Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 10677 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 24 september 2005, 19:10:48
Misschien effe weer on topic?

Dit heeft natuurlijk niets te maken met de rol welke zij spelen in de hulpverleningsketen en in het groter geheel tussen twee veiligheidsregio's.

Speel op de bal, niet de ...


(PS, wel woonachtig in almere, niet lid van..., maar wel geweest)


Toch zou het een rol kunnen spelen in de beperkte rol die de brigade nu speelt in verhouding tot de potentie.

Een vooraanstaand bestuurslid van de RB Almere, (daarna lange tijd als bondsbestuurslid aktief)die z'n tijd ver vooruit was ontvouwde mij zo'n 15 jaar geleden (ja toen al!!) eens zijn ambitieuze plannen:

Op alle markante punten van de Stichtse Brug tot aan Lelystad op vijf plaatsen containers met eerste hulp en anti rampenspullen en een boot op plaatsen bij een boothelling, bij havens dus. Almere haven, muiderzand, pampushaven en Block van Kuffeler. Dat was nog voor de komst van de KNRM naar Marken. Kijk eens wat een geweldig idee! Als dat indertiijd gerealiseerd was, had de RB Almere nu de belangrijkste brigade van Nederland geweest, met het grootste uitruk gebied en een substantiele inbreng op het gebied van redden.

Ik vraag me af waarom dat nooit van de grond gekomen is...

Henk


Even als bijlage een verslag dat al dateert uit 1997, oefening waterklok.
Ik ben bang dat er nog niets veranderd is:


Citaat
------------------------------------------------------
* Oefening "WATERKLOK"
  Date: 28 Sep 97 15:41:00 +0100
  VAART-bericht van: cdijk@tempo.ow.nl (Cees van Dijk)
------------------------------------------------------

Hallo vaart-l,

HULPVERLENERS ZIJN LANG BEZIG OM OPVARENDEN TE REDDEN.

Het is vrijdagmiddag rond de klok van enen, het is prachtig weer op het
Ijsselmeer, een licht noordoost briesje verdrijft de nevelen die een
groot gedeelte van van de ochtend over het water hingen,

De dienstdoende centralist van de Centrale Meldpost Ijsselmeergebied
geniet van het najaarszonnetje.

Om 13.04 uur schiet de man overeind van een noodkreet over VHF 1
"Centrale meldpost,hier de PRINS CLAUS, we zijn aangevaren"

De centralist geeft antwoord en probeerd de melder tot rust te brengen.
Vanaf de PRINS CLAUS komt het onheilspellende bericht dat ze bij het
verlaten van de vluchthaven "BLOCK VAN KUFFELAER" zijn aangevaren door
een tanker. De PRINS CLAUS, een partyschip met 59 opvarenden is ter
hoogte van de machinekamer geramd,het schip maakt water en er is brand
uitgebroken in de machinekamer,de tanker zit over bakboord vast in de
PRINS CLAUS en verliest een bruinzwarte naar olie stinkende substantie.

Van alle kanten komt de hulpverlening op gang,De P92 vertrekt bij het
steunpunt Lelystad vooruitgevaren door die nieuwe snelle rubberboot De
BREEZAND van RWS was net uitgevaren uit de zuidelijke voorhaven en
vervolgd volaan zijn weg.

Een coordinator van CMIJ chartert de CYCLOON van BTS die ook op het
steunpunt ligt en spoed zich naar het incident.

Gezien de aard van de melding laat het CMIJ het multifunctionele
vaartuig JUMBO en het bergingsvaartuig REDDER,beiden van BTS in
gereedheid brengen voor eventuele oliebestrijding.

De slb ARGO van BTS heeft meegeluisterd en krijgt van zijn kantoor
opdracht om er heen te gaan.

Inmiddels heeft de kustwacht diverse reddingsstations gealarmeerd en is
er een SAR helicopter opgestegen.

Brandweervoertuigen van Almere de Vaart staan binnen 5 minuten
machteloos op de dijk te kijken hoe 100 meter uit de kust de PRINS CLAUS
behoorlijk rookt,de paniek aan boord is duidelijk waarneembaar.

De bevelvoerder geeft zijn waarnemingen door aan de AC en vraagt waar de
boot met de duikers blijft die uit Lelystad moet komen.

