Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 17271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2005, 19:37:16
Misschien is het inderdaad slim om het topic aan te passen. Ik vind het een beetje vreemd dat hier vooral richting RB Almere wordt geageerd. Elke reddingsbrigade heeft verbeter/aandachtspunten. Laat elkaar dus vooral in hun waarde. Wat me verder opvalt is dat vooral reactie van niet reddingsbrigade leden komen. Kennelijk weten die het allemaal erg goed en ik wil ze dan ook vragen eens met RedNed in IJmuiden contact op te nemen. er zijn diverse landelijke commissies die dringend om commissieleden zitten te springen!

http://www.redned.nl/nl/actueel/vacatures.html
(enkele voorbeelden: regio account manager, commissie vrijwilligersbeleid etc etc..)
[img]/img]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 14 september 2005, 19:59:29
Misschien is het inderdaad slim om het topic aan te passen.
Nou,vertel maar wat de topicnaam moet gaan worden  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 14 september 2005, 20:00:44
Erney, het topic "Hoge neemt alweer nieuw enz." wed een beetje oneigenlijk doorspekt met reclame voor de RB Almere:

Even voor allen die toch niet alles weten van de Almeerse Reddings Brigade, vallende onder Flevoland.

Sinds 1 januari 2005 valt ook de Almeerse Reddings Brigade onder de brandweer van Almere.

Er is wel een klein verschil met Gooi en Vechtbrigades, wij houden onze eigen indentiteit zoals wij altijd al deden en blijven naast sars en rescue taken voor de brandweer ook als bewakende brigade voor Almere op de stranden onze taken doen.

Voor de brandweertaak krijgen wij ook in de toekomst c2000. Maar daarnaast houden we gewoon ons knbrd kanaal en zijn ook analoog nog oproepbaar net als telefonisch.

Met vriendelijke groet,

Voorzitter Almeerse Reddings Brigade

Omdat daar nog geen topic voor bestond waar je naar kon verwijzen heb ik daar een topic voor gestart. Net zo goed als HOGE heeft ook Almere recht op een eigen topic over haar problematiek. De beslommeringen van Almere hoorde daar niet thuis.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 14 september 2005, 20:02:30
Nou,vertel maar wat de topicnaam moet gaan worden 8)

Ik vind de topicnaam prima, dekt de lading uitstekend. Over reddingsbrigades over het algemeen geeft weer zo'n wellis nietis als over het dodemanskoordje. De brigades in het algemaan bestaan niet


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 14 september 2005, 23:01:28
De naam van dit topic vind ik juist precies de spijker op de kop tikken. De gemeente Almere ligt als enige gemeente aan alle drie de wateren, als IJ-, Gooi- en Eemmeer. Hierdoor ontstaat een zeer bijzondere situatie waar deze gemeente en de daar vandaan aangestuurde water hulpverlenende instanties een zeer belangrijke rol kunnen spelen.

Hierbij kan de reddingsbrigade tevens gebruik maken van de rapportage van het "Weerwater-incident". Zoals 9910001 reeds vermeldde moet een buitenstander niet bepalen wat wel en niet moet/ mag in de andere vereniging. Maar een ieder moet toch erkennen dat zeker de Almeerse Reddingsbrigade een uitgelezen kans heeft gekregen om in te spelen in de vraag naar erkenning die vele binnenwater reddingsbrigades zoeken.

En wat de mogelijke inzetbaarheid betreft tijdens een trouwerij, dat was eigenlijk meer humoristich bedoeld. Maar zoals men reageerde had ik er toch een andere tekst van moeten maken. Edoch neem ik wel aan dat er idd voor vervanging gezorgd is. Dat was niet altijd geregeld. Zeker momenteel vangen de reddingsbrigades in Zuid-Kennemerland elkaar heel goed op en neemt de een de taken direct van de ander over en worden meldkamers daarvan in kennis gesteld.

