doktersposten

Auteur Topic: doktersposten  (gelezen 6210 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

J.J. Blokker

  • Gast
Gepost op: 10 september 2005, 18:03:49
weet niet of dit het juiste adres is voor deze vraag maar hier komt hij:
Ik ben hartpatient en heb ooit de dokterpost moeten bellen vanwegen klachten bij het hart. Het was de eerste keer en ik was niet bekend bij de post. Eerst moest ik allerlei vragen beantwoorden welk ziekefonds en nummer etc...... ik had al gemeld dat ik bekend was met hartklachten maar toch moest eerst de lijst netjes worden ingevuld (elke minuut teld). Is het niet verstandiger dat er op de post een link naar de pc van de huisartsen is of een lijst van mogelijke patiënten uit die regio die een ziekte hebben waar acute hulp noodzakelijk kan zijn. Zij hoeven dan niet eerst de hele administratieve molen door voordat er een dokter komt.
Dit zou ook later kunnen gebeuren.

ik kaart dit aan daar ikzelf in het begin van de posten heb meegemaakt dat ik eerst alles moest opzoeken ziekenfondsnummer etc. Daar zit je dan niet op te wachten zeker niet als je alleen bent en je toch al beroerd voelt.




Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2005, 18:42:38
Het probleem schijnt hem te zitten in de wet op de privacy. Als je echter aan een patiënt vraagt of hij het een probleem vindt dat zijn gegevens open staan voor andere artsen, dan is het antwoord populair gezegd dat het hem worst zal wezen, als hij maar adequaat geholpen wordt.
Dan is er het probleem van de software: verschillende huisartsenposten gebruiken verschillende software pakketten.

Er wordt overigens wel gewerkt aan een informatiesysteem waarop de diverse huisartsen computers op kan worden aangesloten, juist om deze tak van hulpverlening te verbeteren.. Dat moet dan wel waterdicht zijn….
Helaas is niet duidelijk wat voor een klachten u had (benauwd, pijn, hartkloppingen, dikke enkels om maar wat te noemen). Ook is mij onduidelijk wat u onder acute zorg verstaat (hulp binnen 15 minuten, binnen half uur, na een uur) en wat u verwacht (pilletje, geruststellen, onderzoek, opname).

U kunt op de volgende wijze beredeneren:
Als hart patiënt weet men in te schatten hoe ernstig de klachten zijn. Als u meent dat uw klachten van dien aard zijn dat een huisarts ze kan oplossen dan zit er niets anders op om het ponskaartje of ziekenfondsbewijs bij de hand te houden. Veel klachten kunnen en moeten worden opgelost door de huisarts.
Mochten de klachten echter plots heel ernstig opkomen (heftige pijn, ernstige benauwdheid,neiging tot flauw vallen) dan lijkt het meer op zijn plaats om 112 te bellen. Zeker bij iemand die alleen is met serieuze klachten. Alle ambulances zijn uitgerust met hartbewaking en hebben medicijnen aan boord om de klachten aan te pakken.

Als u twijfelt wie u moet bellen, dan heeft u de keuze: huisartsen post of 112. Ik heb de neiging om te zeggen: bel 112 en leg uw probleem bij deze centralist neer. Deze kan dan besluiten of een dokter of ambulance moet worden gestuurd. In principe kunt u ook de huisartsenpost bellen. Als de assistente/ huisarts uw klacht ernstig genoeg inschat, dan zal zij onverwijld een ambulance alarmeren.
Het enige “probleem” blijft dan wel het ziekenfondsnummer wat u eerst moet geven. Maar hoeveel tijd kost dat werkelijk? Overigens voel ik met u mee dat als men alleen is en men zich beroerd voelt men niet zit te wachten op dit soort zaken, maar dat is nu eenmaal inherent aan het systeem.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft

“Trophy”, ambulanceverpleegkundige
VSAZ ambulancezorg


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2005, 11:35:38
Het grootste probleem is beveiliging. Als alle artsen in Nederland alle patientgegevens moeten kunnen inzien, dan wordt het wel heel erg makkelijk voor een beetje hacker om bij die gegevens te komen. Dat is laatst nog bewezen door een journaliste die zonder al te veel moeite de gegeven van een ziekenhuis wist te kraken.
Arts  www.alphalog.nl


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2005, 17:29:21
Het gebeurt ook vaak genoeg, dat als de patiënten de gegevens niet snel genoeg kan vinden en er moet toch snel een arts komen, de gegevens dan later bij de patiënt thuis  alsnog opgezocht wordt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 12 september 2005, 00:07:38
Helaas komt het maar al te vaak voor dat mensen, wanneer ze direct "geholpen" worden aan de telefoon ze snel ophangen op het moent dat er gegevens gevraagd worden. Dit onder het motto, ik heb mijn advies al te pakken, bekijk het verder maar lekker. Natuurlijk geldt dit alleen voor de telefonische adviezen echter waarvoor iemand belt weten de assistentes niet vantevoren. Ben het helemaal met Heleen eens dat als er gegevens niet compleet zijn we vaak pas thuis bij de  mensen de gegevens aanvullen, wanneer het althans spoedeisend lijkt.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 september 2005, 08:01:19
Ik begrijp dat je idd graag van te voren de gegevens van de patient registreert.

