Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 17308 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 15 september 2005, 14:40:20
Het betreft hier wel de dochter van de voorzitter. Als je daar als brigadelid niet heen gaat als instructeur... :o  >:(  ;)

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #31 Gepost op: 15 september 2005, 16:49:38
Citaat
Het betreft hier wel de dochter van de voorzitter

Allebei van harte gefeliciteerd.

Citaat
RVR.. ik zag er een kleine presentatie van .. maar wanneer moet dat gaan spelen? en wie trekt daar de kar ?

De projectgroep trekt de kar samen met de pilotbrigades. Ondersteuning komt van de directie Crisisbeheersing van BZk, het RN bestuur plus bureau en van betrokkenen bij de reguliere diensten.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Almeerse Reddings Brigade

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 15 september 2005, 18:05:14
:)Dank jullie wel voor de felicitaties. Onze brigade is groot genoeg om een zwembad open te houden maar wij hebben gekozen om met veel instructeurs naar de bruiloft te gaan. De brandweer van Almere is de eerste die uitrukt, dat is al gezegd, dus een back-up hoeft dan even niet. Mocht dit wel zo zijn dan is er nog steeds een ploeg die kan varen. Overigens is er ook een link met de brandweer, een van de dochters woont samen met... dan zijn jullie weer helemaal bij.

Daarnaast hoort Henk mensen zeggen dat zij in een alarmploeg willen maar beste Henk, wij hebben daar opleidingen voor en niet iedereen mag en kan in de alarmploeg.

Ja de voorzitter zit er allang en blijft nog even, dat beslissen de leden ieder jaar, daarnaast hebben wij nog wel 10 families met pap, mama, schoonzoons die bij ons zwemmen, dus geen familieclub maar een famieliesssss club, heel goed allemaal.

Rampenvlet en 3 rampenploegen die jaarlijks en soms meer op regionaal gebied oefenen bij Redned.

Daarnaast een mooi clubhuis dat vaak wordt gebruikt voor landelijke examens.

En nogmaals de brandweer maakt uit wie wanneer vaart, onze reddingsbrigade heeft daar goede afspraken over en wat Henk ook wil beweren over onze brigade en andere brigades, ik heb soms het gevoel dat hij alles (denkt) te weten. wij als bestuurders van onze brigade weten heel goed wat we doen en de leden weten dat ook.

Groet van de voorzitter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 15 september 2005, 18:17:39
Het is fijn om te vernemen dat RB Almere in ieder geval een alarmploeg heeft!  8)

Dat weet ik dan ook toch maar weer!  ;D

Ik zou juist willen beweren dat de brandweer Almere de laatste is die uitrukt, maar het is maar hoe je het bekijkt  ;D Ik kan me een paar gevalletjes herinneren in de afgelopen zomer dat wij van het water afgingen met "niets aangetroffen" en de brandweer Almere voor de zelfde melding het water opging.

Nu ligt dat natuurlijk aan de al eerder besproken ongunstige lokatie van de brandweerkazerne.
Volgens mij is die uitruk beter ondergebracht bij een reddingsbrigade met de boten al in het water. Misschien dat een combinatie van de brandweer (de mensen) en de ARB (het materiaal) nog het beste is...

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #34 Gepost op: 15 september 2005, 20:57:25
Brandweermensen in brigadeboten en reddingsbrigademensen in brandweermaterieel. Dat zou een doorbraak zijn!

Hier heeft al eens een strandwacht van Bloemendaal, in het werkgebied van Zandvoort, gereden met een voertuig in gebruik bij Reddingsbrigade Den Haag ter beschikking gesteld door brandweer Den Haag. Een leuke samenloop van omstandigheden en geinig vanwege de regionale, multidisiplinaire en interregionale samenwerking, als het goed is heeft RR er zelfs nog ergens een foto van.

Er zal nogal wat moeten gebeuren voordat er structureel van elkaars mensen en materieel gebruik wordt gemaakt, toch ligt het wel voor de hand. Voor een CPA centralist is het heel normaal om in een brandweerauto te rijden, dat is hier goed geregeld. En dat is toch ook zonder meer een doorbraak.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 15 september 2005, 21:24:24
Zoals ik al eerder meldde is de ARB een te benijden reddingsbrigade. Een reddingsbrigade die zich helemaal in de hulpverleningsketen kon gaan mengen. Het bestuur en de leden van de ARB hebben een gereserveerde houding aangenomen en lopen nu "hand in hand" met de Brandweer. Zij, de brandweer, nemen de eerste uitruk voor hun kiezen en de reddingsbrigade assisteert de proffessionele hulpverleners.

