Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 17272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Dat het gaat komen hoop ik inderdaad!!!

Op het moment van het voorval was het alleen nog niet zover. Als toen het kwc ook op de hoogte was geweest had het hopenlijk anders kunnen lopen.

Wat ik bedoelde is dat als je een half uur na de melding uitvaart, je de uitvaart zou kunnen gaan regelen ;)

Wat betreft het samenwerken met het Ghor en de rest juig ik alleen maar toe. Ook met onze collega RB.

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk,

voor reddingsbrigades is er geen wettelijke opkomsttijd. Dus als reddingsbrigade A binnen vier minuten uitvaart en reddingsbrigade B dat met 30 minuten doet maakt het weinig uit. Als de melder/ alarmgever dat maar weet.

In deze regio alarmeert men dus, bij bijvoorbeeld reanimaties op het strand, twee reddingsbrigades. Dat hoeft geen probleem te zijn als je elkaar maar de ruimte geeft om te werken. Dan kan de een de ander aflossen.

RR (die bijna altijd de eerste is)



Nee, het maakt wel uit. Het gaat niet alleen om snelheid, maar ook over zekerheid. Daarom worden bij een spoedmelding alle brigades gepiept. De Gooijer is altijd de eerste (als ie uitvaart). . Maar soms is er geen bemanning voor en soms ligt ie met pech. Dan wordt het dus al gauw een half uur eer er uitgevaren wordt, zeker als het Blaricum ook niet lukt, want Almere is er nooit en Naarden heeft een half uur nodig als ze inzetbaar zijn. Bovendien moet Blaricum vaak langer varen, de meeste uitrukken gebeuren ver van hun grondgebied richting Almere. Als je daar een reddingsbrigade hebt die zegt een alarmploeg voor 24/7 te hebben en in de praktijk is dat een samenstelsel van collega's die dat voor jou waar moet maken dan weet ik niet of de vlag de lading wel dekt. Het is wel vrijwillig, maar is het geen verplichting die je jezelf op oplegt? Meeliften in de slipstream is één ding, maar meestal niet meerijden is wat anders. Terwijl de potentie ruimschoots aanwezig is bij die brigade.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dat het gaat komen hoop ik inderdaad!!!

Op het moment van het voorval was het alleen nog niet zover. Als toen het kwc ook op de hoogte was geweest had het hopenlijk anders kunnen lopen.

Wat ik bedoelde is dat als je een half uur na de melding uitvaart, je de uitvaart zou kunnen gaan regelen ;)

Wat betreft het samenwerken met het Ghor en de rest juig ik alleen maar toe. Ook met onze collega RB.

Matthijs

Nee, dan zijn we hetweer helemaal eens, de kustwacht bestaat nog niet voor onze RAC's helaas.

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Maw, Je kunt beter 'weten' dat je iets niet hebt dan dat je 'denkt' dat je het wel hebt.

Als je denkt dat je het wel hebt, doe je er niet zoveel meer aan want je hebt het toch?! :-\

Als je weet dat je het niet hebt..  Weet je waar je aan moet werken om te zorgen dat je het krijgt... :o

Misschien dat kortingen op subsidie, of meer positief, bonussen op kwaliteit, eventueel concessies, er voor zou kunnen zorgen dat er eindelijk eens tijdsafspraken worden gemaakt.

Zekerheid is tenslotte voor een ieder noodzakelijk
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Je kan pas gaan korten op subsiedies als je duidelijke afspraken maakt met de subsiedieverlener en de ontvanger. Het verlenen van subsiedie is 1 maar er moet wel wat tegen over staan.

9910001
9910001


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Eens, de basis dient natuurlijk te zijn dat er heldere en duidelijke afspraken zijn.  Korting ben ik natuurlijk ook geen voorstander van, maar een basissubsidie aanvullen met bonus. Dit kan ook motiveren.
Kijk, hier in Italie doen ze het met concessies, heb je teveel slachtoffers/problemen in 2 jaar dan kan je het wel vergeten. (met een N-O wind verdrinken hier maar zo 3 man op 1 dag in het weekend (8 km strand/kust bij Rome)
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


RBN

  • Gast
.............. Dan wordt het dus al gauw een half uur eer er uitgevaren wordt, zeker als het Blaricum ook niet lukt, want Almere is er nooit en Naarden heeft een half uur nodig als ze inzetbaar zijn. .............
Henk

Henk,  
Als je niet weet waar je het over hebt, laat je mening dan over andere brigades achterwege. Je hebt het over het feit (?) dat Naarden een "half uur" nodig heeft om uit te varen "als" ze inzetbaar zijn ?

Gewoon even ter informatie : Naarden heeft een gemiddelde (!!) uitruktijd van 5 minuten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Feiten zijn controlleerbaar, toch ?

We gaan nu met elkaar toch niet roepen dat het op de randmeren geweldig geregeld is..? en de samenwerking vlekkeloos loopt en dat er geen eilandjes cultuur is...

Als door ervolgende week er een alarmering gegeven word, voor alle brigades, ben ik benieuwd wat de werkelijke uitvaart tijd is, en of dit met minimaal 3 getrainde mensen per boot gebeurd, in voldoende beschermende kleding, en voldoende uitrusting..

Geloof me dat is al lastig zat..
Laat staan dat we aankomst tijden gaan rekenen van maximaal 15 minuten..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Ben van mening dat je moet praten over uitvaartijden en niet over aankomst tijden, het moeilijk om zorgnormen te halen als je grotew afstanden moet varen. Een reddingboot op de dijk neer leggen is niet altijd een optie.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ben van mening dat je moet praten over uitvaartijden en niet over aankomst tijden, het moeilijk om zorgnormen te halen als je grotew afstanden moet varen. Een reddingboot op de dijk neer leggen is niet altijd een optie.

9910001

Eens.. Het praten over aankomsttijden is moeilijk te meten en te controlleren, maar is een van de factoren die van belang of de hulpverlening tijdig start..

Een snelle uitvaartijd van 5 minuten, met een vaartijd van een half uur is nu eenmaal minder effectief, dan een uitvaartijd van 10 minuten en vaartijd van 5 minuten.
Gesteld natuurlijk dat hulpverlening op een vergelijkbaar niveau word geleverd.