Gebruik tourniquet door politie?

Auteur Topic: Gebruik tourniquet door politie?  (gelezen 36097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Gepost op: 4 december 2015, 12:31:37
Citaat van: Jim link=msg=1389491 date=1449173125
Je koppelriem kun je ook gebruiken, dus je hebt meer bij dan je denkt O0

Ik probeer mij echt te bedenken wat ik in vredesnaam met mijn koppel zou kunnen doen ten behoeve van een EHBO geval... ik kom niet verder dan mitella, maar zelfs die vind ik al een beetje ver gezocht  :P


Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2015, 13:53:17
Geïmproviseerd tourniquet voor bij heftige bloedingen aan extremiteiten... ?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2015, 13:58:48
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1389641 date=1449233597
Geïmproviseerd tourniquet voor bij heftige bloedingen aan extremiteiten... ?

Bijvoorbeeld een C-A-T tourniquet http://combattourniquet.com/

Een agent kan het gebruiken om een eigen collega of burgers het leven mee te redden. De agent kan het ook gebruiken om zijn eigen leven te redden, bijv. schotwond been.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2015, 14:24:19
Natuurlijk is een CAT beter  ^-^, maar wat ik bedoelde (als antwoord op Hartleys commentaar op Jims opmerking) is: een koppelriem en wat handigheid met andere voorhandene middelen lijkt me beter dan helemaal niks (als je niet al een CAT (in een tasje) aan de koppelriem hebt hangen).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2015, 14:32:32
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1389650 date=1449235459
Natuurlijk is een CAT beter  ^-^, maar wat ik bedoelde (als antwoord op Hartleys commentaar op Jims opmerking) is: een koppelriem en wat handigheid met andere voorhandene middelen lijkt me beter dan helemaal niks (als je niet al een CAT (in een tasje) aan de koppelriem hebt hangen).

Een van de lessen na Parijs is dat je beter kan zorgen dat ambulancepersoneel, politiemensen en bij voorkeur ook het brandweerpersoneel een C-A-T tourniquet bij zich dragen.

Politiemensen kunnen/mogen de riem/koppel niet af doen, zeker niet onder dergelijke omstandigheden. Veel paramedics kwamen in de ziekenhuizen aan met de broek onder aan de kont omdat ze de broeksriem als geimproviseerd tourniquet hadden gebruikt.

C-A-T zou voor een politiemensen in 2015 (verharding van criminaliteit en terreurdreiging0 een vanzelfsprekendheid moeten worden omdat je in staat bent met dit tourniquet je eigen arm of been af te binden zodra je geraakt bent door een kogel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2015, 14:32:58
Tijdens de meest recente PPOI bijspijker cursus werd ons afgeraden dit te doen. Zou meer stuk maken dan redden, zeker omdat wij een leek zijn op dat gebied en niet kunnen inschatten wanneer we moeten afbinden of juist niet.
Stelpen, goed drukken was het devies.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 4 december 2015, 14:42:53
Citaat van: silque link=msg=1389653 date=1449235978
Tijdens de meest recente PPOI bijspijker cursus werd ons afgeraden dit te doen. Zou meer stuk maken dan redden, zeker omdat wij een leek zijn op dat gebied en niet kunnen inschatten wanneer we moeten afbinden of juist niet.
Stelpen, goed drukken was het devies.

Elders op forum loopt een topic over tourniquet. Tourniquets redden levens, ze maken niets meer stuk, ze veroorzaken geen amputaties, ze zijn makkelijk door leken te gebruiken, bij massaal bloedverlies leg je tourniquet aan om verder bloedverlies te voorkomen.

Als iemand teveel bloed verliest zal hij ter plaatse overlijden. Hoe minder bloed een slachtoffer prehospitaal verliest hoe groter de kans op overleving.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87599.msg1366683


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #7 Gepost op: 4 december 2015, 15:10:05
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1389641 date=1449233597
Geïmproviseerd tourniquet voor bij heftige bloedingen aan extremiteiten... ?

10 punten 8)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 4 december 2015, 18:00:35
Ik geloof je direct, Oma.
Ik zeg alleen wat ons is verteld.....
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2015, 18:11:11
Citaat van: silque link=msg=1389699 date=1449248435
Ik geloof je direct, Oma.
Ik zeg alleen wat ons is verteld.....

Ik heb het ook gepost omdat ik hoop dat politiemensen de andere discussie gaan lezen omdat alle relevante wetenschappelijke publicaties er te vinden zijn. Voorts de meningen en ervaringen van een Nederlandse MMT-arts, ervaren ambulanceverpleegkundigen en van mij.

De Amerikaanse chirurgen en de overheid stimuleren het gebruik van tourniquets: http://www.dhs.gov/stopthebleed

Een Nederlandse EHBO aanbieder http://www.stopdebloeding.nl

Obama wil het:

Citaat
White House calls for wide distribution of tourniquets to reduce fatalities in emergencies

By MICHAEL M. PHILLIPS
Nov. 19, 2015 12:28 p.m. ET

WASHINGTON—The White House is pushing to make tourniquets as commonplace as heart defibrillators in U.S. schools, stadiums, airports, malls and other public places, to reduce fatalities from mass shootings and terror bombings.

http://www.wsj.com/articles/tourniquet-use-urged-in-public-safety-push-1447954102

Ik denk dat het voor iedere politieman standaard moet worden aangezien je in levensgevaarlijke situaties terecht kan komen (vuurwapengeweld of terreur) en volledig op je collega of jezelf bent aangewezen om je leven te redden bij een catastrofale bloeding (bijv. schot- of scherfwond).

Ik hoop dat jij of andere politiemensen nu al meer dan genoeg voer hebben om de politieleiding of EHBO instructeur te vragen waarom zij vinden dat tourniquets ongewenst zijn terwijl de rest van de wereld er anders over denkt.