Na enkele minuten verschijnt er ook een ambulance op de dijk.

De verpleger kan aan zijn meldkamer voorlopig alleen maar meedelen dat
ze rekening moeten houden met een ernstige calamiteit.

Enig contact met het incident is verder niet mogelijk.

Vanaf het water is de rubberboot van de politie na een kwartier ter
plaatse en meldt via VHF 39 een behoorlijke brand aan boord van de PRINS
CLAUS gepaard gaand met explosies,de agent verzoekt met spoed de
brandweer.

Na 20 minuten is ook de CYCLOON ter plaatse en geeft een gedetailleerd
situatierapport door aan het CMIJ .

Inmiddels weet het CMIJ via VHF 1 dat er op de PRINS CLAUS minstens 10
zwaar gewonden zijn, dat er twee bemanningsleden vermist worden en dat
de Tanker ANNEMARIE heet en dat daar geen enkel teken van leven wordt
waargenomen. Dit wordt telefonisch doorgegeven aan de RAC Flevoland

Om 13.29 uur(25 min. na de melding) meldt zich een voertuig van de
brandweer Lelystad dat ze met de boot zijn aangekomen bij de BLOCK en
vragen om een lokatie om de boot te water te laten.

Nu kan de brandweer eindelijk in actie komen,met het rubberbootje worden
brandweerlieden met wat blusmateriaal overgevaren naar de PRINS CLAUS.

Om 13.30 uur verschijnt er een SAR heli boven de ramp, een bemanningslid
opgeleid in levensreddende handelingen daalt af om hulp te verlenen.

De man begint aan de onmogelijke taak om in zijn eentje minstens 10
zwaar gewonden te verzorgen,in de hectische toestand aan boord heeft hij
nog tijd om via de communicatie met zijn piloot de ernst van de situatie
uit te leggen. De piloot kan niets anders doen dan dit doorgeven aan het
kustwachtcentrum.

Inmiddels zijn de eerste snelle rubberboten van de KNBRD begonnen met de
drenkelingen die in paniek overboord gesprongen zijn op te vissen.

De coordinator aan boord van de CYCLOON besluit zijn boot in te zetten
voor de hulpverlening en gaat in overleg met het CMIJ naar de wal waar
hij om 13.45 een medisch team aan boord neemt om deze over te brengen
naar de PRINS CLAUS.

FICTIE OF WERKELIJKHEID ?? Gelukkig maar een oefening waarbij het in de
aanloop al volkomen duidelijk is dat wanneer dit in het echt was gebeurd
de hulpverlening volkomen uit de hand gelopen zou zijn.

Als waarnemer heb ik de oefening vanaf de JUMBO kunnen aanschouwen en
ben tot de volgende conclusie gekomen;

De hulpverleners vanaf het water zijn redelijk tot goed op zo'n
calamiteit voorbereid, hoe komt dat?

De jongens van rijkswaterstaat,politie te water,KNBRD, de bergers van
BTS zijn mannen die ook in de dagelijkse praktijk met elkaar
samenwerken,ze kennen elkaar en weten wat ze aan elkaar hebben.

Ze kennen elkaars materiaal en kunnen met elkaar communiceren ook via de
marifoon.

Anders is het met de hulpverleners "van de wal", zolang ze vaste grond
onder de voeten hebben is er niets aan de hand.

Die jongens van de brandweer en de ambulancedienst kennen elkaar
natuurlijk ook ,hebben menig incident op en langs de straat met elkander
opgelost.

Maar nou zit er ineens 100 meter water tussen de wal en een ernstige
calamiteit De walhulpverleners zijn aangewezen op de kennis en het
materiaal van de waterhulpverleners.

Men kent elkaar niet,men spreekt elkaars taal niet, laat staan dat ze
via communicatiemiddelen met elkaar kunnen communiceren.

Een ernstige tekortkoming die het leven had kunnen kosten aan 59
opvarenden van de PRINS CLAUS en een mogelijke milieuramp hoewel de
oliebestrijding buiten de hulpverlening om liep als een geoliet klokje
bij deze oefening

Er zal op bestuurlijk niveau nog lang nagepraat moeten worden over deze
oefening.

