Bananba opleiding intensieve zorgen en spoed

Auteur Topic: Bananba opleiding intensieve zorgen en spoed  (gelezen 7482 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 3 december 2015, 10:48:15
Ik dacht eerder een topic te lezen met als onderwerp de Nederlandse erkenning van de Belgische Banaba opleiding intensieve zorgen en spoed.

Alleen kan deze niet terug vinden

Ik ben namelijk van plan om in september op eigen initiatief de Belgische Banaba opleiding intensieve zorgen en spoed te gaan volgen met als bedoeling seh of ambulance

Zo ver Ik weet wordt deze erkend in nederland voor seh en ambulance, maar weet het niet 100% zeker

Kan iemand mij hierin meer duidelijkheid verschaffen?




Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2016, 22:11:43
Ik weet niet of je in september deze opleiding nog ergens kunt starten met de aankomende hervormingen van de opleidingen en BBT's. Ik heb gehoord dat zowel Leuven als Hasselt geen nieuwe opleidingen meer gaan starten.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2016, 23:06:14
Op de websites van Leuven en Hasselt staat hier niks over, en in november heb ik contact gehad met coordinatoren van oa Leuven. En deze hebben niets gezegd over het eventueel niet doorgaan van de opleidingen.

Ik denk dat ik in Antwerpen de opleiding ga volgen, en op de site staat dat je vanaf februari 2016 je kunt voor inschrijven en vanaf juni 2016 definitief.

Dus kan me niet voorstellen dat de opleiding dan niet door zal gaan


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2016, 08:21:11
heb het nog even nagevraagd en dit was de reactie:

Citaat
Dit gerucht klopt niet en ik merk dat de geruchtenmolen foutief begint te draaien.  Tot september 2019 zal er wel degelijk een Banaba georganiseerd worden.  Vanaf volgend academiejaar is er wel  niet meer de mogelijkheid om dit in 4 jaar te doen maar wel over maximaal 3 jaar.  Vanaf 2019 zal deze opleiding wellicht via postgraduaten worden aangeboden

dus is nog wel gewoon mogelijk

 O0


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2016, 18:55:03
wat houdt dat in dan? Is dat een verpleegkundige vervolg opleiding? CZO herkend? Alleen theorie of ook praktijk?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2016, 21:41:25
Het is een Banaba opleiding (bachelor na bachelor)  en duurt een jaar (of evt langer)

Het is specifiek gericht op de intensive care en spoedeisende hulp

Het is niet CZO erkend,  hoewel de theorie overeenkomt,  is er een verschil in praktijk uren.

Je loopt tijdens de opleiding 450 uur stage (200 spoed,  200 euro intensive care en 50 uur eigen keuze (bijv ambulance)


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2016, 22:27:53
Citaat van: senseihomer link=msg=1397782 date=1452112885
Het is een Banaba opleiding (bachelor na bachelor)  en duurt een jaar (of evt langer)

Het is specifiek gericht op de intensive care en spoedeisende hulp

Het is niet CZO erkend,  hoewel de theorie overeenkomt,  is er een verschil in praktijk uren.

Je loopt tijdens de opleiding 450 uur stage (200 spoed,  200 euro intensive care en 50 uur eigen keuze (bijv ambulance)

Klinkt goed, voordeel t.o.v. NL is dus dat je niet door een ziekenhuis aangenomen hoeft te zijn om dit te kunnen volgen? Nadeel dat je het zelf moet betalen en dat je je praktijkervaring zelf moet regelen en daarna geen baan hebt? Wat kun je er feitelijk hierna mee als het niet CZO erkend is?

Het is inderdaad overigens wel een flink tijdsverschil in uren


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2016, 23:11:34
De kosten vallen mee (500-1000 euro)  en dr stageplaatsen worden voor je geregeld

En qua werk is er in België voldoende mogelijkheden,  vraag naar verpleegkundigen met deze opleiding neemt alleen maar toe

En in Nederland kun je ook werken op de SEH,  en al is deze niet CZO erkend,  toch zijn er voldoende mogelijkheden om op de SEH en (via de aanvraag van toelating ) de opleiding tot ambulance verpleegkundige te volgen

Dus al met al een mooie route


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2016, 21:04:04
Hi Senseihomer,

Ik heb er onlangs wat van een studiegenoot over gehoord. Heb je een linkje naar de opleiding? Lijkt het een beetje op de BMH? Of moet ik meer denken aan een post HBO opleiding? Ik ben heel benieuwd.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2016, 14:51:37

Hier onder kun je informatie over de opleidingen vinden, er zijn diverse instellingen die deze opleiding aanbieden en er is verschil in kwaliteits niveau van de opleiding (zoals ik begreep)

https://www.ucll.be/studeren/studeren-op-ucll/verder-studeren/bachelor-na-bachelor-intensieve-zorg-en-spoedgevallenzorg
https://www.ap.be/gezondheid-en-welzijn/opleidingen/banaba-intensieve-zorg-en-spoedgevallenzorg

Het is in zoverre te vergelijken met de BMH dat het specifiek gericht is op de acute en intensieve zorg. Alleen het verschil is dat dit een  post-HBO opleiding is (Banaba= Bachelor na Bachelor) en specifiek toegankelijk voor alleen verpleegkundigen

Het lijkt me een reuze interessante opleiding met veel toekomst mogelijkheden