Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 17279 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ik ben het met je eens Koen..

Maar de enige die kan controlleren of je ter plaatse bent, ben je zelf.. en je doet daar ook zelf melding van..

Ik ken een aantal voorbeelden van boten die zich terplaatse melden, terwijl ze nog niet eens in de buurt waren..  
Of dan melden ze bij de AC ter plaatse en bij de kustwacht nog niet....

Maar dat soort praktijken komen gelukkig bijna niet meer voor...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik vind dat je juist vooral van aankomsttijden uit dient te gaan.

Voor een oordeel is het goed bijhouden van de diverse tijdstippen noodzakelijk. En dat vastleggen van de diverse tijdstippen valt niet mee, onder andere dient de eenheid die als eerste aankomt zich ter plaatse te melden. En dat schiet er wel eens bij in.



Ik meld mij "nagenoeg ter plaatse" zo'n 150 m voor aankomst. Omdat ik als ik ter plaatse ben aan het werk ga en het melden maar "administratief" vind. Een sitrap geef ik als er weer wat rust in de tent is.

Henk

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Henk,

Dat administratieve word wel steeds belangrijker..

Medicalrescue.NL gaat nog meer dan nu, haar kwaliteit meten..  En steeds meer "klanten" en samenwerkings partners, verzekeraars, inspecties gaan dat ook eisen..
Daarvoor moeten we goede incident-rapportages en gewondenrapportages maken. (dat deden we trouwens al),
Maar ook ons inmelden bij de meldkamers en afmelden en uitvaartijden en ter plaatse komen en incident onder controlle, overdracht etc.. worden steeds meer belangrijker..

Zo word onze dienstverlening steeds meer meetbaar en inzichtelijk..  De mate waarin je dat slim doet.. bepaald of het een extra administratieve handeling ziet, of dat je je er voordeel mee kan doen..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als ik in de boot plotsling met een drenkeling wordt geconfronteerd haal ik eerst iemand uit het water dan meld ik het.  Zo wie zo bestaat de terplaatse melding niet uit een uitvoerige sitrap. Je moet toch inventariseren voor je echt kan vertellen wat je nou precies aangetroffen hebt, wat je gaat doen en wie je erbij wil hebben. Anders als op het land gaat alarmeren vaak, maar niet altijd voor. Bij sommige situaties moet je eerst handelen. Geroepen door de kustwacht zeg ik vaak in zo'n situatie "Den Helder Rescue, wacht!".

Maar ik hoor dat niet vaak.

Henk


Heidebrandje

  • Gast
Maar de echte brigade's werken met C2000 en die statusen dus 2 drukken op de porto/mobie en ze zijn TP gemeld


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Maar de echte brigade's werken met C2000 en die statusen dus 2 drukken op de porto/mobie en ze zijn TP gemeld

"De echte brigade's " wat bedoel je daarmee.. dus reddingsbrigade apeldoorn is echte brigade, want ze werken niet met C2000 ?

Is het werken met C2000 de norm om een echte reddingsbrigade te zijn ?.  
Gelul..  >:( en meer stemming makerij.. De discussie over een wat een "echte" reddingsboot is ? hebben we al gehad hoor...  >:(


ajax

  • Gast
"De echte brigade's " wat bedoel je daarmee.. dus reddingsbrigade apeldoorn is echte brigade, want ze werken niet met C2000 ?

Is het werken met C2000 de norm om een echte reddingsbrigade te zijn ?. 
Gelul..  >:( en meer stemming makerij.. De discussie over een wat een "echte" reddingsboot is ? hebben we al gehad hoor...  >:(

denk dat heidebrandje doelt op de HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Maar de echte brigade's werken met C2000 en die statusen dus 2 drukken op de porto/mobie en ze zijn TP gemeld
Dan plaatst volgens jou de echte brigade zich buiten de SAR en speelt meer brandweerauto op het water. Als dat een echte brigade is dan zou ik blij zijn als ik geen echte brigade zou zijn. Denk ook maar niet dat de KNRM zo werkt of gaat werken.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Dan plaatst volgens jou de echte brigade zich buiten de SAR en speelt meer brandweerauto op het water. Als dat een echte brigade is dan zou ik blij zijn als ik geen echte brigade zou zijn. Denk ook maar niet dat de KNRM zo werkt of gaat werken.

Henk


hmmm....dan zij wij geen echte reddingsbrigade?...damm...toch altijd gedacht van wel. Oja hebben ook geen marifoon?? wat ben je dan? ;D

tja...een 'kustreddingsbrigade'  8) goede buren, goed contact met de KNRM, de politie, brandweer en de kustwacht!..en dit allemaal zonder c2000 en marifoon? zou het iets met communiceren te maken hebben? (dus niet communicatieapperatuur...da's alleen een middel)
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
tja...een 'kustreddingsbrigade' 8) goede buren, goed contact met de KNRM, de politie, brandweer en de kustwacht!

Erny, vergeet je het gele busje niet. De reddingspost is een VWS post van de ambulancedienst. Over contacten gesproken. Met contacten krijg je communicatie.

Nou dan maar geen "echte reddingsbrigade", maar een vriendenclub, waar de zogenaamde proffessionele hulpverlening op kan bouwen met goede inzetcriteria en duidelijke werkwijzen. Dan is het voor iedereen betrokken bij een hulpverlening heel duidelijk.
Elke hulpverlening start met communicatie.