Groet.....  Cees

http://www.vaart.nl


--------------------------------------------------------------
* Oefening "WATERKLOK"
  Date: Mon, 29 Sep 1997 01:43:02 -0400
  VAART-bericht van: Dirk van der Meulen



Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #41 Gepost op: 24 september 2005, 19:54:35
Een uitrukpost bij het Blocq van Kuffeler is een hele goede positie om vanuit te gaan uitrukken (helemaal voor mij zelf, ik woon er vlakbij).

Jammer dat het vijftienjaar oude idee nooit zijn realisatie heeft gekend.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 26 september 2005, 23:24:40
Ha die Henk,

dat de wal hulpverleners niet graag op het water opereren is een bekend feit. Menig collega van mij ziet niks in een medi-vac met een reddingsboot. Zij zien graag dat de Chevrolet er tot loopafstand kan komen. En dat lopen moet niet meer dan 30 seconden zijn.

Komende maand wordt er wederom geoefend in de sluizen en dan kan een wal-hulpverlener niet, zonder enige belemmering, bij het slachtoffer komen, dus wordt er direct opgeschaald.

Mijn lijfspreuk is niet voor niks, lang leve de multi-disciplinaire hulpverlening, hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Almeerse Reddings Brigade

  • Gast
Hank jij schreef over een 15 jaar geleden geplaatst idee. Is niet doorgegaan omdat er geen geld voor vrij werd gemaakt. Is overigens idee geworden naar aanleding van een oefening waar de ARB als enige VRIJWILLIGE brigade aan mee heeft gewerkt samen met knrm, brandweer, klpd, rijkswaterstaat. De tweede grote oefening op de randmeren waar wij toen bij betrokken werden.

****Over de naam Werkman. Tja jij schrijft toch ook voor Hoge en daar staat toch ook niet firma Wijga en Co?****

Leuk om te merken dat wij nog steeds in de belangstelling staan.

Voor jullie info, samenwerking met brandweer gaat steeds intenser en vanaf 2006 zullen wij jullie verder over de te ontwikkelen plannen kunnen en willen informeren.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Almeerse Reddingsbrigade,

maar hoe vrijwillig is uw reddingsbrigade? Er zijn toch wel criteria vastgelegd door Brandweer of andere instelling waarbij vrijwilligheid, ten aanzien van een levensbedreigende situatie, tot een marginaal nulpunt gedaald zal zijn. Er is op dit forum al vaker een discussie geweest over vrijwillig en vrijblijvend. Ik ben absoluut niet van plan die discussie weer op te rakelen, maar als ik op uw site kijk zie ik toch twee leuke "speelboten", waar iemand voor betaald heeft en daar ongetwijfelt iets voor terug wil zien.

Nu kan er vermeldt worden dat de ARB veel evenementen beveiligd, maar volgens mij staat ook in uw statuten: Het voorkomen van de verdrinkingsdood in de breedste zin des woords".

RR (die dit jaar teveel drenkeling gehad heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Almeerse Reddings Brigade

  • Gast
Natuurlijk is vrijwillig niet vrijblijvend en ja wij varen heel veel uit. Maar derden op dit forum zullen helaas alles wat wij zeggen steeds anders uitleggen en dan heb je geen zin meer om iets toe te voegen.

Wij hebben ook een verplichting om voor onze subsidie bepaalde zaken goed te doen. Dat doen wij ook, maar onze verplichting houdt op dit moment alleen strandbewaking, opleidingen etc. in. En als de brandweer ons oproept zijn wij 24/7 beschikbaar.

Wij zitten in de fase dat de gemeente de brandweer opdracht heeft gegeven ons goed in te delen en daarover zijn mondelinge afspraken gemaakt die wij binnenkort ook op papier gaan zetten en dan pas zijn wij officieel erkend als onderdeel brandweer bij calamiteiten. Dan ook zijn onze vrijwilligers net als brandweervrijwilligers bij een uitruk zo verzekerd etc.

Nu zijn we dat ook al via de bond en diverse anderen maar de gemeentes veranderen, er wordt veel meer gedacht over veiligheid, dus men wil veel meer op papier zetten.

Al 20 jaar werken wij voor de gemeente, al 20 jaar redden wij mensen, rukken wij uit, maar deze tijd vraagt ook meer van bestuurders om zijn vrijwilligers goed te beschermen en dat hopen wij met goed doordacht te overleggen en daarnaar te handelen te bereiken en op dit moment gaat dit voor onze brigade daarmee de goede kant op. Dat wil zeggen de kant die wij en de brandweer/gemeente op willen

Verder hebben wij natuurlijk de knbrd boot en enkele alarmploegen voor uitrukken na een dijkdoorbraak of overstroming.

Evenementen doen wij ook op advies van onze gemeente, die geeft vergunningen uit met een verwijzing. Dus evenementen worden door ons voorzien van de veiligheid die wij en de organisatoren nodig achten.

Daarnaast worden wij veel ingezet als EHBO ers want zonder ehbo mogen ook "land"evenementen niet worden gehouden en dus proberen wij ook zo ons steentje bij te dragen.

Overigens is het materiaal van de ARB en geen eigendom van de gemeente.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
De 24/7 is nog een brug te ver voor Almere. De brandweer 24/7 paraat noemen gaat mij te ver als de uitruktijd soms meer dan een half uur bedraagt. De RB Almere is meestal in de weekenden als een van de eersten op het water en gaat er in het algemeen als laatste vanaf, dat moet ik ze nageven.

En als je Naarden, Huizen en Blaricum mee laat tellen zijn ze zelfs 24/7 bereikbaar. Maar zonder deze "vervangende brigades" zou het een 12/2 dekking zijn voor de brigade Almere en dan nog alleen in de weekends van het seizoen. Ik kan mij geen uitruk herinneren dat de brigade Almere er 's nachts of door de week bij was. Daar wordt aan gewerkt begrijp ik en dat juich ik ten volle toe, want nogmaals, in potentie is de brigade Almere de belangrijkste brigade van Midden Nederland. Het is een kwestie van tijd of dat gaat er ook uitkomen.

Ik geef toe, het is moeilijk concurreren tegen brigades die al na 4 minuten uitvaren. Je denkt als eerste bij de boot te zijn en dan is de collega al ter plaatse. Dat verschil is ontmoedigend, maar voordeel voor een RB is dat ie als tweede boot ook vaak wat te doen krijgt (assisteren). Als wij als tweede boot zijn kunnen we terug, onze assistentie is per definitie nooit nodig.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Henk,

voor reddingsbrigades is er geen wettelijke opkomsttijd. Dus als reddingsbrigade A binnen vier minuten uitvaart en reddingsbrigade B dat met 30 minuten doet maakt het weinig uit. Als de melder/ alarmgever dat maar weet.

In deze regio alarmeert men dus, bij bijvoorbeeld reanimaties op het strand, twee reddingsbrigades. Dat hoeft geen probleem te zijn als je elkaar maar de ruimte geeft om te werken. Dan kan de een de ander aflossen.

RR (die bijna altijd de eerste is)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Het is wel een beetje sneu voor een reanimatie gevalletje dat je na de melding een half uur nodig hebt om de veilige haven te verlaten. Voordat je er bent is het al tijd om de zwarte auto te bestellen :'(.

Het is natuurlijk super als je elkaar kanaflossen. Elkaar bijstaan en ondersteunen is altijd goed.

Ik herinner mij een gevalletje op Almere strand, meisje van 7 bijna verdronken. De hulp kwam toen ook niet op gang als men dat zou willen (Wij lagen op 3 min. afstand) De AC wenst geen samenwerking met ons.

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het is wel een beetje sneu voor een reanimatie gevalletje dat je na de melding een half uur nodig hebt om de veilige haven te verlaten. Voordat je er bent is het al tijd om de zwarte auto te bestellen :'(.

Het is natuurlijk super als je elkaar kanaflossen. Elkaar bijstaan en ondersteunen is altijd goed.

Ik herinner mij een gevalletje op Almere strand, meisje van 7 bijna verdronken. De hulp kwam toen ook niet op gang als men dat zou willen (Wij lagen op 3 min. afstand) De AC wenst geen samenwerking met ons >:(

Matthijs

Dat is lang niet zeker Matthijs, we zijn er nog mee bezig. Eerst de puntjes op de met Adema met zuurstof, AED en spinalcare, dan naar de Ghor van Gooi en vechtstreek, en dan naar de brandweer en GGD van Flevoland. Dat is de volgorde. Ze hebben nog helemaal niets gezegd over dat ze geen samenwerking willen, integendeel.

Dus wacht nog even af en denk positief Matthijs!

Henk