Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder

Auteur Topic: Rol hulpverlening RB in het algemeen en de Almeerse RB in het bijzonder  (gelezen 17264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik geef maar even aan, we zijn weer appels met peren aan het vergelijken.  Die discussie werd al eens gevoerd. Als op het ijsselmeer en de Randmeren de reddingsbrigades zich zouden gaan beperken tot C2000  zou de brandweer de coördinatie van het hele Markermeer en IJsselmeer op zich moeten nemen. En de kustwacht kan voor dat gebied de stekker er wel uit trekken. Buiten dat het bereik niet groot genoeg is van c2000 heeft de brandweer daar helemaal niets te zoeken op het gebied van SAR. C2000 is geweldig voor de kustbrigades en natuurlijk is het voor op en voor het strand helemaal oke. Maar om ons nu ook c2000 op te dringen voor de hulp aan de scheepvaart gaat veel te ver en is strijdig met de openbaarheid van de SAR op het grote water.
 
Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Citaat
Nou dan maar geen "echte reddingsbrigade", maar een vriendenclub, waar de zogenaamde proffessionele hulpverlening op kan bouwen

Dat houdt in dat je geen eigen taken hebt en je jezelf erg afhankelijk maakt. Heb je geen eigen taken dan sta je minder sterk. Uiteraard is er in die taken een overlap met de reguliere diensten. Maar dat is heel normaal in de hulpverleningsregelgeving.

Vriendenclub en professionele hulp sluiten elkaar niet uit trouwens.

Jarenlang lukte het nauwelijks om serieus genomen te worden op hulpverleningsgebied. Nu zijn die kansen er wel. Profiteren onze partners, zoals de politie (nieuwe jeep en jetski), brandweer (terreinambu), Rav (motorambu) en KNRM (kusthulpverlenigsvoertuig) wel van die kansen en laten wij ze liggen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Koen,
Wij hebben die kans gepakt.
Van de randmeren snap ik dus nu helemaal niets meer en het bereik niet groot genoeg van C2000  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Koen,
Wij hebben die kans gepakt.
Van de randmeren snap ik dus nu helemaal niets meer en het bereik niet groot genoeg van C2000 ???

Bij Pampus doet je GSM het al niet eens meer.

Henk


ajax

  • Gast
Bij Pampus doet je GSM het al niet eens meer.

Henk

Nou ik kan je vertellen dat C2000 daar gewoon werkt op het gehele verzoringsgebied van de RB's van het gooi


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Nou ik kan je vertellen dat C2000 daar gewoon werkt op het gehele verzoringsgebied van de RB's van het gooi

Ik heb me laten vertellen dat op het IJmeer en Markermeer geen bereik is, maar ik kan het mis hebben. IVM de samenwerking met Almere is tot aan het Block verzorgingsgebied van 't Gooi.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Los van het bereik van C2000, of je wel of niet een marifoon gebruikt.. De opmerking over wat een echte brigade is, sloeg gewoon nergens op..

De bedoeling van zo'n opmerking kan alleen maar zijn het aanwakkeren de discussies, die alleen maar tot doel hebben om elkaar af te zeiken en beslist niet te komen tot elkaars acceptatie en een samenwerking..

Dus krijg je alleen maar verharding van standpunten, elkaar technieken en methoden en middelen afzeiken ipv argumenten wisselen, begrip voor elkaars positie te hebben, en enige vorm van inlevingsvermogen te hebben..

Elke club die in zijn doelstellingen heeft staan dat hij/zij mensenlevens wil redden en als ze open staan voor feedback, een lerende organisatie  wil zijn krijgen ze mijn zegen..  
kom toch eens van je vastgeroeste eilandje af.. en ga eens echt samen om tafel dat werkt in ieder geval beter dan elkaar af te zeiken...


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Laat ik even beginnen met het feit dat het natuurlijk ten allen tijde belangrijk is correct te meldenhoe of wat. Ik ben het echter met Henk eens als ik (zeker in geval van een drenkeling, een vastgelopen bootje is iets anders) zie wat een melding inhoud. Ik meld(e) mij ook altijd als ik zicht had op en op roep afstand van het object ben/was. Omdat je dan nog even de tijd hebt, niet altijd met 4 man vaart en dus de dingen moet doen met een beperkt aantal mensen en sorry maar dan gaat mijn prio ook uit naar het slachtoffer. " sorry maar we zijn ter plaatse maar aangezien ik dit gesprek met u voer verdrinkt het slachtoffer"  Lijkt me slordig. Ik heb ook meegemaakt dat iemand zijn eta overschreed daarna diverse malen door CP en Kustwacht werd opgeroepen en niet meer reageerde. Later bleek dat hij Mobi en Marifoon had uitgezet omdat hij zich niet op het 'Schipperen" kon concentreren....

Ook de marifoonkanalen hebben trouwens een flinke tijd last gehad van bereik op de randmeren.

Heidebrandje, denk hier nog maar eens aan, als je in die storm en net te laat net geen tijd meer hebt om die 2 knopjes te vinden na het app. met je koude vingers uit je te strakke pak hebben te moeten halen.......

Met andere woorden, het zou allemaal perfect zijn in de ideale omstangigheden, echter dat is nou weer niet de reden waarom we op het water zijn he.....
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Ter plaatse melden waarneer ter plaatse en mogelijkheid om te melden. Bij een drenkeling in de branding meld ik me ook niet ter plaatse maar dan vis ik mijn drenkeling op en vaar de branding uit en meld mij ter plaatse en geef de situatie van het slachtoffer door. In de branding heb ik daar geen tijd voor en dus hebben er twee zaken prio, mijn boot met bemanning en het slachtoffer en de rest is jammer maar helaas in een dergelijk geval.

9910001
9910001


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
:laugh:YES :laugh:

Administratie kan altijd nog en mag NOOIT prio hebben, hoezeer de subsidie verstrekker dat ook wenst.

Je krijgt dan ideeen als: " Meneer we moeten u nu CPR/Hartmassage geven, maar waar is uw ponsplaatje?"  dat kan toch niemand willen?!b
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE