweede plan, wel met strandbewaking en begeleiding van wedstrijden enzo maar de uitruk zal dan zeker naar de KNRM gaan, vooral nu de kustwacht langzaamaan de P2000 alarmering overneemt in den lande.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2005, 22:03:53
Citaat
Maar ik ben een beetje ongerust dat de brigades straks op het tweede plan komen als de KNRM komt. Een tweede plan, wel met strandbewaking en begeleiding van wedstrijden enzo maar de uitruk zal dan zeker naar de KNRM gaan, vooral nu de kustwacht langzaamaan de P2000 alarmering overneemt in den lande.

Die ongerustheid deel ik helemaal met je. En ik zie zelfs nog een verdere scheiding als er straks weer bezuinigd moet worden, dan is het verleidelijk om van die dure brandweerberoepsambtenaren afscheid te nemen en komt er weer iets anders.

Ik vind dat de hele veiligheidsketen door één organisatie dient te worden gedaan, die dus proactie, preventie, preparatie, respons en de nazorg doet.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!