Laten we overigens niet vergeten dat reddingsbrigades op de Nederlandse stranden langs de Noordzee kust al jaren bezig zijn en eigenlijk verdeelt wat bereikt hebben. Voor de reddingsbrigades op het binnenwater is deze weg eigenlijk "pas" begonnen en kijk hoever men ondertussen nu al is. Nu hebben zij iets mee kunnen liften op de ervaring en bekendheid van de kustreddingsbrigades, maar ondertussen streven de binnenwater reddingsbrigades hun kust-collegea voorbij. Zeker als je kijkt naar innovatie qua materiaal. Er is dan momenteel geen matrix voor de samenwerking met de regionale en lokale brandweer, maar denk dat een dergelijk raamwerk spoedig zal verschijnen.

De kust reddingsbrigades zijn nu nog te eigenzinnig en vele besturen zullen vast willen houden aan hun ideeën (ook aan het verleden), maar ook daar moet de kogel door de kerk, zodat men verregaande regionale samenwerking gewoon een feit kan worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 15 september 2005, 10:30:39
Citaat
Er is dan momenteel geen matrix voor de samenwerking met de regionale en lokale brandweer, maar denk dat een dergelijk raamwerk spoedig zal verschijnen.
Dat raamwerk gaat vorm krijgen in de Regionale Voorziening Reddingsbrigades die deel gaat uitmaken van de veiligheidsregio.
In ieder geval de rampentaak van de brigades wordt daarin ondergebracht.

Die rampentaak mis ik overigens bij RB Almere, kan dat kloppen? Weet iemand hoe dat zit bij Almere en de andere Randmeer brigades?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 15 september 2005, 10:36:09
Dat raamwerk gaat vorm krijgen in de Regionale Voorziening Reddingsbrigades die deel gaat uitmaken van de veiligheidsregio.
In ieder geval de rampentaak van de brigades wordt daarin ondergebracht.

Die rampentaak mis ik overigens bij RB Almere, kan dat kloppen? Weet iemand hoe dat zit bij Almere en de andere Randmeer brigades?
Die is er gewoon, iedere brigade (alleen van Naarden weet ik het niet zeker) heeft een rampenvlet die inzetbaar is tijdens rampen.

Hoewel... die van Huizen heb ik ook al een tijdje niet gezien, zal wel op het droge staan.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #27 Gepost op: 15 september 2005, 10:51:08
Ik heb inmiddels toch nog wat gevonden, zie:
http://cvr.reddingsbrigade.net/Kaartje/blur.php

De rampentaak is bij veel brigades nogal ingezakt, de RVR gaat dat weer stevig op de kaart zetten.

New Orleans benadrukt maar weer eens hoe ingrijpend een overstroming is en vooral ook het belang van een goede voorbereiding.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 15 september 2005, 11:24:28
Naarden had voorheen zeker een ploeg voor de Rampen inzet. Heb samen met die ploeg toendertijd het dorp Archen geëvacueerd en ook nog de burgervader Dhr Mooren gezocht. Alleen hij had het "zinkende schip" reeds verlaten.
Elke hulpverlening start met communicatie.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #29 Gepost op: 15 september 2005, 14:15:59
Ik heb inmiddels toch nog wat gevonden, zie:
http://cvr.reddingsbrigade.net/Kaartje/blur.php

De rampentaak is bij veel brigades nogal ingezakt, de RVR gaat dat weer stevig op de kaart zetten.

New Orleans benadrukt maar weer eens hoe ingrijpend een overstroming is en vooral ook het belang van een goede voorbereiding.

:-\ ingezakt .. ach .. Het is maar net zoals je het noemen wilt..  ::)
Ook enigszins wat teleurgesteld... je hoort er al jaren niks meer van ..
En aangezien wij geen BiZa vlet hebben staan, we zijn een zogenaamde eenheid met vlet in centrale opslag... vragen we elk jaar maar weer of we nog op de lijst staan.. Eerst zeggen ze het dan niet te weten .. maar even later ohja.. toch wel ..
Maar goed op die manier krijgen wij geen mensen meer gemotiveerd.
Rampentaak REDNED , meer iets voor een nieuwe discussie..

RVR.. ik zag er een kleine presentatie van .. maar wanneer moet dat gaan spelen? en wie trekt daar de kar ?

Overigens begrijp ik wel dat bij Almere op een dag niemand kan lesgeven( of uitrukploeg)  omdat iemand trouwt. Dat is bij ons net zo. Maar dan kan een ander toch overnemen als het moet…