Maar ik heb als RK'er ook wel eens op een evenement de HAP gebeld voor advies, waarna ik ruim 5 minuten aan het lijntje werd gehouden met allerlei vragen over de gegevens van de patient, terwijl mijn enige vraag was; kan ik de patient insturen? Leuk hoor, als het druk op je post is, leuk hoor een 0900 nummer met je mobiel...

De volgende keer adviseer ik het SO maar gewoon om naar de HAP te rijden, dan maar geen afspraak van te voren...


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #6 Gepost op: 12 september 2005, 18:39:40
Ik begrijp je frusstratie heel goed. Alleen als je op zaterdag of zondag overdag belt, kun je rekening houden dat het dan erg druk kan zijn. Alleen de assistente zal toch een juiste conclusie moeten kunnen trekken eer ze een advies kan geven. Het gebeurt vaak genoeg dat mensen bellen met een heel onsamenhangend verhaal waar werkelijk geen touw aan vast te knopen is. Dan komt nog dat alle telefoontjes geregistreerd worden in de computer. Als iemand dan voor de tweede keer belt, zijn de gegevens direkt te vinden en kan er eerder over de klacht gepraat worden. Dan heb je ook nog veel mensen die in het weekend naar de huisarts willen omdat ze door de weeks geen tijd hebben, ze vergeten alleen dat dit voor de spoed klachten zijn. Dit gaat dan weer tenkoste van mensen die de arts in het weekend echt nodig hebben.
Om iemand dan zo maar naar de post te sturen is ook niet zinvol. De meeste posten gaan met tijden werken.
Als er een aanloper komt, heb je kans dat hij nog langer moet wachten en vele andere die wel een tijdafspraak hebben voor moet laten gaan. Gevolg hiervan is weer, nog meer iritatie bij de patiënten.
Wat betreft het 0900 nr. tja ik ben daar persoonlijk ook niet happig op, het kost je veel geld zo'n telefoontje plegen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 september 2005, 18:51:59
Op dat moment (het was overigens op een avond door de week) is het gewoon heel vervelend dat er eerst heel veel informatie gevraagd wordt, terwijl mijn vraag heel simpel is was. Ik heb ook wel begrip voor de HAP's hoor, daar niet van.

Ik denk dat het in dit geval handig was geweest als er van te voren met de HAP af was gesproken dat het Rode Kruis op zo'n moment zonder de hele rompslomp kan bellen voor advies. Ik had ook de GGD langs kunnen laten komen (waren aanwezig op het evenement), maar die zijn daar ook niet blij mee en daarvoor was het niet ernstig genoeg.

Maar goed, in het vervolg laat ik de mensen gewoon zelf bellen als ze daar toe in staat zijn. :D


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #8 Gepost op: 13 september 2005, 09:34:53
Op dat moment (het was overigens op een avond door de week) is het gewoon heel vervelend dat er eerst heel veel informatie gevraagd wordt, terwijl mijn vraag heel simpel is was. Ik heb ook wel begrip voor de HAP's hoor, daar niet van.

Ik denk dat het in dit geval handig was geweest als er van te voren met de HAP af was gesproken dat het Rode Kruis op zo'n moment zonder de hele rompslomp kan bellen voor advies. Ik had ook de GGD langs kunnen laten komen (waren aanwezig op het evenement), maar die zijn daar ook niet blij mee en daarvoor was het niet ernstig genoeg.

Maar goed, in het vervolg laat ik de mensen gewoon zelf bellen als ze daar toe in staat zijn. :D

Je zou eens met de HAP kunnen bellen of schrijven en hierover informeren/vragen of dit mogelijk is. Wie weet lukt het je inderdaad wel. Maar doe dit dan ruim van te vooren en niet op de dag zelf. Als je hierover een afspraak kunt maken zou dat heel mooi zijn. Succes er mee.   :)


firefighter5175

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2006, 22:00:28
het is meestal in echte noodsituaties zo, dat ze dan later een COV check doen .
en het ligt eraan hoe ervaren een assistente is.dus meestal komt het wel goed.
ik werk zelf als hap-chauffeur en bij ons wordt er meestal alleen het adres gevraagd en dan gaan wij rijden.
weet niet of dit het juiste adres is voor deze vraag maar hier komt hij:
Ik ben hartpatient en heb ooit de dokterpost moeten bellen vanwegen klachten bij het hart. Het was de eerste keer en ik was niet bekend bij de post. Eerst moest ik allerlei vragen beantwoorden welk ziekefonds en nummer etc...... ik had al gemeld dat ik bekend was met hartklachten maar toch moest eerst de lijst netjes worden ingevuld (elke minuut teld). Is het niet verstandiger dat er op de post een link naar de pc van de huisartsen is of een lijst van mogelijke patiënten uit die regio die een ziekte hebben waar acute hulp noodzakelijk kan zijn. Zij hoeven dan niet eerst de hele administratieve molen door voordat er een dokter komt.
Dit zou ook later kunnen gebeuren.

ik kaart dit aan daar ikzelf in het begin van de posten heb meegemaakt dat ik eerst alles moest opzoeken ziekenfondsnummer etc. Daar zit je dan niet op te wachten zeker niet als je alleen bent en je toch al beroerd voelt.