Militair fotograferen

Auteur Topic: Militair fotograferen  (gelezen 2831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Gepost op: 3 december 2015, 14:45:23
Hallo,

Ik was gisteren in Antwerpen en in Brussel en door de (hoge) terreurdreigingen zijn er veel (zwaar)bewapende agenten en ook veel militairen met zwaar bepantserde wagens en vuurwapens.

Ik liep voorbij 2 militairen die best jong waren, naast me staat een man die wilt foto's maken van de 2 militairen.

Hun zeggen je mag geen foto's maken van ons met een dreigende toon.

Wat ik altijd weet is dat je gewoon mag fotograferen op de openbare weg en dat lijk mij dus ook te gelden in België.

Ik snap dat het vervelend is als mensen (vaak) foto's van je maken. Maar ze mogen het toch niet verbieden? omdat het om de openbare weg staat?




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 3 december 2015, 14:56:13
Ik denk dat het hier mee te maken heeft:

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382455 date=1446813614
Klopt, viel mij ook op. Wat me ook opviel is bij de controle (+/- op 30min) dat die agent naar de bewoner die er staat te fotograferen/filmen met zijn tablet de man aanspreekt dat hij de foto's/filmopname niet mag publiceren op internet. Geld daar niet hetzelfde als bij ons dat je gewoon mag filmen/fotograferen op de openbare weg?

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1382508 date=1446825035
Fotograferen en filmen wel, publiceren is een ander verhaal. Heeft met portretrecht te maken.
In Nederland mag je ook niet zomaar alles wat je op de openbare weg filmt publiceren.
Als jij heel bewust op de openbare een agent of willekeurige andere persoon gaat filmen, en echt alleen hem filmen, zonder dat dit maatschappelijk belang heeft maar je enige doel is het in beeld brengen van deze persoon dan mag je het niet zomaar publiceren en kan deze persoon of agent zich beroepen op het portretrecht.

Het is dan aan de rechter om te beslissen of het nieuwswaarde heeft dat een agent bijvoorbeeld een peukje staat te roken naast zijn auto of niet. Ook hangt het er dan weer van af: Was jou doel de agent filmen of liep hij toevallig door het beeld heen.

Ja filmen mag, ja publiceren mag, maar er is ook portretrecht en zodra het filmpje over een persoon specifiek gaat kan hij zich daarop beroepen. Dan mag publiceren niet zonder meer.
Ik gok dat ze in België van mening zijn dat een agent die een alcoholcontrole uitvoert 0 nieuwswaarde heeft, net als een frietboer die friet bakt.

Ik gok dat

Topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86316.60
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #2 Gepost op: 3 december 2015, 15:21:47
Ik heb niks gehoord over publiceren.

Foto wou meneer ook maken met een simpel mobieltje en niet een 'professionele camera'

Wat me ook opviel is dat alle militairen een 'doekje' van hun nek tot over hun neus hadden misschien is dit om herkenbaarheid te voorkomen?

Ik heb ook geen idee wat voor eenheden het waren, zoals ik het gezien en ingeschat heb leken het mij gewoon 'standaard soldaten '.

Persoonlijk vind ik het ook geen goede zaak dat hun daar dan staan (maar dat is weer een andere discussie)


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2015, 15:34:11
In België is het niet toegestaan om hulpverleners, politie en militairen te fotograferen die op straat lopen. Gewapend en onbewapend onder de terreurdreiging vanaf niveau 2. Daarbij mag je niets publiceren wat gefotografeerd buiten open dagen. Behalve mensen die voor serieus media werken. In België zijn incident fotografen niet toe gestaan op incidenten.

Daarbij zijn het geen gewone militairen die op straat lopen, maar paracommando's van het Belgische leger. De doekjes voor hun mond is nu ook in gebruik bij brandweer en politie en is plicht in Brussel, maar ook in andere gemeenten in België. Daarbij lopen de zwaarbewapende agenten al rond vanaf januari dit jaar. In Antwerpen wordt de politie sinds die tijd ook geholpen door de paracommando,s.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2015, 15:50:54
Bedankt voor je heldere informatie  O0

Even voor de duidelijkheid de doekjes zijn dus om niet volledig herkenbaar te zijn?

Ik heb alleen zowel in Antwerpen als Brussel geen enkele politieagent of ambulancebroeder met een doekje voor de mond gezien


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2015, 16:12:00
Inderdaad om minder herkenbaar te zijn. Weet dat ambulancepersoneel het niet makkelijk vinden, maar in bepaalde buurten wel doen en soms ook een helm op zetten. Denk dat dit ook geld voor de politie zo is.