By the way, wat voor boot gebruikt de brandweer van Almere om daar hun brandweertaak uit te voeren. Als deze telkens over de weg vervoert moet worden heb je direct een delay qua inzetsnelheid.

Zoals ik al eerder schreef, heeft de ARB meerdere pijlen op haar boog en dat is ook de activiteiten in zwembad en bewaking tijdens evenementen. Dit levert een belasting voor de leden van die vereninging. Gelukkig hoeven we niet allemaal dezelfde mening te hebben, maar ik heb er wel begrip om deze activiteiten hoog op het prioriteitenlijstje te hebben. Want als redders niet kunnen zwemmen, dan kan je ze ook het water niet opsturen. Persoonlijk zou ik het "kaas" niet van mijn brood laten eten tijdens een uitruk. Een uitruk heeft altijd een hoog PR-gehalte en daarmee kan een reddingsbrigade meerdere, eventueel reeds opgeleide, redders naar zich toetrekken en extra financiele middelen ontwikkelen. Het materiaal ziet er in elk geval capabel uit en het gebied van Almere waar de Almeerse Reddingsbrigade kan opereren is zeer wijds en groot. Kanzen te over.

Zeker Koen. Das het grote voordeel van een gigantisch fotoboek op internet. Maar als je contacten hebt is het meeste werk reeds geleverd. Of wat dacht je van de foto waar een Brandweerauto van Schouwen-Duiveland (Zeeland)  een SR 8 van de Zandvoortse Reddingsbrigade over het strand trek ter hoogte van Bloemendaal, terwijl deze bestuurt wordt door een Haagse Brandweerman die vrijwilliger is bij de reddingsbrigade in Callantsoog.


Maar Koen vergeet ff niet dat de Brandweer reglementen heeft om met het materiaal om te gaan. Ik heb niet voor niks mijn Brandweer chauffeur Zwaar moeten halen om met een haakarm auto te mogen rijden met de GHOR GNK container.

Elke hulpverlening start met communicatie.


cube

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 19 september 2005, 19:47:43
;D ik lig in een deuk  :laugh: :laugh: :laugh:


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 24 september 2005, 13:55:37
Misschien iets off topic, maar in de plaatselijke pers van Almere is het toch altijd een "Werkman"voorlichter die het woord doet. Never nooit iemand met een andere naam. Zou het misschien niet beter zijn dat men de naam veranderd in reddingsbrigade 'Werkman-Almere"?? i.p.v. RBA


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 24 september 2005, 14:41:17
Misschien iets off topic, maar in de plaatselijke pers van Almere is het toch altijd een "Werkman"voorlichter die het woord doet. Never nooit iemand met een andere naam. Zou het misschien niet beter zijn dat men de naam veranderd in reddingsbrigade 'Werkman-Almere"?? i.p.v. RBA

Iemand anders laten voorlichten zou niet helemaal eerlijk zijn tegenover de familie Werkman, zij doen de opleiding, de bewaking, vormen het bestuur en de (eind)redactie van het clubblad. Oja, en de organisatie van de begeleiding van evenementen.

Maar ere wie ere toekomt, de brigade werkman zou een goede, de lading dekkende naam zijn 8) .

Henk


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #39 Gepost op: 24 september 2005, 15:56:36
Misschien effe weer on topic?

Citaat
Misschien iets off topic, maar in de plaatselijke pers van Almere is het toch altijd een "Werkman"voorlichter die het woord doet. Never nooit iemand met een andere naam. Zou het misschien niet beter zijn dat men de naam veranderd in reddingsbrigade 'Werkman-Almere"?? i.p.v. RBA

Dit heeft natuurlijk niets te maken met de rol welke zij spelen in de hulpverleningsketen en in het groter geheel tussen twee veiligheidsregio's.

Speel op de bal, niet de ...


(PS, wel woonachtig in almere, niet lid van..., maar wel geweest)